6704
Sök

Trög retur på kopplingspedal (volvo 240)

63 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Har nyligen eftermonterat en komplett 740 hydraulisk koppling på min 1988 240. Kör med förstärkt tryckplatta samt stålomspunnen slang mellan huvud- och slavcylindern. Har själv svetsat om orginal 240 pedalen för att passa. Efter allt de där så fungerar den, MEN lite konstigt. Först känns den nästan lite trögare än när jag körde med vajerkoppling. Klart att den inte kommer kännas super lätt med hydraulisk koppling, men tänkte mig att de skulle bli åtminstone LITE lättare.

Hur som helst så går självaste pedalen lätt, men resten av systemet är jäääättte trögt. Kopplar jag så kan jag dumpa den i en korsning, men pga hur långsamt "kolvarna" i slav- och huvudcylindern rör sig så kommer det kännas som en normal "ivägkörning". Kopplingen tar också seriöst HÖGST upp på pedalen. Resterande av pedalen gör ingenting. Pedalen slår alltså tillbaka jätte fint, men resterande av systemet tar tid på sig att gå tillbaka. Testade innan jag monterade lådan och slavcylindern med bara pedalen och huvudcylindern på plats och då kärvade ingenting.

Försökte också att trycka tillbaka slavcylindern själv och det gick minst lika trögt som vanligt. Känns som att kopplingsystemet har konstant tryck som aldrig försvinner, därför den tar så högt upp samt att de tar sån tid att trycket går tillbaka till behållare. Någon mer som haft liknande problem? Har läst att jag kanske kan korta staget mellan pedalen och huvudcylindern för att verkligen se till att retur porten förblir öppen. Men vid montering så stod huvudcylindern redan så långt bak den kunde och ingen låspinne behövde tvingas på plats.

Ska byta vätskan i systemet  och se om det blir bättre. Men även de misstänker jag inte kommer göra något. Har nämligen kört en 740 med motorolja som kopplingsvätska som aldrig kärvade eller gick trögt (Nödlösning som blev permanent big_smile ).

Sök