4922
Sök

Klonkande ljud i framvagn

1 Inlägg
7 maj
Trådstartare
Hej. Måste börja med att jag långt ifrån är en mekaniker, men att byta delar har jag inga problem med så länge jag vet vad som är felet.
Bilen som gäller är en Renault Trafic från 2010. Vid skarpa gupp, farthinder och gropar så uppstår det ett rätt så dovt klonk i framvagn. För någon dag sedan när jag bytte till sommardäck så märkte jag ett litet glapp när jag vickade höger framdäck kl 12 och 6.
Lastar jag skåpet med ett par hundra kilo så försvinner klonkandet.
I övrigt så uppför sig bilen normalt på vägen. Inget onormalt däckslitage.

Tanken var att vänta tills besiktningen som är inom några månader för att få veta vart felet ligger, men törs man vänta så länge? Vill inte bli ståendes efter vägen.
Mekaniker har vi gott om men alla är fullbokade i månader.

Lyckas jag bara få hjälp med att lokalisera problemet så kan jag mest troligt byta det själv. Så vad tror ni det kan vara?

6 869 Inlägg
7 maj
Klonket kan komma från flera ställen men eftersom du kunde känna att hjulet glappade lite så skulle jag gissa på sliten P-ände till styrstaget eller spindelleds bussning/kula. Sånt gillar inte besiktningen!

* Voff voff *
11 287 Inlägg
9 maj
Jebediah skrev:
Hej. Måste börja med att jag långt ifrån är en mekaniker, men att byta delar har jag inga problem med så länge jag vet vad som är felet.
Bilen som gäller är en Renault Trafic från 2010. Vid skarpa gupp, farthinder och gropar så uppstår det ett rätt så dovt klonk i framvagn. För någon dag sedan när jag bytte till sommardäck så märkte jag ett litet glapp när jag vickade höger framdäck kl 12 och 6.
Lastar jag skåpet med ett par hundra kilo så försvinner klonkandet.
I övrigt så uppför sig bilen normalt på vägen. Inget onormalt däckslitage.

Tanken var att vänta tills besiktningen som är inom några månader för att få veta vart felet ligger, men törs man vänta så länge? Vill inte bli ståendes efter vägen.
Mekaniker har vi gott om men alla är fullbokade i månader.

Lyckas jag bara få hjälp med att lokalisera problemet så kan jag mest troligt byta det själv. Så vad tror ni det kan vara?

Besiktiga tidigare bara? Visst, du tappar några månader, men billigare och snabbare felsökning än så hittar du knappast.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

4 157 Inlägg
9 maj
Är det glapp uppe i fjädertornet märker sällan bilprovningen det. Övre fjädersäte tex.
Så glappet kl6 och kl12 behöver undersökas om hela fjäderbenet vickar med eller inte.  Man får ha en hand där uppe mellan fjäder och kaross, liksom.

Fjädersäten ger ofta en dovare "donk" medan styr/spindelleder ger en gällare "knack".  Krängningsstag ger ofta dubbel-knack", upplevs ofta som ett till man lyssnar jättenoga. Därför hörs sådana väl och ger en gällare knack/klick än övriga leder.

Sök