Awd? 2wd?

MP
20 februari 2007 · 6 Inlägg

tja..

nu e de så att 2 av polarna bråkar om va ja skall köra på AWD eller 2WD(v70) så ja undrar vilken av de tycker ni ja skall köra på? (motovera)

_fillan_ med lem
20 februari 2007 · 1 925 Inlägg

2wd lätt !


du tappar effekt med awd, svindyrt om de går sönder, går ju inte börna  !

utan tvekan 2wd !

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Thorssa
20 februari 2007 ·

Tveklöst AWDskulle jag säga så länge det inte är nån viskoshistoria eller nån annan lösning som kopplar in bakhjulen när framhjulen har grävt ner sig. Helt enkelt för att det är mycket roligare än FWD! Trevliga fyrhjulsställ med AWD wink

AudiZack Living the good Life!
20 februari 2007 · 585 Inlägg

Thorssa skrev:
Tveklöst AWDskulle jag säga så länge det inte är nån viskoshistoria eller nån annan lösning som kopplar in bakhjulen när framhjulen har grävt ner sig. Helt enkelt för att det är mycket roligare än FWD! Trevliga fyrhjulsställ med AWD wink

Håller solklart med dig, finns inget roligare än AWD, särkilt på vintern och även somrarna där man flyger iväg i starten utan att börna, det grejer det!

When the flag drops, the Bullshit stops.
NmRi Drifttekniker
20 februari 2007 · 224 Inlägg

Bilen har ju fyra hjul.. så varför inte använda alla smile
Tycker att det är en smaksak och ngt som man måste prova sig fram till själv. Finns ju ingen här som kan berätta vad som passar dig bäst. De flesta för och nackdelarna är väl redan välkända.

Westergren Large Cap
20 februari 2007 · 1 816 Inlägg

Köp AWD. smile Volvos fyrhjulsdrift är toppen och hur kul som helst på vinter. wink Funkar minst lika bra på sommaren. Så mitt tips är att köpa en Volvo V70 Awd.

Westergren Large Cap
20 februari 2007 · 1 816 Inlägg

Hittade en rolig film med en Volvo V70 Awd som "snödriftar" lite på en parkering. Ser ju skit kul ut ju! smile Sorry för två inlägg efter varandra.

Senast redigerat av Westie_ (20 februari 2007)

Team-Adolfsson Gödseldräng
20 februari 2007 · 4 529 Inlägg

fan va den volvon kannade rakt fram
ellr så va de han som var kass på att köra

Germax
20 februari 2007 · 12 086 Inlägg

Hum.. Jag skulle nog köpt en FWD.. mest för effekt och soppa förlusterna i AWD.
Hur är de med priset? Stor skillnad?

kalleman00
20 februari 2007 · 140 Inlägg

Lånar tråden lite här: Min polare och jag har en diskussion om nåt liknande FWD/AWD. Jag har 180 hästars FWD och upplever inte något större bortfall vid starter (dvs att hjulen skulle släppa). Han påstår däremot att i princip alla bilar med 250 hk eller mer är klart bättre med AWD. Visst kan jag hålla med om att man får bättre grepp, men däremot tror jag inte att man spinner loss som fan om man "ger allt" från sin, låt säga, V70R FWD. Mycket har nog att göra med fjädring och hur mycket man "känner" sin bil! Vad har ni att säga? smile Är jag ute och cyklar eller?

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
absolute_teddan
20 februari 2007 · 247 Inlägg

Jag fattar inte hur man kan tveka. AWD är dyrare att laga men framhjuösdrift är inte mycke bättre desutom brukar det hålla vilket du än köper volvo är kvalitet.

AWD lätt

Sleepy_One jopp
20 februari 2007 · 145 Inlägg

köp en bil med konstant 4wd istället... på v70 får du byta bakhjulslager vartannat år ca.. 1500kr styck.. smile

jomenvisst
John87 Stolt Volvoägare
20 februari 2007 · 4 913 Inlägg

kalleman00 skrev:
Lånar tråden lite här: Min polare och jag har en diskussion om nåt liknande FWD/AWD. Jag har 180 hästars FWD och upplever inte något större bortfall vid starter (dvs att hjulen skulle släppa). Han påstår däremot att i princip alla bilar med 250 hk eller mer är klart bättre med AWD. Visst kan jag hålla med om att man får bättre grepp, men däremot tror jag inte att man spinner loss som fan om man "ger allt" från sin, låt säga, V70R FWD. Mycket har nog att göra med fjädring och hur mycket man "känner" sin bil! Vad har ni att säga? smile Är jag ute och cyklar eller?

Ger du allt med en V70R så kommer den att släppa om du har framhjulsdrift. Om den släpper med fyrkrafs vet jag inte, men inte lika lätt iaf.

Och visst är fyrhjulsdrift mycket roligare vid mer motorkraft, då får ner kraften i marken mycket bättre och har ett övertag jämfört med 2WD-bilar.

Gissa varför den "värsta" rallygruppen kör med 4WD? Det är nog inte för att dom tycker det är roligt iaf wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
BBR
20 februari 2007 · 348 Inlägg

konstant 4wd är bättre i väghållning och komma fram.

Dock så har volvo (vet ej om dom nyaste), ett AWD system på sina bilar som endast kopplar in när det verkligen behövs, och hur det fungerar i praktiken, är mitt tyckte totalt värdelöst, det kan koppla in redan när man har sladd/spinenr, och då kan man avra oförbered, speciellt om det är en farlig situation, kan det förvärra.

Jag skulle rekomendera 2wd, ska det vara 4wd, ska det vara konstant i mitt tycke.

Aerodynamik ...
20 februari 2007 · 7 120 Inlägg

BBR skrev:
konstant 4wd är bättre i väghållning och komma fram.

Dock så har volvo (vet ej om dom nyaste), ett AWD system på sina bilar som endast kopplar in när det verkligen behövs, och hur det fungerar i praktiken, är mitt tyckte totalt värdelöst, det kan koppla in redan när man har sladd/spinenr, och då kan man avra oförbered, speciellt om det är en farlig situation, kan det förvärra.

Jag skulle rekomendera 2wd, ska det vara 4wd, ska det vara konstant i mitt tycke.

Trodde volvos var permanent.. ahopp..
Vet iallafall att Skyline GTR är RWD men när man förlorar grepp på fram däcken kommer kraften dit också. Kanske likadant på volvos?

twin_cam Smålänning
20 februari 2007 · 7 877 Inlägg

BBR skrev:
konstant 4wd är bättre i väghållning och komma fram.

Dock så har volvo (vet ej om dom nyaste), ett AWD system på sina bilar som endast kopplar in när det verkligen behövs, och hur det fungerar i praktiken, är mitt tyckte totalt värdelöst, det kan koppla in redan när man har sladd/spinenr, och då kan man avra oförbered, speciellt om det är en farlig situation, kan det förvärra.

Jag skulle rekomendera 2wd, ska det vara 4wd, ska det vara konstant i mitt tycke.

Har för mig att volvos system (Haldex) fördelar kraften permanent 60/40 fram/bak, och kan fördela ut upp till 90% på utvalt hjulpar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Thorssa
20 februari 2007 ·

Volvo idag har konstant fyrhjulsdrigt från Haldex tror jag men på de tidigare vagnarna har de nån viskoskoppling som kopplade in bakhjulen vid behov, talanglöst.

I mitt tycke är det ju framförallt på vintern AWDs fördelar träder fram, om man nu inte har 300+ hästar då, det är nog inte så kul på sommaren med FWD:

Fordofilen
20 februari 2007 · 519 Inlägg

AWD alla gånger om volvo har ett vettigt system för det. Alltså ingen viskoskit som kommer in en kvart efter att framhjulen spunnit, då är den i princip bara FWD ändå.
Ang den högre soppaförbrukningen så är awd så många ggr bättre än 2wd att det är värt det, förutsatt att grejerna håller och fungerar.

Wallen Auditok
20 februari 2007 · 169 Inlägg

Är det ingen konstant drivning på alla fyra hjul, då kan du lika gärna köpa en framhjulsdriven, hur ofta har du annars nyta av AWD'n?

Men jag föredrar när det driver konstant på alla fyra, helst så jävla diffat så de blir som att köra en pansarvagn big_smile

MP
21 februari 2007 · 6 Inlägg

ja då kom vi fram till de här:
AWD dyrt om de pajar.
drar ca 4% mer än en 2 hjuld driven bil.
Ger du allt med en V70R så kommer den att släppa bak om du har framhjulsdrift.

har någon någon ide volvo börja med Haldex?? ja skall köra på en V70R 98- skulle doc inte tro att de finns på de lite äldre modelerna

Senast redigerat av MP (21 februari 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang