Vad är biturbo?

sleepless Hård skalle
31 juli 2005 · 229 Inlägg

Vad gäller Supra MkIV så har jag för mig att det är så att ena turbon jobbar
ALLTID först varpå när den inte räcker till så skjutsar den andra på. Därför
för att få mer effekt? och mer explosiv start så konverterar man i dom flesta
fallen till en stor turbo istället för två små...

Sen vad gäller betäckningen biturbo/dubbelturbo/twinturbo så vetifan vad
skillnaden är förutom namnet/beteckningen.

All on... ...full out!
Izual
5 augusti 2005 · 4 571 Inlägg

hmm jag blir bara mer förvirrad destå längre denna tråd går.  kanske bara är jag =P

TommyI
27 september 2005 · 60 Inlägg

Inte bara du nä!! =I
  En liten turbo har snabbare spool up, laddet kommer tidigare men inte lika kraftigt som i en stor turbo, det håller sig ganska jämt upp till ca 3000 rpm o sen kopplas den stora turbon in och den lilla övergår till att bara leverera luft till den större (en genomströmmningsventil lr nåt liknande kan vi jämföra den med). Den större turbon orkar att leverera ett högre ladd under en längre tid.
Så med 2 turbos oavsett namn får du ett bredare register och en lite mer lättkörd/lätthanterlig bil... Tänk däremot att det blir dubbelt så dyra reparationer om det blir något fel.. smile

Daniel
27 september 2005 · 671 Inlägg

Holme skrev:
om jag fattade allt detta rätt nu, så sitter det 2 turboagg bredvid varandra på en V motor, skulle det inte då gå att köra så att säga dubbel bi-turbo? smile
altså 2 i rad, och 2 bredvid varandra, om ni förstår hur jag menar.

smile

Eller en quadturbo

Sharky
27 september 2005 · 10 287 Inlägg

Det finns ingen entydig tolkning av ordet "biturbo", men det normala är att det betyder att motorn är försedd med dubbla turboaggregat. Typ tex BMW Alpina B10 Biturbo (6:a, radmotor, dubbla turboaggregat).

Att koppla turboaggregat i serie är inget för normala applikationer utan något man tar till när man skall ha extremt höga laddtryck. Ty när man har mer än ca 4 bar i tryckskillnad över en kompressor (alltså kompressordelen i ett turboaggregat) så passerar gashastigheten Mach 1.1.

Att koppla olika stora aggregat i tandem är också tämligen dött som tanke då moderna aggregat är så pass bra att så komplicerade lösningar inte behövs.

Dock så kommer tex Golf med en motor med både kompressor och turbo typ gamla Lancia Delta Grupp B.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
frosth__ Team Kränghäng
27 september 2005 · 657 Inlägg

Vet inte om jag fått allr om bakfoten eller..

Är inte biturbo två tubosar i olika storlekar? Att den lilla turbon är till för att bygga laddtryck till den stora turbon??

Team Frosth
Car Custom & Tuning | carcustomtuning.se
Sharky
27 september 2005 · 10 287 Inlägg

Som jag skrev. Det finns ingen entydig tolkning av ordet "biturbo" som innebär att en biltillverkare än tvungen att använda det ordet för en speciell teknisk lösning.

Och tandemkopplade, liten + stor, turbo är väldigt (.....) sällsynt.

/Göran


frosth__ skrev:
Vet inte om jag fått allr om bakfoten eller..

Är inte biturbo två tubosar i olika storlekar? Att den lilla turbon är till för att bygga laddtryck till den stora turbon??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
_bystrom_
27 september 2005 · 20 Inlägg

Har för mig att det vanligaste är en liten + en stor... lillen får upp varvet snabbare och kan ladda på låga motorvarv. Strax innan den lille nått sin maximala verkningsgrad (runt 3000?) skutter storen in och skottar in mer luft, för högre varv. Alltså, ingen turboknuff, du har ladd hela vägen, dock från två separata aggregat. Något för vardagsbilen med andra ord. Ger inte lika mycket effekt som två stora, men en mer lättkörd bil, med bredare register.

Subaru Forester "2.0S Turbo" (1998)
Sharky
28 september 2005 · 10 287 Inlägg

Det "vanligaste" är helt klart varianten av två likadan aggregat , en för typ varje cylinderrad.
Alla andra varianter är sällsynta , komplicerade, applikationer.

Faktaruta:

-----------------------------------------------
Det finns ingen fördel med flerstegsladdning på en "bensinmotor", den transienta responsen blir lidande då man skall accelerera två aggregat istället för ett.

Sekventiell , tandem, laddning är något helt annat, där finns det väl fungerande system. Cosworth tog fram ett dylikt system till deras 4 cylindriga rally motor. Man hade två turboaggregat på samma grenrör med en wastegateventil emellan. Denna wastegate ventil är tillverkad i Ni-bas material för att tåla värmen.Ferrari provade också sekventiell turbomatning då turbo var tillåtet i F1, men det var inget man gick vidare med. Förmodligen var det för mycket prylar som kunde gå sönder.
----------------------------------------

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Alphasonic Piratpartiet
18 september 2006 · 339 Inlägg

Bugatti veyron har 4 st små turbo agg för att inte få turbo-lag

mindclip
18 september 2006 · 147 Inlägg

JapMax skrev:

adnillen skrev:
Dubbla turboaggregat, mer effekt vid höga varvtal.

är det inte tvärtom? Dubbelturbo ger bättre response på låga varv än en stor?

Ang vad dekoj sa, dubbelturbo på en V motor? Vad jag vet finns det yyyytterst få radmotorer med dubbelturbo. Tror porsche hade någon variant med två turbo i serie. Annars är det V motorer som har dubbelturbo (två turbo) rätta mig om jag har fel?

Har inte hela BMW alpina serien biturbo... B3, B6 , B10, B12

rätta mig om jag har fel..

_JoCCeV TVT Member
18 september 2006 · 377 Inlägg

mindclip skrev:

JapMax skrev:

adnillen skrev:
Dubbla turboaggregat, mer effekt vid höga varvtal.

är det inte tvärtom? Dubbelturbo ger bättre response på låga varv än en stor?

Ang vad dekoj sa, dubbelturbo på en V motor? Vad jag vet finns det yyyytterst få radmotorer med dubbelturbo. Tror porsche hade någon variant med två turbo i serie. Annars är det V motorer som har dubbelturbo (två turbo) rätta mig om jag har fel?

Har inte hela BMW alpina serien biturbo... B3, B6 , B10, B12

rätta mig om jag har fel..

Hmm... Nissan Skyline Gt-R & Toyota Supra Mk4 är väl 2 bra exempel på Radmotorer med 2 turboagg. i serie... eller? tongue

Sharky
18 september 2006 · 10 287 Inlägg

I serie?

Näää, ingen serie laddning, dom laddar parallellt.

/Göran

_JoCCeV skrev:
Hmm... Nissan Skyline Gt-R & Toyota Supra Mk4 är väl 2 bra exempel på Radmotorer med 2 turboagg. i serie... eller? tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
dusty Living in the fastlane
18 september 2006 · 2 616 Inlägg

haha rätt skoj när man läser alla inlägg här det är ungefär som att gå in på ett dagis där alla pratar i mun på varann och säger olika saker big_smile

Masaru hater
18 september 2006 · 656 Inlägg

Haha håller fullständigt med dusty. Nu när du säger det så känns det som ett dagis. Hahahha

Senast redigerat av Emiliano (18 september 2006)

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...
Lunnajs Mr
18 september 2006 · 267 Inlägg

Jag lägger min röst på att Sharky högst sannolikt har åtminstone MEST rätt i denna tråd tongue

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
Ckosworth Mr
19 september 2006 · 607 Inlägg

mindclip skrev:

JapMax skrev:

adnillen skrev:
Dubbla turboaggregat, mer effekt vid höga varvtal.

är det inte tvärtom? Dubbelturbo ger bättre response på låga varv än en stor?

Ang vad dekoj sa, dubbelturbo på en V motor? Vad jag vet finns det yyyytterst få radmotorer med dubbelturbo. Tror porsche hade någon variant med två turbo i serie. Annars är det V motorer som har dubbelturbo (två turbo) rätta mig om jag har fel?

Har inte hela BMW alpina serien biturbo... B3, B6 , B10, B12

rätta mig om jag har fel..

Bara vissa B10:or(e34) som har bi-turbo som är byggd på 535:an. Annars är de bara sexor, åttor eller tolvor utan överladdning. Finns några äldre som byggdes på e30 som hade singel turbo om jag inte minns fel hette den b7.

Mvh

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
jonTe
19 september 2006 · 5 710 Inlägg

Hur vore det om folk LÄSTE inläggen istället för att bara posta nya?

Bidrar med lite bilder i ämnet:



http://www.geting.se/image.php/LanciadubbelT.jpg
wink Sekvensladdning med turbo är riiiktigt krångligt (det är därför det är så ovanligt) och som sagt lättare att lösa med en kompressor istället för den lilla turbon.

Flera dubbel/twinturboinstallationer finns.

Pararellt
Vilket är ganska vanligt då installationen blir kompakt och responsen enorm.

http://www.germancarfans.com/news/2060220.012/2060220.012.mini2L.jpg
På en rak sexa.

Iveco (R6) i marint utförande:

http://www.geting.se/image.php/Dubelturboiveco.jpg

Igentligen ännu vanligare på V motorer.

Scania (V8 ) i marint utförande:

http://www.geting.se/image.php/DubbelturboScania.jpg

Flerstagsladdning
....som förekommer inom dieselvärden där man vill stressa upp laddtrycket.
Enda produktionsmotorn i dagsläget jag känner till är Cat:s "dräpare":
http://ohe.cat.com/cda/layout?m=85543&x=7
...men det används flitigt inom tävlingsverksamhet tex tractor pulling.

MVH Jonas
..............
9-5 AERO M-06
19 september 2006 · 231 Inlägg

Här finns en diesel till med seriella turboaggregat...

http://bmwswedenpinter01.ergointegratio … sp?id=1236

Chevrolet Captiva LTZ "4WD Aut" (2012)
_JoCCeV TVT Member
19 september 2006 · 377 Inlägg

Sharky skrev:
I serie?

Näää, ingen serie laddning, dom laddar parallellt.

/Göran

_JoCCeV skrev:
Hmm... Nissan Skyline Gt-R & Toyota Supra Mk4 är väl 2 bra exempel på Radmotorer med 2 turboagg. i serie... eller? tongue

okok... tongue fel av mej hehe... hade för mej att de var serie på dom.. men man kaninte ha rätt alla gånger.. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang