NM vs HK?

cado_mdrei
21 februari 2007 · 71 Inlägg

Om vi lekte med tanke vilken bil skulle ni välja om ni fic de två allternativ...
1: en bil med 400hk och 500nm
2: en bil med 500hk och 400nm
3: de väger cirka 1600kg båda två
de har samma  sexväxlad låda...tog upp denna tråd för att se vilka föredrar effekt och vilka föredrar vridmoment jag självklart föredrar effekt vad föredrar du?

Senast redigerat av cado_mdrei (21 februari 2007)

Ckosworth Mr
21 februari 2007 · 607 Inlägg

Det beror ju alldeles vad man ska ha bilen till och vad det är för bil?
Är så olika på häst och häst!

Säg en lastbil på 600hk är ju inte direkt samma som en bil med 600hk.
Bilen har ju inte mycket vrid att hämta jämte lastbilen.

on topic: Jag har ju hellre mer vrid en hästar då...

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Holme
21 februari 2007 · 1 417 Inlägg

på 400 hk kommer man långt. jag hade tagit det, med 500 nm

lite ot, men går det att få mer effekt än vrid?

Gkskxkzkd
21 februari 2007 · 77 Inlägg

Jag skriver samma inlägg som jag gjorde i "Audi S3 eller Golf R32"-tråden:

Jag hade en Audi S4 biturbo med 335 hk och 550 nm tidigare, och det är som natt och dag om man jämför den mot min nuvarande bil; en Audi RS4 med 425 hk och 520 nm!

Visserligen så har RS4:an 90 hk mer än S4:an, men RS4:an är piggare i samtliga intervall, även segdragning, trots det lägre vridmomentet. Och det är stor skillnad.

Jag skulle nog säga att mer hk är mer fördelaktigt om du vill ha en rolig bil med bra prestanda.

// Thomas

Senast redigerat av s4-mannen (21 februari 2007)

cado_mdrei
21 februari 2007 · 71 Inlägg

s4-mannen skrev:
Jag skriver samma inlägg som jag gjorde i "Audi S3 eller Golf R32"-tråden:

Jag hade en Audi S4 biturbo med 335 hk och 550 nm tidigare, och det är som natt och dag om man jämför den mot min nuvarande bil; en Audi RS4 med 425 hk och 520 nm!

Visserligen så har RS4:an 90 hk mer än S4:an, men RS4:an är piggare i samtliga intervall, även segdragning, trots det lägre vridmomentet. Och det är stor skillnad.

Jag skulle nog säga att mer hk är till mer fördelaktigt om du vill ha en rolig bil med bra prestanda.

// Thomas

Äntligen en person som vet vad han pratar om och en person som har erfarenhet av såna bilar och inte bara pratar i nattmösan...Bra skrivet s4 mannen!

cado_mdrei
21 februari 2007 · 71 Inlägg

Holme skrev:
på 400 hk kommer man långt. jag hade tagit det, med 500 nm

lite ot, men går det att få mer effekt än vrid?

man kan ha mycket mer effekt än vrid....tex så har en FORMEL 1 bil ca 900hk och cirka 300nm...och om nm var så viktiga så skulle väll de som har de bästa resursena i världen kunna fixa "lite" mer vrid i sina formel 1 bilar eller.

twin_cam Smålänning
21 februari 2007 · 7 877 Inlägg

Det beror på. I en lågvarvig motor vill jag ha mer vrid och i en högvarvig så vill jag ha mer effekt för körglädjen.

Men det är gutt att inte behöva växla ner vid omkörningar = vridmoment.

Samtidigt är det gutt när motorn drar hela vägen till varvstoppet på alla växlar...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
viccoA
21 februari 2007 · 3 110 Inlägg

Saxtat från Bjoerk på Autopower:

Okunniga motorjournalister har under en tid spridit falska budskap kring vridmomentets betydelse som allt fler verkar köpa. Nu senast var det ett test i Teknikens Värld mellan BMW 330cd och någon mercedesdiesel där skribenten vräkte ur sig direkta felaktigheter. Bland annat påstods att det är vridet som ger accelerationen och effekten som ger hög toppfart. Vet inte om jag ska skratta eller gråta... Detta är en direkt lögn och är lika sant som att vatten rinner uppåt.

Jag hör ofta bilägare som säger att deras bil är så snabb för att den har ett så högt vrid. Företrädesvis är det diesel- och turboägare som hävdar att det höga vridmomentet ger bilen fantastiska prestanda.

De flesta verkar inte ha den blekaste aning om sambandet mellan motorns vridmoment och effekt. Därför tänkte jag axla det tunga ansvaret att reda ut begreppen vridmoment och effekt!

Det enkla förhållandet lyder:

effekt (P) = vridmoment (M) x vinkelhastighet (w)

En dieselbil jobbar på låga varvtal. Omformas formeln till:
M = P/w så förstår de flesta varför en dieselbil får ett högt vridmoment! Det beror helt enkelt på att en hög effekt utvecklas redan vid låga varvtal. På grund av de låga varvtalen som en dieselbil jobbar på krävs en hög utväxling. Utväxlingen i en bil består av en växellåda samt en slutväxel. Via utväxlingen ges möjlighet att förändra vridmomentet. Formeln för det lyder:

w(1)M(1) =w(2)M(2), där (1) och (2) är index för motor respektive drivhjul.

För att en bil ska få goda prestanda krävs ett högt DRIVHJULSMOMENT, M(2). Detta får ICKE förväxlas med motorns vridmoment, M(1)! Formeln för att räkna ut drivhjulsmoment lyder:

M(2) = [M(1) x w(1)] / w(2)

Som bekant är dock momentet, M, multipilcerat med vinkelhastigheten, w, inget annat än effekten P. Således lyder formeln för DRIVHJULSMOMENTET:

M(2) = P / w(2)

Plötsligt är motorns vridmoment inte intressant för formeln! För att få maximal DRIVHJULSMOMENT, som tillsammans med hjulets radie ger den kraft som driver bilen framåt, krävs alltså så hög effekt (P) som möjligt samt så låg utväxling [w(2)] som möjligt. För att kunna ha låg utväxling [w(2)] är det lämpligt att ha en motor som kan jobba på höga varvtal. En motor som jobbar på 10000 rpm behöver bara hälften så hög utväxling som en motor som jobbar på 5000 rpm.

Konklusionen av det hela är att motoreffekt tillsammans med utväxling är de intressanta faktorerna för att få en snabb bil. Det är till exempel ingen slump att en F1-bil har hög motoreffekt och jobbar på extremt höga varvtal, vilket möjliggör en låg utväxling. (Som kuriosa kan nämnas att vridmomentet (M) hos en F1-bil är runt 350 nm, alltså betydligt klenare än många gatbilar).

Ett högt vridmoment hos en motor skvallrar endast om motorkaraktären, eftersom det betyder att en hög effekt levereras på låga varv. Nu säger alla skeptiker i kör, vridet är visst viktigt! Kolla bara på alla lastbilar! Ja, lastbilar har ett mycket högt vridmoment vilket innebär att de levererar enormt mycket effekt på låga varv. Fast det skulle utan vidare gå att driva en 60 ton tung lastbil med en F1-motor. Bara utväxlingen är tillräckligt låg... Skulle vara maffigt att höra en Scania krypa iväg med en vrålande V10 på 20000 rpm!

Jag vet, det blev långt men jag vill så gärna upplysa alla som gått på vridmomentspropagandan i media. Detta är inga självklara grejor och det är säkert svårt att förstå vad jag menar men jag har försökt att förklara så gott det går. Tack för ordet!

John87 Stolt Volvoägare
21 februari 2007 · 4 913 Inlägg

cado_mdrei skrev:
man kan ha mycket mer effekt än vrid....tex så har en FORMEL 1 bil ca 900hk och cirka 300nm...och om nm var så viktiga så skulle väll de som har de bästa resursena i världen kunna fixa "lite" mer vrid i sina formel 1 bilar eller.

Som "twin_cam" säger, i en högvarvig motor är det bättre med mer effekt än vrid.
F1 kör med motorer som klarar 18.000 varv, det är om något en högvarvig motor.

Jag tror att F1-teamen vet vad de gör, och skulle de tjäna på att "fixa lite mer vrid" så skulle de nog också göra att de fick det.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
twin_cam Smålänning
21 februari 2007 · 7 877 Inlägg

ViccoA: Mycket bra inlägg! Men vridmomentet måste väl ändå ha lite betydelse, eftersom (vad jag förstog) man kan ha högre utväxling på en lågvarvig motor.

Vridmomentet borde egentligen ha en komfortmässig fördel i så fall, eftersom motorn varvar mindre vid en viss hastighet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
blacken
21 februari 2007 ·

Säger bara en sak. There is no substitute to cubic inch!

THEBADGUY Gorgilus addictus
21 februari 2007 · 4 736 Inlägg

Jag föredrar vridmoment. HK har ju egentligen ingen nytta. Står där bara för att se coolt ut tongue.

För att citera en gammal lärare jag hade: Hästkrafter är för mesar! NM är för MÄN! big_smile

Senast redigerat av THEBADGUY (21 februari 2007)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Mäki Långsam Perfektionist
21 februari 2007 · 4 800 Inlägg

Beror på. En vardagsbil skulle det vara skönt med mycket NM. Sen om man hade en racemaskin så mycket hästar. Jag har kört gokart tidigare och dom motorerna om några är högvarviga. När den kom upp i varv så stack den bara, spelade ingen roll vilken fart det var, sålänge varven kom så sköt den iväg.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Runn WS7 Avstängd
21 februari 2007 · 1 031 Inlägg

THEBADGUY skrev:
Hästkrafter är för mesar! NM är för MÄN! big_smile

Damn right smile

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Gkskxkzkd
21 februari 2007 · 77 Inlägg

THEBADGUY skrev:
Jag föredrar vridmoment. HK har ju egentligen ingen nytta. Står där bara för att se coolt ut tongue.

För att citera en gammal lärare jag hade: Hästkrafter är för mesar! NM är för MÄN! big_smile

Snälla, säg att du bara skämtar... För du är väl läskunnig? neutral

// Thomas

buli
21 februari 2007 · 66 Inlägg

Alternativ 2  är  bättre än 1

MVH   smile

THEBADGUY Gorgilus addictus
21 februari 2007 · 4 736 Inlägg

s4-mannen skrev:

THEBADGUY skrev:
Jag föredrar vridmoment. HK har ju egentligen ingen nytta. Står där bara för att se coolt ut tongue.

För att citera en gammal lärare jag hade: Hästkrafter är för mesar! NM är för MÄN! big_smile

Snälla, säg att du bara skämtar... För du är väl läskunnig? neutral

// Thomas

???. Läskunnig, Ja. Men vad har de med saken att göra?

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
buli
21 februari 2007 · 66 Inlägg

THEBADGUY skrev:
Jag föredrar vridmoment. HK har ju egentligen ingen nytta. Står där bara för att se coolt ut tongue.

För att citera en gammal lärare jag hade: Hästkrafter är för mesar! NM är för MÄN! big_smile

Vad åker du i för bil??



MVH smile

Senast redigerat av buli (21 februari 2007)

THEBADGUY Gorgilus addictus
21 februari 2007 · 4 736 Inlägg

buli skrev:

THEBADGUY skrev:
Jag föredrar vridmoment. HK har ju egentligen ingen nytta. Står där bara för att se coolt ut tongue.

För att citera en gammal lärare jag hade: Hästkrafter är för mesar! NM är för MÄN! big_smile

Vad menar du med länken ???

Du har ingen aning om vad du snackar!

MVH smile

Va då för länk??!?! JAg har väl ingen länk xD

Edit: Menar du denna länken? tongue

http://www.syab.nu/_pages/karlshamn.html

lol isåfall

Senast redigerat av THEBADGUY (21 februari 2007)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Gkskxkzkd
21 februari 2007 · 77 Inlägg

THEBADGUY skrev:

s4-mannen skrev:

THEBADGUY skrev:
Jag föredrar vridmoment. HK har ju egentligen ingen nytta. Står där bara för att se coolt ut tongue.

För att citera en gammal lärare jag hade: Hästkrafter är för mesar! NM är för MÄN! big_smile

Snälla, säg att du bara skämtar... För du är väl läskunnig? neutral

// Thomas

???. Läskunnig, Ja. Men vad har de med saken att göra?

Om du hade varit läskunnig, och hade läst vad tex viccoA skrev, så hade du förmodligen inte ens tänkt tanken på att i över huvud taget försökt ge dig in i denna disskution, då du uppenbarligen inte har en aning om vad du pratar om!

Så du gör nog bäst i att  krypa tillbaka bakom den sten som du just kom fram ifrån, så vi slipper höra ditt totalt förvirrade jidder här.

// Thomas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang