Pneumatiska kuddar för lowriders.

Bergmanfolkrace
21 februari 2007 · 23 Inlägg

Hejsan. om jag säger lowrider med hydralik vet alla vad jag pratar om. det handlar ju om olja som i stort sett gör att man kan låta bilen guppa upp och ner, studsa mm. ja ni vet.

men nu till frågan: vad heter den luft styrda varianten dvs pneumatiska?
dom har sådan i "pimp my ride" sesong4 avsnitt3

namnet på svenska och/eller engelska gärna länk till återförsäljare.

Prada, Skokräm och Bröst. Vi vinner kriget till höst.
Bagarn
21 februari 2007 · 689 Inlägg

Vet inte om det är intressant men på min Volvo 740 kallas/heter det hijackers!

Bergmanfolkrace
21 februari 2007 · 23 Inlägg

det kan nog vara till hjälp tack så mycket.

kan du lägga upp någon bild så jag kan se hur din bil och "dämparna" ser ut och hur dom sitter?

Senast redigerat av Bergmanfolkrace (21 februari 2007)

Prada, Skokräm och Bröst. Vi vinner kriget till höst.
Stefan Varberg Supraman
21 februari 2007 · 2 300 Inlägg

Hijackers är stötdämpare med inbyggd gummibälg för lasthjälp.

Riktig pneumatisk fjädring kallar rätt och slätt luftfjädring.
Sen kan olika tillverkare ha olkia namn typ airride osv.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Bergmanfolkrace
21 februari 2007 · 23 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Hijackers är stötdämpare med inbyggd gummibälg för lasthjälp.

Riktig pneumatisk fjädring kallar rätt och slätt luftfjädring.
Sen kan olika tillverkare ha olkia namn typ airride osv.

Tack för ditt svar stefan. men jag tror inte vi menar samma sak? jag menar motsvarigheten till hydralisk "fjädring" som man ofta ser på lowrider jänkare. sån som gör att man kan studsa (eller hoppa med fronten tex) med bilen.

Prada, Skokräm och Bröst. Vi vinner kriget till höst.
Sluskk
21 februari 2007 · 778 Inlägg

Bergmanfolkrace skrev:

Stefan Varberg skrev:
Hijackers är stötdämpare med inbyggd gummibälg för lasthjälp.

Riktig pneumatisk fjädring kallar rätt och slätt luftfjädring.
Sen kan olika tillverkare ha olkia namn typ airride osv.

Tack för ditt svar stefan. men jag tror inte vi menar samma sak? jag menar motsvarigheten till hydralisk "fjädring" som man ofta ser på lowrider jänkare. sån som gör att man kan studsa (eller hoppa med fronten tex) med bilen.

det som gammla jänkare har det är som en stöt dämpare som har kuddar som fyls med luft av en kompresor som man monterar nån stans sen har man masa el och grejer till

Bergmanfolkrace
21 februari 2007 · 23 Inlägg

Sluskk skrev:

Bergmanfolkrace skrev:

Stefan Varberg skrev:
Hijackers är stötdämpare med inbyggd gummibälg för lasthjälp.

Riktig pneumatisk fjädring kallar rätt och slätt luftfjädring.
Sen kan olika tillverkare ha olkia namn typ airride osv.

Tack för ditt svar stefan. men jag tror inte vi menar samma sak? jag menar motsvarigheten till hydralisk "fjädring" som man ofta ser på lowrider jänkare. sån som gör att man kan studsa (eller hoppa med fronten tex) med bilen.

det som gammla jänkare har det är som en stöt dämpare som har kuddar som fyls med luft av en kompresor som man monterar nån stans sen har man masa el och grejer till

precis vad jag menade! vad heter nu dessa? skulle vilja ha namnet båda på engelska och svenska och gärna länk till information och/eller återförsäljare.

Prada, Skokräm och Bröst. Vi vinner kriget till höst.
dbjanoz
22 februari 2007 · 1 785 Inlägg

Bergmanfolkrace skrev:
Hejsan. om jag säger lowrider med hydralik vet alla vad jag pratar om. det handlar ju om olja som i stort sett gör att man kan låta bilen guppa upp och ner, studsa mm. ja ni vet.

men nu till frågan: vad heter den luft styrda varianten dvs pneumatiska?
dom har sådan i "pimp my ride" sesong4 avsnitt3

namnet på svenska och/eller engelska gärna länk till återförsäljare.

Har själv funderat på att det är den enda lösningen om man vill köra sänkt och ändå kunna köra över farthinder som kommer fler och fler för varje år.

Här är några länkar

http://www.rindab.se/luftfjadring.htm

http://www.stotdamparverkstan.se/docume … adring.htm

http://www.trucker.se/tb/Airlift/Easystreet.htm

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Bergmanfolkrace
22 februari 2007 · 23 Inlägg

exakt! tack för hjälpen! dyrare än jag trodde. men jag har några ideer. i stora drag tänker jag så här. om man bara köper "luftbälgar"  och så har man en tank med tryckluft bak i skuffen. (ingen kompressor) sen när man kommer hem så kan man fylla på tanken. för detta är inte något jag kommer att höja och sänka helatiden. kanske till och med bara ställer om när jag är i garaget. men d är ju bra att det går fort.

Prada, Skokräm och Bröst. Vi vinner kriget till höst.
Sluskk
22 februari 2007 · 778 Inlägg

får man fråga vad det är för bil du ska ha den på ?

Bergmanfolkrace
22 februari 2007 · 23 Inlägg

det är en volvo 240 från -84 med en B230a
nu har även funderig på att vänta ett tag med dämpare tills jag skaffat turbo bil. kanske går att koppla in sej på turbon för att det ska bli billigare så man slipper massa pumpar?

Prada, Skokräm och Bröst. Vi vinner kriget till höst.
thure523
22 februari 2007 · 118 Inlägg

har hi-jackers bossen det funkar kanon bara o ta kompressorn o fylla på luft så blir dämparna hårdare

Bergmanfolkrace
22 februari 2007 · 23 Inlägg

ja, just.vad kostar ett sådant paket och vart har du köpt det?

Prada, Skokräm och Bröst. Vi vinner kriget till höst.
thure523
22 februari 2007 · 118 Inlägg

oj det var på 70talet som jag köpte de men du kan nog köpa på www.hansenracing.se eller på www.summitracing.com

Bergmanfolkrace
22 februari 2007 · 23 Inlägg

tack så mycket

Prada, Skokräm och Bröst. Vi vinner kriget till höst.
Kristian_L
22 februari 2007 · 1 893 Inlägg

Hittar sånna kit på blocket ibland, men de vill i regel ha lika mycket som sakerna kostar nya. Har själv funderat på "airride", går ju inte sänka bilen tillräkligt annars, vägbulorna förökar sig som kaniner här.
De kit jag tittat på i USA kommer med microprocesorer o grejer. Automatisk nivå reglering på alla fyra hörnen, med dubla kompresorer och tjockare slangar kan man få en lättare bil att hoppa.
För egen del var jag bara ute efter nivå regleringen.
Vill ha bilen lagom låg när man kör, samt kunna lyfta den över bulor. En kul bonus vore att man kunde landa den på buken på utstälningar, lägre än så blir den ju inte. wink

Hade ett gäng länkar, men de har nog åkt ut vid någon städning.
Googla på "Airride" så lär du hitta massor. Men de kostar...
Från ca +10'000:- till ca 30'000:- beroende på snabhet och mängden tilbehör.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Bergmanfolkrace
22 februari 2007 · 23 Inlägg

till en början skulle jag nöja mej med att bara använda bälgarna utan korpressor och sånt. för jag har inet dår att punga ut med allt på engång. vet någon om det går att använda turbon istället för en kompressor?

Prada, Skokräm och Bröst. Vi vinner kriget till höst.
xorox_88 Smack that ass!!
22 februari 2007 · 2 953 Inlägg

har tänkt att skaffa airride när jag ska ha en 240tic men jag har bara hittat airride sattser för 18-papp å uppåt till 240 beroende på utrustning

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Bergmanfolkrace
22 februari 2007 · 23 Inlägg

jag har hittat för 4000 men det är ren budget. annars finns det en inte lika extrem budget som går på 9000.

men då måste man bygga lite själv.

Senast redigerat av Bergmanfolkrace (22 februari 2007)

Prada, Skokräm och Bröst. Vi vinner kriget till höst.
Pellefax
26 februari 2007 · 644 Inlägg

Här finns både kompletta system och lösa delar,men köra snikmodell utan kompressor är inget att satsa på,vänta tills du har pengar och köp ett riktigt system,men framförallt, köp en riktig bil!
Lägga ner dom pengarna och det jobbet på en volvo är ju att kasta pengarna i sjön...
http://www.gotrading.se/default.asp?pag … p;upage=u3

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang