Köra med körförbud på bilen

Loffe123
23 februari 2007 · 527 Inlägg

Nu har jag fått körförbud på bilen pga att jag inte orkat laga felet på den sen förra besiktningen. Jag har alltså inte ombesiktat den än, men det kommer, det är dock för drygt att ligga ute i en snödriva och meka i 20 minus.
Jag planerar ändå att köra med bilen till och från jobbet i någon vecka tills jag fått ordning på felet.

Vad kan man förvänta sig för något straff?
Hur lyder böterna?

Bilen är i övrigt skattad och försäkrad, vad händer vid krock?

Har du kört med körförbud?

PS. Hata besiktningen, det är många gånger kränkande förmynderi och frihetsberövande strunt DS.

Senast redigerat av Loffe123 (23 februari 2007)

MrTobias
23 februari 2007 · 1 297 Inlägg

säg bara att du är påväg till verkstan smile

Granholm Dude
23 februari 2007 · 197 Inlägg

precis bara säga att du är påväg att fixa felet.. smile

Ät aldrig snö som blivit gul!
Volvo 945 Turbo "Sleepern" (1995)
Loffe123
23 februari 2007 · 527 Inlägg

JO...men jag jobbar kvällar och nätter, mig veterligen så finns det ingen verkstad öppen då :-)
MEN man får ju köra bilen i samband med reparation också, så det kan man ju säga.

Men det är inte det jag vill veta, utan jag vill lveta hur dyrt det kan tänkas bli och vilka risker man tar.

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
23 februari 2007 · 1 290 Inlägg

Loffe123 skrev:
Nu har jag fått körförbud på bilen pga att jag inte orkat laga felet på den sen förra besiktningen. Jag har alltså inte ombesiktat den än, men det kommer, det är dock för drygt att ligga ute i en snödriva och meka i 20 minus.
Jag planerar ändå att köra med bilen till och från jobbet i någon vecka tills jag fått ordning på felet.

Vad kan man förvänta sig för något straff?
Hur lyder böterna?

Bilen är i övrigt skattad och försäkrad, vad händer vid krock?

Har du kört med körförbud?

PS. Hata besiktningen, det är många gånger kränkande förmynderi och frihetsberövande strunt DS.

Smart kille...........

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
sveddan
23 februari 2007 · 1 453 Inlägg

Men om du jobbar kvällar och nätter så ska du väl vara på arbetet då?
Lämna bilfan på dagen?

Loffe123 skrev:
JO...men jag jobbar kvällar och nätter, mig veterligen så finns det ingen verkstad öppen då :-)
MEN man får ju köra bilen i samband med reparation också, så det kan man ju säga.

Men det är inte det jag vill veta, utan jag vill lveta hur dyrt det kan tänkas bli och vilka risker man tar.

Granholm Dude
23 februari 2007 · 197 Inlägg

Loffe123 skrev:
JO...men jag jobbar kvällar och nätter, mig veterligen så finns det ingen verkstad öppen då :-)
MEN man får ju köra bilen i samband med reparation också, så det kan man ju säga.

Men det är inte det jag vill veta, utan jag vill lveta hur dyrt det kan tänkas bli och vilka risker man tar.

Bara säga att du ska till ditt egna garage, och att du jobbar på dagarna så kvällen/natten är ända tiden du har att göra det..

Ät aldrig snö som blivit gul!
Volvo 945 Turbo "Sleepern" (1995)
Hamilton
23 februari 2007 · 8 873 Inlägg

Körförbud=Fordonet får bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och därefter kortast lämpliga väg till en besiktningsstation.

Senast redigerat av Hamilton (23 februari 2007)

Fotograf på tierpidag.se
StiFf Wankel
23 februari 2007 · 1 080 Inlägg

Granholm skrev:

Loffe123 skrev:
JO...men jag jobbar kvällar och nätter, mig veterligen så finns det ingen verkstad öppen då :-)
MEN man får ju köra bilen i samband med reparation också, så det kan man ju säga.

Men det är inte det jag vill veta, utan jag vill lveta hur dyrt det kan tänkas bli och vilka risker man tar.

Bara säga att du ska till ditt egna garage, och att du jobbar på dagarna så kvällen/natten är ända tiden du har att göra det..

jag blev stoppad med mazdan i somras 2 gånger, och enligt dom fick jag inte köra den till egen verkstad utan bara ill auktoriserad verkstad eller bes...nu vet jag inte om det är nån skillnad för att den inte är reg besiktad än men men..
jag fick iaf peja 800 första gången och 1200 andra gången

MDS Västerås
Kirre
23 februari 2007 · 2 122 Inlägg

Loffe123 skrev:
JO...men jag jobbar kvällar och nätter, mig veterligen så finns det ingen verkstad öppen då :-)
MEN man får ju köra bilen i samband med reparation också, så det kan man ju säga.

Men det är inte det jag vill veta, utan jag vill lveta hur dyrt det kan tänkas bli och vilka risker man tar.

säg att du är påväg till ditt garage och ska fixa felet men se till att den är påställd och försäkrad

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Fordofilen
23 februari 2007 · 519 Inlägg

1500spänn kostar det idag, 600 var det innan höjningen.
Jag har testat båda tongue

9-5 AERO M-06
23 februari 2007 · 231 Inlägg

I mitt försäkringsbrev har följande tillkommit....

"I fall där brott sker mot trafiklagstiftningen sätts ersättning från kaskoförsäkringen ner till 0% då man tex använder fordon som är avställt, belagt med körförbud, eller om föraren saknar körkort!"

"Vi höjer självrisken på trafikförsäkringen till 1/10 basbelopp i fall där brotts begåtts"... osv (enl ovan)

Detta har i princip samtliga försäkringsbolag ändrat på sedan en tid tillbaka, så man riskerar att bli helt utan ersättning trots helförsäkrat om något skulle hända...

Chevrolet Captiva LTZ "4WD Aut" (2012)
Loffe123
24 februari 2007 · 527 Inlägg

Jag har iofs bara trafikförsäkring på bilen så det är ju lungt.
1/10 basbeklopp är väl 3700 kr. Det kan man leva med, är ju bara 2000 kr dyrare än annars.

1500kr för att köra med körförbud var ganska saftigt dock. Lite väl tycker jag nästan, för man kan ju knappast anse att brottet är allvarligt. I många länder finns inte ens bilbesiktning utan det är förarens ansvar att se till att bilen är trafiksäker och är den inte det så riskerar man att åka dit.
Min bil är dock trafiksäker, det är bara den förbannade besiktningen som hittat på att ena bakbromsen tar bättre än den andra. De gör de dock inte, och även om de gjorde det så spela roll. Man får ändå inte köra snabbare än 110km/h i sverige och den lilla skillnad mellan bakbromsarna lär knappast märkas ens vid tvärnit.
Äh jag blir lack, staten gör mig kriminell genom att påföra mig en massa konstiga regler och påhitt med sin byråkrati.

Jag ska ombesikta när tid ges, enda jag behöver göra är att bromsa lite med handbromsen innan. Fy fan säger jag...

0,5 0,4 fick jag på bromsproven förra besiktningen bak. Denna gång fick jag 0,8 0,5. Och DÅ när bromsarna tar BÄTTRE än förra gången så måste jag ombesikta.
CPPPPPpppppppeeeeeeeeee
Hata hata

Senast redigerat av Loffe123 (24 februari 2007)

Hamilton
24 februari 2007 · 8 873 Inlägg

Stackars dig, sälj bilen så slipper du bilprovningen och deras regler.

Fotograf på tierpidag.se
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
24 februari 2007 · 1 290 Inlägg

Loffe123 skrev:
Jag har iofs bara trafikförsäkring på bilen så det är ju lungt.
1/10 basbeklopp är väl 3700 kr. Det kan man leva med, är ju bara 2000 kr dyrare än annars.

1500kr för att köra med körförbud var ganska saftigt dock. Lite väl tycker jag nästan, för man kan ju knappast anse att brottet är allvarligt. I många länder finns inte ens bilbesiktning utan det är förarens ansvar att se till att bilen är trafiksäker och är den inte det så riskerar man att åka dit.
Min bil är dock trafiksäker, det är bara den förbannade besiktningen som hittat på att ena bakbromsen tar bättre än den andra. De gör de dock inte, och även om de gjorde det så spela roll. Man får ändå inte köra snabbare än 110km/h i sverige och den lilla skillnad mellan bakbromsarna lär knappast märkas ens vid tvärnit.
Äh jag blir lack, staten gör mig kriminell genom att påföra mig en massa konstiga regler och påhitt med sin byråkrati.

Jag ska ombesikta när tid ges, enda jag behöver göra är att bromsa lite med handbromsen innan. Fy fan säger jag...

0,5 0,4 fick jag på bromsproven förra besiktningen bak. Denna gång fick jag 0,8 0,5. Och DÅ när bromsarna tar BÄTTRE än förra gången så måste jag ombesikta.
CPPPPPpppppppeeeeeeeeee
Hata hata

Finns fan folk till allting.... "enda jag behöver göra är att bromsa lite med handbromsen innan. Fy fan säger jag..." hoppas du kommer ihåg de innan du krockar...... "CPPPPPpppppppeeeeeeeeee
Hata hata" undrar hur gammal du verkligen är??

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
dan-kristian
25 februari 2007 · 518 Inlägg

Loffe123 skrev:
0,5 0,4 fick jag på bromsproven förra besiktningen bak. Denna gång fick jag 0,8 0,5. Och DÅ när bromsarna tar BÄTTRE än förra gången så måste jag ombesikta.
CPPPPPpppppppeeeeeeeeee
Hata hata

det beror hur hårt besiktarn trycker på bromsen,,,dom vill se så att bromsarna tar jämt...

henkebenke
25 februari 2007 · 1 703 Inlägg

Hamilton skrev:
Körförbud=Fordonet får bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och därefter kortast lämpliga väg till en besiktningsstation.

Till ett besiktningsorgan står det i papprena. Antar att man dra till en kontrollerad verkstad.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Hamilton
25 februari 2007 · 8 873 Inlägg

henkebenke skrev:

Hamilton skrev:
Körförbud=Fordonet får bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och därefter kortast lämpliga väg till en besiktningsstation.

Till ett besiktningsorgan står det i papprena. Antar att man dra till en kontrollerad verkstad.

Ska man vara petig så är det ackrediterad verkstad eller bilprovningen som gäller.
Kanske det du menar med kontrollerad.

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang