3465
Sök

Rengöring innan dekalpåsättning

527 Inlägg
26 februari 2007
Trådstartare
Vad ska man göra rent med innan man sätter på en dekal på bilen. Vill få bort fett och eventuella vaxrester samt medlet får ju inte lämna kvar någon hinna el dyl.

T-röd?
Aceton vore ju klockrent, men jag vill gärna ha kvar lacken också :-)

Tjenixen.

Supraman
2 300 Inlägg
26 februari 2007
Jag brukar köra med lite polish.
Då är det ju bara en ren lackyta kvar.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

527 Inlägg
26 februari 2007
Trådstartare
Polish??????
Då lär ju ingenting fästa. Polish är ju ett polermedel som innehåller vaxer/plaster och som lägger sig som en hinna.

DFFL
9 020 Inlägg
26 februari 2007
vatten och en ny trasa borde väl räcka?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

527 Inlägg
26 februari 2007
Trådstartare
Hur bra fettlösare är vatten tror du haha.
Shit vilka mediokra tips man får :-)

draminbil.nu
1 382 Inlägg
26 februari 2007
Tänkte ge ett till tips, men med tanke på hur du idiotförklarade föregående förslag så tar jag det säkra före det osäkra och SKITER I DET!

527 Inlägg
26 februari 2007
Trådstartare
Bra...för jag vill inte ha kassa tips som skulle ruinera resultatet för mig!
Vet man inte med säkerhet svaret så ska man inte svara heller tycker jag, det är bara vilseledande.

Fartglad
336 Inlägg
26 februari 2007
Rengör bara med ngn t-sprit, det räcker.

http://www.google.se

Power without Quattro is useless!

draminbil.nu
1 382 Inlägg
26 februari 2007
Loffe123 skrev:
Bra...för jag vill inte ha kassa tips som skulle ruinera resultatet för mig!
Vet man inte med säkerhet svaret så ska man inte svara heller tycker jag, det är bara vilseledande.

Vad jag menade var att du kanske ska tona ner och köra med en lite sjysstare stil så är det betydligt lättare att få bra svar!
Ifall du fullständigt idiotförklarar någon som ger tips vilket du faktiskt frågade efter så kan du inte räkna med så mycket hjälp sedan..
Men men nu ska vi inte bråka utan vara trevliga!

1 256 Inlägg
26 februari 2007
1. Börja med att avfetta bilen eller området där du skall sätta dekalerna med vanlig avfettning..
2. Sen kan du använda Yes eller vanlig Såpa för att tvätta bilen eller området där du skall sätta dekalerna, Yes eller såpa löser nämligen oxå fett..
3. Polera, Vaxa (läs nedan)
4. Montera dekalerna

Jag brukar alltid tvätta, polera och vaxa bilen innan jag gör sånt.. Det fäster precis lika bra och har aldrig haft några problem med att dekaler/vinyler lossnat..

Om DU vill vara på den säkra sidan använd lite 3M industricleaner eller Brääkleen och rengör ytan där du vill sätta dekalerna..

Mvh Jonni
Senast redigerat av Jonni (26 februari 2007)

ICA-nisse
143 Inlägg
26 februari 2007
Vanligt varmt vatten och lite såpa är inget dumt förslag, den rekommendationen fick jag iaf av en reklambyro som streamar företagsbilar när jag skulle sätta på dekalerna på min bil.  Men spruta på lite avfettning också så får du säkert helt rent. Går att använda T-röd på rutorna, funkar säkert på lacken också.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
26 februari 2007
Min pappa som har dekalfirma använder Ajax fönsterputs!

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

527 Inlägg
26 februari 2007
Trådstartare
Ajax fönsterputs var ju ett klockrent tips! Det blir ju sådär rent att det gnisslar och gnekar när man drar en bit papper över det sen.
Det är så rent jag vill ha det :-)

Tack för alla bra...och dåliga tips  ;-)
Senast redigerat av Loffe123 (26 februari 2007)

1 256 Inlägg
26 februari 2007
Skulle inte rekommendera att använda papper.. det repar, använd hellre en frotéhandduk

Sök