Uppkörning snart :) lite tips skulle uppskattas :)

cORE No Use For A Title
26 februari 2007 · 17 Inlägg

Hejsan alla "galna" tongue !

Har uppkörning nu på fredag, undrade om någon har kört upp här i Västerås området och kan ge lite tips smile Blir även hemskt glad för alla andra tips om vad man ska tänka på..
Kör upp privat dessutom.. Några tumregler vid vänstersväng vid landsväg plus lite vitkigt om säkerhetskontrollen skulle inte sitta fel.

Tack så mycket till alla som tar sig tid att skriva någon rad smile

Att åka komunalt är som att låta Anna Book vakta 10 pizzor, dömt till att misslyckas.
kohler
26 februari 2007 · 671 Inlägg

förutsatt att du är rätt så förberedd så skulle jag säga att verka självsäker utan att för den skulle vara stöddig... det inger förtroende.

btw det finns massa såna här trådar leta efter tips i dem

lycka till

Second is the first loser
twin_cam Smålänning
26 februari 2007 · 7 877 Inlägg

Jag körde upp privat i kalmar. tongue Och klarade på 1:a big_smile

Säkerhetskontrollen kan du bara plugga dig till. Vänstersväng så gäller det bara att se sig för och inte riskera någonting. Åk gärna och vänd och kom tillbaka och gör en högersväng istället.

I övrigt så kan jag bara råda dig att vara lugn och avslappnad, och prata och visa att du är en säker förare och vet vad du gör. (Ja, jag vet hur svårt det är smile ) Visa inte att du är stressad och nervös. Har du aldrig kört en sådan bil du ska köra upp i så tala om det. Kolla i backspeglarna som du lärt dig, men inte för mycket! När du kör motorväg så kan du kasta en blick i backspegeln nån gån ibland, särskilt om du ska minska farten. Placera dig riktigt och blinka! Glöm inte att blinka! wink Håll farten också. Men framförallt: Om du vet att du gjort ett fel så ge inte upp! Visa eller säg att du var medveten om felet, och kör sen som vanligt.

Senast redigerat av twin_cam (26 februari 2007)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
fred89 Mazda Über Alles
26 februari 2007 · 121 Inlägg

har själv uppkörning i morrn i värnamo nån som har några vettiga tips hur jag klarar det enklast

snart på en väg nära dig
dusty Living in the fastlane
26 februari 2007 · 2 616 Inlägg

inte för att vara sånn men finns ett antal sånnahär trådar

cORE No Use For A Title
26 februari 2007 · 17 Inlägg

Tack så mycket till alla som svarat, jag ska försöka vara så lugn som möjligt :) Skriver tillbaka här sen hur det gick för dem "intresserade"..

Att åka komunalt är som att låta Anna Book vakta 10 pizzor, dömt till att misslyckas.
Thony_mannen
26 februari 2007 · 263 Inlägg

ta det bara lungt och tänkt dej noga för tex i korsningar bland annat! Så klara du nog det där!

/t

Volvo-Real-Power!
_fillan_ med lem
27 februari 2007 · 1 925 Inlägg

precis ! kör lungt o fint, o håll koll på skyltar osv !    glöm inte....fråga dom dig efter hur det gick. säg att det gick sådär,,

ex : hur gick det nu då ? 

- det gick rätt bra tycker jag, men i den korsningen skulle jag kollat mig för lite bättre innan jag körde ut..


bara ett exempel !

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
fred89 Mazda Über Alles
27 februari 2007 · 121 Inlägg

har precis kört han tyckte att jag hade för dålig planering i korsningar och kunde har följt rytmen bättre men så är det runt 0 och det är lite snöigt med.

Senast redigerat av mazda_speed2 (27 februari 2007)

snart på en väg nära dig
cORE No Use For A Title
27 februari 2007 · 17 Inlägg

Bra tips, ska på skiten på fredag så..

Hoppas på, som Borat skulle säga: Great Success ! tongue

Att åka komunalt är som att låta Anna Book vakta 10 pizzor, dömt till att misslyckas.
Chrom Kapten Långsam
27 februari 2007 · 185 Inlägg

Lycka till alla stackare, det var några månader sen nu men jag kommer aldrig glömma känslan när man fick lappen i handen, allt slit är verkligen värt det.

Ni har säkert hört allt tidigare men det viktigaste enligt mig har jag knåpat ihop i en behändig liten lista ni kan skriva ut och klistra fast i instrumentbrädan (eller att ha under kudden):

* Kör som ni brukar göra på trafikskolan (eller hemma om ni kör privat), att börja fundera över regler och hur saker och ting ska vara när man väl sitter bredvid uppkörningsförättaren kommer inte hjälpa dig, se till att reda ut allt du undrar över innan det är dags.

* Kallprata lite, det hjälper dig mot nervositet och det får dig att verka lite självsäkrare inför din medpassagerare.

* VAR självsäker utan att vara arrogant eller dryg, alternativt agera åtminstone som om bilkörning är allt du gjort sedan du var 5, visa att du är trygg med vad du gör helt enkelt.

* Håll koll på din bilkörning förstås; Använd backspeglar flitigt, se till att uppkörningsförättaren ser att du ser så att säga, det räcker inte med att du "vet" att du har tittat. Rörlig blick, placera dig rätt på vägen och ta det säkra före det osäkra. Blir du tex tillsagd att parkera nära en viss plats så gör det "the easy way", alltså parkera på enklast möjliga sätt istället för att fickparkera någonstans(om du inte blir specifikt tillsagd that is, då är det bara att ta tjuren vid hornen). Gör det så enkelt som möjligt för dig själv, det är smartare på alla sätt.

Lycka till! smile

Andrey
27 februari 2007 · 34 Inlägg

Hej,

Har klarat uppkörningen från tredje gången fast jag haft utländskt körkort sedan 1996. Har mycket att säga men generellt är mina tips som följande:
- du MÅSTE vara lugn;
- läs utantill invändig och utvändig bilsäkerhetskontroll;
- när du kör titta i speglarna ungefär varje 15 sekund, men inte länge;
- när du svänger eller byter körfält: först kollar du motsvarande backspegel, sedan sätter på blinkers och bara efter det svänger;
- kom ihåg att det finns sådana trafikanter som cyklister- därför måste du kolla ordentligt att de inte finns bakom dig innan du svänger;
- när du kör in i motorväg och det står exemplevis 90 på skylten kör 90 (inte 60 eller 70, det var orsaken till att jag inte klarade uppkörning första gången)
- ifall du kör genom korsning utan trafikljus sätt in tvåa (inte trea) även om det inte finns några hinder eller bilar som närmar sig från höger sida (det var mitt fel den andra gången);

Och till sist, var inte så mycket ledsen ifall du inte klarar det från första gången. Livet går sin lilla gång och en tusenlapp bestämmer inte allt i vårt liv...

tane85
27 februari 2007 · 14 Inlägg

hej jänag tänkte ge dej ett tips:P och de är när du vet  att de där vart fel under körningen ska du säga det till gubben. för då vet han att du visste att du gjorde fel:)
jag gjorde de när jag skulle göra en vänster sväng och det gick inte som jag hade tänkt mej:P
men jag sa. och han sa sen när vi var klar att ja det gick ju bra.och du visste ju att du gjorde fel i vänster svängen:)
MVH Daniel P.S lycka till smile

Senast redigerat av tane85 (27 februari 2007)

cORE No Use For A Title
2 mars 2007 · 17 Inlägg

Sitter här vid datorn nu såhär dagen innan.. Är lagom nervig.
Tack för alla tips, har verkligen varit till stor hjälp. Imorgon så ska jag ut med min privata "lärare" och köra lite innan provet så att man "får upp flåset" lite ;D.  Hoppas det går vägen, orkar inte vänta på en annan tid. Jävla klump i magen tongue
Jag rapporterar, en aning arg eller en aning överväldigad imorgon om hur det gick..

Over and out! smile

Att åka komunalt är som att låta Anna Book vakta 10 pizzor, dömt till att misslyckas.
Merclone Leg. Spådam
2 mars 2007 · 816 Inlägg

Det finns en miljon jävla "hjälp mig köra upp"-trådar redan. Läs dem istället för fan!

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
Lalle87
2 mars 2007 · 262 Inlägg

Glöm inte "Döda vinkeln" wink

cORE No Use For A Title
2 mars 2007 · 17 Inlägg

Om någon hinner svara:

Om jag blir ombedd att testa färdbroms och parkeringsbroms på säkerhetskontrollen, ska jag då testa att köra iväg med parkeringsbroms och köra iväg och bromsa med färdbromsen för att se att dom fungerar ?

Snart är det dags.

Att åka komunalt är som att låta Anna Book vakta 10 pizzor, dömt till att misslyckas.
WasteGate
2 mars 2007 · 397 Inlägg

Men du OBS!
Ta det inte för lungt..
Vet flera stycken som kuggat pga mesig gasning på
påfartsträckan till motorovägen.. Där SKA du gasa på ordentligt!
Du skall komma ut i sådan fart så du inte stör flytet på motorvägen.. nästan 110 eller
110 alltså.

Skulle det vara snöigt och halt så kan du ligga lite lägre än vad hastighetsbegränsningen tillåter, men kommentera det också! Säg att pga väglagen så känns det säkrare att hålla strax under 50 för du är osäker på om det kanske fryst på under.. osv.. du kommer säkert på ngt bra!

Lycka till!

/Stoffe

Subarukenta
2 mars 2007 · 77 Inlägg

Hoppas du lyckades! Grymt skönt när den där uppkörningsbiten är färdig! Då kan du ut och gääääzza på egen hand!

/K

cORE No Use For A Title
2 mars 2007 · 17 Inlägg

Ska skriva en rad om hur det gick så att alla fundersamma själar får veta och kan gå och sova torrt i byxan smile Det gick fint som fan !! Nu är jag med i körkortsklubben!!! Tack för alla svar big_smilebig_smilebig_smile Nu äre bil som gäller..


Over and Out

Att åka komunalt är som att låta Anna Book vakta 10 pizzor, dömt till att misslyckas.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang