4903
Sök

en aning larvig fråga om första bilen

43 Inlägg
26 februari 2007
Trådstartare
Hur fungerar allt med skatt och försäkring. Ska man skaffa försäkringen innan man skaffar bilen eller hur fungerar det? speciellt med privatimporterad bil, eftersom den knappast kommer registrerad.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
27 februari 2007
Bilen måste vara registrerad för att du ska kunna försäkra och skatta den.

En bil som är påställd måste vara skattad, det är den troligen redan när du köper den om den är påställd.

Försäkring är du skyldig att ha från den första dagen du äger en påställd bil. Således ringer du och försäkrar den genast efter köpet. Är du smart tar du regnumret innan så att du kan ringa runt och jämföra försäkringarna innan du köper bilen, och när du hämtar din nya bil ringer du och föräkrar den där du redan har allt förberett.

Missar du att försäkra direkt får du ett inte alls kul brev från trafikförsäkringsföreningen, det kostar flera hundra kronor om dagen att glömma försäkra bilen.

Hoppas du blev klokare, vad gäller försäkring av importbil som inte är registrerad kan du nog ta en avställnigsförsäkring, men det får du höra med ditt försäkringsbolag för det är inget jag känner till närmare.

// Ellen

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Sök