Du får ha hur mycket tuta du vill i bilen. Däremot får man inte åka och skrämma folk med flit. Jag drog stora tutan på lastbilen, inne i stan en gång. Blev förbannad på en riktigt klantig snubbe. (Finns vanlig tuta på lastbilen också.) Sedan fick jag stå och tjata med farbror blå i nära en halvtimma för att slippa böterna. (Stackarn blev väl också rädd, han var inte så långt bort. )
ja funderade på att sätta nån brutal tuta på moppen...finns det nån bra sån vid t.e.x. biltema? ha de gött me era tutor:P
Moppar brukar inte mer än 100W generator. risken är att den dör när tutan tar all kraft och det inte räcker till tändspolen. Jag funderade på att montera ett extra ljus på min scooter (Modell EU, fast med 125a.) men jag la ner det, av samma anledning, det skulle gå för mycket ström. Måste fixa kraftigare generator innan jag monterar på nått.
Vet ju att det går att beställa tutkitt från www.hornblasters.com från USA, dom tutorna är det ju hela 142db i billigaste paketet.. i sverige har jag bara hittat tutorna från mekonomen på ynka 120db så om nån vet nån som säljer modell värretutor så är dom välkomna att länka här:>
Tuta handlar inte bara om Db... En larm kvitrare låter över 115Db, hur manlig är den? När man tutar skall föraren i bilen man tutar åt få ringmuskel-masage!
det borde nog funka med en helt vanligt tuta som man har i bilen för brorsan satte ett exrtaljus på sin moppe...å det gick hur bra som helst....nog tror jag det borde funka nog..måste bara hitta nån brutal tuta så.....
Ett original signalhorn till en Volvo 240 drar 7,5A enligt elschemat, det blir omkring 100W vid ca 13V. Om mopparna brukar ha 100W generator, som Kristian_V skriver, så ser man själv på effektsiffrorna hur det kan bli.
Och man vet ju hur mycket en Volvotuta låter, inte så enormt jättehögt som man vill ha i detta fall åtminstone.