Bygga baslåda av mdf eller spånskiva?

johan1989
14 mars 2007 · 215 Inlägg

Tjena!
Tänkte bygga en baslåda med dubbla 10" DLS UR 10 men vad ska man bygga med för material? Ska man bygga med mdf eller spånskiva? Vad är bättre? Har hört att mdf ska ha högre egenresonans iaf. Vad tror ni om basarna då? Enligt försäljaren ska dem spela som f*n big_smile

Zlasher Pulare
14 mars 2007 · 248 Inlägg

Jag tror helt klart att det blir bättre ljud med mdf skiva, typ 19 mm. Om du ska ha spånskiva så måste du ha en lite tjockare än vad du behöver av mdf...

Subaru Impreza Wrx STI "Pittbull" (2008)
johan1989
14 mars 2007 · 215 Inlägg

okej, varför blir det bättre ljud med mdf? Vad tror ni om basarna då?

_fillan_ med lem
14 mars 2007 · 1 925 Inlägg

mdf eller hdf är helt klart bäst smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
johan1989
14 mars 2007 · 215 Inlägg

okej, vad är hdf? Varför är det bättre än spånskiva då? Jag läste på ett ställe att mdf har högre egenresonans än spånskivan.

_fillan_ med lem
14 mars 2007 · 1 925 Inlägg

dunka_dunka skrev:
okej, vad är hdf? Varför är det bättre än spånskiva då? Jag läste på ett ställe att mdf har högre egenresonans än spånskivan.

sdf=soft Density Fiberboard
MDF=Medium Density Fiberboard
hdf=Hard density fiberboard


hoppas det räcker som svar smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Streckkoden
14 mars 2007 · 2 655 Inlägg

Jag föredrar MDF, lättare att jobba med. Sliter inte lika mycket på verktygen heller.
Speciellt så kan man använda smalare MDF skivor, med bättre stabilitet jämnfört med spån.

zoopåse
15 mars 2007 · 1 171 Inlägg

Var inte rädd för att använda tunnare MDF (typ 12mm) och staga med hålade mellanväggar istället för att använda 19mm MDF.. Det lär vara idéaliskt i bilen iom att vikten sänks dramatiskt.

En baslåda behöver inte vara särskillt tung alls, se bara till att du surrar fast den elastiskt, gäna med någon typ av gummistroppar eller något så den inte kryper iväg eller vibrerar mot något så det skapar missljud.

Kenny-83 Företagare & YouTuber
15 mars 2007 · 1 940 Inlägg

det finns delade uppfattningar om vad som är bäst när det kommer till spån och mdf för båda matrialen har possitiva och negativa egenskaper så det är nog 50/50 vad man än tar. Enda gången man borde bry sig är i fall man är EXTREMT petig på ljudet men även då kan det vara svårt att välja rätt.

Kan tillägga att min 2*10" baslåda är i spån.

Senast redigerat av Sherlia (15 mars 2007)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Mokke
15 mars 2007 · 84 Inlägg

Finns som sagt både för- och nackdelar med både spån och MDF.

Att många väljer att jobba i spån i stället för MDF beror ofta på priset. Spån kostar i stort bara hälften av vad MDF kostar.

Själv gör jag 99,9% av alla mina lådor i MDF.

Det man måste tänka på, framför allt om lådan blir stor, är att staga upp den ordentligt. Tänk också på att lägga till den volymen som alla stag tar upp i lådan.

Mokke @ Team1
tommie87
15 mars 2007 · 349 Inlägg

glasfiber

101CRX
15 mars 2007 · 238 Inlägg

Zlasher skrev:
Jag tror helt klart att det blir bättre ljud med mdf skiva, typ 19 mm. Om du ska ha spånskiva så måste du ha en lite tjockare än vad du behöver av mdf...

jasså !!!!


förklara hur mdf är bättre en spån i ljud??


då egen resonasen är 14hz i spån och mdf 400hz .. jag menar att du lär ju knappas höra 14hz men 400hz hör du..

okej skall du bygga med finsh mdf..
men å andra sidan så får du staga mera med mdf!! då egen resonasen är högre..

Kenny-83 Företagare & YouTuber
15 mars 2007 · 1 940 Inlägg

tror många kör på mdf för att det är dyrare och därmed "tror" folk det är mycket bättre.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
PLPerformance
15 mars 2007 · 213 Inlägg

MDF är mycket enklare att arbeta med tycker jag...Men bäst ljud blir helt klart med spånskiva. Sen kan man ju diskutera om det spelar någon roll om man ändå ska dämpa lådan innuti sen?

zoopåse
15 mars 2007 · 1 171 Inlägg

Nej, det spelar inte så stor roll när man väl fått ihop lådan om det är MDF eller spån. Däremot är MDF lättare att jobba med som sagt och tål fukt bättre.

De där egenresoansfrekvenserna är ju totalt ointressanta. Det är ju själva lådans form när den är färdig som avgör hur mycket den "låter" i sig och det brukar den inte göra vid basfrekvenser under ca. 100Hz. Våglängderna är för långa för att sätta fart på väggarna, men det kan ju vara bra att lådan inte flexar så mycket av trycket (typ undvik wellpapp;) ).

Jonve Livsnjutare
15 mars 2007 · 342 Inlägg

Jag tycker då 22mm spånskiva är bäst, specellt då man får det gratis ifrån jobbet!
Och att använda 12mm Mdf skiva är då det sista jagf skulle göra en låda av, då gör jag hellre en låda av 18mm Osb-skiva, nästan lika lätt men mycket starkare!

Och angående fukt så, har ni badkar i bakluckan eller?

Senast redigerat av Jonve (15 mars 2007)

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!
zoopåse
15 mars 2007 · 1 171 Inlägg

Luftfuktighet du vet... Får materialet att röra sig och kanske tom spricka om man har otur och provocerar fogarna med ett fartgupp.

12mm MDF funkar väldigt bra om man bara stagar tillräckligt tätt. Då får man en lättare och styvare låda på samma gång än om man är "lat" och bara bygger i 19mm MDF tex. 16mm MDF kan man ju använda också om det är stora doningar det handlar om.

Tro mig det råder dimensioneringshysteri i högtalarsvängen rent generellt och man glömmer det som är viktigt istället. Tex att måla lådan så att den blir tät innan man klär in den i filt. Det är rätt så mycket viktigare än vilket material eller tjocklek på skivorna man använder. Läckage är rena förluster.

101CRX
16 mars 2007 · 238 Inlägg

zoopåse skrev:
Nej, det spelar inte så stor roll när man väl fått ihop lådan om det är MDF eller spån. Däremot är MDF lättare att jobba med som sagt och tål fukt bättre.

De där egenresoansfrekvenserna är ju totalt ointressanta. Det är ju själva lådans form när den är färdig som avgör hur mycket den "låter" i sig och det brukar den inte göra vid basfrekvenser under ca. 100Hz. Våglängderna är för långa för att sätta fart på väggarna, men det kan ju vara bra att lådan inte flexar så mycket av trycket (typ undvik wellpapp;) ).

okej vi säger så !!

street Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
16 mars 2007 · 426 Inlägg

jag kör på spånskiva. mdf är dubbelt så dyrt men inte dubbelt så bra.

/Street
Aj3 Kanotist
16 mars 2007 · 58 Inlägg

Jag har 22mm MDF, tungt som fan (det är ju iofs spånskiva också), men fungerar utmärkt. smile Tror jag betalade ca 600 spänn för 3,2 kvadratmeter. Beställt av byggfirma, ingen dyr billjuds-affär. Räckte till mina 2*10" samt också till min flickväns 10".

Senast redigerat av Aj3 (16 mars 2007)

Hastighetsskyltar är rekommendationer
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang