Bygga baslåda av mdf eller spånskiva?

Garre_89 custom lover
16 mars 2007 · 227 Inlägg

Bygg i MDF blir bäst men en annan bygger i 22 mm spånskivor wink

BMW 330ci "Clubsport" (2002)
Palicuse
14 april 2007 · 1 129 Inlägg

Lite sent inlägg kanske smile.

Jag har både hört o läst flera gånger att spånskiva ger bättre egenresonans o mdf kan ge oljud. Själv har jag byggt baslådor i både mdf o spån(22mm) o ja har aldrig märkt nån direkt skillnad mellan de 2 olika produkterna för utom att mdf är lite krångligare att arbeta med.

Decibel
15 april 2007 · 2 911 Inlägg

Detta är känslig mark.

Det finns MÅNGA andra saker att tänka på innan ni ens ska nämna ordet egenresonsans.

Lådans vikt, volym, form, ev. vinklar och vrår.
Väggarnas längd, form, ev. hål / urfräsningar, sprickor, limfogar.

Men det stämmer, Spån ligger på cirka 10-14hz beroende på tjocklek, uppmätt på 1 kvadrat-dm, och MDF runt 350-600, beroende på tjocklek.

En skiva som är 1m har _inte_ samma egenresonans över hela skivan, den är ett spektrum mellan hörnen och mitten.

Egenresonansen är beroende på materialets styvhet och vikt, styvheten är såklart mindre ju längre ifrån en regel materialet befinner sig.

Så, strunta i egenresonanser och liknande om ni inte ska räkna korrekt på det, staga, limma och dämpa rätt, så blir det bra oavsett om ni används spån, mdf eller plyfa/playwood.

Det ska tilläggas, att det såklart finns skillnader mellan materialen. Detta är enbart mina egna åsikter och reaktioner om man tittar på de matematiska och tekniska egenskaperna hos material och byggandet av lådor och skall inte antas som en korrekt världslig fakta wink

Senast redigerat av Decibel (15 april 2007)

Palicuse
15 april 2007 · 1 129 Inlägg

Decibel skrev:
Detta är känslig mark.

Det finns MÅNGA andra saker att tänka på innan ni ens ska nämna ordet egenresonsans.

Lådans vikt, volym, form, ev. vinklar och vrår.
Väggarnas längd, form, ev. hål / urfräsningar, sprickor, limfogar.

Men det stämmer, Spån ligger på cirka 10-14hz beroende på tjocklek, uppmätt på 1 kvadrat-dm, och MDF runt 350-600, beroende på tjocklek.

En skiva som är 1m har _inte_ samma egenresonans över hela skivan, den är ett spektrum mellan hörnen och mitten.

Egenresonansen är beroende på materialets styvhet och vikt, styvheten är såklart mindre ju längre ifrån en regel materialet befinner sig.

Så, strunta i egenresonanser och liknande om ni inte ska räkna korrekt på det, staga, limma och dämpa rätt, så blir det bra oavsett om ni används spån, mdf eller plyfa/playwood.

Det ska tilläggas, att det såklart finns skillnader mellan materialen. Detta är enbart mina egna åsikter och reaktioner om man tittar på de matematiska och tekniska egenskaperna hos material och byggandet av lådor och skall inte antas som en korrekt världslig fakta wink

Jag tycker att din åsikt stämmer mycke. Men då ja har sett olika byggen så väljer folk att bygga baslådan i 19mm som dom sen förstärker oavsett om det är 8 lr 15"s högtalare.

Hade det inte gjort nån skillnad ifall man hade ökat tjockleken mer?.

Decibel
15 april 2007 · 2 911 Inlägg

Ska man ersätta stag med styvheten i material får du börja titta på 90-150mm tjocka skivor (om ens det räcker) wink

Ett stag styvar upp skivan enormt mycket mer än tjockleken på materialet.

Palicuse
15 april 2007 · 1 129 Inlägg

Decibel skrev:
Ska man ersätta stag med styvheten i material får du börja titta på 90-150mm tjocka skivor (om ens det räcker) wink

Ett stag styvar upp skivan enormt mycket mer än tjockleken på materialet.

Jovisst styvar staget upp mycket mer, men tjockare material gör ju oxå en del.

Har hört att folk byggt baslåda till flera 12or i 16mm spån som dom sedan förstärkt. Och 16mm spån kan ju funka bra till en 8"are o nåt sånt, men till en 12a tycker ja det är lite för tunnt.

MrCalle Team Autohifi!
15 april 2007 · 865 Inlägg

Kan bara hålla med Mr BAS, I vilket matrial du kommer bygga din baslåda i spelar väldigt liten roll, täta, staga det kommer göra mer.

Det finns många myter om matrial och allt är tyvärr inte sant, Bygg din låda i det matrial du känner för.

Ang. dina basar så spelar de "skit" BRA.

Hoppas att det blir bra för dig.

Good luck!

johan1989
15 april 2007 · 215 Inlägg

Okej, jag tror jag ska bygga i mdf. Jag tänkte koppla så det blir två ohm men det verkar inte gå om man ska ha båda spolarna. Låter det bra om man bara kopplar in en av spolarna? Eller kan man koppla så det blir ett ohm på mitt dls d1000? Steget ska vara stabilt ner till ett ohm men det var en som sa att det kan bli för varmt så steget kan brinna.

Drönirettab
15 april 2007 · 21 761 Inlägg

Steget ska ju tåla ner till 1 Ohm enligt specen, men alla steg blir extra varma när man belastar dem ner till den minimala impedansen. Bra ventilation är viktigt, har man en extra fläkt så är det en fördel också.

Steget kan dra upp till runt 100A som mest står det i manualen, då behövs en mycket bra strömförsörjning för att steget ska kunna utnyttjas fullt ut.

johan1989
15 april 2007 · 215 Inlägg

Okej, kan jag koppla så det blir ett ohm om jag sätter dit en pc fläkt? Blir det för lite effekt om jag kopplar så det blir fyra ohm?

Drönirettab
15 april 2007 · 21 761 Inlägg

Det ger 350WRMS i 4 Ohm. Med den effekten så kan du inte utnyttja basarna fullt ut, men det kommer att spela en del iaf.

Jag har inte haft ett sådant steg så att jag vet inte hur pass varmt det blir vid hög belastning, men andra har ju tydligen sagt att det kan bli problem. Om du redan från början sätter dit en eller två fläktar som ventilerar bort värmen så underlättar du för steget att kunna jobba hårt.

zoopåse
16 april 2007 · 1 171 Inlägg

Det ger 350WRMS i 4 Ohm. Med den effekten så kan du inte utnyttja basarna fullt ut, men det kommer att spela en del iaf.

Hur har du räknat ut det?
Om effekten räcker till beror ju på vilken låda man använder och när elementet når sitt x-max i det frekvensområde elementet ska arbeta inom.

Håller med Mr Bas och vill fortfarande hävda att materialtjocklek bör man hålla så tunn som möjligt pga vikten. Ska du använda bilen till att åka med också så finns det all anledning att hålla nera varje kilo. Tex en 50 liters låda av 12mm MDF, stagad som ett fackverk med max 20cm mellan stagen överallt är överlägsen en 19mm MDF-låda utan stagning. Det är till största delen avståndet mellan stagen som avgör hur tjocka lådväggar man behöver, inte storleken på lådan eller elementet.

Drönirettab
16 april 2007 · 21 761 Inlägg

zoopåse skrev:
Hur har du räknat ut det?
Om effekten räcker till beror ju på vilken låda man använder och när elementet når sitt x-max i det frekvensområde elementet ska arbeta inom.

Jo, det är ju sant. Men om man utgår ifrån rekommenderad låda från DLS, så går det att stoppa in 800W med två UR10 utan att de bottnar vid frekvenser över 20 Hz enligt mitt program. Då är min tolkning att basarna inte kommer att utnyttjas fullt ut med 350W i 4 Ohm.

radeeon
17 april 2007 · 15 Inlägg

Hmmm jag har läst denna sida nu och jag funderar lite på hur formplyfa står sig mot mdf och spån. Jag har byggt i 19 mm formplyfa en låda som ligger på 44 liter till en DLS Nobelium 12 men jag tror inte jag har fått den riktigt bra (Har inte stagat den något) funderar på hur jag ska staga den. Ska jag staga den mot baksidan och sedan mot framsidan där basen sitter eller ska jag staga den tvärsöver???

Saelen
21 april 2007 · 191 Inlägg

Kan kika in här med ett inlägg jag också.. Ska snickra låda till min Kicker S12L7 här nån dag, och tänkte bygga enligt en ritning som medföljde.. En 92 liters låda som enligt dom ska byggas i minst 19mm MDF med triangelformade stag för att få den stabilare, och tycker de verkar lite saftigt, för de lär ju väga ett ton? Funderar på materialval osv, gärna snabbt svar, funderar på att inhandla lite dom närkommande dagarna. smile

Senast redigerat av Saelen (21 april 2007)

Just another sick man in this sick world..
jetta16v
16 mars 2009 · 1 534 Inlägg

Lyfter lite på tråden då jag har en fråga..

Jag har skaffat mig 12mm MDF, om man då skall ha en sluten låda till en 8" eller 10", hur skall man då "staga" upp lådan, utan att påverka ljudet negativt?
Ngn bild eller exempel?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
16 mars 2009 · 8 744 Inlägg

Om du har så tunt material så skulle jag nog rekommendera att lägga dubbla lager, eller staga rejält mellan alla väggar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
kalle_kalle
17 mars 2009 · 2 914 Inlägg

skulle man kunna bygga en "ram" till baslådan och sen "klä" ramen med spånskiva alt. MDF (kanske 50 mm fyrkantigt "sklett")
givetvis täta som man alltid gör

ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 mars 2009 · 8 744 Inlägg

Jaa, alltså du menar att du ska göra en ram och sen sätta skivorna utanpå det? Tja det lär väl fungera bara du får det tätt. Men om du nu ändå ska ha lite grövre skiva så är det ju minst lika enkelt att skruva direkt i den istället för att göra en ram.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Deutsch-style
17 mars 2009 · 379 Inlägg

MDF 19mm.kolla in mitt ljudbygge de sjukt grymmt ljud

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang