tips på nån bra olja ???

Zoltrix
16 mars 2007 · 438 Inlägg

AirOne skrev:

Founder skrev:

AirOne skrev:

Stjäler tråden lite kort.
En fråga; vad händer om den man köpte bilen av tidigare hällt i helsyntet och
man själv fyller på med delsyntet? Krockar oljorna eller går det bra?

Har du börjat köra med helsyntet så ska man INTE byta till en olja med sämre viskositet, det kan orsaka att motorn slits annorlunda och att din motor tar skada av bytet... delsyntet oljor klarar inte av att driva bort vätska lika lätt som helsyntet så det finns även risk för att oljan blir ännu mer flyktig...

Det är ju det som är kruxet. Att jag inte har en aning. Han jag köpte bilen av skrev
aldrig upp det och inte minns han det heller. Men. Det blir ju oljebyte till sommaren..
och innan dess lär den väl inte ta skada hoppas jag? smile

Varför vänta till sommaren byt nu enligt vad boken säger, det hade jag gjort.

TPCBacon Bacon
16 mars 2007 · 162 Inlägg

ok/q8s olja är rätt bra. åker på det både i 244 turbo (270hk) och tävlings bilen som nestan konstant går på full varv..





___________________
hade bacon

Ha de Bacon
Volvo 245 "Turbo" (1977)
NmRi Drifttekniker
16 mars 2007 · 224 Inlägg

JapMax skrev:
En sak jag vet med Biltema olja är att den blir blaskig och svart efter bara några hundra mil.. känns inte som en svart blaskig olja är så bra.

Jag har 25kr/L olja i min Ford, de duger för den.
Men skulle inte stoppa i de i en högpresdandamotor.

Det var ett roligt påstående smile
Alla oljor blir svarta efter ett tag eller med en gång, helt beroende på hur ren motorn var när du hällde i oljan. Och biltema oljan blir inte mer blaskig än någon annan olja.

NmRi Drifttekniker
17 mars 2007 · 224 Inlägg

Founder skrev:

AirOne skrev:

Zoltrix skrev:

Jag använder helsyntet Mobil1 W5-50 eller Shell helix W5-40. Byter vart 750mil och det funkar fint för mig. Se till bara att du köper ditt oljefilter från (ingen reklam) Din bil, mekonomen eller autoexperten.

Ang. olja från biltema så är det statoil i biltemadunkarna, inside info.

Stjäler tråden lite kort.
En fråga; vad händer om den man köpte bilen av tidigare hällt i helsyntet och
man själv fyller på med delsyntet? Krockar oljorna eller går det bra?

Har du börjat köra med helsyntet så ska man INTE byta till en olja med sämre viskositet, det kan orsaka att motorn slits annorlunda och att din motor tar skada av bytet... delsyntet oljor klarar inte av att driva bort vätska lika lätt som helsyntet så det finns även risk för att oljan blir ännu mer flyktig...

Dagens oljor går att blanda. Viskositeten har ju inget med att göra om det är en del eller helsyntetsolja utan hur tjock den är ( tex 5-40 el 5-50 )  Att motorn kanske skulle börja "slitas annorlunda" bara för att man fyller på med en annan olja låter ganska otroligt.

dbjanoz
18 mars 2007 · 1 785 Inlägg

Castrol, Motul eller Shell.

Mobil1 är överskattad!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
PeppeVectra Peppe Vectra
18 mars 2007 · 1 076 Inlägg

NmRi skrev:

JapMax skrev:
En sak jag vet med Biltema olja är att den blir blaskig och svart efter bara några hundra mil.. känns inte som en svart blaskig olja är så bra.

Jag har 25kr/L olja i min Ford, de duger för den.
Men skulle inte stoppa i de i en högpresdandamotor.

Det var ett roligt påstående smile
Alla oljor blir svarta efter ett tag eller med en gång, helt beroende på hur ren motorn var när du hällde i oljan. Och biltema oljan blir inte mer blaskig än någon annan olja.

en polare till mig kör på bandvagnsolja i sin 940. någon dryg sak är de ivarjefall.
den ser likadan ut när han tappa ur den som när han häller på ny, kanske lite rödare men inte svart. byter var 500 eller 1000 mil

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Kettunen
18 mars 2007 ·

Castrol

AeroAnders Saab frälst
26 mars 2007 · 43 Inlägg

PeppeVectra skrev:

NmRi skrev:

JapMax skrev:
En sak jag vet med Biltema olja är att den blir blaskig och svart efter bara några hundra mil.. känns inte som en svart blaskig olja är så bra.

Jag har 25kr/L olja i min Ford, de duger för den.
Men skulle inte stoppa i de i en högpresdandamotor.

Det var ett roligt påstående smile
Alla oljor blir svarta efter ett tag eller med en gång, helt beroende på hur ren motorn var när du hällde i oljan. Och biltema oljan blir inte mer blaskig än någon annan olja.

en polare till mig kör på bandvagnsolja i sin 940. någon dryg sak är de ivarjefall.
den ser likadan ut när han tappa ur den som när han häller på ny, kanske lite rödare men inte svart. byter var 500 eller 1000 mil

Hahaha, bland det roligaste jag hört,
Har oljan samma färg när han tappar ur den efter 1000mil har den inte gjort nån nytta i motorn förutom möjligen smörjning. Snacka om att den motorn lär vara igensotad...

Saablar Aset Axsar Bra!!!
bumpe Lastbilsmekaniker
26 mars 2007 · 3 878 Inlägg

AeroAnders skrev:

PeppeVectra skrev:

NmRi skrev:

Det var ett roligt påstående smile
Alla oljor blir svarta efter ett tag eller med en gång, helt beroende på hur ren motorn var när du hällde i oljan. Och biltema oljan blir inte mer blaskig än någon annan olja.

en polare till mig kör på bandvagnsolja i sin 940. någon dryg sak är de ivarjefall.
den ser likadan ut när han tappa ur den som när han häller på ny, kanske lite rödare men inte svart. byter var 500 eller 1000 mil

Hahaha, bland det roligaste jag hört,
Har oljan samma färg när han tappar ur den efter 1000mil har den inte gjort nån nytta i motorn förutom möjligen smörjning. Snacka om att den motorn lär vara igensotad...

Kan ju vara något roligt färgämne i annars big_smile Det ska jag nog satsa på, färgad olja, vad upplyftande det skulle vara i verkstan big_smile

Är man lite seriös så är det 0W30 castrol på attewiks i tranås, den så kallade longlife oljan...

ivo_25
26 mars 2007 · 78 Inlägg

Rättvik Power skrev:
helsyntet  ??? till vw 1,8t
behöver bara 4 liter smile

Har nu pratat med vw o dom kör i delsyntet shell
så jag köpte av dom 68kr litern ,inte så dyrt = byta lite oftare smile

Jag har en Skoda Octavia 2. Vw motor i den. Jag kör med Shell Long Life olja som dom rekomenderar.

Burn Ruber Not Your Soul
wappling
26 mars 2007 · 28 Inlägg

Castrol Magnatec hyffsat billig och bra wink

whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
26 mars 2007 · 285 Inlägg

haha rolig tråd tongue inte många som vet vad det pratar om iaf...

För att börja med en sak, biltema olja är skit ockej då vet alla det, men då säger ni nej den är jätte bra... ja det är rätt den är jätte bra om man gillar att renovera sin motor tongue Om man kollar på kvalitten som står på baksidan så ser man att den är gokänd för bilar fram till typ 1985 och då pratar vi deras finaste olja.

Nästa sak då, det är samma blaska i alla dunkar, ja det är oxå rätt men... det är inte lika mycket av alla saker i dem, om man ska göra en billig olja så säljer man den utan tillsatser då blir den i princip oanvänd bar. jag skriver det en gång till så alla förstå, oljan som kommer upp ur märken är OANVÄNDBAR utan tillsatser och det är tillsatserna som är dyra eftersom det bara finns ett bolag som säljer dem... en flaska med tillsater som är ca 1 dl stor kostar runt 50 000kr så ni förstå vad som kostar...

Och sen är frågan varför rasar en motor... jo det är för den ha fel olja eller för långa service intevaller.


Men om jag skulle köpa olja till din bil så skulle ja köpa castrol magnatec 5w-40 eftersom den är till för avanserade motorer, turbo som sugis, disel som bensin men med några år på nacken, altså senare 90-tals bilar.

Hoppas någon blev lite smartare av mitt inlägg, och för er som vill säga emot så vill jag bara medela att jag var på en motor olje kurs föra veckan och detta var precis det vi pratade om.

mvh Dennis

myran Foto/Bilnörd
26 mars 2007 · 1 541 Inlägg

biltema.. examt samma kvalite som alla andra oljor.. är t.o.m samma leverantör som flera andra kändra DYRARE märken.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
NmRi Drifttekniker
26 mars 2007 · 224 Inlägg

Ja, det var ju väldigt mycket fakta du lade upp... ??
Jag tror att biltema oljan fungerar lika bra som din castol magnatec.
Hade gärna velat se en motor som rasat pga av att den gått på biltema olja och med bevis för detta.. det finns helt enkelt inte.
Om man byter oljan när man bör, har rätt viskositet, fyller på när det behövs och ser till att oljan håller rätt temperatur så slipper man nog problem med smörjningen.
Roligt att du också fick förklarat varför en motor rasar ! Då vet jag nästa gång, eller kan det vara så att det kan finnas fler anledningar till ett motorras än de som du räknar upp ?

Mvh Thomas

whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
26 mars 2007 · 285 Inlägg

Jo det är klart att det finns fler förklaringar till varför en motor rasar, tex att folk trimmar för mycket, oljepumpen går sönder, den går varm osv. Men oftast är det pga oljan.

Men rätt viskositet är inte allt, en mineral olja eller en hel syntet har heller inte samma kvalite. En mineral olja börjar brytas ner så fort den kommer i motorn, medan en syntet håller samma kvalitte längre och sen bryts ner inte lika fort.

Och Myrando jag antar att du inte läste riktigt, biltema har INTE samma kvalitte på oljan som shell eller castrol, det e kanske samma bolag som gör oljan men det är inte lika mycket tillsatser i dem, som ja skrev i mitt förra inlägg är väldigt dyra.

Men tror ni ärligt att en olja för 25kr/liter är lika bra som en för 100kr/liter? om ni gör det så vist kör på biltema... men jag skulle aldrig få för mig att göra det i en bil med hydraliska ventil lyftare.

Mvh Dennis

NmRi Drifttekniker
26 mars 2007 · 224 Inlägg

Nej.. mina lyftare har flippat ur helt nu ! Dom vet inte vad dom ska göra längre  smile

Om priset känns så viktigt så kostar en liter helsyntet 5w-50,  59,90kr på biltema.
Och läs, helsyntet, det finns också på biltema alltså.

Jag förstår fortfarande inte vad du har för bevis på att biltemas olja inte håller samma kvalité som en dyrare olja.

Senast redigerat av NmRi (26 mars 2007)

Jensa1979
26 mars 2007 · 2 Inlägg

Kör med Hydros Friggo 5 w40 helsyntet olja (samma som Mobil 1 fast med annat namn), köper 20 liters fat åt gången genom farsan, (jobbar i oljehamnen i GBG), betalar 750 spänn, helt klart prisvärt.

wappling
27 mars 2007 · 28 Inlägg

jensa27 skrev:
Kör med Hydros Friggo 5 w40 helsyntet olja (samma som Mobil 1 fast med annat namn), köper 20 liters fat åt gången genom farsan, (jobbar i oljehamnen i GBG), betalar 750 spänn, helt klart prisvärt.

blir det inte tufft att använda upp 20 liter? smile

M.andersson Bilmekaniker
27 mars 2007 · 8 Inlägg

Varför inte göra det lättaste och bästa och bara ringa till Castrol eller Mobil1, berätta vad du har för motor och om du då har trimmat den eller inte...

Dom gubbarna är jävligt vassa på att veta det mesta om sina grejer och vad som passar till vad!

Det är dyrt att ligga på topp men det gäller att prioritera!
wahlberg
27 mars 2007 · 45 Inlägg

Jag kör biltemas helsyntet, 5W-40 i min 240.. visserligen är det ju rödblock så det funkar väl med ärtsoppa om det kniper tongue

Har också hört att det är samma olja i biltemas som i statoils. Jag kan ingenting om olja men kan tilläga att min polare har kört sin BMW 535 på den i över 8000 mil och den är fortfarande fin i motorn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang