2883
Sök

tips på nån bra olja ???

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 mars 2007
#61
Castrol slx Longtex 0-30w eller castrol Slx R-tec brukar funka fint som fan tycker jag


Saab frälst
43 Inlägg
27 mars 2007
#62
Det är alltid svårt att argumentera FÖR en dyr olja gentimot en billig, eftersom många anser att huvudsaken är:
1. Det ska stå OLJA på dunken.
2. Man försöker hitta en viskositet som "passar" ens bil.

Varför ska man då köpa en dunk för 700:- när man kan få en dunk för 200:-.
Ja svaren är igentligen oändliga om man ska ta upp alla men eftersom dom som tycker att billig olja är lika bra som dyr så vägrar dom lyssna på argumenten och faktan som läggs fram, och hävdar bestämt fortfarande att Överskottsbolagets Helsyntet 5W-40 är en KANON olja till sin Volvo V70 2,4T -00. Det står ju t.o.m volvo som rek. på dunken!

Så vad göra, jo man får gå tillbaka till lågstadienivå och börja jämnföra äpplen med päron istället.

Har en Nissan Micra samma goda komfort, köregenskaper och prestanda som en Mercedes SLK av samma årsmodell, båda är ju en bil?!

Är en Mountain bike från Biltema för 1299:- samma kvalitet som en cykel från fackhandlaren för 12999:-?

Samma sak gäller köttet, möblerna och så klart även oljan så klart. Sen är det klart att man kan hitta fynd, men jämför då inte olika produkter utan samma produkt! Ingen blir gladare än jag om jag kan köpa mamma scans köttbullar för 10:- billigare på ICA än vad konsum har, men då jämför jag mammascan med mammascan och inte mammascan med euroshopper eller blåvitt.

Tack för mig, ursäkta att det blev ett långt innlägg men jag var bara tvungen, kör lungt i sommar så inte oljan koxar för er!!! smile

Saablar Aset Axsar Bra!!!

Reparatör
306 Inlägg
27 mars 2007
#63
Mobil 1.
Har alltid  funkat bra för mig.


2 117 Inlägg
27 mars 2007
#64
Beror på hur seriös du vill vara Rättvik.
Jag är seriös och kör på denna:

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4608ba4535876.jpg


4 Inlägg
27 mars 2007
#65
MOTUL ! DET FINNS INGEN BÄTTRE OLJA

  Kör på min  R6 och hyggligt optimerade 1,8T.

MVH
Erra

Drifttekniker
224 Inlägg
27 mars 2007
#66
AeroAnders skrev:
Det är alltid svårt att argumentera FÖR en dyr olja gentimot en billig, eftersom många anser att huvudsaken är:
1. Det ska stå OLJA på dunken.
2. Man försöker hitta en viskositet som "passar" ens bil.

Varför ska man då köpa en dunk för 700:- när man kan få en dunk för 200:-.
Ja svaren är igentligen oändliga om man ska ta upp alla men eftersom dom som tycker att billig olja är lika bra som dyr så vägrar dom lyssna på argumenten och faktan som läggs fram, och hävdar bestämt fortfarande att Överskottsbolagets Helsyntet 5W-40 är en KANON olja till sin Volvo V70 2,4T -00. Det står ju t.o.m volvo som rek. på dunken!

Så vad göra, jo man får gå tillbaka till lågstadienivå och börja jämnföra äpplen med päron istället.

Har en Nissan Micra samma goda komfort, köregenskaper och prestanda som en Mercedes SLK av samma årsmodell, båda är ju en bil?!

Är en Mountain bike från Biltema för 1299:- samma kvalitet som en cykel från fackhandlaren för 12999:-?

Samma sak gäller köttet, möblerna och så klart även oljan så klart. Sen är det klart att man kan hitta fynd, men jämför då inte olika produkter utan samma produkt! Ingen blir gladare än jag om jag kan köpa mamma scans köttbullar för 10:- billigare på ICA än vad konsum har, men då jämför jag mammascan med mammascan och inte mammascan med euroshopper eller blåvitt.

Tack för mig, ursäkta att det blev ett långt innlägg men jag var bara tvungen, kör lungt i sommar så inte oljan koxar för er!!! smile

Men, det svarar ju ändå inte på vad är det är man betalar för.
Alltså vad är skillnaden på oljan i en biltema helsyntet 5w-50 och i en mobil 1 5w-50? (om de båda har samma klassning)
Vad är det för fakta du pratar om ? Den rent tekniska skillnaden, och finns det något som kan bevisa denna skillnaden?

Jag är öppen att ändra min uppfattning om biltema oljan om någon kan lägga upp ren fakta.
Här finns lite intressant läsning http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=153167
Senast redigerat av NmRi (27 mars 2007)

Fotograf
1 319 Inlägg
28 mars 2007
#67
hur hinner folk ens med att serva bilen var 500ade mil ungefär? skulle jag göra det så skulle jag byta 2gånger i månaden och det har man ju inte råd med...

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
28 mars 2007
#69
Jag var och dumpade av lite spillolja (ca 100l), på våran lokala sopptipp, passade på att fråga vad som händer med den oljan som lämnas in till dom, och svaret jag fick är att den skickas till ett reningsverk och renas, buteljeras om och säljas som lågpris olja. Så den billiga oljan man kan köpa på tex ekohallen i Borås är använd olja utan några smörjande egenskaper kvar, så håller er undan lågprisoljan, biltemas däremot funkar, dock skulle jag aldrig hälla den i någon av mina bilar, kör med pennzoil i mina kärror, rak av hela sortimentet från motorolja till servoolja, får visseligen bra rabatt, garage-granne som säljer denna.

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

Drifttekniker
224 Inlägg
28 mars 2007
#70
Btw.  Här handlar det INTE om att jämföra äpplen med päron, utan det handlar om att jämföra två stycken oljor, helsyntet eller mineral, med samma viskositet och med samma klassningar, där den enda skillnaden verkar vara en flaska och en etikett.

1 228 Inlägg
28 mars 2007
#71
Statoils olja och Biltemas olja är precis samma olja, bara olika förpackningar... Statoils bilar körs ju även på statoils olja, och det är alltifrån småbilar till stora familjebussar.. Kan vara värt att tänka på.

Själv kör jag på Mobil1(motor) och/eller Quaker State (både i motor och låda)


1 256 Inlägg
28 mars 2007
#72
Har Statoil börjat tillverka bilar!? *ironi* smile

Det kanske är olja från samma fabrik, men knappast samma kvalité på oljan.


Drifttekniker
224 Inlägg
28 mars 2007
#73
Varför skulle inte två oljor med av samma klassning hålla samma kvalité?  Klassningen på en viss olja visar att den uppfyller vissa krav och har vissa egenskaper. Två oljor med samma klassningar har också väldigt lika egenskaper och klassningen är det enda du som konsument kan gå på när du köper olja, allt annat som du läst om din dyra olja handlar om marknadsföring. Det är möjligt att oljorna har små skillnader men dessa är så marginella att det inte kommer att påverka din motor.

1 228 Inlägg
28 mars 2007
#74
Om vi säger så här, Quaker State är ett företag som garanterar att bilens motor och växellåda inte skadas av deras oljor. Om man förbinder sig att köra på deras oljor i en viss tid, så får du en försäkring på att bilen kommer att "rulla"... Jag vet inget annat företag som kan garanatera det.. Gå in på www.quakerstate.se och kolla.


Drifttekniker
224 Inlägg
28 mars 2007
#75
master_lars skrev:
Om vi säger så här, Quaker State är ett företag som garanterar att bilens motor och växellåda inte skadas av deras oljor. Om man förbinder sig att köra på deras oljor i en viss tid, så får du en försäkring på att bilen kommer att "rulla"... Jag vet inget annat företag som kan garanatera det.. Gå in på www.quakerstate.se och kolla.

Det är ju helt enkelt ett bra sätt att marknadsföra sin olja på och säger inte deras olja skulle vara bättre än ngn annan.
Om motorn rasar så kommer den med 99,9% säkerhet att göra det utav ngn annan anledning. Tex att oljan inte var bytt, har gått för varm, oljepumpen rasade, den har läckt ut osv.
Så att man skulle få sin motor ersatt utav quaker state är nog ganska långsökt trots fina ord i garantin.

Saab frälst
43 Inlägg
28 mars 2007
#76
NmRi skrev:
AeroAnders skrev:
Det är alltid svårt att argumentera FÖR en dyr olja gentimot en billig, eftersom många anser att huvudsaken är:
1. Det ska stå OLJA på dunken.
2. Man försöker hitta en viskositet som "passar" ens bil.

Varför ska man då köpa en dunk för 700:- när man kan få en dunk för 200:-.
Ja svaren är igentligen oändliga om man ska ta upp alla men eftersom dom som tycker att billig olja är lika bra som dyr så vägrar dom lyssna på argumenten och faktan som läggs fram, och hävdar bestämt fortfarande att Överskottsbolagets Helsyntet 5W-40 är en KANON olja till sin Volvo V70 2,4T -00. Det står ju t.o.m volvo som rek. på dunken!

Så vad göra, jo man får gå tillbaka till lågstadienivå och börja jämnföra äpplen med päron istället.

Har en Nissan Micra samma goda komfort, köregenskaper och prestanda som en Mercedes SLK av samma årsmodell, båda är ju en bil?!

Är en Mountain bike från Biltema för 1299:- samma kvalitet som en cykel från fackhandlaren för 12999:-?

Samma sak gäller köttet, möblerna och så klart även oljan så klart. Sen är det klart att man kan hitta fynd, men jämför då inte olika produkter utan samma produkt! Ingen blir gladare än jag om jag kan köpa mamma scans köttbullar för 10:- billigare på ICA än vad konsum har, men då jämför jag mammascan med mammascan och inte mammascan med euroshopper eller blåvitt.

Tack för mig, ursäkta att det blev ett långt innlägg men jag var bara tvungen, kör lungt i sommar så inte oljan koxar för er!!! smile

Men, det svarar ju ändå inte på vad är det är man betalar för.
Alltså vad är skillnaden på oljan i en biltema helsyntet 5w-50 och i en mobil 1 5w-50? (om de båda har samma klassning)
Vad är det för fakta du pratar om ? Den rent tekniska skillnaden, och finns det något som kan bevisa denna skillnaden?

Jag är öppen att ändra min uppfattning om biltema oljan om någon kan lägga upp ren fakta.
Här finns lite intressant läsning http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=153167

Vet inte om detta är de svar du söker men jag ska försöka:

Vad är skillnaden mellan syntetisk olja och mineralolja?

Syntetiska smörjmedel består av molekyler som har modifierats under komplexa kemiska processer och innebär en förbättrad prestanda under extrema temperaturer, tryckförhållanden och påfrestningar. Mineraloljebaserade smörjmedel består av molekyler som utvinns från råolja vid en destillationsprocess i ett raffinaderi.

Vad är tillsatser och varför används de?

Tillsatser är kemiska sammansättningar som när de läggs till basoljor förbättrar smörjmedlets prestanda, gör att smörjmedlet  håller längre och uppfyller de krav som ställs i moderna motorer. De olika tillsatserna är det som skiljer ett kvalitativt smörjmedel som Shell, Castrol mfl.  från de billiga dunkarna eftersom det är tillsatserna som är dyra, inte själva råoljan.

Saablar Aset Axsar Bra!!!

Drifttekniker
224 Inlägg
28 mars 2007
#77
AeroAnders skrev:
NmRi skrev:
AeroAnders skrev:
Det är alltid svårt att argumentera FÖR en dyr olja gentimot en billig, eftersom många anser att huvudsaken är:
1. Det ska stå OLJA på dunken.
2. Man försöker hitta en viskositet som "passar" ens bil.

Varför ska man då köpa en dunk för 700:- när man kan få en dunk för 200:-.
Ja svaren är igentligen oändliga om man ska ta upp alla men eftersom dom som tycker att billig olja är lika bra som dyr så vägrar dom lyssna på argumenten och faktan som läggs fram, och hävdar bestämt fortfarande att Överskottsbolagets Helsyntet 5W-40 är en KANON olja till sin Volvo V70 2,4T -00. Det står ju t.o.m volvo som rek. på dunken!

Så vad göra, jo man får gå tillbaka till lågstadienivå och börja jämnföra äpplen med päron istället.

Har en Nissan Micra samma goda komfort, köregenskaper och prestanda som en Mercedes SLK av samma årsmodell, båda är ju en bil?!

Är en Mountain bike från Biltema för 1299:- samma kvalitet som en cykel från fackhandlaren för 12999:-?

Samma sak gäller köttet, möblerna och så klart även oljan så klart. Sen är det klart att man kan hitta fynd, men jämför då inte olika produkter utan samma produkt! Ingen blir gladare än jag om jag kan köpa mamma scans köttbullar för 10:- billigare på ICA än vad konsum har, men då jämför jag mammascan med mammascan och inte mammascan med euroshopper eller blåvitt.

Tack för mig, ursäkta att det blev ett långt innlägg men jag var bara tvungen, kör lungt i sommar så inte oljan koxar för er!!! smile

Men, det svarar ju ändå inte på vad är det är man betalar för.
Alltså vad är skillnaden på oljan i en biltema helsyntet 5w-50 och i en mobil 1 5w-50? (om de båda har samma klassning)
Vad är det för fakta du pratar om ? Den rent tekniska skillnaden, och finns det något som kan bevisa denna skillnaden?

Jag är öppen att ändra min uppfattning om biltema oljan om någon kan lägga upp ren fakta.
Här finns lite intressant läsning http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=153167

Vet inte om detta är de svar du söker men jag ska försöka:

Vad är skillnaden mellan syntetisk olja och mineralolja?

Syntetiska smörjmedel består av molekyler som har modifierats under komplexa kemiska processer och innebär en förbättrad prestanda under extrema temperaturer, tryckförhållanden och påfrestningar. Mineraloljebaserade smörjmedel består av molekyler som utvinns från råolja vid en destillationsprocess i ett raffinaderi.

Vad är tillsatser och varför används de?

Tillsatser är kemiska sammansättningar som när de läggs till basoljor förbättrar smörjmedlets prestanda, gör att smörjmedlet  håller längre och uppfyller de krav som ställs i moderna motorer. De olika tillsatserna är det som skiljer ett kvalitativt smörjmedel som Shell, Castrol mfl.  från de billiga dunkarna eftersom det är tillsatserna som är dyra, inte själva råoljan.

Skillnaden mellan en syntetisk olja och en mineraolja undrar jag knappast om, och ifrågasätter inte heller detta smile
Nu är det så att biltemas oljor uppfyller de krav som ställs i nästan alla morderna motorer, det är därför de är klassade, 5w-40, ACEA A3/B3/B4, API SL/CF och 5w-50, ACEA A3/B3, API SL/CF.
Senast redigerat av NmRi (28 mars 2007)

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
28 mars 2007
#78
En sak till som skiljer mellan bra och dålig olja är hur bra de uppfyller viskositeten, han som höll i den oljekursen ja va på förra veckan han hade tydligen gjort ett test med biltema olja och castrols motsvarande olja med viskositet 10W40.

Den ska klara ca -25grader innan den blir för tjock, så han satten den i frysen och redan vid ca -10grade så var ej bilteman oljan flytande, den var trögare än sirap medan castrols funkade än....

Jag har själv inte provat detta men om du vill så kan du ju testa och se resultatet.

Mvh Dennis


Saab frälst
43 Inlägg
28 mars 2007
#79
NmRi skrev:
AeroAnders skrev:
NmRi skrev:

Men, det svarar ju ändå inte på vad är det är man betalar för.
Alltså vad är skillnaden på oljan i en biltema helsyntet 5w-50 och i en mobil 1 5w-50? (om de båda har samma klassning)
Vad är det för fakta du pratar om ? Den rent tekniska skillnaden, och finns det något som kan bevisa denna skillnaden?

Jag är öppen att ändra min uppfattning om biltema oljan om någon kan lägga upp ren fakta.
Här finns lite intressant läsning http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=153167

Vet inte om detta är de svar du söker men jag ska försöka:

Vad är skillnaden mellan syntetisk olja och mineralolja?

Syntetiska smörjmedel består av molekyler som har modifierats under komplexa kemiska processer och innebär en förbättrad prestanda under extrema temperaturer, tryckförhållanden och påfrestningar. Mineraloljebaserade smörjmedel består av molekyler som utvinns från råolja vid en destillationsprocess i ett raffinaderi.

Vad är tillsatser och varför används de?

Tillsatser är kemiska sammansättningar som när de läggs till basoljor förbättrar smörjmedlets prestanda, gör att smörjmedlet  håller längre och uppfyller de krav som ställs i moderna motorer. De olika tillsatserna är det som skiljer ett kvalitativt smörjmedel som Shell, Castrol mfl.  från de billiga dunkarna eftersom det är tillsatserna som är dyra, inte själva råoljan.

Skillnaden mellan en syntetisk olja och en mineraolja undrar jag knappast om, och ifrågasätter inte heller detta smile
Nu är det så att biltemas oljor uppfyller de krav som ställs i nästan alla morderna motorer, det är därför de är klassade, 5w-40, ACEA A3/B3/B4, API SL/CF och 5w-50, ACEA A3/B3, API SL/CF.

Det sjuka med detta är att det inte finns någon regel/lag på hur länge oljan ska uppfylla kraven. När du slår i en olja allá biltema i motorn så är det inte så stor skillnad på den och te.x. castrols, men hur länge?
Jo, redan efter några mil så har den billiga oljan brytits ner och uppfyller inte längre kraven, medans en dyrare håller sig till nästa serviceintervall. Det är väl den största skillnaden mellan oljorna...

Saablar Aset Axsar Bra!!!

Drifttekniker
224 Inlägg
28 mars 2007
#80
AeroAnders skrev:
NmRi skrev:
AeroAnders skrev:

Vet inte om detta är de svar du söker men jag ska försöka:

Vad är skillnaden mellan syntetisk olja och mineralolja?

Syntetiska smörjmedel består av molekyler som har modifierats under komplexa kemiska processer och innebär en förbättrad prestanda under extrema temperaturer, tryckförhållanden och påfrestningar. Mineraloljebaserade smörjmedel består av molekyler som utvinns från råolja vid en destillationsprocess i ett raffinaderi.

Vad är tillsatser och varför används de?

Tillsatser är kemiska sammansättningar som när de läggs till basoljor förbättrar smörjmedlets prestanda, gör att smörjmedlet  håller längre och uppfyller de krav som ställs i moderna motorer. De olika tillsatserna är det som skiljer ett kvalitativt smörjmedel som Shell, Castrol mfl.  från de billiga dunkarna eftersom det är tillsatserna som är dyra, inte själva råoljan.

Skillnaden mellan en syntetisk olja och en mineraolja undrar jag knappast om, och ifrågasätter inte heller detta smile
Nu är det så att biltemas oljor uppfyller de krav som ställs i nästan alla morderna motorer, det är därför de är klassade, 5w-40, ACEA A3/B3/B4, API SL/CF och 5w-50, ACEA A3/B3, API SL/CF.

Det sjuka med detta är att det inte finns någon regel/lag på hur länge oljan ska uppfylla kraven. När du slår i en olja allá biltema i motorn så är det inte så stor skillnad på den och te.x. castrols, men hur länge?
Jo, redan efter några mil så har den billiga oljan brytits ner och uppfyller inte längre kraven, medans en dyrare håller sig till nästa serviceintervall. Det är väl den största skillnaden mellan oljorna...

Jag betvivlar detta och ska ta reda på vad det är som gäller.
Hursomhelst, om detta stämmer så kan du ju omöjligtvis veta om den dyrare oljan inte också bryts ner lika fort.


Sök