Köra avställt

Mange D
24 mars 2007 · 12 Inlägg

Vad är det för regler för att köra med ett avställt fordon som också har körförbud?
till besikting vet jag ju, men jag har hört nånstans att men får köra till verkstad med och att man får testköra bilen efter moddar och sånt utan att det är påställt. Nån annan som hört nått sånt?

Ena Colaberoende
24 mars 2007 · 1 219 Inlägg

Saxat från Vägverketshemsida:

Att köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras.

Tror du kan få bäst svar om du ringer till t.ex polisen och frågar om du får provköra vid lagning av fordon och körning.

du kan ju alltid säga att du har fixat med bromsarna och måste testa dom.

/Ena

Chrom Kapten Långsam
24 mars 2007 · 185 Inlägg

Närmsta vägen till verkstad ska vara ok.

edit: aldrig får man vara först tongue

Senast redigerat av Chrom (24 mars 2007)

Mange D
24 mars 2007 · 12 Inlägg

Ringde polisen och frågade nu och de va bara till och från besiktning som gällde. Jädra skitlagar.

Machin Fartmissbrukare
24 mars 2007 · 1 302 Inlägg

tror inte du får böter om du kör till en verkstad.. om du däremot ligger å raggar lr far å handlar så kan dom bli lite ilsk... bara testa smile .. kom bara ihåg att inte käftas med dom om dom stoppar dig utan spela lite dum å säg att du trodde att d var okej då du precis har fixat bromsarna och ville testa så allt var okej innan du for och besikta..

"I de blindas rike , är den enögde Kung"
MilleN
24 mars 2007 · 9 108 Inlägg

Men avställd bil.. Den ska väl vara påställd och försäkrad annars blir det ett jävla liv? Kan man verkligen trafikförsäkra en avställd bil?

Senast redigerat av MilleN (24 mars 2007)

ironhead volvoraggare
24 mars 2007 · 4 776 Inlägg

om en bil är avställd och oförsäkrad så blir det 77 kronor om dagen i straffavgift bla bla bla osv osv

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
S-Larsson
24 mars 2007 · 514 Inlägg

ironhead skrev:
om en bil är avställd och oförsäkrad så blir det 77 kronor om dagen i straffavgift bla bla bla osv osv

Ja detta är ju då om du ställer på den och ger fn i att skaffa en försäkring..

old volkswagens never die they just get lower
Volkswagen Passat 3BG Highline Variant "Das Stance Wagon" (2002)
MilleN
24 mars 2007 · 9 108 Inlägg

ironhead skrev:
om en bil är avställd och oförsäkrad så blir det 77 kronor om dagen i straffavgift bla bla bla osv osv

Nej men om den är påställd och oförsäkrad är det så.. Är den avställd behöver man inte ha någon försäkring..

Bi0HaZZarD Speed FMK
24 mars 2007 · 849 Inlägg

Mange D skrev:
Ringde polisen och frågade nu och de va bara till och från besiktning som gällde. Jädra skitlagar.

jag snackade med vägverket och de sa att jag fick köra fram och tillbaka till närmsta verkstad med. Likaså volvia försäkringsbolag som jag har sa det. behövde bara ha en vilande trafik försäkring. Jag har kört både till besiktning och verkstad med min bil och den är både avställd och oskattad.


Mvh Ludde

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang