Till att börja med: Vilken generation av Camaro hade du tänkt dig? Jag misstänker att det handlar om den sista dvs generation 4 - 1993 till 2002.
Efter att ha hängt på Camaro och Firebird forumen i sverige i flera år är de flesta eniga om att skippa V6-motorn... Har du inte pengarna till en V8? spara lite till....
v6:orna är visserligen fina maskiner, men de duger knappt till något annat än att glida med, du kommer ångra att du inte köpte en med V8 från början....
En camaro har ofta ägts av entusiaster och körts som sommarbil - innebär att dom ofta är välhållna.
Camaron ändrade utseende under generation 4, de tidiga bilarna; 1993 - 1997 var bestyckade med LT1 V8 på 275 till 285 hk. Dessa bilar fungerar bra, men håll ett öga på tändsystemet - Optispark:en... innan 1995 var denna inte ventilerad och samlade gärna fukt där den satt strategiskt under vattenpumpen...

Senare bilar 1998 - 2002 har LS1 V8 som är i Aluminium till skillnad från LT1 som är gammalt hederligt gjutjärn... LS1 har hästar på 285 - omkring 300hk beroende på modell.
Alla camaro från dessa år går att hitta med 4 vxl automat eller 6 vxl manuell, som båda är väldigt bra lådor...
Jag kan starkt rekommendera att du tar helgen på dig och läser igenom dessa forum, här finns tonvis och åter tonvis med kunnigt folk som känner varenda mm2 av sina bilar utantill... Läs och begrunda.
http://camaroforum.mine.nu Camaroforum
www.camaroclubsweden.se Camaro klubben
www.tacs.nu/forum Firebird/Trans am klubben i sverige - samma bil som camaro.
www.ls1tech.com stooooort amerikanskt forum för Camaro/Firebird av generation 4...