2907
Sök

Köp råd: Camaro z28

81 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
Tja jag är ute och letar efter en Camaro z28 som sommarbil... Har aldrig haft en sån bil inte ens provkört någon så jag undar lite vad man ska titta efter ni som vet! Om det finns något som man ska vara väldigt förskigt med och hur viktigt det är med Serviceboken. m.m

// MVh Jocke

135 Inlägg
30 mars 2007
Till att börja med: Vilken generation av Camaro hade du tänkt dig? Jag misstänker att det handlar om den sista dvs generation 4 - 1993 till 2002.

Efter att ha hängt på Camaro och Firebird forumen i sverige i flera år är de flesta eniga om att skippa V6-motorn... Har du inte pengarna till en V8? spara lite till....
v6:orna är visserligen fina maskiner, men de duger knappt till något annat än att glida med, du kommer ångra att du inte köpte en med V8 från början....

En camaro har ofta ägts av entusiaster och körts som sommarbil - innebär att dom ofta är välhållna.

Camaron ändrade utseende under generation 4, de tidiga bilarna; 1993 - 1997 var bestyckade med LT1 V8 på 275 till 285 hk. Dessa bilar fungerar bra, men håll ett öga på tändsystemet - Optispark:en... innan 1995 var denna inte ventilerad och samlade gärna fukt där den satt strategiskt under vattenpumpen... roll
Senare bilar 1998 - 2002 har LS1 V8 som är i Aluminium till skillnad från LT1 som är gammalt hederligt gjutjärn... LS1 har hästar på 285 - omkring 300hk beroende på modell.

Alla camaro från dessa år går att hitta med 4 vxl automat eller 6 vxl manuell, som båda är väldigt bra lådor...

Jag kan starkt rekommendera att du tar helgen på dig och läser igenom dessa forum, här finns tonvis och åter tonvis med kunnigt folk som känner varenda mm2 av sina bilar utantill... Läs och begrunda.

http://camaroforum.mine.nu     Camaroforum
www.camaroclubsweden.se       Camaro klubben

www.tacs.nu/forum               Firebird/Trans am klubben i sverige - samma bil som camaro.

www.ls1tech.com        stooooort amerikanskt forum för Camaro/Firebird av generation 4...

Idrott luktar svett, sport luktar bensin

81 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
Ska göra detta så nu får man bara hopppas att jag hittar en som är fin.big_smilebig_smile

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
1 april 2007
Pappa min hade problem med någonting i kontakt med växellådan på sin camaro (-93 - -94) sån den lådan rasade gång på gång på gång, den var automat, dom hittade felet senare men jag kommer tyvärr inte ihåg vad det var sad

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Sök