basen fladrar

MG_Knudan
10 augusti 2005 · 39 Inlägg

Hej. Det är så att jag har precis köpt 2 st 10''  basar och skruvat upp dem i hatt hyllan.
Kopplat in det i slutsteget.
Jag har inte så bra ljud. bara när jag kör på halv hög musik då dunkar dom ra sen så typ vill dom skorra eller fladra.
vad kan det va för fel kan det vara ström sladden till slutsteget som är för klent ?
eller är det bara för att dom inte sitter i någon aktiv låda?

MalZonCossie
11 augusti 2005 · 121 Inlägg

Kan vara att steget e för klent..

Ford Sierra RS COSWORTH 4x4 "Bästa Tuningcar 2015" (1991)
Sharky
11 augusti 2005 · 10 287 Inlägg

Är basarna avsedda för sådant montage? Är dom tex avsedda för en liten sluten låda så får dom alldeles för dålig dämpning i hatthyllemontage.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
MG_Knudan
11 augusti 2005 · 39 Inlägg

oki...då äör det kanske värt att bygga en låda till dem

Sharky
11 augusti 2005 · 10 287 Inlägg

Kolla med försäljaren. Dom skall kunna informera dig om vad du har köpt och hur dom skall monteras.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
MG_Knudan
11 augusti 2005 · 39 Inlägg

oki...thx

andreasl
11 augusti 2005 · 391 Inlägg

ZeGara skrev:
Hej. Det är så att jag har precis köpt 2 st 10''  basar och skruvat upp dem i hatt hyllan.
Kopplat in det i slutsteget.
Jag har inte så bra ljud. bara när jag kör på halv hög musik då dunkar dom ra sen så typ vill dom skorra eller fladra.
vad kan det va för fel kan det vara ström sladden till slutsteget som är för klent ?
eller är det bara för att dom inte sitter i någon aktiv låda?

fladdret beror på att steget är för klent,
men i ditt fall kan det vara lådan,
pröva bara för att testa brygga en bas på steget och se om den fladdrar lika mycket då.

för övrigt "aktiv" låda innebär en låda med inbygt steg...

du menar nog sluten låda

Senast redigerat av andreasl (11 augusti 2005)

MG_Knudan
11 augusti 2005 · 39 Inlägg

oki

GTi_Vicke
16 augusti 2005 · 2 Inlägg

Jag tror att du har polvänt dom, testa att skifta + och - på en av högtalarelementen så ska de nog dunka mer.

PeppeVectra Peppe Vectra
17 augusti 2005 · 1 076 Inlägg

Håller med GTi_Vicke . funkar inte det så skaffa ett kraftigare steg
Tänk på att alltid ha + kabel på + å - kabel på -. Alltid inga udantag!

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Xoff Volvo tönt... =)
17 augusti 2005 · 2 344 Inlägg

Lucifer84 skrev:
Håller med GTi_Vicke . funkar inte det så skaffa ett kraftigare steg
Tänk på att alltid ha + kabel på + å - kabel på -. Alltid inga udantag!

det finns faktiskt undantag wink tex vid Isobarik (se utdrag nedan) byggning... dvs, 2 likadana subbar byggda mot varandra 100% luft tätt som man bygger vid DB-drag 5e ordningen... då ska det vara steg -> + på första högtalaren å - på andra så att de slår med varandra för mot varandra hade ju inte funkat så bra wink å vid seriekoppling (8ohm) på 2 spoliga subbar... wink

""En stor högtalare kan förvisso gå mycket djupt ner i basen. Men den blir knappast någon prydnad hemma i vardagsrummet. Ett sätt att minska storleken är att koppla samman två lika baselement kon mot kon med elementen på var sin sida om baffeln. (Så att det ser ut som ett flygande tefat). Metoden kallas mottaktkoppling. Sladdarna till elementen ska kopplas så att hela paketet rör sig åt samma håll, d v s det ena elementets sladdar ska kopplas in "fel"."" från http://www.drkrupp.se/hifi/box_isobarik.html

Senast redigerat av Xoff (17 augusti 2005)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
CoSmoZ 2lateuloose
17 augusti 2005 · 543 Inlägg

fladdrar basen i open air montering .... konstigt! *asg* jag tror absolut inte dina högtalare är gjorda för sånt!

Bygg en avstämd låta skarru se att du får mos wink & det är mycket mindre isk att du spelar sönder elementen..

/cOz

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
CoSmoZ 2lateuloose
17 augusti 2005 · 543 Inlägg

& bygg inte Isobarik låda/push ´n pull för då förlorar du en bas men tjänar i volym! & det suger.. alltså en bas blir en slavbas & då luras den andra tro att han spelar i en mycket större låda & då fasvänder man den andra basen! bläää hatar såna lådor!
bättre köra en sluten låda på 30l el. det som tillverkaren rek. Vad har du för steg idag till basarna??

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang