4007
Sök

ny tv... lcd eller plasma??? 42"-50"!!! åsikter tack

preem pump
836 Inlägg
3 april 2007
Trådstartare
ska som rubriken lyder köpa ny tv
har tittat lite på 42" men eftersom att priserna inte är så höga börjar man lite smått titta på 50" i stället

vad ska man välja
lcd eller plasma
vad ska man mer titta på
vad ska man absolut inte ha
vilka märken ska man akta sig för
vet att det är många som har slängt ut tjock tv:n och besitter en massa info
kom gärna med tips och priser
sen det andra huvud bryt tv möbeln...
har själv en sån där möbel med vitrindel och förvaring samt tv plats i mitten.
den är alldeles för liten så den åker ut vid bytet.
vad ska jag ha istället
HJÄLP MIG hmm
Senast redigerat av mannen666666 (3 april 2007)

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
3 april 2007
här kommer det bli delade åsikter jag kör på en 42" panasonic plasma jag tycker det är skönt med naturligare färger. sen eftersom jag aldrig vart med om att bilder bränns fast så ser jag inte det som ett problem och då har jag glömt ha på något dvdmeny då och då. jag är riktigt nöjd med min tv. hoppas du hittar något du vill ha smile

1 752 Inlägg
3 april 2007
Fan vad najs om du lyckas få in en 50" i bilen asså!!big_smile Men så vitt jag har förstått så ska du sattsa på Lcd! Bättre hållbarhet o bättre bild(tycker iaf jag) Men lycka till iaf!!big_smile

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

9 108 Inlägg
3 april 2007
Lcd helt klart, plasma kan man ju inte ens bära om man inte håller den rakt upp tydligen..

Finns massa olika varianter av HD att välja bland också, har fattat det som att HD Ready står för det sämsta alternativet av dom.

302 Inlägg
3 april 2007
fan va gött med en 50 tummare i bilen;) köp ingen LG bara de surrar tydligen nåt så förbannat. har också en panasonic 42" plasma den funkar fint den.det är inbyggd skärmsläckare så inbränning är inget bekymmer och det är sällan jag bär omkring på tvn så de e inga probz de heller
Senast redigerat av DanneDynamit (3 april 2007)

Chuck Norris can cook minute rice in 30 seconds.

1 256 Inlägg
3 april 2007
Under 42" LCD
Över 42" PLASMA

Amatör
444 Inlägg
3 april 2007
HAr en lg 42 lcd med inbyggd hårddisk den surrar inget ialf ..
lcd visar svärta bättre o hänger med mer i spel tycker jag o ingen risk att det bränner fast för det e kristaler som rör sig hela tiden ..
Senast redigerat av snortiz (3 april 2007)

222 Inlägg
3 april 2007
Efter vad jag har hört, så upplevs det som en sämre bild om ramen runt skärmen inte är svart.
Hurvida det är korrekt eller inte har jag inte en aning om.
Jag har en 32" Samsung och är supernöjd med den.

När det gäller möbel till en så stor TV-skärm som du önskar, tycker jag att det är snyggast om du har TV, med tillhörande utrustning (stereo, dvd etc) på en längre bänk.
Den ska inte vara för hög och med fördel så ska den ha plats i fack under för allt som du vill ha tillhands.
Om du förstår vad jag menar?

Lycka till med ditt köp!

smile

Hellre chips än sex på festival!!!!

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
3 april 2007
snortiz skrev:
lcd visar svärta bättre o hänger med mer i spel tycker jag o ingen risk att det bränner fast för det e kristaler som rör sig hela tiden ..

eh plasma har generellt sätt mycket bättre svärta

514 Inlägg
3 april 2007
Beror ju helt klart på största användningsområdet du tänker ha den till? Är det främst till Dator och Tv-Spel du ska ha den så skulle jag nog satsa på en lcd. Är det däremot Främst vanligt tv-tittande samt vanlig dvd film (och sämre komprimerat format) så tycker då jag att det är Plasma man ska satsa på.

Är grymt nöjd med min plasma alla fall, även fast den är en sk lågupplöst, tycker tillomed att det är bättre bild på lågupplöst när man kollar på vanlig tv sändning och vanlig lågupplösta dvd filmer. Men det säger väl sig själv oxå nästan smile

old volkswagens never die they just get lower

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
3 april 2007
storleken på tv väljer du på ett ungefär så här. från den plats du tittar fram till tv
3meter=30tum
4meter=40tum
osv

när du står i affären framför tvn så backa och se efter när du inte ser pixlarna mer, det är det absolut minsta avståndet till tvn du kan ha.

mvh micke

Smoke Tires Not Drugs.

303 Inlägg
3 april 2007
dusty skrev:
snortiz skrev:

eh plasma har generellt sätt mycket bättre svärta

Dusty har rätt där... Svärta så är plasman bättre. Har själv LCD (Samsung) som jag är riktigt nöjd med och svärtan "duger" men kunde vara gott mkt bättre.

HD Ready så ska den klara 720p (1280x720 progressive) och 1080i (1920x1080 interlaced) och sen finns det något som hetter "Full HD" som även klarar 1080p (dyrt idag)

p = progressive    (bilden ritas upp helt uppifrån och ner)
i = interlaced       (bilden ritar upp varannan linije (1,3,5,7  osv. och sen 2,4,6,8)

Generelt är progressive bättre vad gäller snabba rörelser och bilder med mkt detaljer.

Andra får mer än gärna rätta/påpeka saker som ev. kan vara galet som tror det är så här det ligger till.
Senast redigerat av Polluxe (3 april 2007)

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.

preem pump
836 Inlägg
3 april 2007
Trådstartare
tack så mycket för alla svar
kan tyvärr tillägga att jag blinte ett SKIT klokare men det är kul att c vad folk tycker

preem pump
836 Inlägg
3 april 2007
Trådstartare
DanneDynamit skrev:
fan va gött med en 50 tummare i bilen;) köp ingen LG bara de surrar tydligen nåt så förbannat. har också en panasonic 42" plasma den funkar fint den.det är inbyggd skärmsläckare så inbränning är inget bekymmer och det är sällan jag bär omkring på tvn så de e inga probz de heller

anledning till att tv:n låter ska tydligen vara om det är glasruta framför eller inte.
för är det en glasruta framför så bildas värme som leds bort av en massa härliga fläktar som bildar ett fint surr

btw snygga fälgar big_smile

Miklen
3 april 2007
Vi har en philips 42" lcd hemma..är väl helt okej.. Dock så är svärtan inte så bra men så bra den kan bli..för ja har inte sett några dioder som lyser svart än .. tongue Problemet med LCD är ju bakgrundsbelysningen medans plasman släcker å tänder dom pixlar som behövs.. därav svärta..

Som ovan säger ska du kolla film å tv på den så är en ny plasma bäst.. bättre färgåtergivning osv och dom bränner inte lika lätt om ens alls längre. Ska du koppla in en dator å kika på så väljer du LCD för då får du knivskarp bild vilket ja antar du inte får me en plasma (har inte provat).. å risken att d bränner finns ju inte med lcd...

Vilken tillverkare är en smaksak överlag.. Dom flesta kör me LG's bildelektronik i sig d e bara olika skal (designfråga allså). Man får väl oxå rent generellt va man betalar för.. ( Läste jag iaf när vi köpte våran tv)

46 Inlägg
3 april 2007
Jobbar själv som säljare på en stor elektronikbutik och kan säga att det finns många olika åsikter.

1. Vad ska du använda den mest till? TV eller Datoruppkoppling och Tv-spel?
2. Gå inte efter priset, ta inte för stor tv. 10cm per tum ca. Skaffar du HD-TV hemma, 5cm per tum!

Samsung byter ut hela sin serie nu och kommer snart ut med både Plasma och LCD från 19" och uppåt i både vitt o svart!

Slutligen kan jag ge lite gratisreklan till några apparater som är bra:

Samsung LE40R74 - Grym LCD, äldre utgående modell o slumpas därför bort.

Panasonic Th-42PV70F - Panasonics senaste plasma-tv. En av de bästa apparaterna som går o köpa idag enligt mig.

Och förresten... LCD kan drabbas av inbränningar också, MEN dom försvinner efter ett tag. En ny plasma har inga inbränningsproblem såvida du inte köper en Anderson på NetonNet.

514 Inlägg
3 april 2007
Mja vet inte om det verkligen stämmer ang glasrutan? Jag har då glasruta på min tv och kan då inte höra att det är några fläktar i den över huvud taget. Om det är så hörs dom då inte alla fall smile

Glasrutan e väl som jag fattar åtminstone mest för att spara vikt på tv'n samt att man blir av med sk skuggbilder som kan bli om man har en ruta. Kan såklart ha fel gällande detta men detta är som jag har förstått det när man har läst smile

old volkswagens never die they just get lower

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
3 april 2007
har en LG 42" plasma med inbyggd hårddisk..  funkar super fint, inget väsen eller problem hittitllls smile  enda jag har att säga är att slå på energisparfunktionen!!  Hade inte den på i början och det märktes väl..  Gick inte vara i rummet i princip efter en timmes tittande.. höjde tempen i rummet med säkert 3-4 grader :S tongue

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
3 april 2007
finns massa rykten om si och så (märkte man direkt efter att ha läst igenom tråden). oftast är det ingen sanning i dessa. att välja just rätt platt TV är väldigt svårt då behoven är olika och det finns en hel uppsjö av olika tekniker och märken.

det första du ska kolla på är storleken. vad passar just dig bäst? stort är inte samma sak som bra. en tumregel är att en 28" vanlig TV motsvarar en 32" widescreen TV. av just den enkla anledningen att widescreenen är bredare men lägre. jämför man t.ex. ett ansikte mellan en 28" 4:3 och en 32" 16:9 så är ansiktet ungefär lika stort.
dock betyder inte detta att du ska ha en 32" bara för att du hade en 28" innan (storleken var begränsad med den gamla tekniken). tabellen nedan är en måttstock på vilken storlek som passar just dig bäst:

2,8m            - 32"
2,8m - 3,5m  - 37"
3,5m - 3,8m  - 40"/42"
4m               - 46"
4,5m            - 50" ->

därefter kan man kolla lite på tekniker (LCD eller PLASMA). LCD tillverkas i alla möjliga storlekar, men PLASMA tillverkas normalt sett från 40"/42" och uppåt. många brukar säga att LCD är bättre, men så kan man inte säga (som att jämföra en glidarbil med en plastraket, bra på olika saker). LCD:n (flytande kristaller) har en panel som består av pixlar som öppnar och stänger sig (släpper igenom ljus). de enskillda pixlarna sänder alltså inte ut ljus utan det är ljusrör (typ) som lyser bakom pixlarna. detta medför att man alltid får ett visst ljusgenomslätt trots att bilden TV:n ska rita upp är kolsvart (bilden blir alltså inte helt svart)

Plasma däremot lyser med varenda lite pixel vilket medför att svärtan blir mycket bättre. en nackdel med plasman är att dess teknik kräver en glasskiva framför som både gör TV:n tung och reflekterande av irriterande ljus bakifrån.

för att krångla till det ytterligare har varje tillverkare olika obeskrivliga tekniska prylar i TV:n (som kan liknas vid volvos alla säkerhetsfunktioner, ABS, EBS, Antispinn, BLIS osv.) men dessa kretsar mm. är endast till för att göra bilden bättre, skarpare och så vidare.

för att en plattv skall få kallas HDReady finns det vissa krav. den skall ha minst 720 punkters upplösning, minst en HDMI kontakt osv (har inte alla krav i huvudet tyvärr). dock kan det vara bra att ha dubblar HDMI kontakter eftersom det kommer krävas i framtiden, t.ex. en HD mottagare och HD-DVD. att 720p räcker för att en tv ska få heta HDReady kanske inte är tillräckligt för den kräsne då det finns något som heter "FullHD" som har 1080p (mycket bättre upplösning).

något annat som är viktigt för en platt TV är responstiden. eftersom apparaten är digital kan den bara göra en sak samtidigt. detta betyder att ju lägre responstid desto snabbare går det för TV:n att rita upp bilden. en långsam tv får "släp" i bilden som kan ses när något rör sig mycket snabbt i bilden, det liksom hackar.

inbyggd digitalmottagare finns det dom som har. behöver du en sådan? det brukar betyda en tusing till i pengar för en inbyggd sådan. har du boxer eller bara de fria marksända kanalerna kan det vara värt att satsa på en sådan tv. MEN har du Canal digital, viasat eller kabeltv så är det bara att glömma.

stirra dig inte blint på tekniker eller tillverkare utan gå in i en välsorterad elektronikaffär och jämför! låt inte säljarna pracka på dig något du inte behöver utan använd mina råd och välj en själv. det som alltid avgör ett TV val (arbetar extra i en elektronikaffär) är 1. designen, 2. bilden, 3. anslutningar mm.

MVH Andreas

är det något så är det bara att fråga på, jag reserverar mig för eventuella skrivfel eller påstående då jag är lite trött i huvudet, dock hoppas jag att detta hjälpte något!

man lever bara en gång så lev väl!

310 Inlägg
3 april 2007
Plasman är betydligt bättre på 42"..
Jobbar själv som antenntekniker och man får dendär frågan dagligen.. men du ska absolut inte beställa nå "noname" från internet för 6000:- utan gå till en radio/tv handlare och titta på bilden.  själv tycker jag att LG's 42" är mycket bra, men den kostar ju en rätt så stor slant också..

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes

Sök