Turbokonventera volvo 850 GLT 92a

Kayhan
19 april 2007 · 407 Inlägg

Om du nu jobbat på volvo och känner massa folk där, fråga dom istället?

Davidspeedboy
19 april 2007 · 50 Inlägg

Jag jobbar forfarande inte på volvo, vad har ni fått de i från folk? jag har jobbat på volvo å de va 2004.

Jag skrev att varvstoppet ska vara på 10000 varv, inte att motorn ska varva 10000varv, men helt teroretiskt så kommer den kuna varva 10000 varv, om man tänker på att org motorn varvar över 7500varv o med bortstoppad varvspärr så klarar den lätt 7500-8500 varv, men jag ska forfarande ha 2cm kortare vevstakar en orginal, om jag inte ska ha endå kortare för å få den ändå varvilligare, vist de blir ju inte längre 2,3liter då utan kanske 2,2-1,9liter beroende hur mycke dom kortas, desto kortare vevstakar, desto mer kan motorn varvas helt teroretiskt, den grunden kan la säkert minst 10% här på garaget förmodar jag.

Om ni nu e så höjdare på volvo vit 5cylindriga block, så skule någon kunna berätta här inne vad som ska byttas/förstärkas/alla mått i motorn för å kläma ut över 700hk? huh någon borde ju de, jag kan inte svaret, jag bygger bara motorer å slänger ihop delar efter eget huvud, o fungerar de så fungerar de, fungerar de inte så bytter jag del å fillar tills de fungerar, går oftast inte efter andras trimnigsråd, för skule alla gjort de så skulle alla motorer vara identiska ju till 99% å hur kul e de.

Å jag ska inte regga in 854an med turbo, ska köra på stripen/black race hade jag tängt med denna bilen.

Som motor doktorn säger, att den e inte klar förens den flyger fram;) vill du ladda mycket skaffa bredbands knack sensor å ladda till den ger utslag, sänk lite på laddet å kör så de rycker :P
Sharky
19 april 2007 · 10 287 Inlägg

Det är komplett vansinne att sätta varvstopp på 10.000 rpm. Skall du varva så mycket så får du plöja ner säkert 30.000 bara i toppen för att då grejorna att hålla.

Förklara också gärna hur du tänker när du säger att du får mindra slagvolym genom att ha kortare stakar.

Se även denna artikel:

http://www.stahlheaders.com/Lit_Rod%20Length.htm




Jag hävdar också tämligen bestämt att det är enfaldigt att försöka bygga en så våldsam motor efter eget huvud genom att "filla sig fram". Använd den expertis som finns - bl a dom seriösa motortrimmare som faktiskt jobbar på Volvo.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang