6371
Sök

Blocket annons/Delbetalning

Pan
6 april 2007
Trådstartare
Har lagt ut en annons på blocket på min bil. Fick ett mail innan idag runt 23.00 från en kille som vill kunna delbetala min bil på 7000kr och skriver att han kommer och hämtar den imön om jag går med på detta. Och att jag ska få någon extra 1000 lapp för besväret. Hmm verkar lite skumt sen kollar jag upp hans mobilnr på Hitta.se och Eniro och givetvis är det nummret inte registrerat. Känns som det är något skumt med detta särskillt om man inte har råd att betala en bil för 7 lök. Eller vad säger ni? Man har ju hört mkt om sånna här skojjare som surfar runt på blocket. hmm

237 Inlägg
6 april 2007
tycker du ska vänta tills en köpare som kan betala allt på en gång ringer istället. allt blir ju bara så mycket lättare..

[img]http://www.danasoft.com/sig/Danijel51558.jpg[/img]

Gödseldräng
4 529 Inlägg
6 april 2007
bara vänta och se du får ju kvitto om det är nån som satt in pengar så
och 1 dag är ju inte farligt bara vänta och se om han kommer eller inte inget kan ju hända

202 Inlägg
6 april 2007
7k är fan kaffepengar för en bil.
Tycker du ska vänta tills en riktig köpare träder fram.
Delbetalar inte en bil för 7k...

6 851 Inlägg
6 april 2007
Pan skrev:
Har lagt ut en annons på blocket på min bil. Fick ett mail innan idag runt 23.00 från en kille som vill kunna delbetala min bil på 7000kr och skriver att han kommer och hämtar den imön om jag går med på detta. Och att jag ska få någon extra 1000 lapp för besväret. Hmm verkar lite skumt sen kollar jag upp hans mobilnr på Hitta.se och Eniro och givetvis är det nummret inte registrerat. Känns som det är något skumt med detta särskillt om man inte har råd att betala en bil för 7 lök. Eller vad säger ni? Man har ju hört mkt om sånna här skojjare som surfar runt på blocket. hmm

Skulle inte släppt iväg bilen så. Det är ju det lättaste som finns för han att inte betala mera sen.
Nej du, säg till han det att du SKA ha ALLT på samma gång, eller så betalar han 7000:- nu och du har kvar din bil tills han kan betala resterande...!(som handpening för att du skall ha kvar den)

755 Inlägg
6 april 2007
skulle inte ens släppa i väg en bil för 7tusen till en kompis som skulle delbetala till mig om jag inte var i akut penga kris..
begär allt på en gång..

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
6 april 2007
Om du inte är i akut behov av pengar,så låt han delbetala bilen. MEN släpp inte iväg bilen eller skriv över bilen på honom.

Och på kvittot så skriver du typ : Delbetalning ??kr utav fullo ??kr för bil (modell,årsmodell,regnummer),Och MR:x har en månad på sej att betala resten,om han inte gör det eller inte kommer inom avtalad tid för restererande betalning ??kr . Så kommer delbetalningen på ??kr att gå till ägaren av bilen, för försvårad försäljning eller brutet köp . Delbetalaren MR:X avsäger sig rätten, att kunna ta tillbaka pengarna efter ej fullgjord betalning av bilen inom (TID,DATUM)
Om delbetalaren ej vill fullfölja köpet efter att delbetalningen har gjort,så har ägaren rätt att behålla delbetalningen på ??kr pga försvårat/brutet köp.
Senast redigerat av jinxs (6 april 2007)

Diesel is the blood of satan.

2 652 Inlägg
6 april 2007
sälj ej till honom har han inte 7000 kr o pröjsa på en gång så kan de blir problem för honom att fixa fram resten sen också om han nu skulle vara ärlig .

1 277 Inlägg
6 april 2007
Nån skojare ringde mig och sa att han hade en köpare på min bil. Jaha varför ringer inte han själv till mig undrade jag. Du skulle denna snubbe rekonda bilen och leverara den sen.
Utpriset var satt till 85000kr och jag skulle få 80000kr. Det rimmar inter alls då normalt förmedlare ger skambud på runt 15-20000kr (rätta mig om jag har fel).

Dessutom skulle jag köra ner bilen till honom (80mil) så han kunde rekonda den och fått vänta på pengarna i två veckor, med bara ett "hemmaskrivet" kvitto på att jag skulle få pengarna.

Jo visst den lätta gick jag inte på...han hade ju fan inte ens nån registrerad firma....han skulle ringa dagen efter...tror ni han gjorde det? smile

ONLY CASH IS REAL!!

1 079 Inlägg
6 april 2007
skulle aldrig sälja något på delbetalning har man mage att ringa och fråga en sådan sak fast man inte känner dom så är det helt klart något lurt. Vill han delbetala får han ta ett banklån typ medlemslån eller nåt, är han inte godkänd låntagare så duger han heller inte till en delbetalning till dig heller.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Bobo
6 april 2007
Trådstartare
Detta ju rena skämtet och kan han inte få fram 7000:- kommer han inte kunna betala dig sedan heller

volvoraggare
4 776 Inlägg
6 april 2007
skulle banne mig inte inte låta nån fråga om delbetalning det blir ju som om nån vill avbetala ju vilket är sjukt  slanta upp hela summan eller va utan bil det är vad jag tycker

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
6 april 2007
Vänta, säger jag bara! Det kommer dyka upp rätt köpare i sinom tid, de gäller bara att ha rejält med is i magen.
Kan dra en rolig parallell till när jag sålde ett trumset på blocket. En gubbe (jag skojar inte nu, 40 år säkert) ringde mig och sa att han tar trummorna om han fick delbetala på 3000 spänn, som var den summan jag begärde. Och det bästa av allt var när han sa "Jo.... det är ju så att jag har ju lite betalningsanmärkningar och skulder och sånt..." Då höll jag på att smälla av! Jag var en sekund ifrån att säga åt han att han kanske skall se över sin ekonomi och vad fan han håller på med, innan han går och köper trumset för 3000 på avbetalning. smile Men jag sa nått i stil med att, "det där går jag inte med på av flera anledningar, osv." smile

Lycka till!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
6 april 2007
Nej, nej, nej och nej!

Vi handlar med bilar (och har registrerat en enskild firma för ändamålet) och jag annonserar ofta. Jag får MÅNGA konstiga förslag på delbetalningar, förmedlingar, prutningar osv.

Det finns för mig EN regel. Handpenning.

Jag håller aldrig en bil längre tid än det tar för spekulanten att åka till mig - har vi gjort upp att någon kör hemmifrån står bilen såklart kvar när han kommer fram. Ska en bil hållas mer än så gäller (normalt) 20% handpenning. Då tar jag ner annonsen och köparen får komma och hämta sin bil när det passar (inom rimlig tid såklart).
Mot denna handpenning får köparen också tid på sig att skaka fram pengar om han inga har, men ALDRIG att bilen lämnar mig förrän den är betald!!!

Om köparen backar ur efter att ha sagt att han ska ha bilen behåller jag handpenningen. Det kostar mig en del att säga till andra att bilen är såld, kanske står den så länge att jag behöver tvätta om den, det är trångt på gården och sedan ska den annonseras ut igen - och så ska alla spekulanter tas om hand vilket kan ge timmar i telefon och timmar av däcksparkande på gården. Jag har med tiden blivit allt tydligare med att säga att jag släpper inte bilen under XX, och är du inte beredd att betala det är det ingen ide att du kommer och tittar. Ska det prutas på telefon finns inte mer prutmål på plats.

Ha is i magen, rätt köpare dyker upp, och annars annonserar du om den när det närmar sig lönehelg. Accepterar du det här riskerar du att bli stående helt utan både bil och pengar.

Är det helg kan jag ta en lägre handpenning i väntan på att bankerna ska öppna, men aldrig mindre än ett par tusen i alla fall, men då står också bilen kvar hos mig med oskrivna papper.

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

1 723 Inlägg
6 april 2007
om du kan ordna delbetalning via ett kreditinstitut så... smile då får du dina pengar och han är istället skyldig dem pengar. Annars.... aldrig i livet.
Senast redigerat av falloutboy (6 april 2007)

Golle
448 Inlägg
6 april 2007
Säger som resten av folket här: vänta tills en seriös köpare med hela köpesumman dyker upp.
Ska du ändå låta han delbetala så skriv ett sånt kontrakt som nämdes tidigare i tråden och behåll bilen tills han har betalat ALLT.

James May: In other news.... I've fitted a fan!

494 Inlägg
6 april 2007
in god we trust, all other pay cash!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Pan
6 april 2007
Trådstartare
Ehh jag väntar orka massa strul och skit. Om han nu hade varit så j*vla sugen på bilen så kan han ju ringa mig istället för att maila. Kan man inte betala 7000 på engång ska man inte köpa. Aja trevligt att så många svarade smile

MVH

Sök