Bra första bil?

DasAuto
8 april 2007 · 2 751 Inlägg

Golf Mk2  till den finns delar på alla skrotar

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
twin_cam Smålänning
8 april 2007 · 7 877 Inlägg

Sorling skrev:
en saab håller aldrig lika bra som en volvo. och det är BAKHJULSDRIFT!

Hållbarheten är ungefär den samma. Bakhjulsdrift är roligt på vintern, men eftersom volvo är vanliga bland ungdomar, p.g.a bakhjulsdriften, så står dom tyvärr ganska högt i försäkring, om du ska ha bilen på dig själv.

När jag kollade försäkringspremier så kostade en 740 GL med förgasare och 110 häst två tusen kronor mer om året i trafikförsäkring än min saab med 130 hästar och lägre vikt. Just av den anledningen att den är ovanligare bland ungdomar.

Det är bara det som talar emot volvo, försäkringspremien, men ska du inte äga bilen, utan låna den av något av dina päron, så kan du i princip köpa vad du vill.

I så fall rekommenderar jag en saab 9000 turbo eller en volvo 740/760 TIC. Hittar du en fin så har du en fruktansvärt bekväm och snabb bil, som är väldigt säker, oavsett vilken du väljer.

Men japsare är inte att räkna bort! Ofta billigare än saab och volvo, dyrare delar, hållbarare än båda om man kör vettigt, drar mindre bensin.
Kolla efter japanare!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
pz_racing VAG entusiast
8 april 2007 · 277 Inlägg

Audi 80 generation 3 (1987-1991)
Audi 100 generation 3 (1982-1991)
Volvo 240 (1975-1992)
Volvo 740 (1984-1992)

Senast redigerat av pz_racing (12 april 2007)

Audi 1910-2007 97 år
"det viktigaste är inte vad du lyssnar med utan vad du lyssnar på"
"det är väl inte konstigt att det låter kasst när du lyssnar på musik som inte är musik"
Audi: Four rings to rule them all
stirrah
8 april 2007 · 40 Inlägg

köp en toyota corolla om du vill åka billigt och pålitligt...krånglar aldrig i princip.

Mitsubishi 3000GT "Gen. 2.5 Angry eyes" (1993)
Hangower billackerare
8 april 2007 · 18 Inlägg

om du inte har krav på bakhjulsdrift så köp en corolla gti liten ättrig och tror fan dom är odödlig (nakdel kan väl vara karossen) men för 10 får du en hyffsat fin

Leyland mini "The Stig" (1978)
norrloader
8 april 2007 · 96 Inlägg

Har ägt tämligen många olika bilar vid de här laget roll
Köp en jänk tongue

Närå, skämt å sido, även om jag anser att en gamal jänkare e kul.

Rekomederar en volvo 100- eller 200-serie, alt. saab 900 el 9000 serie.
Skulle i första hand kolla på en volvo, av den enkla anledningen att volvon är billigare i delar än saben (den som säger annat har ej rätt, i alla fall om vi snackar 9k-serie)
Volvon är mera "basic" än saaben, och därav mer lättmekad som förstabil.

Väljer du en saab av äldre årmodell, se för fan till att få en EFTER -81, annars biter du dig själv i röven när du behöver byta kamkedjan wink

=================
Knowledge is useless, unless no one know that you know what you knows...
=================
alfredsson
8 april 2007 · 231 Inlägg

Saab 900 från 87 till 93, Perfekt första bil smile

almlund
8 april 2007 · 29 Inlägg

9000 turbo säger du.

Jo bakhjulsdrifft är ju alltid skoj, som volvo då har.

japanare har jag inte något speciellt förtroende på hehe.. Men dom är säkert bra

A picture says more than 1000 words
Volkswagen Golf "GTI" (1998)
Muppsi Bessewisser
8 april 2007 · 556 Inlägg

twin_cam skrev:
När jag kollade försäkringspremier så kostade en 740 GL med förgasare och 110 häst två tusen kronor mer om året i trafikförsäkring än min saab med 130 hästar och lägre vikt. Just av den anledningen att den är ovanligare bland ungdomar.

Mysko jag är 18 år och jag betalar ca 3 300 kr/år på min Volvo 740 GL -87 med 112 hk.. Om det nu var 2 000 kr mer så kostar alltså en saab för mig 1 300 kr big_smile (trafikförsäkring)

//SkyNard

How low
mr_harry orginal är för gubbjävlar
8 april 2007 · 296 Inlägg

en golf 2a...billig i drift som fan och dom är  drift säkra som fan..

hellre pallbocks kung än trailer queen
Volvo 144 Automatic "9000 mil" (1968)
twin_cam Smålänning
8 april 2007 · 7 877 Inlägg

SkyNard skrev:

twin_cam skrev:
När jag kollade försäkringspremier så kostade en 740 GL med förgasare och 110 häst två tusen kronor mer om året i trafikförsäkring än min saab med 130 hästar och lägre vikt. Just av den anledningen att den är ovanligare bland ungdomar.

Mysko jag är 18 år och jag betalar ca 3 300 kr/år på min Volvo 740 GL -87 med 112 hk.. Om det nu var 2 000 kr mer så kostar alltså en saab för mig 1 300 kr big_smile (trafikförsäkring)

//SkyNard

För mig alltså.. 4800 för saaben, 6800 för 740 GL. detta gäller i kalmar för mig.

Golf II, Igen dum idé! så långt tänkte inte jag roll Dom är riktigt bra som förstailar dom också! Ännu mer lättmekat än volvo!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
crazy_bert
8 april 2007 · 9 Inlägg

den som sa att 740 e kassa kan ju inte ha alla hästar hemma.. kan ju hålla med om att dom kanske e lite tunga men fan vilken bil e inte det.. o sen e det ju bakhjulsdrivet oxå smile

almlund
8 april 2007 · 29 Inlägg

vad tycker ni om ford sierra xD?

A picture says more than 1000 words
Volkswagen Golf "GTI" (1998)
Aerodynamik ...
8 april 2007 · 7 120 Inlägg

Peugeot 205 GTI?

Rolig, snygg bil smile

Tzimon
11 april 2007 · 12 Inlägg

Hade en Saab 900i -87 o den hade handbromsen på framhjulen.. hmm
Så kolla det innan ev köp roll Kollat på Saab 900s (lättrycksturbon) med 150hk? Går helt okej faktiskt big_smile

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...
Teori är när man vet allting men ingenting fungerar, praktik är när allt fungerar men ingen vet varför. På denna arbetsplats är teori och praktik förenade, ingenting fungerar och ingen vet varför.
(Avataren hemmagjord spegelgravyr;) )
perpelle
12 april 2007 ·

Skulle inte köpa en volvo för den pengen, men tyvärr så slutar det oftast så.
Vinglig, hög och slö är förnamnet wink

Hemsk inredning och kaross är mellannamnet.

Allahardem och drarmycketsoppaförprestandan är efternamnet.

Senast redigerat av perpelle (12 april 2007)

Muppsi Bessewisser
12 april 2007 · 556 Inlägg

Man kan i kort säga att alla bilar fram till 88 är bra första bilar.. eller iaf alla "vanliga" bilar och med vanliga bilar menar jag typ Volvo, Saab och golf..

//SkyNard

How low
hedley Saaboholic
12 april 2007 · 3 129 Inlägg

norrloader skrev:
Har ägt tämligen många olika bilar vid de här laget roll
Köp en jänk tongue

Närå, skämt å sido, även om jag anser att en gamal jänkare e kul.

Rekomederar en volvo 100- eller 200-serie, alt. saab 900 el 9000 serie.
Skulle i första hand kolla på en volvo, av den enkla anledningen att volvon är billigare i delar än saben (den som säger annat har ej rätt, i alla fall om vi snackar 9k-serie)
Volvon är mera "basic" än saaben, och därav mer lättmekad som förstabil.

Väljer du en saab av äldre årmodell, se för fan till att få en EFTER -81, annars biter du dig själv i röven när du behöver byta kamkedjan wink

FEL FEL FEL, efter -85 måste det vara om han ska få tag i en saab utan kamkedja iallafall om vi snackar om 9000 serien.

(Min 85.a har kamkedja) därför jag kan påpeka detta wink

Volvo 240/740 är ju det helt klart enklaste att greja med då du nästan kan stå i motor utrymmet.. sen är ju allt en smak sak..740 är ju i princip en evighets maskin så den håller ju bra iallafall.

Vill du inte köra turbo bil så föreslår jag en toyota celica gti..  roliga bilar och som ser bra ut+ att dom drar väldigt lite bensin så man har råd att köra smile

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
gamlingen
12 april 2007 · 5 198 Inlägg

*FEL FEL FEL, efter -85 måste det vara om han ska få tag i en saab utan kamkedja iallafall om vi snackar om 9000 serien.*

vaddå ingen  kamkjeda efter -85  bullshit.. alla mina har då haft kedjor  från -87->92

moose46019 study
12 april 2007 · 772 Inlägg

eller varför inte en bmw med en rak 6:a
sen finns ju snik modelen med en 4:a.
bmw hade jag som första bil.
jag kan säga att dne går och går.
eller varför inte köp en 740 med en slumpgenerator som bestämmer när den ska tända.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang