cross 125 cc Yamaha

okkar
10 april 2007 · 694 Inlägg

Tjenare vet inte om denna fråga ska ligga under denna rubrik men testar..

har ett problem har en cross 125 cc yamha enduro -94
som inte vill starta och gå som den ska..den tänder och allt på tändstiftet och springer igång om man ger den startgas. men vill inte gå på soppan!! den dör direkt när den inte får mer startgas?! problemet kom för längesen "har stått i 1 år" när ja tanka i shell v-power soppa:S? vet inte om det kan ha med det att göra.. den gick slöare och slöare sen dog den.. lämnade in den och fick betala 1000 kr så sa dom att den var lagad.. kickade igång den där den lagades sen körde ja hem den på släpet hemma vägrade den starta igen.. sen dess har den fått stå. men tänkte försöka fixa den nu.. Någon som vet va felet kan vara? den har fin gnista hela tiden. och plockat ner förgasaren och gjort rent den. kan det vara elfel?! eller tänder den fel?! cdi poxen hörde ja någon prata om? någon som vet? behöver hjälp:) tacksam för svar.. mvh oscar

Pyrro
11 april 2007 · 11 Inlägg

Har du mätt kompression?

2jzinside Fartygsingenjör
11 april 2007 · 550 Inlägg

Kollat munstycket så det inte är skit där i?

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
okkar
11 april 2007 · 694 Inlägg

Pyrro skrev:
Har du mätt kompression?

nej har inte mätt kompet? hur görman det?! och borde dom inte sagt något om det när ja lämnain den i så fall?:S?

okkar
11 april 2007 · 694 Inlägg

wrapman skrev:
Kollat munstycket så det inte är skit där i?

munstycket på förgasaren?! har plockat ner den och gjort rent den 2 gånger.. och kollat allt i den flotören och ja allt.. lagt den i vätska och gjort den kliniskt ren:P

Eddie_Boy
11 april 2007 · 584 Inlägg

Har du kollat så det är rätt bestyckat och rätt nål i? Hur många timmar har kolven gått? Det är svårt o säga när man inte vet så mkt om den.. // JSM Fyra Motocross 2006

okkar
11 april 2007 · 694 Inlägg

Eddie_Boy skrev:
Har du kollat så det är rätt bestyckat och rätt nål i? Hur många timmar har kolven gått? Det är svårt o säga när man inte vet så mkt om den.. // JSM Fyra Motocross 2006

hmm antar det för den gick ju när ja köpte den?! den är trimmad är kanske att tillägga?! med effekt system och förgasare på den?. kolven är ny nästan precis inkörd.. 4-5 timmar max... mvh oscar

Eddie_Boy
11 april 2007 · 584 Inlägg

Hmm aa men det bästa är nog att lämna in den igen så att någon kunnig kan titta på den.. Jag körde själv Yamaha 125 -02 -03 men din e ju lite äldre så det är svårt o säga vad som spökar..

okkar
12 april 2007 · 694 Inlägg

Eddie_Boy skrev:
Hmm aa men det bästa är nog att lämna in den igen så att någon kunnig kan titta på den.. Jag körde själv Yamaha 125 -02 -03 men din e ju lite äldre så det är svårt o säga vad som spökar..

ja får väl göra det kanske men vet inte hur mkt det är värt att lägga ner på den?! va kan det kosta liksom?den är ju inte värd enorma summor pengar direkt?!:S?

Skaune
12 april 2007 ·

Har haft samma problem, bytte reedventilen, sen gick den som den skulle! en 125YZ 97:a.
När reedventilen är sliten ligger den öppen hela tiden o dränker cylindern.

Senast redigerat av Axor (12 april 2007)

okkar
12 april 2007 · 694 Inlägg

Axor skrev:
Har haft samma problem, bytte reedventilen, sen gick den som den skulle! en 125YZ 97:a.
När reedventilen är sliten ligger den öppen hela tiden o dränker cylindern.

jaa precis något sådant kan ja tänka mig för cylindern är dränkt.. vart sitter denna reedventilen?!inte så grym på crossar.. ?! mvh oscar

Eddie_Boy
12 april 2007 · 584 Inlägg

Reedventilen sitter mellan förgasaren och cylindern, i insuget där typ..

http://www.magnusmotorworks.com/ där kan du kolla hur en reedvetil ser ut

Manne Jajjemen!
12 april 2007 · 1 512 Inlägg

Ett tips om de visar sig att de är reedventilen de är fel på, köp inte orginal.. den är säkert svindyr.
Har själv en yz125 -99 som ja bytte till en boysen (trim) reedventil har för mig att den kostade 700. De märktes faktiskt skillnad smile

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
okkar
12 april 2007 · 694 Inlägg

Eddie_Boy skrev:
Reedventilen sitter mellan förgasaren och cylindern, i insuget där typ..

http://www.magnusmotorworks.com/ där kan du kolla hur en reedvetil ser ut

hmm mellan förgasaren och cylindern sitter du ju liksom ett mjukplast rör typ?! hmm känner inte igen den reedventilen alls.. vet inte att ja sätt någon sådan på min cross alls:S har ja verkligen en sådan:P? hehe fan va ja känner mig värdelösbig_smile haha men alla är vi barn i början.. tack så mkt för hjälpten ska gå till min 2hjuls service här i stan och kolla upp detta:p tack för hjälpten skriv gärna mer.. mvh oscar

Eddie_Boy
12 april 2007 · 584 Inlägg

yes.. ja körde också med boysen reedventiler i mina 125:or o de funkar bra..

Eddie_Boy
12 april 2007 · 584 Inlägg

okkar skrev:

Eddie_Boy skrev:
Reedventilen sitter mellan förgasaren och cylindern, i insuget där typ..

http://www.magnusmotorworks.com/ där kan du kolla hur en reedvetil ser ut

hmm mellan förgasaren och cylindern sitter du ju liksom ett mjukplast rör typ?! hmm känner inte igen den reedventilen alls.. vet inte att ja sätt någon sådan på min cross alls:S har ja verkligen en sådan:P? hehe fan va ja känner mig värdelösbig_smile haha men alla är vi barn i början.. tack så mkt för hjälpten ska gå till min 2hjuls service här i stan och kolla upp detta:p tack för hjälpten skriv gärna mer.. mvh oscar

Ja, men innanför den plasten, mot cylindern ska det sitta en reedventil tongue det finns på alla yamaha 125:or.. Satsa på boysen eller v-force..

Skaune
12 april 2007 ·

okkar skrev:

Eddie_Boy skrev:
Reedventilen sitter mellan förgasaren och cylindern, i insuget där typ..

http://www.magnusmotorworks.com/ där kan du kolla hur en reedvetil ser ut

hmm mellan förgasaren och cylindern sitter du ju liksom ett mjukplast rör typ?! hmm känner inte igen den reedventilen alls.. vet inte att ja sätt någon sådan på min cross alls:S har ja verkligen en sådan:P? hehe fan va ja känner mig värdelösbig_smile haha men alla är vi barn i början.. tack så mkt för hjälpten ska gå till min 2hjuls service här i stan och kolla upp detta:p tack för hjälpten skriv gärna mer.. mvh oscar

Reedventilen sitter bakom den plattar du fäster förgasaren mot cylindern! ta bort förgasaren, ta bort plattan som sitter med 4 m8 eller vad det nu är på din lyft bort den så ska du få ut en liten grejj med 2-4 "flaps" de översta är i metall, de undra i plast som är mjuka! detta är reedventilen! kan nästa till 100% säga att det är det som är problemet på din! hade bytt innan jag lämnat bort!

kimmy89 Like it German
12 april 2007 · 378 Inlägg

ja du har en reedventil..... reedventilen går in i cylindern ta bort dom 4 skruvarna som håller plaströret från förgasarn dom 4 skruvarna håller även reedventilen sene det bara lyfta ut det:)

Hur många skruvar fick du över?....
okkar
12 april 2007 · 694 Inlägg

kimmy89 skrev:
ja du har en reedventil..... reedventilen går in i cylindern ta bort dom 4 skruvarna som håller plaströret från förgasarn dom 4 skruvarna håller även reedventilen sene det bara lyfta ut det:)

OK ska ut och plocka med detta det första ja gör i morgon bitti!! kan men se om ventilen är trasig när man plockar ut den?!så man inte köper ny i onödan?! och kom på att har ju aldrig tagit bort det mjukplast röret bara tagit av förgasaren av den. så ni har säkert rätt.. tack så mkt för hjälpen;) kanske man kan få lite fart i bettan igen.. hehe mvh oscar

Skaune
12 april 2007 ·

kimmy89 skrev:
ja du har en reedventil..... reedventilen går in i cylindern ta bort dom 4 skruvarna som håller plaströret från förgasarn dom 4 skruvarna håller även reedventilen sene det bara lyfta ut det:)

Hehe, var det typ inte samma som jag skrev då? tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang