På vilket sätt märker man att en turbo är påväg att rasa?

NightblizZ
12 april 2007 · 284 Inlägg

Tjenare , tänkte bara höra om de är nån som vet hur man märker att en turbo inte mår så bra? min börjar låta lite konstigt.. men när jag bytte avgassystemet och grenröret så kolla ja den och den va inte glapp eller nå sånt. låter nästan som om den fladdrar när den visslar.. kanske inte är nå spec.. tacksam för svar.

THEBADGUY Gorgilus addictus
12 april 2007 · 4 737 Inlägg

Ett sätt är att kolla om det kommer blå färgade avgaser.
Vanligvis tecken på att turbon får in olja om jag inte minns fel..

Dåligt laddtryck är också en liten varnings signal.
Jag har även varit med om att en turbo rasat efter att den fört en massa oljud(VÄLDIGT högt vinande ljud, och lätt skrammel)

Senast redigerat av THEBADGUY (12 april 2007)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
NightblizZ
12 april 2007 · 284 Inlägg

okej , men det jag är mest orolig över är mitt sätt som jag löste oljereturen på... Monterade en slang på org oljereturröret kapade till i bra längd för det blev för långt me nya grenröret... så tänk om de kanske har blivit nå strul där.. att oljan kanske inte pumpar ur turbon tillräckligt snabbt och blir kvar o för varm eller om slangen kanske kan smälta o skiten rinner ur?! har köpt en slang som är värmetålig pallar olja och 10 bars tryck.. men oljan borde flöda bättre i slangen pga att slangen är större invändigt än va röret är orginal...

NightblizZ
12 april 2007 · 284 Inlägg

alla som ja visat lösningen för tycker de ser bra ut! och slangen stryper inte alls! går hur fint o jämt som helst.. oljudet började efter att jag körde efter en bmw i ca 230km/h kanske dumt gjort sad man kanske måste köra in grejjerna först innan man börjar pressa dom?  FAN oxå.. :S

NightblizZ
12 april 2007 · 284 Inlägg

för det låter inte illa när ja står på tomgång o gasar upp den ,, testade det.. så med stor sannolikhet så är de nog turbon ..

WasteGate
12 april 2007 · 397 Inlägg

Du behöver ju inte köra in en slang..
Alltså, om turbon rasat av det jag hört så kan du bara haft otur med!

//Stoffe

THEBADGUY Gorgilus addictus
12 april 2007 · 4 737 Inlägg

Njaa, inkörning ska du inte behöva göra på såna saker =/. Men de kan ju vara så att turbon börjar gå på den? Har du bytt turbo på den? En turbo håller inte hur länge som helst tyvärr =/. Speciellt inte om man kör mycket aktivt och fort....

EDIT: DU sa att den inte låter på tomgång? Ja då är det turbon, med tanke på att den inte är aktiv på tomgång så och lite varv upp. Jag vet inte när den kommer igång på S13.

Senast redigerat av THEBADGUY (13 april 2007)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
NightblizZ
13 april 2007 · 284 Inlägg

okej :S men alltså det va enda lösningen , jag har ingen svets eller nått så jag kan inte förkorta orginalröret på oljereturen , turbon kom 1 cm längre ner o 1 cm ut så jag va tvungen att korta av röret och sätta dit en slangstump

NightblizZ
13 april 2007 · 284 Inlägg

vafan.. den gick ju hur bra som helst innan jag gjorde avgasbytet o grenrörs bytet .. detta kan inte vara sant.. :S

NightblizZ
13 april 2007 · 284 Inlägg

med det nya grejjerna jag lagt på så börjar den ladda vid 2000 varv nu iställte för vid 3000 varv..

THEBADGUY Gorgilus addictus
13 april 2007 · 4 737 Inlägg

Kan ju vara så lätt att du har "överansträngt" turbon? Turbon blev för varm för sitt eget bästa helt enkelt. Kan ju vara som du säger, oljan stannar kvar för länge= mycket värme= Mycket slitage i vissa fall...

Blir det för varmt, så gör inte kylningen någon nytta knappt =/. Ytterst lite iallafall.

Senast redigerat av THEBADGUY (13 april 2007)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Maizer
13 april 2007 ·

Du kan väl tänka en minut innan du skickar iväg inlägget? Så slipper du skicka 3st efter varann för varje mening? smile

NightblizZ
13 april 2007 · 284 Inlägg

kan mycke väl vara så att jag har överansträngt den. tyvärr.

Skaune
13 april 2007 ·

För att checka om turbon är frisk eller inte kan du enkelt kolla både axialspelet och radialspelet på turbons impelleraxel! När du har varit ute och kört "aktivt", MÅSTE du låta turbon "vila" på tomgång i ett par minuter, för efter att du slår av motorn slutar turbon att få olja och tappar både smörjning och kyla! Turbon snurrar efter att du stängt av bilen!
Kan oxå varit så att du haft för dåligt oljetryck och när du hade den hastigheten och då blev turbon lidande! Men kolla först impelleraxelns spel!

dj_padde
13 april 2007 · 1 813 Inlägg

ja har med litet problem med turbon.. en polare sa att min bil rycker blått men jag kan inte se nått själv:S och det e samma oljenivå i motorn hela tiden iaf inget som jag märker att den tar.. om den rycker blått så borde det ta djävulskt lite olja? för det har inte märks på oljestickan iaf:S??!  finns det några bra sidor på bra å kanske lite större turbos på någon sida som har bra priser??  jag har en s40 t4 98 och kasnke en ny turbo hade inte varit fel men ska man ändå byta den så kanske man ska slänga in en större om det finns något å ha ??  skriv lite sidor till mig vorre jag tacksam.. ha en fortsatt bra dag;)

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Skaune
13 april 2007 ·

Är du säker på att den inte ryker vitt istället då?

NightblizZ
13 april 2007 · 284 Inlägg

hur kollar man  både axialspelet och radialspelet på turbons impelleraxel? och hur ser man att dom är friska på för vis?

MrTurbo Better than God \o/
13 april 2007 · 1 883 Inlägg

Axor skrev:
Är du säker på att den inte ryker vitt istället då?

Vitt = Vatten
Blått = Olja
Svart = Bränsle

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Mattias_M
13 april 2007 · 169 Inlägg

NightblizZ skrev:
hur kollar man  både axialspelet och radialspelet på turbons impelleraxel? och hur ser man att dom är friska på för vis?

Tjena!
I länken nedan kan du se hur du kontroller turbon.
http://www.turbolader.com/tlcom/1_Frame/f_technik.htm

Mvh Mattias

kööradike
13 april 2007 · 5 Inlägg

kolla även så returen från turbon och röret på oljetråget är rena, för kyler du inte turbon några minuter som någon sa tidigare så kan oljan koksaihop pga. värmen! hehe dum fråga kanske men har du olja på motorn? tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang