2496
Sök

Vad är status för er?

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
19 april 2007
Trådstartare
Axor skrev:
Lätt fråga! Status för mig är att jag kan gå hem efter en dag på jobbet, försörja min fru o mina barn, vara en bra man o en bra pappa, vara omtyckt av vänner, en som sprider glädje i dåliga tider, en som alltid finns där, då anser jag att jag har status! Hoppas nu jag uppfattat frågan rätt, har en tendes o läsa för fort ibland! tongue

Precis ett sånt svar jag leta efter smile

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
19 april 2007
status för mig är helt enkelt en respekterad människa oavsett om han är stadsminister eller mafiaboss tongue

289 Inlägg
19 april 2007
Eliza skrev:
Axor skrev:
Lätt fråga! Status för mig är att jag kan gå hem efter en dag på jobbet, försörja min fru o mina barn, vara en bra man o en bra pappa, vara omtyckt av vänner, en som sprider glädje i dåliga tider, en som alltid finns där, då anser jag att jag har status! Hoppas nu jag uppfattat frågan rätt, har en tendes o läsa för fort ibland! tongue

Jag håller även med "Eliza" om att det var bra svarat smile själv har man inte hunnit skaffa sig fru och barn ännu, men med framtiden får det bli detsamma för mig när det kommer smile

136 Inlägg
19 april 2007
Status är inte prylar eller att ha råd med dem.

Status, det tror jag man har om människor ser upp till en samtidigt som du inte ser ner på dem.

Den status som vi oftast eftersträvar är att människor ser på oss och vad vi har med avund, samtidigt som du ler nedlåtande. Den statusen går att köpa för pengar, för det finns tyvärr avundsjuka. Det finns däremot de som förstått mer om livet, och dessa kan inte alla pengar i världen få på fall. Tänk på det när du strävar efter den sortens status som inte fungerar på alla smile

Håller med dig Eliza, göra saker själv ger status i slutändan. Du mår bättre, får bättre självförtroende och lär dig vad du kan åstadkomma. det i sin tur ger väl karisma, utstrålning, som kanske gör dig åtråvärd (hög status).

2 911 Inlägg
19 april 2007
Status är ett mysko begrepp som jag inte gillar, det finns ingen människa i Sverige enligt mig som har status, det finns bara flertal grupper som anser dom ha status vilket då gör att de själva blir pedistalryttare.

Respekt däremot, det kan man inte köpa eller få, den ska förtjänas och baseras på personens vara och vad den åstadkommit.
Att köra finaste bilen i stan och uppträda som en idiot är inte att vara respekterad, som tyvärr allt för många tycker.

Och jag säger som de flesta, pengar blir man fan inte lyckligare av, det blir bara mer problem, mer möjlighet att köpa skit som du inte kommer använda och någon mysko "statusstämpel" av omgivningen.

Nejtack, ge mig nudlar och vatten och respektera mina trasiga brallor, så får du en puss i knävecket.

1 741 Inlägg
19 april 2007
Ingvar Kamprad är faktiskt lite status iaf... vara svensk och skapa ett sånt enormt företag som ikea. han kan ju knappt engelska men ändå har han lyckats. ruggigt bra affärsman!

= status för mig är när någon kan något så ofantligt bra och verkligen lyckas med sin/sina drömmar.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

1 256 Inlägg
19 april 2007
Status...

Är för mig när man har bägge fötterna på jorden och är ödmjuk oavsett om man har 100 miljoner på banken eller ingenting.. Att aldrig se ner på någon eller agera som om man vore något man inte är..

Det var min tanke ang. status!
Buss & Kran, Skumbanan

Mvh Jonni

Mångsysslare
303 Inlägg
Fisketokig
2 997 Inlägg
19 april 2007
Status:

Klara sig helt oberoende och kunna "stå på egna ben"

Klara jobb och privatliv och ekonomi så man har ett gott liv utan skulder både i gentjänster och pengar.

Klarar man med ett framgångsrikt jobb, har ett eget bra hem och en familj som man kan vara lycklig i och med, har vänner som man verkligen kan kalla riktiga vänner och har sån koll att man klarar sig utan lån och skulder. Det är status.

När det gäller bilar så finner jag ingen status i lånade bilar.

Fasen så mycket mer status i en betald rostig 20årig bil än en ny bil på avbetalning.
Ser ingen status i att kunna skaka hand med bilsäljare eller bank som 9 av 10 har möjlighet att göra med så slappa kreditkrav.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

2 014 Inlägg
19 april 2007
Jag gör hellre lite åtskillnad på ord...

Om vi ska börja med "status" så har det faktiskt mycket att göra med materiella tillgångar/saker, men även del abtrakta saker såsom makt, kunskap, intelligens, etc. Status kan man födas med och man kan förtjäna det, och man kan också förlora det. En människa med hög status kan ha gott om både respekt och heder, eller sakna det totalt. Samma sak gäller för en person med låg status.

En helt annan sak är "respekt", som enligt mitt tycke är summan av mitt liv och min person i min omgivnings ögon. Den är nästan uteslutande baserad på ens personlighet och ens gärningar. Den är olika för varje individ, och är en sak man enbart kan förtjäna eller förlora. Respekt och ärlighet eller godhet går inte alltid hand i hand. Respekt inhyser ofta, men inte alltid, en viss grad av både status och heder.

En sak som är lite besläktad med respekt är vad jag kallar "heder". Heder är en människas gåva till sig själv, och det är en av de få saker som bara man själv kan ge sig eller ta ifrån sig. Till skillnad från respekt så har heder mycket lite med personlighet att göra, utan grundar sig mer på åsikter, värderingar och gärningar, och har alltså till stor del med moral och etik att göra. Heder förutsätter bland annat ärlighet, till skillnad från respekt, och även om det oftast går hand i hand med godhet är det inte ett absolut krav. Heder är absolut oberoende av både status och respekt.

Lite väl filosofiskt och flytande kanske, vill någon ha närmare och/eller mer detaljerade förklaringar får de be om det.

Väl mött!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Utanlem
895 Inlägg
19 april 2007
Lunarstorm !!!! !! ! !! ! ! ! ! !!!!

Maizer
19 april 2007
Det ni alla beskriver är respekt, inte status.

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
19 april 2007
Alecci skrev:
Jag gör hellre lite åtskillnad på ord...

Om vi ska börja med "status" så har det faktiskt mycket att göra med materiella tillgångar/saker, men även del abtrakta saker såsom makt, kunskap, intelligens, etc. Status kan man födas med och man kan förtjäna det, och man kan också förlora det. En människa med hög status kan ha gott om både respekt och heder, eller sakna det totalt. Samma sak gäller för en person med låg status.

En helt annan sak är "respekt", som enligt mitt tycke är summan av mitt liv och min person i min omgivnings ögon. Den är nästan uteslutande baserad på ens personlighet och ens gärningar. Den är olika för varje individ, och är en sak man enbart kan förtjäna eller förlora. Respekt och ärlighet eller godhet går inte alltid hand i hand. Respekt inhyser ofta, men inte alltid, en viss grad av både status och heder.

En sak som är lite besläktad med respekt är vad jag kallar "heder". Heder är en människas gåva till sig själv, och det är en av de få saker som bara man själv kan ge sig eller ta ifrån sig. Till skillnad från respekt så har heder mycket lite med personlighet att göra, utan grundar sig mer på åsikter, värderingar och gärningar, och har alltså till stor del med moral och etik att göra. Heder förutsätter bland annat ärlighet, till skillnad från respekt, och även om det oftast går hand i hand med godhet är det inte ett absolut krav. Heder är absolut oberoende av både status och respekt.

Lite väl filosofiskt och flytande kanske, vill någon ha närmare och/eller mer detaljerade förklaringar får de be om det.

Väl mött!

Riktigt bra skrivit!smile

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

-:Player in the street:-
234 Inlägg
19 april 2007
Axor skrev:

förbannat bra skrivit de e status-......good man

-: The photoman, just ask and i shoot your car :-
: Nikon D300s with MB-D10 battery pack:-
-:The Blue Pearl:-

94 Inlägg
19 april 2007
håller med Master_lars  jag med

saab 93-cupé

Skaune
19 april 2007
Eliza skrev:
Axor skrev:

Oj då! vinner mann nått då? En trisslott kanske? tongue

Skaune
19 april 2007
Lekberg skrev:
Axor skrev:

förbannat bra skrivit de e status-......good man

Jag tackar o bugar! trevligt att fler delar min uppfattning!

2 014 Inlägg
19 april 2007
Mycket bra skrivet av Axor, men enligt mitt tycke beskriver hans inlägg snarare respekt och heder än status.

Exempelvis:

Status är att ha ett stort, fint och fräscht hus.
Respekt är att ha tjänat ihop till det själv och kanske till viss del även byggt det själv.
Heder är att syftet med att man byggt det, att ge sig själv och sin familj ett bra hem.

Dåligt exempel, men beskriver lite grand vad jag är ute efter att uttrycka.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

242 Inlägg
19 april 2007
Status för mig är bland annat att ha en bra utbildning vara tex. läkare, ingenjör, ekonom eller whatever...Kan också vara att man har ett stort hus/dyr lägenhet och några feta bilar i garaget. Tycker hela det här med att ha betalt bilen, byggt huset själv och sånt handlar mycket mer om respekt än status...

Skaune
19 april 2007
Alecci skrev:
Mycket bra skrivet av Axor, men enligt mitt tycke beskriver hans inlägg snarare respekt och heder än status.

Exempelvis:

Status är att ha ett stort, fint och fräscht hus.
Respekt är att ha tjänat ihop till det själv och kanske till viss del även byggt det själv.
Heder är att syftet med att man byggt det, att ge sig själv och sin familj ett bra hem.

Dåligt exempel, men beskriver lite grand vad jag är ute efter att uttrycka.

Tack så mycket Alecci! Men kan man inte säga att ha någons respekt o heder är status?

Sök