Jag gör hellre lite åtskillnad på ord...
Om vi ska börja med "status" så har det faktiskt mycket att göra med materiella tillgångar/saker, men även del abtrakta saker såsom makt, kunskap, intelligens, etc. Status kan man födas med och man kan förtjäna det, och man kan också förlora det. En människa med hög status kan ha gott om både respekt och heder, eller sakna det totalt. Samma sak gäller för en person med låg status.
En helt annan sak är "respekt", som enligt mitt tycke är summan av mitt liv och min person i min omgivnings ögon. Den är nästan uteslutande baserad på ens personlighet och ens gärningar. Den är olika för varje individ, och är en sak man enbart kan förtjäna eller förlora. Respekt och ärlighet eller godhet går inte alltid hand i hand. Respekt inhyser ofta, men inte alltid, en viss grad av både status och heder.
En sak som är lite besläktad med respekt är vad jag kallar "heder". Heder är en människas gåva till sig själv, och det är en av de få saker som bara man själv kan ge sig eller ta ifrån sig. Till skillnad från respekt så har heder mycket lite med personlighet att göra, utan grundar sig mer på åsikter, värderingar och gärningar, och har alltså till stor del med moral och etik att göra. Heder förutsätter bland annat ärlighet, till skillnad från respekt, och även om det oftast går hand i hand med godhet är det inte ett absolut krav. Heder är absolut oberoende av både status och respekt.
Lite väl filosofiskt och flytande kanske, vill någon ha närmare och/eller mer detaljerade förklaringar får de be om det.
Väl mött!
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex