1836
Sök

Är Volvo 850 T5 slöa?

211 Inlägg
10 mars 2010
#81
Har nu en 850 t5 med chipp som ska ge 300hk sägs det. Nu är det ju kanske inte så men 270-280 kanske på en bra dag och innan den hade jag en en 900ng med ca230hk chippad. Får säga att dom känns nästan lika snabba även om saaben hade underläge i hk. Tyckte först att volvon var seg mot saaben men det är lite av en vanesak då volvon kan kännas lite större och klumpigare i början.


285 Inlägg
10 mars 2010
#82
ja tror bilarna är väldigt jämna orginal inte mycket som skiljer men vad väljer man en ful saab eller en clean 850 R..En fin 850 R full utrustad går inte jämföra i komfort och blickfångare en en gammel saab


664 Inlägg
11 mars 2010
#83
Alltså lite knasig fråga, om 850 T5 går bra, allt beror ju vad man jämför med, om man jämför med en svenssons bil, så går det ju helt okej faktiskt. Men det är ju ingen värsting bil.

Det är ju viss skillnad på T5:an och en Audi RS6, (EN ANING - JAG VET) tongue...*

Men till vardagen så funkar den nog helt okej för en vanlig människa, utan en enorm plånbok.

285 Inlägg
11 mars 2010
#84
Retepoj skrev:
Alltså lite knasig fråga, om 850 T5 går bra, allt beror ju vad man jämför med, om man jämför med en svenssons bil, så går det ju helt okej faktiskt. Men det är ju ingen värsting bil.

Det är ju viss skillnad på T5:an och en Audi RS6, (EN ANING - JAG VET) tongue...*

Men till vardagen så funkar den nog helt okej för en vanlig människa, utan en enorm plånbok.

jo jo lille vän klart men här snackar vi om en bil för runt 40.000 inte 350.000 tänkt lite innan du skriver för fan.


Forummoderator
10 576 Inlägg
11 mars 2010
#85
jonnielahti skrev:
tror inte att 225hk är direkt slöa, för TS: provkör en!

Nu är tråden 3 år gammal.  Redan 2007 när tråden skapades så var bilarna ungefär 13år gamla och en turbobil som har några år, chip, dumpventiler och t-kors på nacken levererar väldigt olika effekter.

en 850 chippad till 300hk kan nog fasen leverera allt mellan 200-320hk beroende på vilket chip man valt och bilens skick i övrigt.  Om man köper bilen och den levererar 170hk så går den fortfarande ljusår bättre än gamla 740:n på 116hk så det finns ingen anledning att ifrågasätta om den ger 225hk eller inte. När man sedan chippar bilen till 300hk och får sina 75hk extra som chippet gör så har man 245hk och tycker fortfarande att chippet gjorde en rackans skillnad och då tvivlar man inte på att bilen har 300hk trots att det fattas 60hk.

Jämfört med snittbilen i sverige så är 225hk inte slött, men som sagt, alla bilar har absolut inga 225hk ens från fabriken, än fler 300hk bilar ligger långt under 300hk.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Handledare
1 481 Inlägg
11 mars 2010
#86
Hangman?? Samma Hangman som hade en Yamaha 125 dt som gick på bakhjulet på alla växlarna trots varvstopp vid 8500rpm? Sporthoj.com:s värste mytoman nånsin.
Min 855t5 auto är inte direkt slö. Inte i jämförelse med frugans Polo 1.4. Allt är relativt.  Kan upplysa om att alla 9000 aero motorer bromsades från fabrik till minst 230hk. Vet inte om Volvo gjorde samma sak. Skulle inte tro det med tanke på att det byggdes betydligt flera Volvo.  Saaben har dessutom ett högre vridmoment så ja, den är snabbare.


Reservdansk
6 271 Inlägg
11 mars 2010
#87
saab_sonett skrev:
Saaben har dessutom ett högre vridmoment så ja, den är snabbare.

9000 Aero har 44nm mer än en vanlig 850 T5.
Men det är ingen riktig jämförelse, då är det ju bättre att jämföra 850R mot 9000 Aero.
Då har 850R 6Nm mer än 9000 Aero...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Handledare
1 481 Inlägg
11 mars 2010
#88
TurbOla skrev:
saab_sonett skrev:
Saaben har dessutom ett högre vridmoment så ja, den är snabbare.

9000 Aero har 44nm mer än en vanlig 850 T5.
Men det är ingen riktig jämförelse, då är det ju bättre att jämföra 850R mot 9000 Aero.
Då har 850R 6Nm mer än 9000 Aero...

Jo förvisso. Men nu gällde frågan om en T5 var slö, inte en R.


BE*CE
419 Inlägg
11 mars 2010
#89
ja men då kan man ju inte jämföra en aero med en t5 heller?? men kan ju tilläga att T5/R inte är en sportbil utan en familjebil med lite xtra i motorn gemtimot en vanlig volvo turbo

men tror att t5 räcker långt om man vill gasa lite men inte har hur mkt pengar som helst


MVH Tysken

Volvo R racing

Pedal To The Metal
750 Inlägg
11 mars 2010
#90
ante850r skrev:
ja tror bilarna är väldigt jämna orginal inte mycket som skiljer men vad väljer man en ful saab eller en clean 850 R..En fin 850 R full utrustad går inte jämföra i komfort och blickfångare en en gammel saab

Ja det är möjligt. Men om man sätter ett chip i 850 och ett i saaben så går saaben defenitivt Bättre.
Clean 850 R. Är det en sån solblekt gul härk med dom 14" fälgarna som sitter
på alla A-traktorer i landet wink

Jag tittade med på en t5 när jag skulle byta. Men gick från 310 hk SAAB 9000 så den var lite för trött .
Blir nog en evo 4 efter många turer haha...
Haha effekt är beroendeframkallande. 

Blickfånget är defenitivt större på volvon. Vem glor inte när det kommer en överdimensionerad låda rullande? wink

Men nu har vi alla fått kasta lite skit på volvo lite på saab. Och förmodligen inte blivit det minsta mer kloka på ifall det är en slö bil eller inte.. Dags att låsa? Eller? smile KILL IT ! ! ! !

/Mkn
Senast redigerat av Revotech (11 mars 2010)

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

4 682 Inlägg
11 mars 2010
#91
evighetstråd..
kommer att dyka upp igen 2013,2016,2019 osv.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
196 Inlägg
12 mars 2010
#93
Som sagt tråden är inte purfärsk men självklart är en frisk 850 Turbo inte slö. Går riktigt fint och dessutom har de ett trevligt motorljud. Att det dessutom går att få många sköna hästkrafter nästintill gratis gör inte saken sämre.

Mvh:
Thomas
Senast redigerat av Gemini__ (12 mars 2010)

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

OEM <3
6 957 Inlägg
12 mars 2010
#94
Asch, så länge den låter mkt är den väl grym..eller? Eller så är det bara volvopojkarna i Falköping som tänker så roll

Och nej, en T5 är då fan inte slö men långt ifrån piggast..sen är det ju hur den är skött, en välskött motor
är pigg länge smile

ante850r skrev:
ja tror bilarna är väldigt jämna orginal inte mycket som skiljer men vad väljer man en ful saab eller en clean 850 R..En fin 850 R full utrustad går inte jämföra i komfort och blickfångare en en gammel saab

Starkt ord att använda om en bil som ser ut som en 740 fast med nedslipade kanter runtom på karossen tongue (ta det inte för allvarligt wink)
Senast redigerat av Bjork (12 mars 2010)

OEM <3

Däckspert
298 Inlägg
12 mars 2010
#95
purfärsk tråd ju...
Tänkte bara tala om att kompisens 850t5 -94 225hk hade efter 23000mil 187hk kvar i motorn för 2 år sedan.
efter chip som skulle ge 280hk så hade den 252hk.
Innan trimning gick den jämt med en sprillans bmw 523 -08 190hk.

Livet börjar vid 6200rpm!!!

195 Inlägg
12 mars 2010
#96
tjn skrev:
jag tycker oxå 850t5 är slöa ... har haft flera olika 850 (endast R ) och jag har aldrig haft dom i orginal skick längre än det tar att åka till autotech...

steg4 på en R så börjar det flytta på sig.... tycker dock fortfarande att dom är slöa för att vara en "snabb" bil.

Säger killen med en Diablo och en M3 i sitt garage..zzzz


195 Inlägg
12 mars 2010
#97
En volvo 850 T5 är en bil som går betydligt bättre än svenssonbilar.

Ang motorvalet, ja, det som skiljer 2.0 och 2.3 liters motorn är turbon, på en 2.0a sitter den enl liten fjuttig 13g medans det på 2.3an sitter en 15g. Sen skiljer även slaglängden med några få mm.

Att chippa en 2.0a och låta den lilla turbon plåga ut 1.2 ladd är inte snällt någon stans.
Att chippa en 2.3a ger bättre effekt.

Jag chippade min(2.0) men var inte nöjd med effekten så jag satte på en 16t(sitter i volvo 850/855R orginal) samt 3" downpipe och resten bakåt inkl sportkatt och först nu känner jag den riktiga turbokicken. Men som sagt, allt är relativt och det är därför min bil heter "lagom" för det är just vad den är för mig, lagom...

//David R


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 mars 2010
#98
Utan att försöka jämföra 850 med andra bilar och dra igång en diskussion, men 850 hör inte till de stabilaste bilarna att accelerera med. Det vill säga att 850 lever om lite, och känns pigg och stark även med originaleffekt.

Så om inte original prestanda räcker, tycker jag ovanstående räcker för att ge bilen en känsla av att vara pigg.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
13 mars 2010
#99
TurbOla skrev:
saab_sonett skrev:
Saaben har dessutom ett högre vridmoment så ja, den är snabbare.

9000 Aero har 44nm mer än en vanlig 850 T5.
Men det är ingen riktig jämförelse, då är det ju bättre att jämföra 850R mot 9000 Aero.
Då har 850R 6Nm mer än 9000 Aero...

Kommer ihåg bilsport svenskduell när dom testade 850t5r Mot 9000 Aero

Saaben va snabbare i alla acctider utan en så man kan ju jämföra HK å NM hela dan enn toppeffekt eller en toppnotering på NM e inget mot ett bra register

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

HEAVY METAL
765 Inlägg
14 mars 2010
#100
har haft en T5a med automat och visst går dom bra.! Orginal går dom rätt mjukt för att ändå ha 225 hk så dom e ju inte tvär rappa.. Men med ett chipp i så går dom riktigt bra!!  Trevliga och snygga bilar med gott motor ljud!!!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se


Sök