4237
Sök

"Slav bas"?

719 Inlägg
25 augusti 2005
Trådstartare
#1
Har just nu dubbla 12" i skuffen men bara ett 2-kanals steg.

Så bara den i är i kopplad fast den andra rör sig iprincip lika mkt typ som en slav bas! (låter riktigt bra)

Så kommer det bli mer tryck med ett till steg till den andra eller?
nån som testat detta och vet?

live free, die young.

2lateuloose
543 Inlägg
25 augusti 2005
#2
jag fattar inte?? varför kör du inte båda basarna på steget?? pallar inte steget lasten el.? att ha en slavbas ger nada! ta bort den isåfall & halvera lådvolymen

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

719 Inlägg
25 augusti 2005
Trådstartare
#3
Nej har testat att köra båda på steget samtidigt och ljud minskar till hälften ungefär! Nah har tänkt att köpa ett till likadant steg till den andra basen.

Undra bara om en "slav bas" gav något.

Så då blir det ett steg till till den andra basen och förhoppningsvis lite mer ljudtryck! big_smile

live free, die young.

391 Inlägg
25 augusti 2005
#4
slavbas ger inte NADA!   
men att köra en avnlig högtalare som slav  är väl kankse inte så genomtänkt, paralell koppla båda basarna på steget istället så får du trycket!
att koppla in ett till steg i samma låda  är väll inte att rekomendera eftersom att du lär knappast kunna ställa in samma effekt till dem,  så ut och koppla och skriv här hur det vart,   var noga med fasen

859 Inlägg
25 augusti 2005
#5
andreasl skrev:
slavbas ger inte NADA!   
men att köra en avnlig högtalare som slav  är väl kankse inte så genomtänkt, paralell koppla båda basarna på steget istället så får du trycket!
att koppla in ett till steg i samma låda  är väll inte att rekomendera eftersom att du lär knappast kunna ställa in samma effekt till dem,  så ut och koppla och skriv här hur det vart,   var noga med fasen

Två steg till samma låda eller t o m samma bas går finfint. Bara att mäta upp hur många volt stegen ger, och gaina dem så lika det går. Det man behöver är en multimeter(som kan mäta växelspänning) och en cd skiva med en tex. 50hz sinuston.

/Theo


391 Inlägg
25 augusti 2005
#6
Theo skrev:
andreasl skrev:
slavbas ger inte NADA!   
men att köra en avnlig högtalare som slav  är väl kankse inte så genomtänkt, paralell koppla båda basarna på steget istället så får du trycket!
att koppla in ett till steg i samma låda  är väll inte att rekomendera eftersom att du lär knappast kunna ställa in samma effekt till dem,  så ut och koppla och skriv här hur det vart,   var noga med fasen

Två steg till samma låda eller t o m samma bas går finfint. Bara att mäta upp hur många volt stegen ger, och gaina dem så lika det går. Det man behöver är en multimeter(som kan mäta växelspänning) och en cd skiva med en tex. 50hz sinuston.

/Theo

det har du helt rätt i,   klart det funkar så,  men  de är inte alla som har en multimeter  eller 2 varav en kan ge en sinus ton eler att man har en frekvensmodulator,    enklast och för bäst ljud ( förutsatt att han inte har för klant steg) är att parralell koppla dem på samma steg.

10 287 Inlägg
25 augusti 2005
#7
Det är inte så jädra heligt att gaina dom exakt lika. Har dom klippindikatorer så kan man använda dom för att gaina dom tillräckligt lika.
/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

391 Inlägg
25 augusti 2005
#8
Sharky skrev:
Det är inte så jädra heligt att gaina dom exakt lika. Har dom klippindikatorer så kan man använda dom för att gaina dom tillräckligt lika.
/Göran

hmm ja de iofs har man 2 st av samma steg,  är det olika steg så har du ingen nytta av nån clipp indikator, det har ju med strömen att göra

draminbil.nu
1 382 Inlägg
25 augusti 2005
#9
andreasl skrev:
Theo skrev:
andreasl skrev:
slavbas ger inte NADA!   
men att köra en avnlig högtalare som slav  är väl kankse inte så genomtänkt, paralell koppla båda basarna på steget istället så får du trycket!
att koppla in ett till steg i samma låda  är väll inte att rekomendera eftersom att du lär knappast kunna ställa in samma effekt till dem,  så ut och koppla och skriv här hur det vart,   var noga med fasen

Två steg till samma låda eller t o m samma bas går finfint. Bara att mäta upp hur många volt stegen ger, och gaina dem så lika det går. Det man behöver är en multimeter(som kan mäta växelspänning) och en cd skiva med en tex. 50hz sinuston.

/Theo

det har du helt rätt i,   klart det funkar så,  men  de är inte alla som har en multimeter  eller 2 varav en kan ge en sinus ton eler att man har en frekvensmodulator,    enklast och för bäst ljud ( förutsatt att han inte har för klant steg) är att parralell koppla dem på samma steg.

Vad ska du med två multimetrar till? och det var inte så att en multimeter skulle skicka ut en ton utan cd skivan!!!!! vad skulle du med frekvensmodulatorn till överhuvudtaget??


391 Inlägg
25 augusti 2005
#10
ludde__mannen skrev:
andreasl skrev:
Theo skrev:

Två steg till samma låda eller t o m samma bas går finfint. Bara att mäta upp hur många volt stegen ger, och gaina dem så lika det går. Det man behöver är en multimeter(som kan mäta växelspänning) och en cd skiva med en tex. 50hz sinuston.

/Theo

det har du helt rätt i,   klart det funkar så,  men  de är inte alla som har en multimeter  eller 2 varav en kan ge en sinus ton eler att man har en frekvensmodulator,    enklast och för bäst ljud ( förutsatt att han inte har för klant steg) är att parralell koppla dem på samma steg.

Vad ska du med två multimetrar till? och det var inte så att en multimeter skulle skicka ut en ton utan cd skivan!!!!! vad skulle du med frekvensmodulatorn till överhuvudtaget??

missade de dära med en cd skica som du skrev, det var smart!
men man måste göra ganska många mätningar och kompromissa en del, iomed att de olika stegen kommer inte förstärka lika dant på olika frekvenser,  altså om du får samma värde vid 50hz  betyder inte den är samma vi  2khz

2lateuloose
543 Inlägg
26 augusti 2005
#11
äh.. de e skit enkelt att mäta upp med en multimeter & en ton! kör bara samma volym på cd så fixar det sej..

men testa att koppla in båda basarna till steget! om det inte är ett kasst steg så skarru se att du får pulver..

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

719 Inlägg
26 augusti 2005
Trådstartare
#12
sa ju att ja hade båda kopplade till steget förut på varsin kanal! och den pallar det inte alls mer tryck med en högtalare bryggad på steget och kan inte parallel koppla båda och sen brygga för steget är inte 1ohms stabilt!

Sen lär det inte vara allt för svårt att ställa in gain eftersom steget ja köper isf är ett likadant!

Så dra båda basarna på steget är bara skit efter som man måste köra dom på en varsin kanal och inte kan brygga dom. skulle steget vara 1ohms stabilt skulle det funka jätte bra.

live free, die young.

391 Inlägg
26 augusti 2005
#13
säljg istället dit steg då som inte är så bra?  och köpt ex nåt rockford steg

719 Inlägg
27 augusti 2005
Trådstartare
#14
har inte dom pengarna nu och är onädigt me kraft för dom basarna! Allt ska bytas mot finare grejer när jag får pengar!

live free, die young.

719 Inlägg
27 augusti 2005
Trådstartare
#15
så nu har ja installerat nya steget lätt skit från först basen minska och lätt riktigt kass. fixa då bättre jordning och missljudet försvan men lätt fortfarande mindre än förut kunde höra hur basen öka när ja drog ner gainen på ena steget sad Probet va att den ena jäveln var fel fasad tongue så basen tog ut varann när båda spela tongue vart lite deprimerad först!

Behöver ingen mer hjälp i denna tråd så den kan stängas!

live free, die young.


Sök