7753
Sök

Starta eget, råd tack.

Skogs Arbetare
413 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
Jag tänkte starta eget åkeri, nån som har egna erfarenheter eller tips??

Go For It!!

Skogs Arbetare
413 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
Alla Råd och Tips är välkomna.

Go For It!!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
29 april 2007
är ju en fördel om man har redigt med pengar så man har råd att skaffa in minst 2 lastbilar och förare till dom båda
plus en bra revissor som håller koll på papprena bra me
sen så är det ju till att företaget syns överallt det är nästan det viktigaste att man får kunder direkt när man startar det

lite tips har du där smile

Skaune
29 april 2007
Starta inget dragbilåkeri, den branschen suger lite just nu, tacka politikerna för det!

Skogs Arbetare
413 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
Ne, tänkte mer på budkörningar och 8-pallare, typ, nån som vet vad man ska börja med eller vart man kan vända sej med råd??

Go For It!!

9 108 Inlägg
29 april 2007
En bra revisor och en bra hemsida är A och O i dagens tider... Lycka till smile Hade gärna startat eget om jag vågat.

Säl-Tämjare...
1 024 Inlägg
29 april 2007
Se till att skaffa ett kontrakt först (fast körning) innan du köper lastbilen, kan vara bra så att du inte står med ett stort lån på lastbil och ingen körning så du inte har pengar till att betala lastbilen, om du inte redn har de pengarna big_smile

Vilket jävla drag :)

Supraman
2 300 Inlägg
29 april 2007
Se till att ha full körning för bilen.
Att du får köra själv i början får du räkna med, samt skaffa en revisor som håller koll på din ekonomi.
Ta inte vilka körningar som helst, räkna på kostnadera för körningarna, det kan vara så at någon körning går dåligt och då får man inte tänka att dom bra körningarna ska jämna ut det.
Våga ta betalt, och en kompis till mig som är åkare säger, man måste kriga med speditörerna.
Du måste visa att du vet vad du sysslar med och att du ska ha bra betalt för det.
Undvik lån och krediter, dina körningar ska ge så bra betalt så att du inom några år kan betala en nyinvestering med reda pengar.
Då kommer företagen som du köper grejer av göra vad som helst för att ha dig som kund.
Sen så var stationerad på rätt ställe, du ska inte köra flera mil bara för att komma hem, det är bränslekostnader som du inte får betalt för.
Du ska ha bilen i det området som du har körningarna.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Skogs Arbetare
413 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
Okay, tänkte köra bud "Trafic" eller pallar med typ "Master skåp" , men det går väll att lesa, hur funkar det??
Jo, ska prata lite med min nuvarande chef.

Nån som vet vart det finns bra körningar och inom vad??

Ska kolla lite denna vecka.

Ingen som har eget, helst eget åkeri elle jobbar nära chefen som vet hur det ska gå till.
Tack

Go For It!!

1 241 Inlägg
29 april 2007
Skaffa ingen Renault, Peugot Boxer är riktiga slithästar som aldrig går sönder... Bra leasingavtal har de oxå med rediga garantier...

Leasingen fungerar som på en vanlig bil, du betalar varje månad en viss summa för att använda bilen.. Dock är försäkringarna skyhöga på bilar som går i transportsvängen... Helt klart ska du ha bra körningar, prata med lite olika industrier på orten som skickar ofta, och helst långt... Ett alternativ kan ju annars vara att få kontrakt hos en redan befintlig firma, som tex PEX eller BOX... Tror dock att PEX endast finns i Sthlm, Göteborg och Malmö!!!

Skogs Arbetare
413 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
men kör just nu metro genom förenade express i stockholm, chefen,
Ne, kör just nu trafic, as dålig, men funderade på att ta mercedes då, man tar ju en begagnad och sen får man ju utöka kanske, vad faan är PEX, Box Delivery vet jag vad det är, men PEX??

Go For It!!

Miklen
29 april 2007
PEX har ja kört för det är Posten EXpress .. postens expressbud -> http://www.pex.se/ompex.htm

D vart ingen hit här i gbg iaf.. inte särskilt bra trafikledare här i gbg när ja körde..va några år sen..

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
30 april 2007
Var trevlig och ställ upp jämt! Bjud mycket på dig själv, då bygger du upp ett bra rykte och folk litar på dig.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
30 april 2007
Här i vårt område finns nyföretagarcentrum som erbjuder rådgivning och kurser helt utan kostnader, kolla med din kommun om det finns något liknande i ditt område. Då kan du testa din ide och få hjälp med att räkna på det, och så kan du se om du är beredd att satsa det som behövs.

Är själv uppvuxen i en åkarfamilj, vi hade två fjärrbilar som gick på norrland och senare kylbilar på Stockholm (bor i norra skaraborg) och vi var anslutna till en åkeriförening. Dessvärre är det jag minns mest att min styvfar jobbade för jämnan och att vi aldrig hade några pengar... Typ... smile Men det var ju på 80-90-talet, och i en annan branch än den du ska in i så det behöver ju inte bli så för dig.

Om du startar - se till att hålla ordning på alla papper! Vi har startat enskild firma för vår bilhandel, och jag förstår ju att många handlar svart kan jag säga. Det här betyder dubbelt så mycket arbete för hälften så mycket pengar! Det är ett jättejobb med bokföringen, speciellt i början innan alla rutiner sitter!

Lycka till! // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Skogs Arbetare
413 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
okay, tack för alla svar, har nu räknat lite, behöver alldeles för mycket tid och pengar, ska jobba dubbla skift istället, tack alla, trodde inte nåt skulle svara men, ett par iallafall.

Go For It!!

796 Inlägg
1 maj 2007
vulture skrev:
Här i vårt område finns nyföretagarcentrum som erbjuder rådgivning och kurser helt utan kostnader, kolla med din kommun om det finns något liknande i ditt område. Då kan du testa din ide och få hjälp med att räkna på det, och så kan du se om du är beredd att satsa det som behövs.

Är själv uppvuxen i en åkarfamilj, vi hade två fjärrbilar som gick på norrland och senare kylbilar på Stockholm (bor i norra skaraborg) och vi var anslutna till en åkeriförening. Dessvärre är det jag minns mest att min styvfar jobbade för jämnan och att vi aldrig hade några pengar... Typ... smile Men det var ju på 80-90-talet, och i en annan branch än den du ska in i så det behöver ju inte bli så för dig.

Om du startar - se till att hålla ordning på alla papper! Vi har startat enskild firma för vår bilhandel, och jag förstår ju att många handlar svart kan jag säga. Det här betyder dubbelt så mycket arbete för hälften så mycket pengar! Det är ett jättejobb med bokföringen, speciellt i början innan alla rutiner sitter!

varför inte ha en revisor?

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
2 maj 2007
ronne skrev:
vulture skrev:

varför inte ha en revisor?

För att den kostar så mycket pengar att det då inte blir något alls över? smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Sök