4163
Sök

fördelar/nackdelar med parallel/serie koppla basarna,

494 Inlägg
25 augusti 2005
Trådstartare
#1
Hej den här frågan har nog varit upp tusen gånger men och jag tror jag fatta mne vill vara säker.

om du parallel kopplar två basar på 4 ohm var så kommer de motståndet att halveras steget tror att de spelar en bas!
de som händer är att man får mer distortion? eller

om man serie kopplar så får man 8ohm vilket då kommer resultera i att steget får jobba mer och man inte kan kräma på lika mycket men detta sätt är att rekomendera om man råkar ha ett uber mega giant size steg:P

har jag rätt eller har jag blandat ihop de:S
och om man har ett halvdant steg vad ska man då välja.

+fråga undra om man får ha fler frågor:S
köpte nya basar där de rekomenderar att ha de i portade lådor, men jag har fått uppfattningen om att sluta får bättre attack mer tight bas, medan portade ger mycet muller bas mera sån man vill ha hemma i vardags rummet när man kolla på sagan om ringen?!

vore tacksamt för lite svar kul att spåna runt lite!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

2lateuloose
543 Inlägg
26 augusti 2005
#2
Du ska väl anpassa så att du får ut mest effekt ur stegen!.. tycker jag iaf..
vill steget ha 1ohm skarru köra det!.. vill det ha 4ohm för att lev. pulver kör de..

ibland får man prova sej fram.. & det behöver inte vara på full volym man gör de..

har du inga basar att mixa med finns det accumatchs att köpa! dom går att köra både upp & ner i ohm.. lite dyra men!! ibland värd varenda öre

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

719 Inlägg
26 augusti 2005
#3
CoSmoZ:

Har alltid undrat om det fanns något sånt som man kunde leka med ohm antalet utan att ha fler högtalare big_smile

Vart finns dom att köpa och kostar dom ca?

live free, die young.

859 Inlägg
26 augusti 2005
#4
2 ohm -mindre kontroll, men mer effekt från steget= går att spela högre

4 ohm -Bra/tillräcklig kontroll, så mycket effekt från steget som steget är specat till i 4 ohm(om det inte är något skitsteg) = går at spela "lagom högt"

8 ohm - grym kontroll, lite effekt från steget= går inte att spela så högt.

typ:-)  du fattar principen...

två paralellkopplade basar på 4 ohm vardera ger en 2 ohms last. samma basar seriekopplade ger en 8 ohms last. Har du ett monoblock så paralellkoppla. Har du en tvåkanalare kör basarna i stereo(4 ohm)

Vogge skrev:
Hej den här frågan har nog varit upp tusen gånger men och jag tror jag fatta mne vill vara säker.

om du parallel kopplar två basar på 4 ohm var så kommer de motståndet att halveras steget tror att de spelar en bas!
de som händer är att man får mer distortion? eller

om man serie kopplar så får man 8ohm vilket då kommer resultera i att steget får jobba mer och man inte kan kräma på lika mycket men detta sätt är att rekomendera om man råkar ha ett uber mega giant size steg:P

har jag rätt eller har jag blandat ihop de:S
och om man har ett halvdant steg vad ska man då välja.

+fråga undra om man får ha fler frågor:S
köpte nya basar där de rekomenderar att ha de i portade lådor, men jag har fått uppfattningen om att sluta får bättre attack mer tight bas, medan portade ger mycet muller bas mera sån man vill ha hemma i vardags rummet när man kolla på sagan om ringen?!

vore tacksamt för lite svar kul att spåna runt lite!


494 Inlägg
27 augusti 2005
Trådstartare
#5
okej tack så mycket för hjälpen.

ett extra tack till theos bra förklaring, nu förstår jag, och så vet jag att de ska parallel kopplas eftersom jag har ett monosteg,

fick mina dls mw110 igår så nu är de bara att bygga, hoppas de blir bra, frågan är ju portad eller inte portad,tongue

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!


Sök