2249
Sök

Är du en straffbilist?

1 171 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
Ju fler som bryr sig desto bättre. Jag tror även det är den sämsta taktiken att bli idiot själv om man vill sända ut någon typ av konstruktivt budskap. Det är i så fall bättre att försöka få sympatier genom att avvakta och akta sig/hålla större säkerhetsmarginaler för någon som gör ett misstag/felbedömning/fuling. Då talar man om att "det där du gjorde hindrar mig i trafiken och skulle kunnat utsätta mig för risker, det är jag medveten om och därför aktar jag mig för dig". Det är bättre om man vill ge någon "dåligt samvete". Att själv bete sig som en värre idiot tror jag aldrig leder till något bra hur skönt det än känns för stunden att hämnas.
Senast redigerat av zoopåse (14 april 2008)

Fisketokig
2 997 Inlägg
14 april 2008
Stort sett alla fulingar struntar man i. Man vet ju att det trots förbjudet kan vara underlättande ibland.

Det som man markerar på är alla taxibilar som kör som idioter och de som kör om bara för att ligga före.

Då blir de snabbt omkörda igen och då släpper man inte förbi dem nästa gång de försöker.

Folk som bara svänger ut och gasar upp på vägrenen kör man om och bromsar ner till de är stillastående. Sen får de åka.

Visst kan det resultera i några feta extralysen i röven, men vill de slita på grejorna så kan de få göra det... Automatisk avbländade speglar visar trots allt några små gröna punkter som inte alls störs.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

375 Inlägg
14 april 2008
Jag försöker absolut under lätta trafiken så mkt som möjligt. Men kör jag i en rondell o någon kommer körandes mitt framför fronten så tutar jag ganska ordentligt för att föraren i den andra bilen ska fatta att det är farligt !

104 Inlägg
14 april 2008
Kom på mig själv idag när en dragbil från Närkefrakt svängde ut framför mig en rondell (ja det är bra reklam det där). Första tanken: Nu ska jag tuta och blinka med helljuset. Andra tanken: Jag är inte en straffbilist smile

Harder Better Faster Stronger

56 Inlägg
16 april 2008
Jag brukar straffa folk som ligger förnära bakom mig och kör. Genom att sänka farten riktigt ordentligt. Brukar fungera bra.

Men Jobbar desvärre med ettpar som är såkallade straffbilister. Har hänt ganska så många gånger att jag blivigt rädd när jag åkt med dom och dom skall straffa någon. [ Detta i lastbil]

Zoom Zoom

5 198 Inlägg
16 april 2008
Fy fan säger jag bara,, ni tror att ni är bättre än alla andra,, så gör ni samma sak själv... inte undra på att det är rena lekstugan ute på vägarna..

Thomas_945LTT
16 april 2008
zoopåse skrev:
Alla gör vi fel ibland. Ibland högst medvetet. Man gör en liten fuling och bryter mot reglerna för att det ska bli smidigt. Ibland gasar man upp till 130-140 för att styra upp en situation där någon närmar sig snabbt bakom under en omkörning på motorväg. Ibland kanske man tom kör mot rött över ett övergångsställe där någon just gått över när man är helt säker på att det inte finns några andra berörda trafikanter i närheten.

Exempel, jag gjorde en u-sväng över heldragen linje när jag insåg att jag inte skulle komma dit jag ville. Kollade förstås att det var "fritt" och kunde ske utan problem innan och undertiden. Visserligen kom det bilar i motsatt riktning som körde sakta (min planerade körriktning) men jag bedömde att svängen kunde ske ledigt utan att hindra dem. Såklart kommer en "straffbilist" (du vet en sån där bilist som ska tala om för andra och straffa dem när de gör fel istället för att köra så trafiksäkert som situationen kräver) och börjar gasa om mig på vänster sida och tutar som en galning, kör riktigt nära bara för att skrämmas.

Är det bättre att göra så än att coola ner lite och kanske inte gasa fullt lika mycket när det kommer en bil och krånglar lite framför? Särskillt med tanke på att det är lugn stadstrafik där det är normalt med mycket krångel, ljussignaler, bilar som parkerar svänger och byter fil, dubbelparkerade bilar, cyklister mm.

Sådana straffbilister förekommer ute på landsvägarna också. Du vet sådana breda landsvägar med ett brett körfält i varje riktning. Där man kan ledigt köra om även med mötande trafik när man kollat noga att ingen i motsatt riktning planerar att köra om. Ändå kan det dyka upp straffbilister som ska lägga sig så nära mittlinjen att man tror de försöker ta av backspegeln. Det känns säkert.

Så frågan är, är du en sådan där bilist som gör situationen värre när du tycker någon gör fel?

Alltså, är det här ett skämt eller?! Jag verkar tydligen vara en sån där "straffbilist", och är otroligt stolt över det! Ser att denna tråden skapades för ca 1 år sedan, hoppas trådskaparen har mognat till och tänkt om.

166 Inlägg
16 april 2008
Ända gången jag är sk straffbilist är utanför skolor (på dagtid). Har en riktigt lång rak SAMT JÄVLIGT BRED 30 sträcka där jag bor tror den är närmare en km lång. En skola samt ett dagis och en förskola där. Grejen är det att håller man 30 så kör säkert 70- 80% av alla om. Massa obevakade övergångsställen   där med.  Har sätt folk tvärnita vid påbörjad omkörning pga barn, köra upp på mötande trottoar osv osv.  Helt otroligt att det "bara" har varit en dödsolycka där. Här på denna ÄNDA km av det svenska vägnätet blinkar jag med helljus, tutar, skäller som en hund om jag får tag i folk som gör idiot omkörningar. Annars är jag lugnet själv på vägarna när det gäller andras misstag, trafik rytm osv.

17 Inlägg
16 april 2008
r-ted skrev:
jag blir ruskigt arg om någon gör nått fel som kan skada mig.
för en del år sedan så var jag nära att krocka med en idiot som körde om en lastbil , jag var tvungen att väjja ner i diket annars hadde vi varit mos båda 2.
jag vände och körde i kapp honom , fråga vad fan han syssla med fick tills var
-men det var väll inget ....
jag flippa ur fullständigt och sparka på hans bil , då skulle han kliva ur å slåss och jag sparka igen dörren så han bröt 2fingrar.
sen slog jag in rutan och förklara för han att gör han om det så ska jag döda honom.
då försökte han köra på mig!!!.. fick tag i en sten som jag dängde genom bakrutan.

YES jag har "done some time" för det och är äckligt stolt ... tänk om det hadde vart min sambo med sonen som var ute å åkte och hon hadde mött honom , kanske pratat med sonen samtidigt .... då hadde jag inte haft någon familj längre..... tror nog han tänker till en extra gång innan han gör en sådann idiot grej igen

Hahaha...AMC angermanagementcontrol...kan de va nåt? big_smile

Hellre Hemi

5 198 Inlägg
16 april 2008
Piraten skrev:
Ända gången jag är sk straffbilist är utanför skolor (på dagtid). Har en riktigt lång rak SAMT JÄVLIGT BRED 30 sträcka där jag bor tror den är närmare en km lång. En skola samt ett dagis och en förskola där. Grejen är det att håller man 30 så kör säkert 70- 80% av alla om. Massa obevakade övergångsställen   där med.  Har sätt folk tvärnita vid påbörjad omkörning pga barn, köra upp på mötande trottoar osv osv.  Helt otroligt att det "bara" har varit en dödsolycka där. Här på denna ÄNDA km av det svenska vägnätet blinkar jag med helljus, tutar, skäller som en hund om jag får tag i folk som gör idiot omkörningar. Annars är jag lugnet själv på vägarna när det gäller andras misstag, trafik rytm osv.

Enda stället där det kan va befogat är just såna ställen

1 171 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
Alltså, är det här ett skämt eller?! Jag verkar tydligen vara en sån där "straffbilist", och är otroligt stolt över det! Ser att denna tråden skapades för ca 1 år sedan, hoppas trådskaparen har mognat till och tänkt om.

Tråden är inget skämt. Den är på fullaste allvar. Det får vara hur moget som helst att hämnas på varandra i trafiken och göra situationer farligare än vad de behöver vara för att man har ett kontrollbehov eller retar upp sig på andra bilister (det är inte sånt jag ser som moget iofs även om jag vet att det förekommer i olika åldrar) jag tycker det är kasst därför att det aldrig leder till något bra. Ingen lär sig något och riskerna ökar bara. Vad är det för poäng?

Det enda de man straffar lär sig är ju "kolla på den där idioten som ökar riskerna i trafiken genom att bli arg, han är ju värre än mig".

Skulle du vara så stolt om du pga ditt straffbeteende i trafiken orsakade en allvarlig olycka som alltså lätt kunnat undvikas om du varit mer förstående och tänkt till istället?
Senast redigerat av zoopåse (16 april 2008)

Thomas_945LTT
16 april 2008
zoopåse skrev:

Tråden är inget skämt. Den är på fullaste allvar. Det får vara hur moget som helst att hämnas på varandra i trafiken och göra situationer farligare än vad de behöver vara för att man har ett kontrollbehov eller retar upp sig på andra bilister (det är inte sånt jag ser som moget iofs även om jag vet att det förekommer i olika åldrar) jag tycker det är kasst därför att det aldrig leder till något bra. Ingen lär sig något och riskerna ökar bara. Vad är det för poäng?

Ingen lär sig något???? Nej, uppenbarligen inte den som t.ex. gör en u-sväng över heldragen linje. Den människan har ju definitivt inte lärt sig trafikregler. Vad är det för poäng? Ja, att kanske få folk att respektera lagen. Vad är det för poäng med att bryta mot lagen? Är det häftigt? Är man med i det "tuffa gänget" då?

Thomas_945LTT
16 april 2008
zoopåse skrev:

Det enda de man straffar lär sig är ju "kolla på den där idioten som ökar riskerna i trafiken genom att bli arg, han är ju värre än mig".

Skulle du vara så stolt om du pga ditt straffbeteende i trafiken orsakade en allvarlig olycka som alltså lätt kunnat undvikas om du varit mer förstående och tänkt till istället?

Om folk kunde hålla sig till det som står i lagen och det man fick lära sig på trafikskolan, skulle jag ju automatiskt inte vara en straffbilist.

1 171 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
Thomas_945LTT: Det är väl ok att bryta mot lagen om det kan ske utan risk eller hinder för andra? Du kanske är en sådan som aldrig någonsin har kört ens 1km/h för fort? Det är grova böter på det oavsett om vägen är tom eller hårt trafikerad. Likaså är det böter på att korsa en heldragen linje, tex om du ska köra om en "soparbil". Du får inte gå ut en mm utanför heldragen linje utan får snällt ligga efter i 5km/h. Likaså är det olagligt att göra som jag gjorde och korsa heldragen linje oavsett om det kommer bilar eller inte. Nu kom bilarna en bra bit bort och skulle alltså inte hunnit ifatt mig om inte den första bilisten var en sådan straffbilist som verkar tro att han kan inspirera mig att aldrig korsa heldragen linje genom att dels själv göra det och dels tuta och skrämma mig genom att köra om mig några cm ifrån. Sedan körde han ganska mycket för fort också precis förbi ett vägbygge/busshållplats för stadsbuss. Han gjorde alltså en relativt lugn situation till en farlig och stressig situation bara för att tala om för mig att jag bröt mot reglerna (vilket jag redan visste, men det visste ju inte han). Det är inte något som jag skulle se som moget. Jag har kört över heldragen linje säkert 50ggr sedan dess och har alltså tvärtom inte lärt mig ett skit av hans farliga beteende i trafiken. Är det fritt och det kan ske utan hinder så varför ska jag följa reglerna slaviskt?

Jag tycker bara att han var en riskomedveten idiot i trafiken och om han har inspirerat mig till något så är det att tänka själv och inte följa regler slaviskt och framförallt att man aldrig ska försöka kontrollera andra bilister för det får på sin höjd motsatt effekt. Du kontrollerar din bil och måste acceptera att andra kontrollerar sina.
Senast redigerat av zoopåse (16 april 2008)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
16 april 2008
det enda jag inte tål är folk som ligger 10cm bakom en upp i arslet på 70vägar mm.. då brukar det gå riktigt sakta ibland..  annars bryr jag mig inte så mycket.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Thomas_945LTT
16 april 2008
zoopåse skrev:
Thomas_945LTT: Det är väl ok att bryta mot lagen om det kan ske utan risk eller hinder för andra? Du kanske är en sådan som aldrig någonsin har kört ens 1km/h för fort? Det är grova böter på det oavsett om vägen är tom eller hårt trafikerad. Likaså är det böter på att korsa en heldragen linje, tex om du ska köra om en "soparbil". Du får inte gå ut en mm utanför heldragen linje utan får snällt ligga efter i 5km/h. Likaså är det olagligt att göra som jag gjorde och korsa heldragen linje oavsett om det kommer bilar eller inte. Nu kom bilarna en bra bit bort och skulle alltså inte hunnit ifatt mig om inte den första bilisten var en sådan straffbilist som verkar tro att han kan inspirera mig att aldrig korsa heldragen linje genom att dels själv göra det och dels tuta och skrämma mig genom att köra om mig några cm ifrån. Sedan körde han ganska mycket för fort också precis förbi ett vägbygge/busshållplats för stadsbuss. Han gjorde alltså en relativt lugn situation till en farlig och stressig situation bara för att tala om för mig att jag bröt mot reglerna. Det är inte något som jag skulle se som moget. Jag har kört över heldragen linje säkert 50ggr sedan dess och har alltså tvärtom inte lärt mig ett skit av hans farliga beteende i trafiken. Är det fritt och det kan ske utan hinder så varför ska jag följa reglerna slaviskt?

Nej, jag tycker inte att det är ok att bryta mot lagen för egen vinnings skull. Vad den mannen gjorde, han som du fick efter dig, får ju helt stå för honom. Jag hade ju definitivt inte kört för fort bara för att komma ifatt ngn som jag vill skälla ut, pga att vederbörande gjort ngt olagligt i trafiken. Då hade jag ju varit likadan.

Regler och lagar finns ju av en anledning och den anledningen är ju absolut inte för att man notoriskt ska bryta dom. Är det då inte bättre att hålla sig på rätt sida om lagen? Då slipper du ju "straffbilister".

4 299 Inlägg
16 april 2008
Dom som inte är poliser ska se till att sköta sitt eget. För i vissa fall är det inte bara för att bryta mot lagen man gör en omkörning i 150-160 km/h på en 90-landsväg där de e heldraget.

Va tvungen att köra in en kompis till akuten i helgen o de SNABBT, och gjorde då som exemplet ovan.
Grejen va att detta va 22.30 så de va ganska mörkt ute, o då sätter nöten bakom mig på sitt helljus när jag kommer om honom. Och jaa jag vet att han blinkade me helljuset för att jag då precis kollade i backspegeln o vart bländad av de.

O hur smart e de på en skala då att dra igång helljuset, de kan fan snarare göra saken ännu värre

Så ni som leker poliser, tänk er för 1 o 2 ggr innan ni gör nåt...

Så nej, jag e ingen "straffbillist"!

1 171 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
Jag kan tala om att jag såg just en sådan där "soparbil" utanför fönstret på mitt jobb på en väg som har heldragen linje ett par km. Jag kan även tala om att samtliga bilar som kom bakifrån korsade heldragen linje över i motsatt körriktning (efter att ha kollat att det var fritt får man förmoda). 100%. Det var många bilar.

Alla bröt mot reglerna. Alla förstod att det var rimligt att bryta mot reglerna, även mötande bilister anpassade sig och undvek att straffa för att de förstod.

Thomas_945LTT
16 april 2008
Rallyhalle skrev:
Dom som inte är poliser ska se till att sköta sitt eget. För i vissa fall är det inte bara för att bryta mot lagen man gör en omkörning i 150-160 km/h på en 90-landsväg där de e heldraget.

Va tvungen att köra in en kompis till akuten i helgen o de SNABBT, och gjorde då som exemplet ovan.
Grejen va att detta va 22.30 så de va ganska mörkt ute, o då sätter nöten bakom mig på sitt helljus när jag kommer om honom. Och jaa jag vet att han blinkade me helljuset för att jag då precis kollade i backspegeln o vart bländad av de.

Då handlar du i nöd, vilket är enda gången du får bryta mot lagen.

Thomas_945LTT
16 april 2008
zoopåse skrev:
Jag kan tala om att jag såg just en sådan där "soparbil" utanför fönstret på mitt jobb på en väg som har heldragen linje ett par km. Jag kan även tala om att samtliga bilar som kom bakifrån korsade heldragen linje över i motsatt körriktning (efter att ha kollat att det var fritt får man förmoda). 100%. Det var många bilar.

Alla bröt mot reglerna. Alla förstod att det var rimligt att bryta mot reglerna, även mötande bilister anpassade sig och undvek att straffa för att de förstod.

Tragiskt....

Sök