8842
Sök

Hur många V krävs till remote?

Kocken
487 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
Har ett litet problem....har alltid kunnat driva 2 steg med remoten från stereon, men nu har jag köpt en ny stereo och då vill inte stegen starta. jag testade att köpa en lite grövre remotekabel (1,5mm) men det funkar fortfarande inte. mätte upp och det visade 11.78. På ena steget funkade det inte (DLS CA40)  men på det andra funkade det (GAS Alpha 4)

Sen testade jag om själva steget var trasigt, så jag tog en kort kabel från stegets 12+ till remoten och då funkade det.
Det konstiga är att det har funkat förut med en mycket mindre kabel (0.75 tror ja)
Har ni nån aning om vad felet är? nån lösning på problemet?

GM_only
2 maj 2007
måste ju bara vara den nya sladden som är kass?

16 197 Inlägg
2 maj 2007
de flesta steg "startar" runt 11 volt..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Kocken
487 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
GM_only skrev:
måste ju bara vara den nya sladden som är kass?

men jag tycker det borde räcka med 11.78V!

Kocken
487 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
har ni nåt förslag på vad jag ska göra?

845 Inlägg
2 maj 2007
ta den gamla sladden igen då?

Kocken
487 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
den funkade inte längre....varför skulle jag annars köpa en ny?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
1 171 Inlägg
2 maj 2007
Om du vill få något som funkar relativt enkelt med allt som du har nu så köp ett litet 12V-relä, behöver inte vara något kraftigt alls. Ett litet kretskortsrelä på elfa, clasohlson eller något. Spolen kopplar du in mellan remotekabeln och jord på slutsteget och strömbrytaren mellan +terminalen på slutsteget och remoteingången. Det borde funka.

499 Inlägg
2 maj 2007
zoopåse skrev:
Om du vill få något som funkar relativt enkelt med allt som du har nu så köp ett litet 12V-relä, behöver inte vara något kraftigt alls. Ett litet kretskortsrelä på elfa, clasohlson eller något. Spolen kopplar du in mellan remotekabeln och jord på slutsteget och strömbrytaren mellan +terminalen på slutsteget och remoteingången. Det borde funka.

Helst bör du ha ett relä med spärrdiod.

MVH Fredrik

Kocken
487 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
märkte att remoten, efter den nya kablen låg på 12.4V, märkte att de blev lite förlust om man hade fingrar på koppartrådarna =P så det borde ju helt enkelt fungera. testade även att starta bilen och då låg det på 14.01V och då ska det definitivt starta!

Väldigt konstigt att det inte fungerade med 14.01V via remotekabel, men det funkar vid 12V när man gör en kort koppling från slutstegets plus

21 761 Inlägg
2 maj 2007
Då är det absolut dålig kontakt någonstans, kolla alla skarvar på remotekabeln. När man mäter spänningen utan belastning så kan instrumentet visa 14V även om kabeln sitter fast med bara en enda kardel, men när man belastar så sjunker spänningen massor.

Har själv varit med om liknande sak angående en kabeltjuv som gav spänning till ett släpvagnsuttag. En husvagnskabel kopplades in till bilens uttag, men husvagnens baklysen ville inte lysa. Då mätte jag i bilens uttag och där fanns det ju 12V på stiftet som gick till baklyset. Sedan mätte jag igen fast med husvagnskontakten instoppad bara litegrann, då sjönk spänningen ner till 0V!.

Hmm... Skumt, tyckte jag. Kollade vart stiftet fick sin spänning ifrån och hittade en kabeltjuv som satt på bilens ena baklysekabel. När jag tog loss kabeltjuven så hade inte det blivit riktig kontakt, metallen hade inte skurit igenom kabelhöljet helt vilket innebar att bara någon enstaka kardel hade kontakt.

Då tog jag loss kabeltjuvs-hel***** (avskyr kabeltjuvar) och satte dit en riktigt skarvhylsa istället.

Kocken
487 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Då är det absolut dålig kontakt någonstans, kolla alla skarvar på remotekabeln. När man mäter spänningen utan belastning så kan instrumentet visa 14V även om kabeln sitter fast med bara en enda kardel, men när man belastar så sjunker spänningen massor.

Har själv varit med om liknande sak angående en kabeltjuv som gav spänning till ett släpvagnsuttag. En husvagnskabel kopplades in till bilens uttag, men husvagnens baklysen ville inte lysa. Då mätte jag i bilens uttag och där fanns det ju 12V på stiftet som gick till baklyset. Sedan mätte jag igen fast med husvagnskontakten instoppad bara litegrann, då sjönk spänningen ner till 0V!.

Hmm... Skumt, tyckte jag. Kollade vart stiftet fick sin spänning ifrån och hittade en kabeltjuv som satt på bilens ena baklysekabel. När jag tog loss kabeltjuven så hade inte det blivit riktig kontakt, metallen hade inte skurit igenom kabelhöljet helt vilket innebar att bara någon enstaka kardel hade kontakt.

Då tog jag loss kabeltjuvs-hel***** (avskyr kabeltjuvar) och satte dit en riktigt skarvhylsa istället.

det där tror jag nog kan stämma! det ska jag ta och kolla upp. låter som att det är fallet

Kocken
487 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
märkte att felet ligger redan vid kabeln som går ut ur stereon. men då kom jag på nått smart (tyckte jag...)
istället för remote så satte jag kabeln på power antenna. funkade skit bra. tills jag märkte att den stänger av sig när man lyssnar på annat än radio lol
men jag får väll lov att göra en förgrening ifrån acc´n istället.

Sök