Detta e så j**la typiskt ! (Motorras Nissan 200)

Vaselek
8 maj 2007 · 55 Inlägg

Ska nu berätta en historia i mitt liv som e mindre roligt.

För drygt ett år sen köppte jag en bil som kallas Nissan 200sx s13.
Jag hade bilen o körde runt o va allmänt lycklig ca 4 månader efter att jag köpt bilen så tycker jag att det låter lite konstigt från motorn när jag gasar på lite så det blev iväg till verkstan för att höra med dom om vad det kan vara. det visade sig att det inte va nått jätte alvarligt uatn bara grenrörspackningarna som va kassa. Köpte nya o bytte själv.
Startar upp bilen o kör väg för att lyssna efter missljud, då jag inte hör nått tänker jag GÖTT!!!
Hinner inte göra mycket mer förens olje lampan bla börjar blinka o bilen dör. Va F*N tänkte jag o försökte starta den igen, efter ett tag gick den igång men nu rasllade o knackade det som satan. Det slutade med att jag fick bogsrea bilen till verkstan där dom konstaterade lagerras. fick byta vev och div lager hela paketet gick på ca 20 000. vilket kom lägligt eftersom jag precis slutat mitt job och hade fått min semesterersättning.
men men vi fixade bilen det tog visserligen rätt lång tid (ca 1månad) innan den va klar.
tar hem bilen o kör lugnt med den pga inkörning av sakerna. 3 veckor efter dett missödet rasar turbon jaha tänkte jag nu va det dags igen.
Skaffar en ny turbo o byter den själv utan problem förutom att det e trångt som fan.
kör med den som vanligt under hösten o när vintern kommer ställer jag av den o låter den stå i garaget. ställer på den igen nu när vädret tillåter o kör runt lite ska besiktiga bilen nu den 28/5 eller skulle besiktiga den rättare sagt,
igår rasade motorn igen. har inte ens kört med den i 1 år efter att det hände första gången.

Funderar på att tillsammans med en väldigt bilkunnig bekant fixa detta själv nu o spara på verkstadskostnaderna.
hur svårt e det o byta dessa lager o dylikt på en Nissan 200?




Finns det nån här på detta forumet som kan förklara för mig hur det kan rasa inom ett år???



*Fixade en godkänd rubrik*
MVH jonTe

"Brokeback Mountain" is not just a movie. It's also what Chuck Norris calls the pile of dead ninjas in his front yard.
dj_padde
8 maj 2007 · 1 813 Inlägg

fy fan så tråkigt... tycker så synd om dej... hade jag varit du hade jag bara sålt skiten som den stod efter som du har lagt ner så mkt pengar redan och ska lägga ner en bra slant till.. och du kommer aldrig få ut dom pengarna av bilen igen.. så hade jag varit dej hade jag nog sålt den och köpt något annat tyvärr....  fast har man gott om pengar och vill göra vid den så e det ju upp till personen själv=)  tyvärr vet ja inte så mkt om den bilen.. hoppas du får tag på någon som e duktig på detta och kan hjälpa dig;)

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Goffen Administratör
8 maj 2007 · 2 975 Inlägg

Om det va en verkstad som gjorde jobbet förra gången så borde det vara garanti på jobbet åtminstånde "1års garanti"

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Persson
8 maj 2007 · 43 Inlägg

precis som goffen säger.

ananrs är det ju en gammal bil som troligen har använts som busbil... kollar du oljan ofta? låter som om den kan vara boven.

hur kör du? 2 ras på ett år är fullt möjligt om man ej riktigt vet hur en bil ska köras...

men gå till verkstaden, dom tar det kanske på goodwill!

Vaselek
8 maj 2007 · 55 Inlägg

Goffen skrev:
Om det va en verkstad som gjorde jobbet förra gången så borde det vara garanti på jobbet åtminstånde "1års garanti"

Jo det e det vi ska kolla upp nu. jag ska ringa dom imorron o höra med dom.

"Brokeback Mountain" is not just a movie. It's also what Chuck Norris calls the pile of dead ninjas in his front yard.
mebben Troligen galen...
8 maj 2007 · 567 Inlägg

Goffen skrev:
Om det va en verkstad som gjorde jobbet förra gången så borde det vara garanti på jobbet åtminstånde "1års garanti"

Precis.

Fast sen är ju frågan hur du gjorde när du ställde av bilen? Bytte du olja innan du ställde av?
Lät du motorn stå på tomgång en bra stund vid uppstart så att allt hann få färsk och fin smörjning innan delarna belastades?

Det är en hel del saker att tänka på när man ska ställa av en bil i ett halvår...

Sandman
8 maj 2007 · 873 Inlägg

Hur det kan gå så?
Svårt att säga. Men om du kört som du beskriver är det väl antagligen en av två saker:
Dålig smörjning.
Slarvigt utfört arbete när lagrena och veven byttes.

Om mekanikern som gjorde det inte såg till att allt gick fritt, tex att ett av lagrena låg an fel kan det få svåra konsekvenser för en motor i längden. Framför allt om den är gjord för att varvas högt.

Det borde gå att se om så är fallet när motorn rivs.

Don't get mad, get even.
Vaselek
8 maj 2007 · 55 Inlägg

min körnign har var it blandad om man säger så. men mest så har jag kört ganska lugnt visst ibland men inte ofta så har man gasat på lite. borde nämna att jag gjorde en invändig motortvätt och bytta olja i onsdags.

"Brokeback Mountain" is not just a movie. It's also what Chuck Norris calls the pile of dead ninjas in his front yard.
Vaselek
8 maj 2007 · 55 Inlägg

Mebb skrev:

Goffen skrev:
Om det va en verkstad som gjorde jobbet förra gången så borde det vara garanti på jobbet åtminstånde "1års garanti"

Precis.

Fast sen är ju frågan hur du gjorde när du ställde av bilen? Bytte du olja innan du ställde av?
Lät du motorn stå på tomgång en bra stund vid uppstart så att allt hann få färsk och fin smörjning innan delarna belastades?

Det är en hel del saker att tänka på när man ska ställa av en bil i ett halvår...

Jag bytte visserligen inte olja innan jag ställde av den men däremot så va jag uta ibland o startade upp den å lät den gå varm samt när jag hade ställt på den oxo.

"Brokeback Mountain" is not just a movie. It's also what Chuck Norris calls the pile of dead ninjas in his front yard.
Goffen Administratör
8 maj 2007 · 2 975 Inlägg

Vilket fall så denna gången när du fixat motorn så montera en oljekylare brukar vara för varm olja som är boven på dom bilarna har jag hört......

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Vaselek
8 maj 2007 · 55 Inlägg

Goffen skrev:
Vilket fall så denna gången när du fixat motorn så montera en oljekylare brukar vara för varm olja som är boven på dom bilarna har jag hört......

jag har planerta ett köp av en oljekyl men pga att jag e mellan jobb om man säger så så har ju inte ekonomin varit den mest stabila.

"Brokeback Mountain" is not just a movie. It's also what Chuck Norris calls the pile of dead ninjas in his front yard.
Sjodda
8 maj 2007 · 88 Inlägg

Du kanske skulle kolla med dom som gjort invändig motortvätt tror det är där dom gjort något skumt. och oljan som blev byt för en vecka sen hur såg den ut ?
Verkar som att det är verkstan som byta lagrena som har gjort ett riktigt skit jobb .
eller den där motortvätten .

jinxs 90mil+ på en tank.
8 maj 2007 · 484 Inlägg

-bytte dom inte oljepumpen när dom renoverade motorn första gången.??
Det är en bra och billig investering vid ett sånt ingrepp.

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
Vaselek
9 maj 2007 · 55 Inlägg

Sjodda skrev:
Du kanske skulle kolla med dom som gjort invändig motortvätt tror det är där dom gjort något skumt. och oljan som blev byt för en vecka sen hur såg den ut ?
Verkar som att det är verkstan som byta lagrena som har gjort ett riktigt skit jobb .
eller den där motortvätten .

Det va jag som rengjorde motorn, köpte sånt medel som skulle hällas i o sen låta motorn stå på tomgång i 15 min, tömde ut den gammla oljan som då va väldigt svart med lite slagg o skit i som jag såg när jag filtrerade oljan, fyllde på med ny mineralolja som dom på verkstaden rekomenderade.

Nu undrar jag mest hur svårt e det o fixa detta själv vill ju inte lämna in den till samma verkstad igen vilket jag blir tvungen till eftersom det e den enda i denna lilla sketna byn.

"Brokeback Mountain" is not just a movie. It's also what Chuck Norris calls the pile of dead ninjas in his front yard.
Vaselek
9 maj 2007 · 55 Inlägg

jinxs skrev:
-bytte dom inte oljepumpen när dom renoverade motorn första gången.??
Det är en bra och billig investering vid ett sånt ingrepp.

Nej det gjorde dom inte. Det enda som byttes förutom det som hade rasat va kamremmen.

"Brokeback Mountain" is not just a movie. It's also what Chuck Norris calls the pile of dead ninjas in his front yard.
makibosset King
9 maj 2007 · 82 Inlägg

hur många mil har din nissan rullat? kör istället på delsyntet olja nästa gång, mkt bättre för motorer som rullat många mil.

/Marko

Mercedes Benz C220 AMG Edition
BMW 316 Compact "Gocart" (1996)
Mrjockos V8 Real Power - No Turbo Shit
9 maj 2007 · 544 Inlägg

tråkigt att höra..köp amerikansk kvalite när du sålt den:)

V8 - 4 Life
tecman
9 maj 2007 · 1 741 Inlägg

hmm.. det kan ju vara så att dom inte rengjorde oljepumpen och alla oljekanalerna när dom renoverade motorn senast = det kan ju ha funnits metallrester från gamla lagren kvar i motorn som ställde till det för dig sad

har åxå haft vevlagerras... fixade det själv tog lite tid men man lärde sig ofantligt mycket. enda "special" verktyg du behöver är en momentnyckel. annars kan det ju gå illa då du ska skruva ihop den.

så det går att göra själv bara man tar god tid på sig och läser hur man plockar isär allt och hur man ska få ihop det. det jobbigaste var att få bort och dit växellådan. smile trångt som faan

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
MrTurbo Better than God \o/
9 maj 2007 · 1 882 Inlägg

"Invändig motortvätt"???  I en nyrenoverad motor?  Man skall aldrig hälla annat än motorolja av god kvalité i en motor. ALDRIG! De där tvättarna å behandlingarna som finns är såååå överreklamerade.

Börja med att snacka med verkstaden som fixade motorn men du bör nog inget säga om motortvätten.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
beemern .......
9 maj 2007 · 2 655 Inlägg

ovanligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang