B21A Problem! (förgasartrassel)

Hagelind
9 maj 2007 · 177 Inlägg

Jag har lite problem med min Volvo 240 -82a förut när jag köpte den gick den bara med choken halvt ute och kunde inte få upp varven. Jaha nå jag kollade förknasarn (Solex Zenith/Stromberger) som har ett gummi membran i sig och det var ju löst som jag misstänkte o nu när jag fixat det så går den inte alls vet inte vad det kan vara men har kollat så att inga slangar släppt och dylik, Kolla länken för att se sprängskiss. hmm


http://www.misab.se/175cd2sbild.jpg

Senast redigerat av biltokeR (9 maj 2007)

Drönirettab
9 maj 2007 · 21 761 Inlägg

Har du bytt membran menar du?

dalldall
9 maj 2007 · 97 Inlägg

typiskt fel när membranet är kass!!!! kolla igen hur det sitter, förmodar att du satt i ett nytt? det gamla brukar vara så uppsvällt.

BMW 535 (1988)
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
10 maj 2007 · 559 Inlägg

Det finns en liten klack i utkanten på membranet, och de finns ett litet jack i förgasardelen...
Kolla att klacken sitter i jacket.
Men de kan vara igensatta munstycken i förgasaren... Gör rent alla såna.

Mvh Thomas
Hagelind
10 maj 2007 · 177 Inlägg

Gamla membranet var helt och fint jag satte på det har satt klacken på rätt ställe o allt, upptäckte att tändstiften e blöta (ska byta dem misstänker att dem e dåliga) Kan det vara så att den tar tjuvluft? Den har ju varit igång för nån vecka sedan så den borde ju gå, Men tackar för hjälpen skriv gärna mera förslag på felen! // Emppo

Hagelind
10 maj 2007 · 177 Inlägg

Farsgubben sa oxå att det kan vara dååligt membran, Hen har haft ett X-antal 240 bilar och vet hur det ska se ut och tyckte det såg okej ut... wink

Drönirettab
10 maj 2007 · 21 761 Inlägg

Eftersom tändstiften var blöta så får den ju soppa iaf.
Har du kollat så att dämpkolven kan röra sig utan att kärva?

Kolla även hur det står till med tänddetaljerna, om tex brytarspetsarna är dåliga så får ju motorn inga distinkta gnistor och går dåligt eller inte alls. Kondensatorn kan också vara dålig.

jonthe142
11 maj 2007 · 34 Inlägg

kolla din magnetventil, det är bara att slå på tändningen till läge två och lyssna om det klickar!

Hagelind
13 maj 2007 · 177 Inlägg

Alltså den drar runt motorn o allt men vill inte ens försöka.

Drönirettab
13 maj 2007 · 21 761 Inlägg

Har du kollat tänddetaljerna som jag skrev?

Hagelind
13 maj 2007 · 177 Inlägg

nej har inte hunnit det har regnat hela helgen men idag e det sol så ska kolla det om ca 5min.

Hagelind
13 maj 2007 · 177 Inlägg

har kollat det nu misstänket att det e brytarspetsarna eller något annat ska byta stift eftersom dem inte ger en ordentlig gnista så provar vi med det om det inte fungerar så får vi leta vidare (Hatar att göra felsökning) . ;D

Hagelind
15 maj 2007 · 177 Inlägg

Fortsätt att skriva om ni misstänker något annat oxå

Hagelind
20 maj 2007 · 177 Inlägg

kom igen skriv mera behöver hjälp!

MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
20 maj 2007 · 559 Inlägg

Kolla så att brytarspetsarna e rätt inställda... måtten ska vara 0.40mm när den e max öppen. Om du inte redan har bytt kondringen så byt den smile

Mvh Thomas
Drönirettab
20 maj 2007 · 21 761 Inlägg

Vad har du gjort då?

Har du bytt brytarspetsarna som du skrev?
Kommer det någon gnista alls?

dalldall
20 maj 2007 · 97 Inlägg

kolla flottören,så den inte är full med bensin, kolla även ventilen så den stänger när du lyfter flottören.

BMW 535 (1988)
loffe007
21 maj 2007 · 905 Inlägg

kollat luftfiltret om det är igensatt?

Hagelind
22 maj 2007 · 177 Inlägg

Luftfiltret är bra och det blir en liten gnista så nu har jag bara två dumma frågor som jag hoppas ni tar hänsyn till (nybörjarskruvare) var fan ligger brytarspetsarrna, Flottören, kondringen+ vad fan det är? så skulle jag vara nöjd till max! förresten så gav den avgasknallar vid högre varv om det skulle kunna hjälpa för att diagnostisera felet kanske bara ett hål i ljuddämparen vad vet jag har inte kollat ännu men är mycket tacksam att ni följer tråden. big_smile

Drönirettab
22 maj 2007 · 21 761 Inlägg

Brytarspetsarna sitter under fördelarlocket.

Flottören sitter innanför "locket" (flottörhuset) under förgasaren, det är ett slags plastflöte. När det pumpas in bensin i förgasaren så flyter flottören uppåt och påverkar en liten ventil som heter nålventil. Ibland händer det att ventilen fastnar i stängt läge och då kommer inte soppan vidare in i förgasaren så att den kan blandas med luft och åka in till cylindrarna.

Men eftersom stiften var blöta så kommer det fram soppa till cylindrarna iaf. En annan sak som kan hända är att nålventilen inte stänger ordentligt när flottören åker upp, då kan det komma in för mycket soppa i förgasaren och även för mycket soppa i cylindrarna vilket gör att motorn blir sur.

Kondensatorn sitter utanpå fördelaren, på sidan. En liten silverfärgad burk som är ca 3-4cm lång och har ett flatstift där kabeln från tändspolens stift 1 ska sitta.

För att se bilder på kondensatorn och brytarspetsarna så kan du tex gå in på biltemas hemsida och klicka på "bil"--"reservdelar"--"tänddelar", där kan du se kondensatorer och brytarspetsar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang