Montering hos bilstereohandaren,,rimliga priser?

TZ
20 juni 2007 · 58 Inlägg

Andreas--> Ja, det gjorde du rätt i wink

gurenius
20 juni 2007 · 1 631 Inlägg

Hur går det då? Blir det nån ordning på systemet?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
TZ
20 juni 2007 · 58 Inlägg

Ingen ljudförbättring har skett..
Nu har dom spelat ungefär 30h och det låter fortfarande "skit"..
Hade aldrig lagt dom pengarna om jag hade vetat hur det skulle låta sad

Skall antagligen åka förbi dom nästa vecka och höra vad vi kan göra åt det.
Killarna måste ju ha lyssnat själva menar jag..

Senast redigerat av TZ (20 juni 2007)

gurenius
20 juni 2007 · 1 631 Inlägg

OK. Tror fortfarande på ett fasfel. Bör butiken hitta direkt när de lyssnar. En grund-tweakning bör också självklart ingå av någon med tillräcklig kunskap. Finns hur mycket som helst att skruva på för att ändra karaktären.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
TZ
2 juli 2007 · 58 Inlägg

Nu är iaf bilen inlämnad hos CDR så har dom dagen på sig att titta och lyssna.
Skall bli intressant att se vad dom kommer fram till.

EDIT:::

Då var bilen hämtad...
Suck...

"Har skruvat och pillat, det låter mkt bättre nu"

Killen har kört igång Media Expander på max..

Blir så trött på detta...

Senast redigerat av TZ (2 juli 2007)

andreas_gbg_
2 juli 2007 · 1 634 Inlägg

vad? Lät det inte bra när du hämtade bilen så du pillade själv och fick det bättre eller vad?

Numera Saab 9-5 Aero -00
viccoA
2 juli 2007 · 3 110 Inlägg

Som tidigare sagts i tråden, något måste vara felkopplat (fasfel eller liknande).

Jag kör med Focals Polyglass V2 i kickpanelerna och har diskanterna i orginalhålen i dörrarna. Det låter absolut inte pannkaka. Dock kan man få knöla lite med distansringar så att kickarna spelar mot lyssnaren och inte mot gasfoten, men det blir ingen nattodag skillnad.
De H/K system som sitter orginal i Z3an låter verkligen riktigt sunkigt, så om du på allvar funderar på att byta tillbaka måste det ju vara något stort fel. Funkar huvudenheten och steget som de ska? Har de lyckats med att vända faserna?

Visserligen har jag ju en Z3 M-coupé och har även extra tryck i de lägre frekvenserna av en baslåda.

Verkligen trist att du upplever det så här dåligt. Focals högtalare för bilbruk är en bra kompromiss med HIFI ambitioner. De är inte överanalytiska, men har å andra sidan ingen inbyggd loudness heller. Alltså lite mitt emellan och i min värld påminner de en del om Rainbow fast möjligt att rainbow är något tunnare i mellanregistret men ändå lite mer "spelglada".

Som sagt, ge dig inte, något har gått snett, trasiga komponenter eller monteringsfel...

TZ
2 juli 2007 · 58 Inlägg

När jag hämtade ut bilen hade "monteringskillen" redan gått hem, så jag hämtade bara ut bilen och körde därifrån. Satt sedan i bilen och undrade vad han pillat med för inställningar då han sagt tidigare på telefon att "skruvat och pillat,låter mkt bättre nu"

Gick igenom inställningarna på huvudenheten och det som är ändrat är att Media expander var inställt och dessutom på MAX.
Och detta ger absolut inget välljud.

Vi pratade även innan på telefon då han faktiskt sa det att basen är ganska frånvarande, och att det beror på lite utrymme runt elementen.
Inget att göra åt typ, han rekomenderade att man skulle bygga en låda med en fyrkantig Kickerbas att sätta under handskacket inne vid fötterna.
Och detta var något som skulle råda bot på allt,precis som även andreas-gbg sa när han lyssnade.
Skall förbi dit igen under veckan och beställa tid för monterng av en sådan med steg o allt.

Som sagt, det gamla H/K systemet soms att i innan spelade betydligt mer fylligt och leverade mkt bas där det skulle sitta. Dock spelade jag endast med huvudenheten som drivkälla så vid högre volym slog det bara igenom. Men vid lägre volym lät det alltså bättre än vad det gör just nu i bilen.
Steget och huvudenheten borde ju fungera som det ska, är som sagt inte mitt område med bilstereo så jag kan lixom inte kontrollera.
Vet inte heller hur man gör för att öppna upp och se hur elementen sitter och liknande.

Vad spelar du med för enheter Vicco?

Frosted
2 juli 2007 · 1 878 Inlägg

monteringen tar inte lång tid. det värsta är att ställa in stegen. och dra lite kablar. det är de som suger pengar.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
gurenius
2 juli 2007 · 1 631 Inlägg

Ursäkta, men har de ingen personal som kan tweaka en 9855??? Hallåå lixom!

Men seriöst, kan du gå igenom inställningarna så vi får se hur de ställt det?

Jag är intresserad av var de lagt delningarna, hur branta de är samt EQn. Var har de dämpat/höjt? Tidskompet, hur är det ställt? Kolla även eventuella inställningar på steget. Nu vill vi veta allt.

Du ska INTE köpa nån bas innan det du har spelar som det ska... Vilket det kan göra!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
viccoA
2 juli 2007 · 3 110 Inlägg

HU:
Innan hade jag en Clarion Mp3-spelare DB358RMP med ett par år på nacken (ganska väldigt värdelös), saknar tidskomp och en massa andra funktioner. Nu väntar jag på en AVIC X1BT, tror inte att det kommer låta bättre med den, snarare tvärt om, men jag tycker den verkar ha lite läckra funktioner.

Framsystem:
Focal Polyglass V2S

Bas:
2 st Impact 5710DVC, 10 tums basar

Samtliga högtalare drivs av ett 4 kanaligt klass D-steg från Impact som bland dagens modeller mest liknar HC 75.4 D.


Kan ganska enkelt få mitt framsystem att "bottna" men då spelar jag HÖGT, de små framsystemen klarar faktiskt hyffsat med effekt innan de kroknar, jämfört med orginalhögtalarna så är det natt och dag. Dock är det rätt mycket loudness känsla i orginalhögtalarna vilket gör att de upplevs som ganska djupa på låg volym. Möjligt att ditt nya framsystem är lite tunnare på lägre volym, men det är väl bara att ställa upp basen på hu, du har ju gott om inställningar att göra på den som jag förstod det av tidigare diskussion i tråden.

Kickpanelerna öppnar man med ett par skruvar och kanske något clips.
Vill du kolla hur exempelvis diskanter sitter monterade i dörrsidorna, var lite försiktig med tanke på sidoairbags osv.

Vilka inställningar kan du göra på ditt slutsteg? Hur är delningsfrekvenserna inställda?

Låter det inte bra får du stå på dig och kräva att de som sålt prylarna gör sitt jobb och kollar upp vad som är fel.

TZ
3 juli 2007 · 58 Inlägg

Återkommer med inställningarna så fort bilen är tebax från servicen..

viccoA---> Håller med om loudness i H/K men fylligheten fanns där.
Basen är så gott om inställd på max i HU både genom EQ´n och den där taskiga Media Expandern som är inställd på  den högsta inställningen.

Ditt framsystem är slim varianten va?
Är detta system att föredra då det är ont om plats för elementen att andas tro?
Eller varför valde du det?

På slusteget finns inställningar för freq och volym,men där ser allt ok ut.

När jag titta ner snabbt igår så gick det någon form av list hela vägen bort emot dörren.
Lätt att få bort?

Nismodea
3 juli 2007 · 137 Inlägg

varför lämna in bilen till dom för att bygga baslåda när de inte lyckades första gången?
hade nog inte jag gjort.....

Det finns inget som heter FÖR mycket bas......
andreas_gbg_
3 juli 2007 · 1 634 Inlägg

Nja att en 8:a skulle råda bot på allt har jag inte sagt;) Men definitivt skulle det låta roligare. Här har du ju en som har likadant kit som dig i en likadan bil, då skall det ju bevisligen fungera.

Numera Saab 9-5 Aero -00
TZ
3 juli 2007 · 58 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Nja att en 8:a skulle råda bot på allt har jag inte sagt;) Men definitivt skulle det låta roligare. Här har du ju en som har likadant kit som dig i en likadan bil, då skall det ju bevisligen fungera.

Vad har blivitt fel då sad

Förresten vicco, vad har du för erfaranheter med inspelningstid och ljudförändringar?

Senast redigerat av TZ (3 juli 2007)

TZ
3 juli 2007 · 58 Inlägg

gurenius skrev:
Ursäkta, men har de ingen personal som kan tweaka en 9855??? Hallåå lixom!

Men seriöst, kan du gå igenom inställningarna så vi får se hur de ställt det?

Jag är intresserad av var de lagt delningarna, hur branta de är samt EQn. Var har de dämpat/höjt? Tidskompet, hur är det ställt? Kolla även eventuella inställningar på steget. Nu vill vi veta allt.

Du ska INTE köpa nån bas innan det du har spelar som det ska... Vilket det kan göra!

Somsagt. Media Expander på högsta läget.
Tidskompen är inte rörd, står på 0 i alla inställningar.
EQ´n är i stort sett ställd på noll förutom att dom  dom allra översta frekvenserna är sänkta 1db och den lägsta basen förstärkt med 6db.
Crossover är på  Front inställd på Flat, ingen delning alltså.
Rear är inställd på 20hz med 18db branthet.

JonasPLind
3 juli 2007 · 820 Inlägg

Monteringen borde väl inte ta så lång tid? jag och en kompis satte in 6*9"or i mina bakdörrar på lite drygt två timmar.
Då är vi noobs så att säga och dessutom sågade vi upp dörrarna då det är 5*7" högtalare som standard i min bil...

gurenius
3 juli 2007 · 1 631 Inlägg

TZ skrev:
Somsagt. Media Expander på högsta läget.
Tidskompen är inte rörd, står på 0 i alla inställningar.
EQ´n är i stort sett ställd på noll förutom att dom  dom allra översta frekvenserna är sänkta 1db och den lägsta basen förstärkt med 6db.
Crossover är på  Front inställd på Flat, ingen delning alltså.
Rear är inställd på 20hz med 18db branthet.

Det där är skruvat av en riktig nybörjare. Jag menar, hur är stereobilden utan att tidskompen är justerad? Eller frekvensgången när inte ett enda av de vanliga frekvenserna är ändrade? Och så Media Expander ovanpå det?

Jag börjar verkligen undra vad det är för personal de har i den butiken... Sådär lämnar man inte en kundbil. Huh!

Du har mer att hämta på en riktig tweakning än en sub.

Du ska inte söderut i sommar? big_smile

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
TZ
4 juli 2007 · 58 Inlägg

Visst skall jag söderut men då till värmen neutral

Stereobilden suger faktiskt...
Tips på hur jag skall ställa tidskompen?

Vad kan man lämna tillbaka på ett sådant utfört arbete?
Hade gärna lämnat tillbaka alla komponenter (iaf högtalarna då slusteget skall hålla klass,eller? )  och åkt till något annat ställe och få hjälp där med nya högtalare.

andreas_gbg_
4 juli 2007 · 1 634 Inlägg

TZ skrev:
Visst skall jag söderut men då till värmen neutral

Stereobilden suger faktiskt...
Tips på hur jag skall ställa tidskompen?

Vad kan man lämna tillbaka på ett sådant utfört arbete?
Hade gärna lämnat tillbaka alla komponenter (iaf högtalarna då slusteget skall hålla klass,eller? )  och åkt till något annat ställe och få hjälp där med nya högtalare.

Minns du vad jag sa att jag tyckte om dom gubbarna? wink

Asså det kommer säkert lösa sig med de prylarna, bara du kan få hjälp och TID, jag behövde ju nästan åka hemmåt när du dök upp wink Nu kan ju jag som sagt inte 55:an så det skulle man vänja sig vid också. Men har man tid kan man ju kika på kablar, monteringen osv, testa olika inställningar som vi började på.

Det du kan lämna tillbaka till butiken är ju ditt intresse att handla hos dom igen, kan lova att så fort du börjar bli nöjd med ljudet kommer du vilja att slänga in en bas också, (ca 1500-2000kr, + customlåda och montering = kanske 4000kr, + nytt steg till basen = 2-3000kr + framtida framsystemuppgradering = 4000-6000kr. Lite senare kanske helt nytt system = ca 25000-50.000kr big_smile

För det är såhär utvecklingen går när man väl kommit igång big_smile Och detta kan dom suga när du åker förbi och köper en skitgrej för 50 spänn när inget annat har öppet.

Sätt dig och läs instruktionsboken, surfa in på ipersonalize.com tror jag det hette och kolla lite.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang