Skatterna ...

nofearsy Bilbyggare
2 september 2005 · 225 Inlägg

vet att ämnet vart uppe innan, men de tåls att tas upp igen
att betala dubbla kostnader i skatt är inte rimligt..

05-09-01 Aktuell fördelning bensinpris / skatter
Preems bensinpris (fr.o.m 2 sept -05) är fördelat enligt nedan:

4.86 kr/liter => produktpris inkl hanteringskostnader
7.42 kr/liter => summa skatter
-----------------------------------
12.28 kr/liter => rek.pris för 95 oktan (bemannade stationer)


Skatter
=> punktskatter = 4.96 kr/liter
=> mervärdeskatt 25% = 2.46 kr/liter

Vid senaste höjning med 30 öre/liter är mervärdesskatt (moms) inkluderat med 6 öre/liter.

alltså,  över dubbla i skatt det är fanimej inte rimligt,  vad ska vi bilägare göra för att få det vi vill ha till bättre pris?
kan inte vara rimligt att betala över 200% i skatt, vad skulle politikerna säga om att betala över 200% i skatt på sin jävla lön som ligger närmare 100 papp i månan?,  det är skamligt att dom tar ut sånna avgifter för drivmedel.
finns dom som inte klarar sig utan bilen.

/Fearsy

....:::: |[ Volvo S800 GLT ]| ::::....
Skokloster here we come
Renjägarn
4 september 2005 · 638 Inlägg

Enbart staten som drar in vinsten på skiten!  Jobbar på OKmack och vi tjänar ca 40 - 50 öre / liter, en enda smitning typ så ryker den dagens vinst på bränslet sad

Många idioter som inte fattar det utan klagar på mackarna för att vi har höga priser, det är staten som sätter gränsen inte vi.

Kommer väl nånting här snart!
nofearsy Bilbyggare
4 september 2005 · 225 Inlägg

jag vet dock att de e våra SK folkvalda som styr detta,
om man ändå kunde få folkets vilja igenom någon gång.
vetkar som våra folkvalda aldrig har lyssnat på oss bilägare.
ända dom gör är att höjja alla skatter kring bilar så ingen kommer ha råd med bilar snart och hela landet kommer kolapsa, ingen jävel kommer ha råd att bo på landet eller ens utanför stan..

"levande lands byggd" "små orter måste få hjält att överleva"
osv osv hör man gång på gång, men tror dom ens själv på de?
idioterna som tjänar närmare 100 papp i månaden?
jag kan lova att INGEN som tjänar kring 10 000 efter skatt har råd med bil om dom bor ett par mil från jobbet på landet.

att dom inte kan få upp ögonen någon gång!

Borde börja smuggla bensin direkt från tillverkana och öppna en svart mack ..

....:::: |[ Volvo S800 GLT ]| ::::....
Skokloster here we come
valkonen Bmw E36
4 september 2005 · 304 Inlägg

"jag kan lova att INGEN som tjänar kring 10 000 efter skatt har råd med bil om dom bor ett par mil från jobbet på landet."

Det där var tråkigt att höra.
har precis köpt min första bil och har 1,5mil till min skola.
Har ca 6000kr per månad.

Hoppas dom sänker bensin priset snart, då blir alla glada och nöjda smile

Alexx
4 september 2005 · 141 Inlägg

Folket och bilisterna i Sverige är riktiga j-vla fegisar!! Allt vi kan göra är att knyta näven i byxfickan och säga för oss själva fan nu gick bensinpriset upp igen...men den går säkert ner igen. HALLÅÅÅÅ 12 j-vla spänn för en liter??? Lite action hade aldrig skadat i detta urtrista, torra land. Lite agerande från folkets sida för det är ju trotsallt VI som har valt dem träskallarna på tronen, eller hur? Då är det väl vi som ska bestämma hur vi vill ha det och inte ösa dem med pengar! Inte fan är det någon som öser mig med pengar, snarare tvärtom, dem skinnar MIG på pengar och jag har röstat på att dem ska göra mitt liv bättre! VAR??? Jag har inte märkt nåt som blivit bättre! Det blir bara sämre! Vi halkar efter i allt!
Lite jävla anamma är vad som behövs här, att röra om i grytan och visa vart skåpet ska stå, men det betvivlar jag att det kommer ske, så fegt folkslag som vi är. Ut och blockera stora delar av vägar, bensinstationer, och lokaltrafiken så det blir lite kaos!

Visst förstår man att oljan börjar arta sig och det är väl inget bra tecken, men varför skylla på detta med prishöjningen när hela 7 spänn är ren skatt om inte mer?? Skatt till vem?! Perssons nya villa?!! Räcker det inte med skatten som betalas varje år för att få ett sketet lite fult klistermärke på bilen, så ska man ta över 7-8 spänn PER LITER man tankar också.  Vägarna här är värre än i U länderna, gropar och hål överallt. Jag vill så gärna veta vart dessa pengar från all bensinskatt och fordonskatt tar vägen, för inte fan går dem till bilägarnas ändamål, att GÖRA nåt med pengarna så vi slipper bita ihop tänderna varje gång man råkar köra ner i ett hål mitt på vägen.

Aleksandar

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
Holme
4 september 2005 · 1 417 Inlägg

Kan man inte strejka? Alla som är ute och åker ett visst datum ett visst klockslag stanna bilen mitt i gatan.. "Vi har inte råd att åka vidare när soppan är så dyr."
tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang