Problem med polisen, mister eventuellt körkortet.

ShadowSaint
3 september 2005 · 3 Inlägg

Jag kom för några helger sen och körde på E6:an, kungsbackaleden genom Göteborg klockan 01:00-02:00 på natten.

Jag var opåväg från kungälv och skulle hämta några polare från flyget som kom in på Landvetter.
Jag körde laglig hastighet och märkte då under färden något tickande i bilen men tänkte inte på det..

Så körde jag av på riksväg 40 mot jönköping och strax innan det slängde jag en titt på instrumentpanelen och såg att motorn kokade, jag svängde av direkt och stängde av bilen, strax efter det kom polisen och var mkt otrevliga och tryckte verkligen ner mig och påstod att jag hade kört 150km genom staden och jag nekade in i det sista tills jag fick två val

1, NEKA: Jag får böter på 5000kr och det går till rätten och jag mister körkortet på att jag kört 150km

2, ERKÄNNA: Jag får böter på 1600 och ingen rättegång samt de skriver ner hastigheten till 100km på en 70-väg..

Nu är det så att jag är så himla nervös på hur det kommer gå för mig och vet inte vad jag ska göra..

jag erkände och nu efter det valde jag att bestrida detta, min underskrift kan igilltigförklaras om det var under ocker och det var det.. de målade upp bilden så mkt och i princip var det ren terror... inga som helst otrevligheter och efter jag skrev på så testade han mig och gjorde hånade mig... hur mkt jag än ville skrika "JAG HAR INTE GJORT NÅTT!!) så vågade jag inte detta..

Så några som har lite tips på hur jag kan göra... håller redan på och forskar i det hela nu..

hur som helst.. de bevisen var att de åkte efter mig (kom precis kanske 10sek efter jag stannat för motorhaverit), "varma och klibbiga däck" samt oljebelagd motor(för toppen gick för en vattenslang låstnade från kylaren..

bilen jag körde var en BMW 320 -80..

om några kan hjälpa mig eller berätta om  liknande händelser mottages dem tacksamt..

MVH//Fredrik

Goffen Administratör
3 september 2005 · 2 974 Inlägg

Jag är ingen advokat eller så men har man erkännt så brukar det bli rätt jobbigt har jag hört....... Man ska aldrig skriva på o erkänna utan be att få med sig lappen o begära juridiskt andrum/råd.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
loudness
3 september 2005 · 4 554 Inlägg

har med hört att man aldrig ska skriva på något på plats.. men vem tänker på de..

chrizz Administratör
3 september 2005 · 11 783 Inlägg

För det första så låter det lite dumt att erkänna något man inte har gjort (om du nu verkligen är oskylldig) ... för det andra... öh, hm, det var nog allt jag hade att skriva nu wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
-Ncs-
3 september 2005 · 321 Inlägg

Man ska aldrig erkänna, speciellt om du inte har gjort något fel. Du skulle ha bett om papper på deras uppfattning och låtit det gå den juridiska vägen, om det nu hade gått så långt(!)... Nånstans på deras rapport ska det stå när deras laser senast är kalibrerad, det måste den vara samma dag som den hämtas ut för användning. Är den inte kalibrerad har dom inget att säga till om, även om dom klockar dej på 150km/h!

Men hur som helst så skulle du INTE ha erkänt utan bara bett om rapport, varken mer eller mindre...

Om du redan har erkänt så kommer det förmodligen bli väldigt svårt att vända på steken...

hoppas det löser sej iaf...

Mvh / Niclas

Tough ain´t...ENOUGH!
crassappeal
3 september 2005 · 37 Inlägg

Kan ju säga som dom andra att man absolut inte ska erkänna något man inte har gjort eller skriva under något under press. Men det är ju ganska lätt o säga när man sitter hemma och är lugn smile vet faktiskt inte hur jag själv skulle ha gjort, man vill ju bara bli av med dom så fort som möjligt men jag tror att jag hade nekat.. kanske inte så informativt för dig eftersom det du frågade efter var hur du skulle göra.. det enda jag kan tänka mig att du kan göra är att kontakta polisen? säg vad som hände och håll tummarna på att du inte får ett rötägg som stoppade dig att ta hand om ärendet? smile aja jag skulle iallafall ha kontaktat polisen..

edit: dom kan inte ge dig böter innan ärendet har gått igenom rättegång vilket det knappast kommer att göra.. dom var antagligen bara sugen att förstöra dagen för nån stackare..

Senast redigerat av crassappeal (3 september 2005)

chrizz Administratör
3 september 2005 · 11 783 Inlägg

Jag har faktiskt inte förståelse alls över att man erkänner något när man är oskyldig, om man nu inte sitter fänglsad och torteras med elchocker wink

Är man oskyldig så är man. Punkt slut, och jag skulle ta det till rättegång och stå på mig in i det sista om jag så måste. Att erkänna bara för att slippa undan lite billigare (som de påstår) håller inte för mig iaf. Det är mer en principsak än ekonomisk fråga (iaf om det handlar om några tusenlappar hit eller dit) ... blir det rättegång och de förlorar så måste ju de betala kostnaderna iaf.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Renjägarn
4 september 2005 · 638 Inlägg

säger såhär, har du nu erkänt så får du ju nästan skylla dig själv om du åker på det?

Sätter mig emot det dom säger konstant tills jag fått nog med bevis mot mig, kan dom inte ge mig något bevis på att jag t ex kört för fort så blånekar jag så säger dom " Jaha då blir det rätten "   Will NEVER happen lixxom, har dom inget att gå på så hotar dom och inget mer. Dom loosar utan bevisningen.

Kommer väl nånting här snart!
ShadowSaint
4 september 2005 · 3 Inlägg

För det första så vill jag tacka alla som svarat..

Sen, jag erkände mest för att det var en sådan knivig sits.. han hånade mig hela tiden, han påpekade hela tiden att körkortet var på prov o det inte kunde vara så lätt för mig och ta nytt...

helt enkelt fick jag sitta i min bil medans de såg ner på mig, men ni som kanske känner till gbg.. så fann min advokat att de hade tappat synen på mig på e6:an i gbg under någon bro, det är inne i stan nu när jag tänker på och de hade tydligen legat 170 och sedan gasat upp till 200 och de kom ikapp mig sen när jag stod still...

det var alltså otrevligheter ända in till det sista och i den stunden kände jag mig så jävla liten..

inget jag tänkte på då... borde tagit det vackert och frågat om bevisen.. och alla de bvis de har mot mig står där uppe...

1. åkt efter från en lååååååång distans, tog mig stillastående
2. varma o klibba däck (är det ett brott och ha det??)
3. Oljebelagd motor (konstigt slang från kylningen lossnade, upptäckte inte detta direkt och man kan t.o.m stå stilla på tomgång utan kylning kan toppn gå)

hmm, men jag får se hur det kommer bli...

förövrigt skrev crassappeal att man ska kontakta polisen, visst, det gjorde jag dagen efter och förövrigt beskrver jag polisen idag som maffia... ärendet gick till deras chef som min pappa pratade med och han sa "Jag kan inte ta mina grabbar bakom ryggen igen", de kom till diciplin nämnden men de hade inte gjort nått fel, förövrigt gick ärendet till åklagare och han avskrev det hela UTAN ATT FÅ VETA allt som hände...

det kallar jag iaf en jävla maffia!

spunk_totte VD / SPRINGPOJK
4 september 2005 · 605 Inlägg

ShadowSaint

Tjenare jag är också ifrån kungälv!
Jag har blivit av med ett körkort och blivit tagen för fortkörning massa ggr.
Men alltid sluppit undan!

Nu vill inte jag leka besserwisser men tills nästa gång några tips.

Neka alltid!

Blir du tagen av en polis i bil utan radar så vet du att om du nekar klarar du dig, dom har sällan några becis å har dom det å du nekar ändå så vet dom att det kommer bli ett j-vla jobb för dem att sätta dit dig, kanske får dom åka till rätten på ledig tid skriva massa rapporter osv, å detta gör dom i vissa fall, men inte för en fortkörning. Å även om du hamnar i en rätte¨ång så löser en hyffsat duktig advokat dina problem ändå.

Har dom tagit dig med radar, vägra skriv under bara VÄGRA,
Vad händer då? skriver du under tar dom ditt körkort å du får köra bil i ytterligare 48 timmar sedan e det bye bye (ifall du har prövotid).
Nekar du däremot så kommer du bli kallad till rätten i 70% av fallen,
Väl där så inleder du bara iskallt å säger, jag körde inte för fort era mätinstrument måste varit fel kalibrerade, Dom har tvång på att kalibrera alla mätinstrument samma dag som mätningarna skall göras å lämna in mätprotokollet, då detta är ganska omständigt så sker det inte så ofta. Polisen som tog dig kommer då säga nä nä nä dom kalibrerades samma dag, då säger du det har jag svårt å tro men ok får jag se mätprotokollet, då blir till 90% chans svaret öh hm det finns inget sådant, å då avkallar domaren fallet i brist på bevis.

När vi kommer till hoten du pratade om alternativ 1 eller 2,
Så e det bara skitsnack, 5000 spänn up my ass, du får 1800 kronor
å dom snackar alltid om den enkla eller den svåra vägen
Där den enkla vägen alltid innebär ett erkännande på plats å den svåra vägen innebär höga böter osv, Då säger du bara jag tar den svåra vägen tack
Va iskall poliser är bara människor du kan bara hoppas på att han skall klippa till dig för då vet du att hane en värdelös polis å nu har du chans att sätta dit honom istället!

Men nu över till vad som kan hända:

Du skall såklart bestrida allt detta, å då kommer det förmodligen gå upp i länsrätten, då säger du allt detta om hur han hotade dig å uppträdde på ett sätt som skrämde dig, å eftersom du aldrig gjort något olagligt så är du ovan i polis närvaro. Å då han berättade om 5000 kr i böter så kände du att du hade inget annat val än att erkänna denna handling som du inte ens var skyldig till. Pågrund av att du skulle aldrig ha råd att betala 5000 kr och då visste du att du skulle få betalningsanmärkning å inte kunna flytta hemifrån å hela den baletten, då kommer domaren säga att ett bötesbelopp på 5000 inte kan utdömas på en fortkörning av den kalibern, å då börjar han genast mistro den utpekade polisen å vips hamnar du i ett behagligt övertag som du med stora möjligheter kommer kunna surfa på ända in i mål med.!

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!
Hummer H3 (2006)
Scratch
5 september 2005 · 719 Inlägg

Spunk med visdoms ord! dom kunde ha hjälpt min kompis som blev av med kortet för nån dag sedan när han körd 82 på 50 väg enligt radarn!

live free, die young.
Sharky
5 september 2005 · 10 287 Inlägg

Har man stannat bilen och endera klivit ut eller om dom kommer först när man stått stilla en "stund" så är det bara att fråga dom hur i helsefyr dom kan veta att det var just jag som satt bakom ratten.
Det finns fall med bla Firmabil (Audi S8) med fyra kostymer som hade bråttom satan söderut förbi Linköping. Snuten plockade dom med laser men S8:an stannade inte förrän senare vid en mack. Och när snuten kom så stod alla fyra utanför bilen och käkade glass. Snuten helt vansinnig men kan inte göra ett dugg.


--------------------------------------------

1. Fråga efter godkänt platsprotokoll (platsgodkännade)?

"Lagstöd: RPSFS 2003:6, 3 Kap.
Kontrollplats och handhavande Kontrollplats
1 § Ett platsprotokoll Hastighetsövervakning med laserhastighetsmätare
(RPS 331.4) skall upprättas över en kontrollplats. Av protokollet skall
framgå mätkontrollantens placering med en lämplig referenspunkt eller
position. "

2. Fråga efter kalibreringsintyg (verifieringsintyg) på laserutrustningen?

"Lagstöd RPSFS 2003:6, 2 Kap
2 kap. Materiel och behörighet
1 § För hastighetsövervakning med laserhastighetsmätare får endast ett
instrument användas som omfattas av ett ramavtal1 som har ingåtts av
Rikspolisstyrelsen.
Innan ett nytillverkat eller ombyggt instrument tas i drift skall det förstagångverifieras.
Instrumentet skall genomgå en periodiskt återkommande
kontroll (omverifiering) inom 12 månader från föregående verifiering. Omverifiering
skall också ske, om instrumentets plombering har brutits vid
reparation, underhåll eller av annan orsak. "

3. Polisen skall tydligt anteckna mätinstrumentets fabrikat, modellbeteckning och tillverkningsnummer samt serienummer på rapporten. Gjorde dom det?

"5 kap. Rapportering
1 § Vid beivrande av hastighetsöverträdelse med föreläggande av ordningsbot
eller annan rapport skall den hastighet som visas i instrumentets
display anges på föreläggandet eller rapporten. Hastigheten skall anges i
km/h och avrundas till närmast lägre heltal.
Vid annan rapportering än föreläggande av ordningsbot skall även anges
1. laserhastighetsmätarens fabrikat, modellbeteckning och tillverkningseller
serienummer,
2. att laserhastighetsmätaren är programmerad med ett säkerhetsavdrag på
3 km/h,
3. mätavstånd,
4. rapporterad hastighet och
5. målyta. "

-----------------------------------------------------------------------

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Stefan1973
5 september 2005 · 305 Inlägg

Här har du hela Klabbet angående Mätning med laser pistol .
Riskpolistyrelsen
http://www.trafikjuristen.se/pdf/hemspdf/Laser-FAP.pdf

Och här med polispilot
http://www.trafikjuristen.se/pdf/hemspd … ot-FAP.pdf

Och helikopter
http://www.trafikjuristen.se/pdf/hemspd … er-FAP.pdf

Senast redigerat av Stefan1973 (5 september 2005)

Alexander Ritseson
5 september 2005 · 56 Inlägg

Jag håller med Peter. Vi har haft problem med vandaler hemma hos oss, men polisen vägrar bry sig. När vi sa att vi skulle dra el på balkongräcket, så de får sig en ordentlig stöt, så skulle POLISEN anmäla oss. Samma med trimmning, de har tid att jaga mopedister som trimmar, eller bilar som kör ngra kilometer för fort. Men våldtäksmän, pedofiler, tjuvar, knarkare, dem har de inte tid med. Man läser ju var och varannan dag om personer som rymt från olika anstalter, varför inte öka säkerheten där??! Nej nej, jaga fortkörare, för det är lättare och mindre farligt. Det är idioti, man börjar ju undra hur det kommer att se ut om ett par år? Högre straff för fortkörare, och inga starff för tjuvar. Visst, regler är till för att hållas. Men det verkar som om vissa regler är nogrannare att hålla fast vid, och det är de reglerna där de kan tjäna pengar.

En motor för mig är en V8
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang