5617
Sök

NM-ökning?

hater
656 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
Kan man höjja Nm separat elelr höjs det bara i samband med chiptrimning, turbokonv. o så?

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

hater
656 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
joo jag vet, men därför kommer NM per automatik när man höjjer hästkrafterna med te.x chiptrim.. jagm enar mer att höjja Nm utan att röra hästkrafterna.. häjlper bättre drivlina kanske, koppling o svänghjul o så?

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

hater
656 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
aa precis.. bra o veta vilka banor man ska gå på.. så man inte köper onödiga saker..

8 928 Inlägg
27 maj 2007
Är det bara jag som är lost i den här tråden?
Trådskaparen vill höja Nm.
Mig veterligen så ändras inte Nm om man byter koppling elller svänghjul.

Fotograf på Tierp iDag

Bamse940Ltt
27 maj 2007
det beror på hur du mappar/ställer in motorn... du kan ju ställa så du har högt hk o mindre Nm eller lite mindre hk o mer Nm...

detta går att ändra genom att justera kam bl a....

8 928 Inlägg
27 maj 2007
RouziMotorsport skrev:
men NM är ett mått på den kraft som motor ger till drivaxeln??
och att byta ut vissa delar till prestanda delar så kan man uttnytja kraften bättre..

har du en motor på 400hk så använder du ju inte hela energin ner till däcken??
HK o NM e två olika saker..
men richar du e mekaniker... du kanske vet bättre big_smile
hehe träff imon ju? big_smile blir skoj

Utnyttja den befintliga ja! men inte öka, lite skillnad wink

Fotograf på Tierp iDag

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
27 maj 2007
Du kan inte öka vridet (Nm) i en bil motor bara så där om du inte har turbo/kompressor eller tubokenventerar.

En motor med en viss cylindervolym har ett specifikt max vrid, tex en 2 liters sugmotor har ca 210 NM som maximalt vridmoment.

220 Inlägg
27 maj 2007
Låt säga att du chippar en bil så ökar BÅDE hk OCH nm..

Bamse940Ltt
27 maj 2007
RouziMotorsport skrev:
men NM är ett mått på den kraft som motor ger till drivaxeln??
och att byta ut vissa delar till prestanda delar så kan man uttnytja kraften bättre..

har du en motor på 400hk så använder du ju inte hela energin ner till däcken??
HK o NM e två olika saker..
men richar du e mekaniker... du kanske vet bättre big_smile
hehe träff imon ju? big_smile blir skoj

drivlinan byter man ju till bättre delar så det ska hålla för högre hk/Nm...

Hk/Nm är två olika saker men med det ena kommer det andra beroende på hur du ställer in motorn så blir dom högre o lägre...

vi kan prata mer om det ikväll Ramin

2 230 Inlägg
28 maj 2007
DSV att man inte kan öka NM utan att Trimma motorn?
om jag fatta det rätt?

så kan det vara då det inte blev som det skulle

5 710 Inlägg
28 maj 2007
whitesnake skrev:
Du kan inte öka vridet (Nm) i en bil motor bara så där om du inte har turbo/kompressor eller tubokenventerar.

Jodå det kan man genom att "elda annorlunda".
Aggressivare tändning är en sak man kan ändra för att öka förbränningstrycket.
Ökas förbränningstrycket från ett värde till ett högre ökas också vridmomentet och därmed även hästkrafterna smile

Sedan är det inte bara fördelar med högt förbränningstryck.... men det är en annan femma wink

MVH Jonas
..............

Fotograf
1 319 Inlägg
28 maj 2007
men man kan mäta nm på 2ställen i motorn och på hjulen. och om man vill öka vridet på hjulen så kan man byta växellåda med annan utväxling så den inte går så fort men blir starkare.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

761 Inlägg
19 augusti 2007
1. du kan inte öka enbart vridet efter som vridet och varvtalet tillsammans bildar effekten..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
19 augusti 2007
Säger som många andra har sagt. Du kan inte enbart öka vridmomentet, eller NM som du säger. Utan ökar du vridmomentet så ökar automatiskt hästkrafterna med.

Och som nån sa så kan du ju byta ut drivlina som är mer optimerad för motorn, men den kan aldrig ge mer vridmoment än vad motorn från början ger ut. Du har ju dessutom alltid transmissions förluster vilket innebär att du aldrig får ut motorns HELA effekt på bakhjulen.

Formler för att räkna ut motorns effekt finns lite överallt på internet, bara att söka.
(Kommer inte ihåg dem i huvudet, typ nåt med varvtal multiplicerat med vrivmoment och något mer tjaffs tongue)

Många har redan påpekat de ja just skrivit men jag hoppas jag gjorde de något klarare iaf smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 661 Inlägg
19 augusti 2007
När jag pluggade dieslar och sådant fick jag lära mig att man absoulut kunde välja mellan effekt i HK eller NM om man ville det. Enklast genom att ändra tyngden på svänghjulet. Ett tungt svänghjul kräver kraft att få snurr på. =suger HK, men lämnar kraft när motorn går tungt = ger Vrid, NM. och tvärt om. därför brukar man lätta det.
Lastbilar och traktorer har därför enorma svänghjul och sportbilar har små och lätta.
MVH

10 287 Inlägg
20 augusti 2007
Mjaaa. Det du får med tunga svänghjul är stor lagrad energi. Tänk på det som ett batteri. Ju större batteri, desto mera kräm till stereon när generatorn inte laddar, men det tar mera energi att ladda upp batteriet igen - vilket gör en motor med svänghjul "sävligare".
(det är exakt samma energilag som tex energilagen för en uppladdad kondensator)

Man kan inte "välja" mellan vridmoment eller hästkrafter på en motor - ett visst vridmoment på ett visst varvtal skapar alltid samma effekt. Man kan inte "välja" att höja vridmomentet på det varvtalet och samtidigt minska effekten.

/Göran

Hardjim skrev:
När jag pluggade dieslar och sådant fick jag lära mig att man absoulut kunde välja mellan effekt i HK eller NM om man ville det. Enklast genom att ändra tyngden på svänghjulet. Ett tungt svänghjul kräver kraft att få snurr på. =suger HK, men lämnar kraft när motorn går tungt = ger Vrid, NM. och tvärt om. därför brukar man lätta det.
Lastbilar och traktorer har därför enorma svänghjul och sportbilar har små och lätta.
MVH

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
20 augusti 2007
Finns i sugmotortrimmarfaq:en.

/Göran

patrikhornfeldt skrev:
Formler för att räkna ut motorns effekt finns lite överallt på internet, bara att söka.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

VAG entusiast
277 Inlägg
20 augusti 2007
Sharky skrev:
"sävligare"

Du vet väl om att man måste heta Säf, Säv, Säw, Sääf, Sääv eller Sääw för att det ska låta bättre.

Audi 1910-2007 97 år
"det viktigaste är inte vad du lyssnar med utan vad du lyssnar på"
"det är väl inte konstigt att det låter kasst när du lyssnar på musik som inte är musik"
Audi: Four rings to rule them all

Sök