RaktRör på golf tdi

mini_4 "VsR"
30 maj 2007 · 19 Inlägg

Funderar på att sätta rakt rör på min golf 4a TDI. Vill att mn ska höra "YLANDET" mer:). Ngn som vet om det hjälper att sätta rakt rör eller man får göra ngt annat för att höra det.
Om ni inte vet vad jag menar med "ylandet" så är det d ljud som kommer när turbon börjat ladda och man släpper gasen så hör man ett "YL"

Tacksam för svar:P

Wille90
31 maj 2007 · 104 Inlägg

Det är väll dumpventilen som åstakommer det ljudet?!

Kettunen
31 maj 2007 ·

Psssssyyysh. Det är dump ventil du behöver då wink Om det är det ljudet haha

bumpe Lastbilsmekaniker
1 juni 2007 · 3 878 Inlägg

Och du styr dumpen med vad på en diesel? EGR ventilen?
Kortfattat, ingen dump på diesel...

Jajemen
12 juli 2007 · 16 Inlägg

mini_4 skrev:
Funderar på att sätta rakt rör på min golf 4a TDI. Vill att mn ska höra "YLANDET" mer:). Ngn som vet om det hjälper att sätta rakt rör eller man får göra ngt annat för att höra det.
Om ni inte vet vad jag menar med "ylandet" så är det d ljud som kommer när turbon börjat ladda och man släpper gasen så hör man ett "YL"

Tacksam för svar:P

Plocka precis bort en ljuddämpare på kompisens tdi och det blev klart mer "ylande" smile rätt gött ljud ändå. Men det vi ville var att få lite mer avgasljud eftersom vi plockade bort ändå dämparen som var där. Men det blev knappt någon skillnad. Skulle sportluftfilter göra att man får lite goare ljud tro?

bumpe Lastbilsmekaniker
12 juli 2007 · 3 878 Inlägg

De lär iaf inte dumpa (pssyssch) som en bensinturbo. Finns ingen avlastning/bypass/dumpventil på en diesel.
Finns inget spjäll på en modern diesel utan en ventil som reglerar mängden avgaser (syrefattig luft) och sen lagom med sås till det. Detta betyder att turbon inte får mottryck och tappar fart som en bensinturbo gör när man stänger spjället, därför ingen dump.

Vill du ha rivigare ljud så går det ju o ha sportfilter och sportavgas på den...

gemini78 Jägermeister
12 juli 2007 · 909 Inlägg

Ylander får du mer av om du byter till öppet filter som Jajamen skrev och lite mer om du byter till rakt rör.

Vi gjorde så på en gammal bmw 524tds och det lät som en lastbilsturbo efter det och man hörde bilen komma på långt håll.smile

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Blacksmoke Säljare/Lagerarbetare
3 januari 2008 · 164 Inlägg

Sätt på öppetluftfilter, plocka bort ljuddämparna, slå ett rör genom katten så ska du nog få se på yl! har haft rakt rör på alla mina disslar utan problem, och med fint ljud! smile

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!
BMW 320/325 "M20B25 T" (1986)
Ahlsen
3 januari 2008 ·

Blacksmoke skrev:
Sätt på öppetluftfilter, plocka bort ljuddämparna, slå ett rör genom katten så ska du nog få se på yl! har haft rakt rör på alla mina disslar utan problem, och med fint ljud! smile

låter som en jävigt dålig idé, inte för att göra någon sur nu men så gör väl bara epa truck pojkarna...
Nä kö du ett riktigt sportavgassysem med en diesel 100 cells racekat så skall det nog låta sen:)

Jongen
3 januari 2008 · 341 Inlägg

Jag har tagit bort katten o ljuddämpare på min, bara 2,5" från turbon o ut smile Låter skitfint, lagom mycket, inte alls så störande som man skulle kunna tro.

subba subba
3 januari 2008 · 4 Inlägg

Jag har också 2,5" utan katt
Funkar utmärkt och väldigt lite soppa tar den

Ahlsen
3 januari 2008 ·

subba skrev:
Jag har också 2,5" utan katt
Funkar utmärkt och väldigt lite soppa tar den

jobbigt bara om man blir stoppad av polisen....väldigt höga böter på det:)

Jongen
3 januari 2008 · 341 Inlägg

Ahlsen skrev:

subba skrev:
Jag har också 2,5" utan katt
Funkar utmärkt och väldigt lite soppa tar den

jobbigt bara om man blir stoppad av polisen....väldigt höga böter på det:)

Vad säger dom o hur kollar dom det? Måste ju nästan lyfta upp bilen för att kunna se om katten fattas?

Ahlsen
3 januari 2008 ·

Jongen skrev:

Ahlsen skrev:

subba skrev:
Jag har också 2,5" utan katt
Funkar utmärkt och väldigt lite soppa tar den

jobbigt bara om man blir stoppad av polisen....väldigt höga böter på det:)

Vad säger dom o hur kollar dom det? Måste ju nästan lyfta upp bilen för att kunna se om katten fattas?

lägger sig ner under och kollar, gjorde dom på min 3 dagar efter jag monterade på min 100 cells racekat, snacka om att jag hade tur, om jag inte minns fel så 15.000-20.000 kr i böter plus ombesiktning

Senast redigerat av Ahlsen (3 januari 2008)

Amazon_123GT Driifter;)
3 januari 2008 · 1 630 Inlägg

vadå 15-20 k i böter?.. polaren fick bara ombes på sin 760 när han körde utan kat.. de han fick böter va på neonet

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Mrjockos V8 Real Power - No Turbo Shit
3 januari 2008 · 544 Inlägg

haha att folk alltid ska övedriva när de gäller böter, kul å läsa:D

V8 - 4 Life
Ahlsen
3 januari 2008 ·

som sagt har absolut ingen aning om hur mycket böter det är men har fått reda på att det skall vara höga böter på det, men som sagt har aldrig råkat ut för det så jag vet inte med 100%

speedshop
3 januari 2008 · 246 Inlägg

Jongen skrev:

Ahlsen skrev:

subba skrev:
Jag har också 2,5" utan katt
Funkar utmärkt och väldigt lite soppa tar den

jobbigt bara om man blir stoppad av polisen....väldigt höga böter på det:)

Vad säger dom o hur kollar dom det? Måste ju nästan lyfta upp bilen för att kunna se om katten fattas?

En tom katt monterad ger i alla fall inga böter o dom räcker till flera kattar..Det effektivaste är o köra med fejkad katt då ett  rör går rakt igenom katten..

Blacksmoke Säljare/Lagerarbetare
4 januari 2008 · 164 Inlägg

I en dieselbil kan de inte mäta om katten fungerar! Det är bara att slå ett rör rakt genom katten! Bara den sitter där är det inga problem! Besiktningen kan inte säga något heller!
Och det där med att det låter epa är också skillnad på dieselbilar! Sätt raka rör på en bensinare och det låter jävlar! Sätt raka rör på en diesel och det mullrar!

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!
BMW 320/325 "M20B25 T" (1986)
delinda
4 januari 2008 · 13 Inlägg

bumpe skrev:
De lär iaf inte dumpa (pssyssch) som en bensinturbo. Finns ingen avlastning/bypass/dumpventil på en diesel.
Finns inget spjäll på en modern diesel utan en ventil som reglerar mängden avgaser (syrefattig luft) och sen lagom med sås till det. Detta betyder att turbon inte får mottryck och tappar fart som en bensinturbo gör när man stänger spjället, därför ingen dump.

Vill du ha rivigare ljud så går det ju o ha sportfilter och sportavgas på den...

fins elektronik dosor man kopplar till gaspedalen som styr en dumpventil på diesel o köpa smile
har både sett och hört det själv

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang