AC i Volvo 740 trasig. Laga?

linkus
5 juni 2007 · 55 Inlägg

Tjenare har mig en volvo 740 och den stackars ACn har sjungt på sista versen, är det nån som vet om man kan laga den på ett fiffigt sätt? Jag har hört att man kan fyllla på nån vätska i systemet men oxå att det är nån givare(?) som man kan byta som är SJUHELLVETTES dyr, eller är den? Nån som vet nått om detta?

I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.
KarlNilsson Örebroare i exil
6 juni 2007 · 970 Inlägg

Beror ju helt på vad som är paj. Om det är torkfiltret, kompressorn, kondensorn, eller om nån packning gått sönder eller om något rör har gått sönder. Ja det finns en smo sagt en del felorsaker att välja mellan smile

Hej FRA!
linkus
6 juni 2007 · 55 Inlägg

aha! då ska linkus undersöka detta mer nära ^^och återkomma med besked.

I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.
Kettunen
6 juni 2007 ·

Va e bilen för års? Är ACn Konventerad till dagens gas? För dom gamla ac,erna måste man konventera om när man ska fylla på dom idag. Exakt vad man ska göra vet jag ej då jag sket i det istället när min gas var slut.

doffen_kicker Avstängd
6 juni 2007 · 84 Inlägg

prova me 5,56 de brukar hjälpa mot allt

Skaune
6 juni 2007 ·

doffen_kicker skrev:
prova me 5,56 de brukar hjälpa mot allt

........???

linkus
6 juni 2007 · 55 Inlägg

Kettunen skrev:
Va e bilen för års? Är ACn Konventerad till dagens gas? För dom gamla ac,erna måste man konventera om när man ska fylla på dom idag. Exakt vad man ska göra vet jag ej då jag sket i det istället när min gas var slut.

det är årsmodell 90 på den, jag vet inte om den är konverterad till gas, kan man kolla det på nått sätt?

I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.
jensii Stolt Saabägare
11 juni 2007 · 5 Inlägg

Gas är det i alla AC-system, frågan är om du har R12 eller R134a. Från början är det med 95% säkerhet R12 i din 740; denna gasen användes fram till 1992 men får inte återfyllas igen p.g.a. miljöskäl. roll

Därför måste systemet konverteras till R134a om den inte redan är konverterad. Borde ligga något kvitto med i bilen, eller vet kanske dess förra ägare något om detta.

Det är alltså ingen vätska du fyller på, utan en gas, oavsett om den är konverterad eller ej.

Lycka till!

//Jenz

SAAB 96 -79 "Doris" - Voltad :'(
SAAB 9oo -85
SAAB 9ooo Aero -96 "The True Extension Of Life"
mo_tattoo
12 juni 2007 · 275 Inlägg

jag köpte en 745:a för en vecka sen, och hoppades att ac:n skulle funka, men nej!
givetvis inte, man kan ju inte ha tur för en gångs skull...
iaf så var det ett rör som sitter nere vid höger framhjul som läckte och det är visst väldigt vanligt...
så du kan ju alltid kolla det till att börja med.
edit. det brukar stå på en lapp i motorrummet vilken gas det är...
men jag vet iofs inte om de sätter nån ny lapp över när de konverterar...

Senast redigerat av mo_tattoo (12 juni 2007)

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
BMW 530d (2009)
linkus
12 juni 2007 · 55 Inlägg

okej då ska jag kolla detta  när jag kommer hem tack för hjälpen..

I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.
pwilhelm Hewi
12 juni 2007 · 571 Inlägg

De sätter en ny lapp vid konvertering , har iofs hört att man kan köra de gamla systemen på nya gasen fast då med ngt sämre kyl effekt men om det stämmer vet jag ej.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
klimpan
12 juni 2007 · 2 600 Inlägg

ursäkta mig jag låna bara din tråd en minut smile jo jag ha en scorpio ifrån 94 måste jag koventera om den eller går den redan på gas eller kan man se det på en lapp?

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
pwilhelm Hewi
12 juni 2007 · 571 Inlägg

Det skall sitta en dekal i motorrummet där det står gastyp och vilken mängd(vikt) det skall vara i systemet.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
klimpan
12 juni 2007 · 2 600 Inlägg

vad heter den gasen som inte är vätska eller vad man ska säga någon som vet de?

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
pwilhelm Hewi
12 juni 2007 · 571 Inlägg

Tror de flesta gaserna är i vätske form när de lagras eller används i slutna system , varför undrar du?

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
klimpan
12 juni 2007 · 2 600 Inlägg

så jag vet vilken gas det är i min så jag vet om jag måste koventara om den eller inte smile

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
pwilhelm Hewi
12 juni 2007 · 571 Inlägg

Både gamla och nya gasen är flytande när den fylls på. Det som du skall kolla efter är att det skall stå R134 på klisterlappen om du har nya gasen.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
klimpan
12 juni 2007 · 2 600 Inlägg

okej tack=)

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
mo_tattoo
12 juni 2007 · 275 Inlägg

han som fyllde min ac har jobbat med sånt väldigt länge och han menar att man behöver inte konvertera...

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
BMW 530d (2009)
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
Zoulosa
12 juni 2007 · 28 Inlägg

du kan INTE använda det nya köldmediat i ett gammalt system pga att packningarna pajar. när jag köpte min 740 var den konverterad och det kostade 11 000 kr. det måste sitta en gul lapp på torken om den är konverterad på 740 90års modell sitter den på vänster sida av motorn.

Better fight for something than live for nothing
www.myspace.com/solitudeswe
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang