Neonlampor under bilen "alla färger olagligt?"

M1cha
16 september 2005 · 645 Inlägg

Jag ska sätta dit en "Knight rider"neon i fronten på min bil. Är det olagligt? :o

Toyota Scion xB "Skokartongen" (2004)
Toyota Supra MKIV Euro-spec 6spd "Vänsterstyrd" (1994)
volvo850gle Volvo-Führer
16 september 2005 · 69 Inlägg

vissa färger är väl rätt domt att ha på när man kör, t ex. blått (som är utryckningsfärg) rött framåt då det bå långt håll kan se ut som bakljus, vitt bakåt, då det på långt håll kan se ut som framljus.. ja, det skapar förvirring i alla fall.. smile

Jag kräver inte respekt. Jag kräver TOTAL UNDERKASTELSE!
(Jag kör ju faktiskt VOLVO!)
pimp-in-rby
16 september 2005 ·

va faan tro poliserna då? att man väjer och kör av vägen för att man sitter och glo på andras ljus,då e de ju samma sak med helljus,extraljus och dimljus

Senast redigerat av pimp-in-rby (16 september 2005)

R.M.H
16 september 2005 · 3 Inlägg

Prata med en trafikpolis så sent som igår om de med neon... körning med neonljus på är olagligt(kvittar färg) får bara användas vid utställning egenteligen, men när bilen står stilla kan dom inte säga nått... \\micke

Janken Driver
16 september 2005 · 2 111 Inlägg

R.M.H skrev:
Prata med en trafikpolis så sent som igår om de med neon... körning med neonljus på är olagligt(kvittar färg) får bara användas vid utställning egenteligen, men när bilen står stilla kan dom inte säga nått... \\micke

Det jag sagt hela tiden.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
T-Ruud
16 september 2005 · 53 Inlägg

Men sluta nu, det är totalt förbjudet att ha neonljus under bilen igång på allmäna platser.  På uställningar och sånt är det okej, men inte ute, inte ens på parkeringar.

T-Ruud has spoken.

pimp-in-rby
17 september 2005 ·

T-Ruud skrev:
Men sluta nu, det är totalt förbjudet att ha neonljus under bilen igång på allmäna platser.  På uställningar och sånt är det okej, men inte ute, inte ens på parkeringar.

T-Ruud has spoken.

a just de,man kanske bränner sönder vägen

Janken Driver
17 september 2005 · 2 111 Inlägg

T-Ruud skrev:
Men sluta nu, det är totalt förbjudet att ha neonljus under bilen igång på allmäna platser.  På uställningar och sånt är det okej, men inte ute, inte ens på parkeringar.

T-Ruud has spoken.

Och din källa är? :
Skriv inte bilsport för då grinar jag wink...

Ge mig en länk till polisen eller vv där det står ordagrant att det är olagligt ens på en parkering. Tvivlar stakrt på ditt uttalande.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
drömmaren Corrado Club Sweden
17 september 2005 · 73 Inlägg

Neonljus är olagligt när man kör OCH när man står parkerad! Hurvida sen poliser orkar lägga energi och pappersarbete på neonljus är en annan fråga. Neonljus är altså endast tillåtet under utställningar mm.

MVH JP

Janken Driver
17 september 2005 · 2 111 Inlägg

drömmaren skrev:
Neonljus är olagligt när man kör OCH när man står parkerad! Hurvida sen poliser orkar lägga energi och pappersarbete på neonljus är en annan fråga. Neonljus är altså endast tillåtet under utställningar mm.

MVH JP

Men varför upprepa? jag har bett om specifik lagtext som styrker.Ge mig en länk och stämmer det att det är som ni säger så säger jag inget mer.men sluta försök låta som faktaböcker när ni skriver det ni tror. Fakta tack!

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
T-Ruud
17 september 2005 · 53 Inlägg

Nu har jag skrivit ett mail till polisen och frågat,  får svar på måndag..

Janken Driver
17 september 2005 · 2 111 Inlägg

T-Ruud skrev:
Nu har jag skrivit ett mail till polisen och frågat,  får svar på måndag..

Ok.låter bra.Skickade ett angående sänkning förut men fick aldrig något svar men men..bra.såvida inte den polisman som svarar bar skriver de enklaste svaret.nämligen det är totalförbjudet, enbart i syfte att få färre att montera neon tongue. ska bli kul o få se vad de säger nu iaf smile. bra initiativ.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
nthyrsson
21 september 2005 · 257 Inlägg

Vad jag har hört så får man inte ha något annat ljus än grundljus rött bak vitt fram. Inte ens när man står still. Ända gången du får ha Neon eller Led under bilen är när bilen är avställd. Däremot får man ha vilket ljus man vill inne i bilen.

det är va ja har hört!!

pierrejonssonagren Ansvarig utgivare för Borås Nyheter
21 september 2005 · 412 Inlägg

tjena!

Fick detta svar idag av trafikpolisen i gbg angående neonljus under bilen---

Ämne:  Ang: lagen om neonljus
 
  |  |  | Inkorgen


Hej Pierre!
Enligt Vägverkets föreskrifter 2003:22 (finns på nätet under www.vv.se,
Vägverkets författningssamling). 27 kapitlet 9§ "Fordon får inte ha
strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i
dessa eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter".

Det är inte tillåtet att ha neonljus under bilen.

Med vänlig hälsning
Trafikpolisen i Göteborg

‹«‹ • Pierre Jönsson Ågren • ›»›
Volvo S60 Polestar "3.0L T6 AWD" (2015)
Janken Driver
21 september 2005 · 2 111 Inlägg

SnuttisPuppan skrev:
tjena!

Fick detta svar idag av trafikpolisen i gbg angående neonljus under bilen---

Ämne:  Ang: lagen om neonljus
 
  |  |  | Inkorgen


Hej Pierre!
Enligt Vägverkets föreskrifter 2003:22 (finns på nätet under www.vv.se,
Vägverkets författningssamling). 27 kapitlet 9§ "Fordon får inte ha
strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i
dessa eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter".

Det är inte tillåtet att ha neonljus under bilen.

Med vänlig hälsning
Trafikpolisen i Göteborg

Stod ingeting i polisens brev om gatreggade #offroad bilar faktiskt får ha det.dock bar på när de inte kör på vägen. Ska fråga nästa polisman jag träffar för ett mer ingående svar. För det där svaret hade man ju väntat sig då de utgår ifrån att man menar vid färd på allmän väg. Men de är klart att man inte har det på då eller vad äger ni som har det? hur reagerar farbor blå om ni står med det på ,stilla på en parkering med AVSTÄNGD motor.? Det är detta jag är nyfiken på,att det är förbjudet vid körning vet ju tillomed snuten haha..tongue

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
drömmaren Corrado Club Sweden
21 september 2005 · 73 Inlägg

erkänn att du hade fel istället.

FilipD
21 september 2005 · 97 Inlägg

när jag ringde klamarläns polisen sa de att det var okej att ha det stan (för att det finns så mkt annat ljus och neonskyltar).
men inte om du kör på landsväg.

vissa är nöjda med lite effekt!
Vissa är inte nöjda med mycket effekt!
Janken Driver
24 september 2005 · 2 111 Inlägg

drömmaren skrev:
erkänn att du hade fel istället.

Fel? har jag någonsin sagt att det är lagligt med neon på allmän väg? jag har krävt ett ingående svar från polismyndigheten. inget annat. Drömmaren, jag är inte ensam om att tycka det vore rimligt att de inte kan göra något om bilen är avslagen/parkerad. Lika lite som de kan göra åt innerbelysning då bilen är parkerad. Olagligt på allmän väg  = självklart. men vid parkerat tillstånd? om det var det så varför gör inte svenska bilprovningen som den finska? dvs inte släpper igenom bilar med neon under bilen. bara något att fundera över...säger varken bu eller bä!. o drömmaren,dream on!

Senast redigerat av Janken (24 september 2005)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Johlsson "A Johlsson"
24 september 2005 · 302 Inlägg

"Neonljus är olagligt när man kör OCH när man står parkerad! Hurvida sen poliser orkar lägga energi och pappersarbete på neonljus är en annan fråga. Neonljus är altså endast tillåtet under utställningar mm."
-- Var drar de gränsen för parkerad då? En utställning på en parkering eller annan plats tex hamn går ju som parkering. Eller har de som anordnar utställningen bett/fått tillstånd till att de bilar som förekommer där får använda neon? Nej du din drömmare... =p

"strålkastare eller lyktor".
-- Det har man hört tidigare. De polismän jag diskuterat saken med säger att det är upp till var och en polisman hur de ser på saken. För när jag lade fram argumentet vad neonljuset, alltså ett "lysrör" skulle klassas som lykta elr lampa så fick jag det som svar. Och han kunde inte svara på om det ens var en lykta eller lampa. Jag stängde då aldrig av det sista sommaren ens när jag blev stoppad för de hade ju inga argument för sin bot.

Bara att argumentera emot gällande den saken tills de säger till 100% till mig att det är under kategorin lykta elr lampa.

Senast redigerat av dasonyistozon (24 september 2005)

T-Ruud
27 september 2005 · 53 Inlägg

Nujävlar har jag fått svar från polisen!





"Svar: Får ej förekomma. Belysning skall lysa framåt och bakåt.

Bo Brändewall
Trafikpolisen Östergötland



> Hejsan, vilka lagar gäller för neonljus under bilen?     
>
> Hälsningar
>             //Tomas"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang