Styling: Hemmagjorda kjolar

parayaCar
18 september 2005 · 424 Inlägg

Hej,

har några frågor till alla er som gjort egna kjol-kit till bilen. Håller på att vrålstyla en gammal toyota, med hemmagjord framspoiler och sido/bakkjolar.

Började med projektet nu i höst och har hunnit göra en rätt så okej framspoiler i karosseriplåt. Jag upptäckte dock ganska snabbt att plåt är ett ganska stelt material som de inte går o göra så mycket åt. Spoilern blev en enkel plåtbit och inte mycket mer än så. När jag ser bilder på andra hemmabyggen är kjolarna långt mer avancerade än så, med er teknik tycks ni ha haft långt mer frihet vad gäller formgivning än vad jag haft med plåten.

Så skulle nån kunna ge mej en lektion eller exempel på hur man gör riktigt snygga kjolar hemma i garaget? skulle vara kul att lära om alla möjliga tekniker.

/paraya

**// Toyota \\**
Janken Driver
18 september 2005 · 2 111 Inlägg

bygg en grund av tex fogskum,frogolit.spackla/skär tills den ser ut som du vill ha den.sedan plastar du på det. polyster och glasfiberväv. tänk på att ployesern smälter friglot så lägg folie emellan.hoppas dett gav något iaf...är så jag gått till väga så långt. lycka till!ser fram emot bilder! smile

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Zerxzaz
18 september 2005 · 4 Inlägg

Se även "göra egen front" tråden

Wvon Baron...
Aldin AT Däck
18 september 2005 · 501 Inlägg

jag hade ett tunt metallnät när jag gjorde mina sidokjolar men så köpte jag nåt annat nät liknande sportgrill e det e mycket mer avancerat tungt som fan o böja det men allt går med den rätta tekniken du kan ju kolla in min bild på bakjolen det e bara en början nu ska den böjas o sånt o sedan på med glasfiber o spackla

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se
parayaCar
18 september 2005 · 424 Inlägg

tack för svaren.

jag skulle helst vilja hoppa över plastningen och måla direkt på frigoliten, o sedan hänga fast alltsammans på bilen. Det var så jag tänkte mej från början när folk började tala om frigolitstommar.

hur många burkar plast går de åt till en hel spoiler????? dyrt som fan?

ska lägga ut bilder på bilen snart, är ny medlem här så ja har inte hunnit. hoppas ja inte blir kickad innan ja lagt ut bilen! tongue

/simon

**// Toyota \\**
parayaCar
19 september 2005 · 424 Inlägg

nu ska vi se, har läst på lite om plastning!
så det här är min teori. Jag behöver glasfiberväv och en burk polyester. så klär jag objektet jag ska gjuta av med glasfiberväen om penslar över med polyester.

är polyesterplast dyrt och i vilken form köper man det? flytande på burK??

/paraya

Senast redigerat av parayaCar (19 september 2005)

**// Toyota \\**
wipeout
19 september 2005 · 44 Inlägg

Jepp flytande på burk med härdare.. inte så dyrt

parayaCar
19 september 2005 · 424 Inlägg

okej ska leta reda på var jag kan köpa det där jag bor.

**// Toyota \\**
sleepless Hård skalle
20 september 2005 · 229 Inlägg

Biltema säljer polyesterplast på burk för typ 200 litern tror jag men
kom ihåg att du måste köpa härdare också. Finns även det på biltema
och var noga att du får rätt mängd när du blandar.

All on... ...full out!
parayaCar
20 september 2005 · 424 Inlägg

Bättre än så! enligt biltemas hemsida.

Polyester 1,0 l
89,90 kr

Härdare 20 ml (räcker till 2 liter polyester)
29,90 kr

Glasfiberremsa 300x10 cm
34,90 kr
eller
Glasfibermatta 100x90 cm
34,90 kr

Summa: 157.70 kr
tillkommer penslar o sånt men de har man väl hemma

Vad ska jag välja, glasfiberremsa eller glasfibermatta? Glasfiberremsan är vävd, har arbetat me de förr, är ett helvete för väven går upp hela tiden. Kanske mattan är att föredra?

Men av nån anledning så finns här i Umeå ingen Biltema!!

/paraya

**// Toyota \\**
parayaCar
25 september 2005 · 424 Inlägg

Hej,

har gjort en bild föreställande min idé till en spoiler.
http://www.garaget.org/mypage/user_edit.php?carid=10672&imageid=96456

spoilern blir ju rätt så kantig så jag tänkte att de måste ju gå att göra ett skelett i trä och fogskum! som man sedan plastar på, sen tar man loss plastformen och fäster den på kofångaren.

låter de klokt? men fungerar släppmedel på trä, eller kommer träet att suga upp medlem och göra så att formen fastnar på stommen för alltid?

/paya

**// Toyota \\**
spunk_totte VD / SPRINGPOJK
25 september 2005 · 605 Inlägg

Jag byggde en kjol en gång, till en toyota corolla då använde jag hönsnät & byggskum för att göra mjuka former

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!
Hummer H3 (2006)
parayaCar
25 september 2005 · 424 Inlägg

okej, vad stagade du upp de hela med?

**// Toyota \\**
Bahuba Team Plåtskrammel Fårö
28 september 2005 · 53 Inlägg

Här är en bra anvisning tycker jag...
http://www.mitsuclubsweden.com/mcs/guid … sfiber.htm

Skjut inte upp till i morgon det din hustru kan göra idag.
Saab 9-3 SC Vector 1.9tid "293 parchment silver" (2007)
parayaCar
28 september 2005 · 424 Inlägg

Bahuba skrev:
Här är en bra anvisning tycker jag...
http://www.mitsuclubsweden.com/mcs/guid … sfiber.htm

tackar det var en bra guide, tror jag ska börja med sidokjolar innan jag ger mej på fronten, det verkar enklast.
hur mycket polyester gick det åt till exemplet ovan må'ntro?

**// Toyota \\**
Lindström Envis optimist
29 september 2005 · 454 Inlägg

Så man ska först lägga ett lager plast mot bilen å sen byggskum? Å sen ett lager plast till?

parayaCar
29 september 2005 · 424 Inlägg

lägg aldrig plast mot direkt mot bilen tongue
men det har jag också undrar, varför sparar man inte plasten till sist, när stommen av skum är klar??

**// Toyota \\**
parayaCar
29 september 2005 · 424 Inlägg

ahaaa, det kanske är så att byggskum inte riktigt håller så då stärker man upp med glasfiber mellan lagren, är det så?

inte att förväxla med de lager glasfiber man lägger utanpå, det är ju de som blir ytskicktet.

som i exemplet ovan så behåller dom ju byggskymmet i den färdiga "produkten". Men visst kan man bryta loss glasfibern (om man använder släppmedel eller annat mellan) och låta bara glasfiberformen utgöra den färdiga produkten?

/pannkaka

**// Toyota \\**
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang