3144
Sök

Bensin VS. Diesel

Gangster
61 Inlägg
21 juli 2007
#41
köpte en Chrysler Grand Voyager 2,5td för snart 2veckor sen och har hunnit med 300mil sen dess, senaste tankningen låg förbrukningen på 0,72l/mil å då hade den gått jönköping-burg(tyskland) å tillbax å alla vet att hem går det tungt..


1 129 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
#42
r-ted skrev:
Palicuse skrev:
r-ted skrev:
4000kr är ju ganska låg skatt för att vara diesel bil ..  så det gynnar ju även beg.kunder.
men nu rekomenderar jag ingen att köpa octavia den sitter ju knappt ihop ...

Vad hade du för octavia då?, vad hade den för problem o vart fick du tag i den?.

vart jag fick tag i den ????? gick in till en VAG handlare å berätta vilken utrustning jag ville å 2månader senare så åkte jag å hämtade den???? eller hur menade du ?
allt krångla.. rattarna till stolsintsällning gick av, bilen klara inte stadskörning utan å gå in i felsäkertläge 3ggr hände det, sen pajja växellådan , bälteslåset pajja , dörrsidan skallrade när man spela hög musik. . ... var lite mer saker.. men det som fick mig att byta bil var det med växellådan lämnade in bilen 1gång  i vara och 2ggr i lidköping utan att dom kunde laga det... sen fick jag en tid sista veckan i augusti , har ju fan inte köpt en ny bil för att behöva ställa skiten åt sidan å börja åka nått annat.

skrot bil är vad det är

det var en octavia rs combi Tdi  -07

Ja undra ifall du hade köpt bilen i sverige lr om du hade importerat den. Sen undra jag oxå om  felen som du har haft är barnsjukdomar lr nåt som bara har hänt på just din bil.
Senast redigerat av Palicuse (21 juli 2007)

Teddan
2 495 Inlägg
21 juli 2007
#43
Palicuse skrev:
r-ted skrev:
Palicuse skrev:

Vad hade du för octavia då?, vad hade den för problem o vart fick du tag i den?.

vart jag fick tag i den ????? gick in till en VAG handlare å berätta vilken utrustning jag ville å 2månader senare så åkte jag å hämtade den???? eller hur menade du ?
allt krångla.. rattarna till stolsintsällning gick av, bilen klara inte stadskörning utan å gå in i felsäkertläge 3ggr hände det, sen pajja växellådan , bälteslåset pajja , dörrsidan skallrade när man spela hög musik. . ... var lite mer saker.. men det som fick mig att byta bil var det med växellådan lämnade in bilen 1gång  i vara och 2ggr i lidköping utan att dom kunde laga det... sen fick jag en tid sista veckan i augusti , har ju fan inte köpt en ny bil för att behöva ställa skiten åt sidan å börja åka nått annat.

skrot bil är vad det är

det var en octavia rs combi Tdi  -07

Ja undra ifall du hade köpt bilen i sverige lr om du hade importerat den. Sen undra jag oxå om  felen som du har haft är barnsjukdomar lr nåt som bara har hänt på just din bil.

bilen var köpt hos vag handlare i sverige , motorelektronik var barnsjukdom (fick ny programvara tredje gången)  resten vet jag inte då jag tyckte de var en skit bil och jag kan inte förlita mig på en sådan bil då jag är beroende av bil hela tiden.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

264 Inlägg
21 juli 2007
#44
varför inte slå två flugor i en smäll? pigg motor och mycke vrid. svaret heter V8 wink
får la kanske ta bort en halv fluga på förbrukningen tongue

When Chuck Norris falls into the water, he dosen´t get wet. The water gets Chuck Norris.

Snabb =)
247 Inlägg
21 juli 2007
#45
Kör både och big_smile Men mest diesel för det kostade sist jag var och hämta 6.40kr litern och kommer dubbelt så långt på en tank big_smile sen är det fint med skattebefriad bil big_smile

Just real power no turbo shit =)

1 129 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
#46
Själv ska ja försöka få tag i en fin, billig,  hållbar, o rolig diesel som ja sedan kommer trimma lite. Ja känner mig sugen på en skoda octavia diesel av äldre modell. Men vad det blir vet ja inte än.

218 Inlägg
21 juli 2007
#47
bensin luktar gött men disel är billigt och endå ganska roligt sku jag säjj smile


1 129 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
#48
Sen ja skrev denna tråden så har ja hört att det kommer att ske förändringar med skatterna.


Lastbils dieselarna kommer få en höjning  på 30%

Person dieselarna kommer få en sänkning på 6%.

Dieselpriset kommer höjas.


Det var ett tag sen ja hörde detta, så ja vet inte riktigt hur det har gått. Men man kan ju börja undra hur det blir med transportföretag o sånt ifall det träder i kraft.
Senast redigerat av Palicuse (11 november 2007)

OEM <3
6 957 Inlägg
12 november 2007
#49
De har redan börjat höjas här hemma igår kosta
95 oktan 11.34/L
Dieseln 11.44/L

För 2 månader sen kosta dieseln 8 kr här... hmm

OEM <3

212 Inlägg
12 november 2007
#50
Som bruksbil rockar diesel smile
210hk/420Nm (med box) och runt 0,7-0,8 i stan (varit nere i 0,5l/mil under 100mil landsväg)
Skatten är för tillfället på 3990:-/år vilket är överkomligt (kört 2000mil sen i Januari så)
Faceliften som kom efter har 2700:-/år i skatt vilket är rätt ok
Bilen är en BMW 120d smile

Bus/hobbybil skulle jag nog föredra en bensinare


371 Inlägg
13 november 2007
#51
RHO skrev:
Humm vad alla tjatar om Diesel skatt jag betalar 3300kr/år på min Fabia som för övrigt har 131hk/310Nm det tycker jag inte är dyrt..

Sen är de trim vänliga! med Chip och avgas så har jag på min 190hk/435Nm!!

Och förbrukningen på den nu ligger på:
Motorväg 110km/h 0,49
till och från jobbet 50-90km/h 0,58
Buskörning, fullgas mm 0,85

Så är du intresserad av att köra billigt, snabbt och mycket då är Diesel ett grymt alternativ!!

//Andreas

Jag blev sugen på ett bilbyte big_smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

VW-nörd?
4 332 Inlägg
13 november 2007
#52
Skulle ta mig många tusen mil innan jag börja gå med vinst, småbilar skiljer ju sig diesel och bensin inte åt jättemkt i förbrukning, däremot i skatt...dieselknatter e ju inte vackert heller :p


Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
426 Inlägg
13 november 2007
#53
min nästa blir diesel

/Street

52 Inlägg
13 november 2007
#54
För mig finns det då ingen som helst anledning att välja en Bensinare framför diesel, när jag kör så mycket.
Och då har jag ändå en väldigt dyr vägskatt.

1 129 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
#55
TheeDude skrev:
För mig finns det då ingen som helst anledning att välja en Bensinare framför diesel, när jag kör så mycket.
Och då har jag ändå en väldigt dyr vägskatt.

Ju mer man gör ju bättre blir det oavsett säg big_smile

1 129 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
#56
Då jag såg att lastbils dieselarna skulle gå upp i skatten så tyckte ja lite synd om alla transportföretag, för den skatten blir nog inte billig. Och med det så kommer säkerligen fraktpriserna höjas.

När ja såg att skatten för persondieselarna skulle gå ner så undrade ja varför det hade varit så faligt om dom sänkte skatten mer än 6%.

I längden så ser det ju ut som att sverige vill få bort alla dieselfordon.

1 129 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
#57
Volvo och MB RULES skrev:
Palicuse skrev:
r-ted skrev:

vart jag fick tag i den ????? gick in till en VAG handlare å berätta vilken utrustning jag ville å 2månader senare så åkte jag å hämtade den???? eller hur menade du ?
allt krångla.. rattarna till stolsintsällning gick av, bilen klara inte stadskörning utan å gå in i felsäkertläge 3ggr hände det, sen pajja växellådan , bälteslåset pajja , dörrsidan skallrade när man spela hög musik. . ... var lite mer saker.. men det som fick mig att byta bil var det med växellådan lämnade in bilen 1gång  i vara och 2ggr i lidköping utan att dom kunde laga det... sen fick jag en tid sista veckan i augusti , har ju fan inte köpt en ny bil för att behöva ställa skiten åt sidan å börja åka nått annat.

skrot bil är vad det är

det var en octavia rs combi Tdi  -07

Ja undra ifall du hade köpt bilen i sverige lr om du hade importerat den. Sen undra jag oxå om  felen som du har haft är barnsjukdomar lr nåt som bara har hänt på just din bil.

Lite ot....

Så jävla trött på folk som tror att svensksålda bilar är bättre än tysksålda eller importer. Har sett många importerade bilar (farbror har ett importföretag) och ingen jävla bil har varit i dåligt skick, trots många mil på mätaren, tyskarna tar hand om grejerna.

Exempel: S80 -01 svensksåld, 17k mil, rost och misshandlad.
            : S80 -02 tysksåld, 14k mil, perfekt skick.

skönt att skriva av sig lite....

Själv så bryr ja mig inte så mycke om vart bilen kommer ifrån, bara den är i bra skick o ha blivit bra skött. Försäkringen kan ju bli dyrare om man köpt import, men med tanke på rosten så köper ja hellre en tysk bil än en svensk.

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
13 november 2007
#58
förstår inte riktigt varför alla gillar disel så jäkla mycket... jag kör rätt mycket disel på jobb och kan säga att det enbart är bra i stora tunga bussar och liknande.

Ska en disel motor vara körbar så måste den vara på minst ca 2,5liter med turbo... annars är där så dålig effekt så det e helt meningslöst att ha en motor i den bara... lika bra att putta själv tongue

Och sen ska vi inte tala om det smala registret som det är i en disel, brukar vara mellan 2000 till 3500 varv. Så det blir ett jäkla växlande!!

Sen det här med att laga en disel motor=dyrt!!

Och sen bakar och tickar de så in i helvete (och säg inte att nya dislar inte gör det för de gör dem).

Tackar vet ja bensin smile kan allt som en disel inte kan!!


1 129 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
#59
whitesnake skrev:
förstår inte riktigt varför alla gillar disel så jäkla mycket... jag kör rätt mycket disel på jobb och kan säga att det enbart är bra i stora tunga bussar och liknande.

Ska en disel motor vara körbar så måste den vara på minst ca 2,5liter med turbo... annars är där så dålig effekt så det e helt meningslöst att ha en motor i den bara... lika bra att putta själv tongue

Och sen ska vi inte tala om det smala registret som det är i en disel, brukar vara mellan 2000 till 3500 varv. Så det blir ett jäkla växlande!!

Sen det här med att laga en disel motor=dyrt!!

Och sen bakar och tickar de så in i helvete (och säg inte att nya dislar inte gör det för de gör dem).

Tackar vet ja bensin smile kan allt som en disel inte kan!!

Tja. En diesel brukar va lätt att trimma medan den fortfarande går billigt osv.. Men med tanke på de förändningar som håller på så kanske diesel enbart blir valet för de som kör mycke.

607 Inlägg
13 november 2007
#60
whitesnake skrev:
förstår inte riktigt varför alla gillar disel så jäkla mycket... jag kör rätt mycket disel på jobb och kan säga att det enbart är bra i stora tunga bussar och liknande.

Ska en disel motor vara körbar så måste den vara på minst ca 2,5liter med turbo... annars är där så dålig effekt så det e helt meningslöst att ha en motor i den bara... lika bra att putta själv tongue

Och sen ska vi inte tala om det smala registret som det är i en disel, brukar vara mellan 2000 till 3500 varv. Så det blir ett jäkla växlande!!

Sen det här med att laga en disel motor=dyrt!!

Och sen bakar och tickar de så in i helvete (och säg inte att nya dislar inte gör det för de gör dem).

Tackar vet ja bensin smile kan allt som en disel inte kan!!

Jag växlar då inge mer i min diesel än i någon annan bil det ända negativa är ju att man inte har nå vidare toppfart

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"


Sök