Bensin VS. Diesel

TheeDude
13 november 2007 · 52 Inlägg

whitesnake skrev:
förstår inte riktigt varför alla gillar disel så jäkla mycket... jag kör rätt mycket disel på jobb och kan säga att det enbart är bra i stora tunga bussar och liknande.

Ska en disel motor vara körbar så måste den vara på minst ca 2,5liter med turbo... annars är där så dålig effekt så det e helt meningslöst att ha en motor i den bara... lika bra att putta själv tongue

Och sen ska vi inte tala om det smala registret som det är i en disel, brukar vara mellan 2000 till 3500 varv. Så det blir ett jäkla växlande!!

Sen det här med att laga en disel motor=dyrt!!

Och sen bakar och tickar de så in i helvete (och säg inte att nya dislar inte gör det för de gör dem).

Tackar vet ja bensin smile kan allt som en disel inte kan!!

Det enda problemet jag kan se med en diesel är just det smala registret.
Men när har jag problem med det? Jo, när jag ska sladda. Och det är ju inte hela världen direkt.
Går fortfarande utmärkt att sladda, men det känns som att det varvar ur lite fort.
Men när jag kör som vanligt, eller småtävlar lite mot andra bilar så har jag då inga som helst problem med smalt register, tycker snarare att det är skönare.
Behöver inte heller peta ner en växel för att köra om en bil när jag kan ligga på 1500 varv och bara stämpla.

zovix Maskinbefäl
13 november 2007 · 1 038 Inlägg

Diesel för att det är den överlägset bästa motorkonstuktionen. Högsta verkningsgrad d.v.s mest pang för pengarna. Dieselmotorns svaga sida är just det smala register som beskrivits. det går att komma för bi detta med ett riktigt chip och anledningerna till att biltillverkarna inte gördet är för att kolvkrafterna riskerar att bli för stora (hög komp + högt varvtal).

En normal diesels karaktär är att den börjar dra från ca 1200rpm för att komma ordentlig vid 1600rpm och dra viligt upp till ca 3200rpm där dalar det mot 4000rpm och över 4000rpm är den ungefär lika varvvillig som en sten.

Det är det som skiljer. Dieseln kräveren lite annorlunda körteknik än en bensinare, man kan inte köra på varvet lika mycket utan behöver köra på vridet. Därför passar en diesel bäst med en 6 växlad låda gärna ganska högt växlad.

Audin min boxad till ca 140hk går landsvägskörning att få ner på ca 0,45l/mil och det längsta jag kört är 148mil på en tank (80l i tanken). Normalt när jag normalkör/sportkör ligger jag runt 120mil/tank eller ca 0,65. Jag har fått den att dra litern också, men då måste man dra tungt, t.ex. husvagn eller båt/bilsläp

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
NiKeMaN Entreprenör
17 mars 2009 · 1 286 Inlägg

skalman1 skrev:
dieselmotorer låter ju sååååååååå tråkigt.    det är min åsikt  smile

Tur att en Kapitän låter bättre då tongue


edit: Tur att du gräver upp en två år gammal tråd för att förmedla din åsikt smile

Senast redigerat av NiKeMaN (17 mars 2009)

// Niklas Johansson
engolf
17 mars 2009 · 3 235 Inlägg

Varför klagar folk på att dieslar låter illa? Ja, kanske vissa äldre motorer låter illa, men de flesta moderna låter rimligt (när de är varma). Jag hade en VW Golf från 1994, 1.9 utan turbo, och den lät som en traktor de första minuterna vintertid, men så fort den blev varm kunde man knappt höra att det var en diesel.
Den gick väl 42 tusen mil när jag sålde den, och aldrig hade jag problem med motorn, sommar som vinter. Dieslar är såååå pålitliga.

Förbrukningen är härlig, kunde lätt köra 1000 km på en tank (50 liter).
För pendlare är nog diesel det bästa alternativet, men kör man lite blir det olönsamt pga den dumma skatten.

Tummen upp för diesel!smile

Rille0
17 mars 2009 · 2 021 Inlägg

Diesel är ju underbart smile Peguot/citroens nyare hdi dieslar går ju helt sjukt bra, även volvos d5or går fint, speciellt med en automatlåda.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
DusanMandick Random Hero
17 mars 2009 · 4 047 Inlägg

diesel e som danskar, ett dumt påhitt

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
pimpad740
17 mars 2009 · 812 Inlägg

så jävla fint med diesel som bruksbil smile kör över 100mil i veckan å betalar inte en krona för soppan (mack diesel, inte villa olja) å gamla gluffsen låter fan inte som en diesel å går lika "bra" som en svift -89 så den är inte slö..  å en toppfart på 140 är inte illa för 55 gamla diesel stonkar som gåt äver 46000 mil..
men sen att den är ful som stryck är ju en annan femma smile

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
PMPerformance
17 mars 2009 · 2 266 Inlägg

Diesel ska de va, den som tycker en diesel låter illa har aldrig hört en scania v8 med fränrör eller en dodge ram cummins med raka rör från turbon mumma för kropp själ

svetsdiff !!!
MattiasH
17 mars 2009 · 1 291 Inlägg

diesel är kung.
Kolla bara i wtcc där seat fullkomligt utklassar alla andra bilar med sina tdi motorer lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang