Vad har NI imot Bönder egentligen ?

sveddan
19 juni 2007 · 1 453 Inlägg

Eliza skrev:
Är de här en seriös tråd eller ironi?
Måste fråga bara...

Ganska ofta trådarna ser ut såhär nuförtiden på Garaget, glider lixom mer och mer ifrån att vara ett motorforum till nåt jävla ungdomshak. But that's life.

Jag ser knappast ner på bönder eller annat lantfolk bara för att de inte är födda eller uppvuxna utanför storstan, vi människor är i princip likadana oavsett var vi kommer ifrån.
Jag som är född Stockholmare (och stolt sådan) märker ofta avundsjuka tendenser från folk på andra orter - men jag tycker det är fascinerande att folk verkligen bryr sig om sånt smile

Annars tycker jag det är bra att vi har olika dialekter och uttryck, det är ju det som sätter prägel på Sverige!

haxer Proljece?
19 juni 2007 · 1 464 Inlägg

Jag bor på gård ingen ko gård utan häst gård smile 41st horsies och jag är inte bonne men min kusin är det med 800ha skog och 350000kycklingar och 250st kossor. Och förre detta vd på csn i sundsvall.  Men jag tycker inte om urbonnen  med högaffel och volvo 740:) En del bönder är tröga men många rätt ok smile Hatar nog mer volvo än bönder lol

Senast redigerat av haxer (19 juni 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Sushikocken Sleeper
19 juni 2007 · 3 084 Inlägg

08 = fördomar => Bönder | Bönder = fördomar => 08

fast iofs står jag nog mer på böndernas sida att 08:or är Paris Hilton wannabes som inte tål lite skit på skorna är rädda för småkryp och allmänt bortskämda. fast nu är jag väl iofs inte bonde men jag är ju från Örnsköldsvik som ingen 08 har en aning om vart det ligger "nånstans i Norrbotten är det iaf". smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
M155E Högerstolsrallyåkare
19 juni 2007 · 114 Inlägg

Sushikocken skrev:
08 = fördomar => Bönder | Bönder = fördomar => 08

Word...roll

*~ Never Drive Faster Then Your Angel Can Fly... But You Can Give Her A Hard Workout ;) ~*
sik
19 juni 2007 · 1 072 Inlägg

Tur man inte är uppvuxen i en stad så man har tummen mitt i handen big_smile

Elvis
19 juni 2007 · 122 Inlägg

Bönder och lantbrukare är inte alltid samma sak.

En lantbrukare är någon som brukar jorden och/eller håller djur. Bor av ganska självklara orsaker på landet big_smile

En bonde, när det används som skällsord, är snarare någon blöjraggare som tror han är tuff i sin 740 GL/316i (med M-märken, många M-märken) eller liknande rishög.

Har gärna nätkeps och/eller skinnväst (dock inte längre träskor), gärna med Eddie Meduza-märken/tryck och/eller sydstatsflagga på, dricker folköl från lokala macken, och raggar 14:isar som han avser idka petting med i baksätet på sin "pärla". Bor också oftast i någon mindre bruksort, men finns även i storstäder, dock mer sällsynta där.

Generaliseringar? Kanske det...

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com
_Wallis_
19 juni 2007 · 4 506 Inlägg

Sushikocken skrev:
08 = fördomar => Bönder | Bönder = fördomar => 08

fast iofs står jag nog mer på böndernas sida att 08:or är Paris Hilton wannabes som inte tål lite skit på skorna är rädda för småkryp och allmänt bortskämda. fast nu är jag väl iofs inte bonde men jag är ju från Örnsköldsvik som ingen 08 har en aning om vart det ligger "nånstans i Norrbotten är det iaf". smile

Sannt Sannt...

Kan du andas kan du dö.
Hee-Maan
19 juni 2007 · 3 113 Inlägg

jag har inge emot bönder.. dock skulle jag inte vilja vara en själv smile

Semper Fi
alminjo SLK
19 juni 2007 · 610 Inlägg

cebT skrev:
jag har inge emot bönder.. dock skulle jag inte vilja vara en själv smile

bra skrivet smile

PLPerformance
19 juni 2007 · 213 Inlägg

Helt klart att alla bara är avundsjuka för vi bönder har så stora och fina garage, hehe

nä men seriöst, när jag åker till stan eller går ut och festar kan nog ingen se skillnad på mig och mina "stadsbor" till kompisar.

alex_side Neerd
19 juni 2007 · 1 596 Inlägg

naw stackars bönder... vi får utse en dag som blir "bonnens dag" precis som kvinnodagen:P så får ni med känna er lite speciella wink...nedå ni ska ha ett stort tack för all mat men en sak bara...TRIMMA ERA TRAKTORER! kommer ju 10 min försent varje dag....^^

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
_Palmen
19 juni 2007 · 306 Inlägg

Jag Bor "långt ut på landet" enligt många 08or det tar ju hela 1timma med pendeln att ta sig in till centralen. Så man blir kallad bode. för det bort ju bara 7000 invånare i den lilla orten jag bor och alla har kossor och höns i sin trädgård? Sen så vet vi inte vad internet eller mobil är?

Jag har precis samma teknik som i sthlm, ett hus här ser ut som ett hus i sthlm, ända skillnaden är att det kostar 1 nolla mindre i pris när man köper det.
Så varför bli kallad bonde? Det är väll dom som har lagård och kossor och massa traktorer.

sen så har många fördomar mot 08or men alla är ju fan likadana, och har samma/likadana saker, det ända är att man inte har lika bra motagning på mobilen eller lika snabbt bredband.

Så vad är det för skillnad på en bonde, norrlänning,skåning,gotlänning och en 08a (skåningarna och gottläningarna kan inte prata svenska men men =P)

En motor utan överladdning suger.
www.madracing.se
Sushikocken Sleeper
19 juni 2007 · 3 084 Inlägg

alex_side skrev:
naw stackars bönder... vi får utse en dag som blir "bonnens dag" precis som kvinnodagen:P så får ni med känna er lite speciella wink...nedå ni ska ha ett stort tack för all mat men en sak bara...TRIMMA ERA TRAKTORER! kommer ju 10 min försent varje dag....^^

haha det finns ju typ redan wink

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
StiFf Wankel
19 juni 2007 · 1 080 Inlägg

vet inte om du syftat på mig, kan driva lite om "bönder" då och då, isf har jag inte menat nånting med det..har själv bott på landet en liten del av mitt liv, och då var alla grannar motorintresserade och skittrevliga, med nåt undantag..
vet inte om jag skrivit nåt om det här på g.org men om jag sagt nåt som du tagit illa upp av så förlåt för det

MDS Västerås
Team-Adolfsson Gödseldräng
19 juni 2007 · 4 529 Inlägg

StiFf skrev:
vet inte om du syftat på mig, kan driva lite om "bönder" då och då, isf har jag inte menat nånting med det..har själv bott på landet en liten del av mitt liv, och då var alla grannar motorintresserade och skittrevliga, med nåt undantag..
vet inte om jag skrivit nåt om det här på g.org men om jag sagt nåt som du tagit illa upp av så förlåt för det

om du sagt något vet jag inte tongue
men finns en hel del av dom här på gorg

loudness
19 juni 2007 · 4 554 Inlägg

jag är helldre bonne än stabu, finns inget roligare än att köra ut flytgödsel:D

Journath Jägare
19 juni 2007 · 172 Inlägg

okej jag måste va typiskt bonnde. är lant och skogsbrukare och extra knäcker som skogshuggare.. Kör 740 turbo å tar gjärna traktorn till lanthandeln då det är gratis.. jagar och fiskar.. tongue

men luktar jag illa? nää det tycker nogg ingen.. är jag trögg?  humm tankspridd men välldigt klipsk och kunnig..

JAg är nogg inte lat.. jobbar nästan från att jag går opp tills det att jag går å lägger mig.. när det blir mörkt så är det bara tända lysena..

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P
Volvo V70R "Team Tm-racing" (1998)
Bostrom RS
20 juni 2007 · 886 Inlägg

Tror ordet bönder har fått en annan, eller kanske en till innebörd i dagens svenska. Bönder idag kan nu också betyda slusk eller nåt sånt. En riktig bonde är väl en sån som ser till att Sverige går runt? För inte fan klarar en stadsbo av att göra mjölk, ost o sånt själv big_smile

Focus RS
Team-Adolfsson Gödseldräng
20 juni 2007 · 4 529 Inlägg

Bostrom skrev:
Tror ordet bönder har fått en annan, eller kanske en till innebörd i dagens svenska. Bönder idag kan nu också betyda slusk eller nåt sånt. En riktig bonde är väl en sån som ser till att Sverige går runt? För inte fan klarar en stadsbo av att göra mjölk, ost o sånt själv big_smile

stämmer redigt bra det där

finns en del som skrivit att jag är nazist /rasist och idiot å massa bara för att jag e bonnpåg och varit det i 18 år och är jävligt stolt över det
kan köra traktor/bil redan från 10 års ålder som dom flesta bonnpöjkar gör skruvar med traktorerna /bilarna tränar i lagårn med att skrapa ner skit från spalten och det är fan inget lätt göra
och jobba från kl 6 på monnen när man måste ut och mjölka till kl 11 på kvällen när man ska strö till kora det är jävlar inget latemans göra
något som sverige skulle göra till alla stadsbor är ett sk studiebesök så att alla får prova på hur det är att jobba en eller ett par dagar på en redigt stor gård med en 200 kreatur
skulle vara jävligt nyttigt för många

FreddeK
20 juni 2007 ·

tror inte det är yrket bonde som folk stör sig på utan om någon har en luffsig stil så är det lätt att relatera till ordet bonde/bönder.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang