Vad har NI imot Bönder egentligen ?

FreddeK
20 juni 2007 ·

Journath skrev:
okej jag måste va typiskt bonnde. är lant och skogsbrukare och extra knäcker som skogshuggare.. Kör 740 turbo å tar gjärna traktorn till lanthandeln då det är gratis.. jagar och fiskar.. tongue

men luktar jag illa? nää det tycker nogg ingen.. är jag trögg?  humm tankspridd men välldigt klipsk och kunnig..

JAg är nogg inte lat.. jobbar nästan från att jag går opp tills det att jag går å lägger mig.. när det blir mörkt så är det bara tända lysena..

men väldigt klipsk och kunnig..haha ser det på din stavning!mad

Journath Jägare
23 juni 2007 · 172 Inlägg

mm svenska å stavning är inte min grej sad men men jag får fram budskapet iallefall

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P
Volvo V70R "Team Tm-racing" (1998)
Urkas Kräsen grafiker
23 juni 2007 · 1 775 Inlägg

Har noll emot bönder. Tvärtom så älskar jag bönder! Inga bönder ingen mjölk! tongue

Whine whine!
CrilleD
23 juni 2007 · 831 Inlägg

Typiska "bonden" för mig är dom som åker runt i helt smaklöst stylade 240, 740 och allt vad dom heter som låter förjävligt. Och hänger på torg och kollar vem som har fetast plåtfälgar. Sen att dom gapar o skriker ut ur rutorna när dom åker i stan gör ju inte saken bättre. Oftast kommer dessa vider från hålor ute på landet.

Bonde har i folkmun lite slarvigt blivit något negativt och relaterat till alla som kommer utifrån landet oavsett om dom är tvättäkta bönder eller ej.

Klart arbetande bönder på gårdar är bra. Annars skulle jag inte få mjölk smile

EDIT: Hehe såg att ovanstående också nämnt mjölken där. wink

Senast redigerat av CrilleD (23 juni 2007)

Team-Adolfsson Gödseldräng
23 juni 2007 · 4 529 Inlägg

CrilleD skrev:
Typiska "bonden" för mig är dom som åker runt i helt smaklöst stylade 240, 740 och allt vad dom heter som låter förjävligt. Och hänger på torg och kollar vem som har fetast plåtfälgar. Sen att dom gapar o skriker ut ur rutorna när dom åker i stan gör ju inte saken bättre. Oftast kommer dessa vider från hålor ute på landet.

Bonde har i folkmun lite slarvigt blivit något negativt och relaterat till alla som kommer utifrån landet oavsett om dom är tvättäkta bönder eller ej.

Klart arbetande bönder på gårdar är bra. Annars skulle jag inte få mjölk smile

EDIT: Hehe såg att ovanstående också nämnt mjölken där. wink

aa dom som åker volvo 240/740 och håller på som du säger är ju dom jag kallar volvoraggare tongue
många som nämner mjölken här tongue
själv så skulle jag aldrig köpa inte ens tänka tanken att köpa något i volvo väg
dock inte saab heller för den delen tongue

ToXtreme
23 juni 2007 · 3 627 Inlägg

Vi "bönder" kan ju kontra med att vi slipper va en proper snobbig jävla kostymnisse som tror att han är nåt wink

Alla vet att det inte finns nån som är så händig som en bonne wink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
dallelito med lem
23 juni 2007 · 1 147 Inlägg

jag har inte kostym bara för att jag bor i stan.....?

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
ToXtreme
23 juni 2007 · 3 627 Inlägg

dallelito skrev:
jag har inte kostym bara för att jag bor i stan.....?

Karlskrona är ingen stad ^^ Det är en liten håla, precis som Kungsbacka!

Jag syftade mest på 08or roll

Nej men om man kollar såhär, stadsbor har fördomar mot lantbor, lantbor har fördomar mot stadsbor.
Volvoförare har fördomar mot Saab, Saabförare har fördomar mot Volvo.
Gbgare har fördomar mot Sthlm (08city), sen om 08or har d mot GBG vettefan..
Jag har iaf fördomar mot kostymnissar, Saab, 08or etc. Vrf? Jag är "bonne", jag kör Volvo och är GBGare tongue

Det finns ju 5 miljarder exempel på det här..

Senast redigerat av ToXtreme (23 juni 2007)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
ToXtreme
23 juni 2007 · 3 627 Inlägg

RouziMotorsport skrev:
gbg are e fan inte långt ifrån 08 bor

Öööh va? O.o

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
dallelito med lem
23 juni 2007 · 1 147 Inlägg

karlskrona kanske e litet, men bondesamhälle e det knappast för den sakens skull...sen får man inte glömma att alla har olika ekonomiska förutsättningar, vilket kan vara grunden till att man väljer en mindre fin bil framför en skitdyr man ändå inte har råd att köra. btw, bonne blir man först när man kör flakmoppe och har vurpollon. oavsett om man bor på stureplan eller jämjö. trevlig fortsättning allihop. mvh dalle

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
Pyrish
23 juni 2007 · 60 Inlägg

varför säger alla att det bara är bönder som har volvo 240 och 740? det är fan inte sant

..Volvo..
loudness
23 juni 2007 · 4 554 Inlägg

någon nämnde lukten och jo de stämmer för att  har man varit i en lagård länge så sätter sig lukten i svettporerna och när man då blir varm efter att man duschat och tro man är ren så kommer lukten tillbaka. men det är ju upp till den som vart i lagården och se till att hålla sig rejält ren efter

Pyrish
23 juni 2007 · 60 Inlägg

CrilleD skrev:
Typiska "bonden" för mig är dom som åker runt i helt smaklöst stylade 240, 740 och allt vad dom heter som låter förjävligt. Och hänger på torg och kollar vem som har fetast plåtfälgar. Sen att dom gapar o skriker ut ur rutorna när dom åker i stan gör ju inte saken bättre. Oftast kommer dessa vider från hålor ute på landet.

Bonde har i folkmun lite slarvigt blivit något negativt och relaterat till alla som kommer utifrån landet oavsett om dom är tvättäkta bönder eller ej.

Klart arbetande bönder på gårdar är bra. Annars skulle jag inte få mjölk smile

EDIT: Hehe såg att ovanstående också nämnt mjölken där. wink

Alla måste väl få ha kul, de kanske tkr om det.
eller så är det du som är kostymnisse.
men inte alla 240 och 740 är smaklöst stylade det har du tamejfan inte rätt i!

..Volvo..
Journath Jägare
23 juni 2007 · 172 Inlägg

loudness skrev:
någon nämnde lukten och jo de stämmer för att  har man varit i en lagård länge så sätter sig lukten i svettporerna och när man då blir varm efter att man duschat och tro man är ren så kommer lukten tillbaka. men det är ju upp till den som vart i lagården och se till att hålla sig rejält ren efter

Vi brukar använda "tvål". det är ett ämne som gör en ren typ.. har du provat det?? big_smile

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P
Volvo V70R "Team Tm-racing" (1998)
twin_cam Smålänning
23 juni 2007 · 7 877 Inlägg

ToXtreme skrev:
...Saabförare har fördomar mot Volvo.

Jag har inga fördomar mot volvo hmm

Själv så bor jag i "Hålan" Kalmar, men jag skulle mer än gärna vilja bo på en gård, dock helst utan djurhållning, då jag föredrar skogsbruk...

Är kanske lite "wannabe" bonde. en släkting har gård, och jag brukar gärna komma ner och hjälpa till med skogen...
Trivs f.ö inte särskilt bra där jag bor... Älskar att vara på landet!

Utan bonden stannar sverige!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
laika
23 juni 2007 · 410 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
Har sett mycket olika folk här inne som tycker att vi bönder är

dumma inkompetenta idioter

Nazizter /rasister

skitiga äkcliga jävlar

med mera

undrar varför folk tycker så egentligen har ni svårt att få in fakta eller vad beror det på ?

Utan bönner så skulle ju inte människor leva

vi gör

mejeri produkter
säd havre råg och allt till bröd
ägg
och allt man kan tänkas sig

så vill ha ett bra svar av er som sagt såna saker om oss bönder
vet vilka ni är så ni borde ta åt er nämner inga namn

Bönder är ju inte direkt ansedda som dom mest välutbildade människorna i världen. Sen så ser folk ner på bönder av en rad anledningar.  Under industrialiseringen så blev det lite så att tiden stod still på landet och intelligensen fanns i staden alla med pengar och makt i staden resten på landet. Den amerikanska södern som brukar generaliseras av jänkare själva men även av oss europeér är ju inte direkt dom smartaste som finns. Sen så är det en hel del från öst som fortfarande har rötter på landet och då vet dom att bönderna kan mycket om just jordbruk men det tar slut där också. Simpla korkade människor det är bilden av en bonde som folk uttrycker när dom vill nervärdera människor gör det själva ganska ofta.

Skoda Fabia (2000)
ErskPersk Svindåre
23 juni 2007 · 1 433 Inlägg

har absolut inget emot bönder! för jag kan inte leva utan mjölk big_smile

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!
LocKtar Herr
23 juni 2007 · 1 722 Inlägg

biltokeR skrev:
Fan nu får det vara nog har bott på en bondgård hela mitt liv och jag själv visst brukar jag gå i stövlar o lite skrotigare arbetskläder hemma men om jag ska till stan o göra något så klart byter jag kläder okej vi kanske luktar illa och så men vi hinner inte göra allt ved ska göras och havre+hö ska sås och man ska plöja o ha sig så att man livnär sig på det man gör kostar ju att köpa maskiner o allt grejs. Prova själv ni skulle inte orka ens en månad i detta yrke!

Ja det e bra stå på dej! men det va lite jobbigt att läsa det du skrev, försök använda . och , emellanåt också så hinner man hämta andan:>

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
CrilleD
23 juni 2007 · 831 Inlägg

Ja men det är sällan uppskattat hos omgivningen med folk som hänger utanför rutorna som gapar och skriker.

Sen är min personliga åsikt att majoriteten av alla stylade gamla volvos är smaklöst moddade. Sen att det är en ful bil i övrigt gör ju inte saken bättre tongue (oj vad jag kommer få på tårna nu haha)

Volvo_740_se skrev:
Alla måste väl få ha kul, de kanske tkr om det.
eller så är det du som är kostymnisse.
men inte alla 240 och 740 är smaklöst stylade det har du tamejfan inte rätt i!

Senast redigerat av CrilleD (23 juni 2007)

mellowd Drop Shop
24 juni 2007 · 926 Inlägg

CrilleD skrev:
Ja men det är sällan uppskattat hos omgivningen med folk som hänger utanför rutorna som gapar och skriker.

Sen är min personliga åsikt att majoriteten av alla stylade gamla volvos är smaklöst moddade. Sen att det är en ful bil i övrigt gör ju inte saken bättre tongue (oj vad jag kommer få på tårna nu haha)

Volvo_740_se skrev:
Alla måste väl få ha kul, de kanske tkr om det.
eller så är det du som är kostymnisse.
men inte alla 240 och 740 är smaklöst stylade det har du tamejfan inte rätt i!

Jag håller fullständigt med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang