Varför dessa vinterbilar?

chrizz Administratör
18 september 2005 · 11 780 Inlägg

Kan nån vara vänlig och förklara logiken bakom att vilja köra en usel bil på alla sätt. Gärna rostig, bakhjulsdriven och livsfarlig, samt med krocksäkerhet som en papplåda.

Jag begriper inte konceptet "vinterbil" bara... är det bara jag som vill åka så säkert som möjligt på vintern eller?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Kojloj
18 september 2005 · 458 Inlägg

chrizz skrev:
Kan nån vara vänlig och förklara logiken bakom att vilja köra en usel bil på alla sätt. Gärna rostig, bakhjulsdriven och livsfarlig, samt med krocksäkerhet som en papplåda.

Jag begriper inte konceptet "vinterbil" bara... är det bara jag som vill åka så säkert som möjligt på vintern eller?

Nej, det tror jag inte.. Du har nog misstolkat det hela.. Man köper nog en vinterbil för att man har en fin bil som man inte vill köra med på vintern..
eller vad tror du???

chrizz Administratör
18 september 2005 · 11 780 Inlägg

Kojloj skrev:

chrizz skrev:
Kan nån vara vänlig och förklara logiken bakom att vilja köra en usel bil på alla sätt. Gärna rostig, bakhjulsdriven och livsfarlig, samt med krocksäkerhet som en papplåda.

Jag begriper inte konceptet "vinterbil" bara... är det bara jag som vill åka så säkert som möjligt på vintern eller?

Nej, det tror jag inte.. Du har nog misstolkat det hela.. Man köper nog en vinterbil för att man har en fin bil som man inte vill köra med på vintern..
eller vad tror du???

Det är väl just det jag inte begriper logiken bakom. Visst att man är rädd om sin fina bil, men iaf jag vill inte köra runt i en billig skrothög och riskera livet när underlaget och alla trafikförhållanden är som värst.

Man vill väl ha de bästa förutsättningarna man kan få? Dvs en säker bil, och inte det billigaste skräpet man hittar.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Janken Driver
18 september 2005 · 2 111 Inlägg

Jag är med dig crhizz!

ska förövrigt ta o skick ett kuvär med två 20or till dig iveckan för dekaler!.har du på lager? mvh janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Germax
18 september 2005 · 12 086 Inlägg

Anledningen att jag köpte vinterbil är endast pga av att jag inte vill åka med min andra bil. Sen att den är bakhjulsdriven är ju lite skoj just på vintern. Att oftast är skräp samt att säkerheten inte är så stor är väl inget man vill åt när man köper bilen.. utan mer något som följer med när man köper bilar i den prisklassen.

Jag tror knappast jag kommer ligga o pendla till lkpg hela dagarna med min ford utan kommer åka till skolan lr sladda omkring i den i stadsfart! Tror jag kommer överleva vintern.

Sen kan man köpa en vinterbil i form av en 4wd modern bil.. givetvis skitbra bil troligen.. men vem har råd?

onej84
18 september 2005 · 1 854 Inlägg

klart man ska ha en lekbil i vinter, har man bara schyssta suler så e de lugnt.
å sen en 240 lr liknande finns de nån säkrare bil??
2 ton plåt smile
Lite kul måste man få ha sen behöver man inte köra 300 på små slingriga vägar som vissa gör..
Mvh Jocke
ps jag är ny här hej allihopa

tobee
18 september 2005 · 735 Inlägg

chrizz skrev:
Kan nån vara vänlig och förklara logiken bakom att vilja köra en usel bil på alla sätt. Gärna rostig, bakhjulsdriven och livsfarlig, samt med krocksäkerhet som en papplåda.

Jag begriper inte konceptet "vinterbil" bara... är det bara jag som vill åka så säkert som möjligt på vintern eller?

En volvo 740 måste ju vara den optimala vinterbilen om man resonerar så. Billiga att äga som få och säkrare än det flesta andra bilar! Perfekt slit å slängbil! För övrigt så är inte bakhjulsdrift farligare än framhjulsdrift bara man kan köra det! Men förstår somliga som tidigare alltid kört framhjulsdrift som sen sätter sig i ex. en halskodd BMW, Volvo eller Sierra till vintern för att snåla. Då är det nog en dålig ide.

Senast redigerat av tobee (18 september 2005)

Izual
19 september 2005 · 4 571 Inlägg

själv så ska jag köpa en vinterbil eftersom jag ska modda om min vanliga bil under vintern.  sen så har jag inte så stor lust att slänga på feta extraljus på min stackars japs eftersomn det skulle se allt för roligt ut.  sedan är markfrigången på min bil inte allt för imponerande, här uppe där jag bor så behöver jag en lite högre bil för att ta mig fram överallt på vintern..

M1cha
19 september 2005 · 645 Inlägg

Jo som folk säger, hellre köper man en billig rishög och sladdar runt med än ens fina japanare som är sänkt osv, och fastar i varje liten snödriva.

Toyota Supra MKIV Euro-spec 6spd "Vänsterstyrd" (1994)
Toyota Scion xB "Skokartongen" (2004)
Germax
19 september 2005 · 12 086 Inlägg

Mm.. för dom som inte vet så bor vi i sverige. Landet som bombaderas av salt under vinterperioderna. Detta salt är för våra bilar som termiter är för trä!
Sen OM jag krockar lr kör av vägen gör jag det hällre med en bil för 5000 än med min "finbil" som förövrigt ska bli finare i vinter!wink..
allt talar för en vinterbil tycker jag!

chrizz Administratör
19 september 2005 · 11 780 Inlägg

Fkoff skrev:
Mm.. för dom som inte vet så bor vi i sverige. Landet som bombaderas av salt under vinterperioderna. Detta salt är för våra bilar som termiter är för trä!
Sen OM jag krockar lr kör av vägen gör jag det hällre med en bil för 5000 än med min "finbil" som förövrigt ska bli finare i vinter!wink..
allt talar för en vinterbil tycker jag!

jaha, ok, så du kör hellre av vägen med en bil du har mindre sannolikhet att kunna kliva ur oskadd än att repa din fina bil, men kanske få behålla alla kroppsdelar, eller kanske livet?

Jag har ännu inte läst nån skriva en bra motivering till att köra runt i en skrothög på vintern ...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Janken Driver
19 september 2005 · 2 111 Inlägg

tobee skrev:

chrizz skrev:
Kan nån vara vänlig och förklara logiken bakom att vilja köra en usel bil på alla sätt. Gärna rostig, bakhjulsdriven och livsfarlig, samt med krocksäkerhet som en papplåda.

Jag begriper inte konceptet "vinterbil" bara... är det bara jag som vill åka så säkert som möjligt på vintern eller?

En volvo 740 måste ju vara den optimala vinterbilen om man resonerar så. Billiga att äga som få och säkrare än det flesta andra bilar! Perfekt slit å slängbil! För övrigt så är inte bakhjulsdrift farligare än framhjulsdrift bara man kan köra det! Men förstår somliga som tidigare alltid kört framhjulsdrift som sen sätter sig i ex. en halskodd BMW, Volvo eller Sierra till vintern för att snåla. Då är det nog en dålig ide.

Tobbe ur trafiksäkerhets synpunkt är det ju bevisat i en drös tester att framhjulsdrivet är säkrast. pga betendet vid eventuellt släpp. men fattar vad du menar..har ju kört 142 en gång i tiden tongue haha..

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Black Knight
19 september 2005 · 711 Inlägg

En riktig bil är en bil som är bakhjulsdrift! Dagens bakhjulsdrifta bilar är utrustade med ASC vilket gör att det blir tyvärr tråkigare och köra på vintrarna! Själv brukar jag koppla ur ASC ibland just för att ha lite skoj!
När du väl får sladd med en framhjusldrift-bil då är det adjös!

Framhjulsdrift = för Amatörer
Bakhjulsdrift = för Proffsen

smile

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
chrizz Administratör
19 september 2005 · 11 780 Inlägg

Black Knight skrev:
En riktig bil är en bil som är bakhjulsdrift! Dagens bakhjulsdrifta bilar är utrustade med ASC vilket gör att det blir tyvärr tråkigare och köra på vintrarna! Själv brukar jag koppla ur ASC ibland just för att ha lite skoj!
När du väl får sladd med en framhjusldrift-bil då är det adjös!

Framhjulsdrift = för Amatörer
Bakhjulsdrift = för Proffsen

smile

Men nu handlar det inte om bilar med dyr elektronik, eller ens bakhjulsdrift i allmänhet. Det handlar om varför så många vill riskera livet i en skrothög bara för att undvika eventuella repor på finbilen.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Johlsson "A Johlsson"
19 september 2005 · 302 Inlägg

Kör framhjulsdrivet på vintrarna även, och på vintern brukar min nöjesåkning sjunka till absolut noll och man är ju ute mindre, så en liten mk1'a eller tvåa räcker gott som "vinterbil". Iofs så körde man en Corrado förra vintern som vinterbil så. ;D

Humlan
19 september 2005 · 238 Inlägg

Kör både bakhjulsdrivet (cheva pickis, inkopplingsbar fyrhjulsdrift) och fyrhjulsdrivet (cheva astro) på vintern. Väljer astron när jag skall köra ungarna någonstans och på sämre vägar, pickupen tar jag för vinterskoj körning. Självklart ska man ha en lika säker vinterbil som sommarbil! Camaron är ju rolig att köra när det är halt men risken finns ju att man bara står och spinner vid rödljusen pga motorstyrkan och däcksbredden.

Det anmärkningsvärda är hur överraskade folk blir när första halkan och snön kommer. En del tror att man kan köra på sommarsätt i vinterväglag och det brukar sluta i diket eller in i ett annat fordon.

Kör försiktigt, bilplåtslagarna gnider sina händer när den här säsongen börjar! big_smile

A B E C E D E
Janken Driver
19 september 2005 · 2 111 Inlägg

Black Knight skrev:
En riktig bil är en bil som är bakhjulsdrift! Dagens

Framhjulsdrift = för Amatörer
Bakhjulsdrift = för Proffsen

smile

Vänta söker ett ord...ignorant. Efter o ha kört bakhjulsdrivet i nästa n två år inan jag skaffade mig min nuvarande som är framhjulsdriven så kan jag säga detta.det är fan enklare med bakhjulsdrift men säkrare med framhjulsdrift. Låter som du aldrig läst några test alls,eller förstår hur bilen reagerar. vad föredrar du ,banka sidan i en stor tall eller ha hela fronten som "bumper". ?. Därav kommer sanningen om att det är säkrare med framhjulsdrift. att det skulle vara för amatörer tar jag som ett påhopp från en 12åring som har en pappa som kör bakhjulsdrivet. det är fan knepigare på vintern att inte gasa för mycket så de släpper. (om man är av naturen gasglad). hehe. samt nu handlade det varken om bakhjulsdrift eller nya bilar utan om billiga skitbilar som vinterbilar oftast är.så glöm allt vad fina benämningar på antis sladda av vägen funktioner heter. nu är det oftast back to the primitive! läs tråden innan du svara med din bmw propaganda! vi har också en beemer i familjen.funkar skitbra sommar som vinter no question about it! men det var som sagt inte sådana bilar vi åsyftar!. har jag gjort mig själv tydlig? mvh janken.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Goffen Administratör
19 september 2005 · 2 974 Inlägg

Alla vet ju att det ska vara quattro på vintern "i rest my case" smile

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Blyfoten
19 september 2005 · 81 Inlägg

Sen kan man ju oxå undra över det där med "semesterbil" som vissa annonserar ut. Okej att vissa köper en billig bil för att ta sig någonstans på semestern o inte har behov av bil resten av året.. MEN.. vem vill köpa en halvskrotig bil o fara på semester med den?!?! Om man inte vill ha en spännande semester med stopp på varje öppen bilverkstad förstås..

OPEL - Ett sätt att ha det bra!
Smoke
19 september 2005 · 692 Inlägg

Som många ovan sagt så vill man nog inte jobba som väg plog på vintern med sin bil med stort kjolpaket, och kanske en dyr lack som man inte vill ha massa salt och rost på.

Sen är det ju inte så säkert att köpa en gammal rostburk heller, man vill ju åka säkert.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang