Varför dessa vinterbilar?

Aldin AT Däck
19 september 2005 · 501 Inlägg

Janken skrev:

Black Knight skrev:
En riktig bil är en bil som är bakhjulsdrift! Dagens

Framhjulsdrift = för Amatörer
Bakhjulsdrift = för Proffsen

smile

Vänta söker ett ord...ignorant. Efter o ha kört bakhjulsdrivet i nästa n två år inan jag skaffade mig min nuvarande som är framhjulsdriven så kan jag säga detta.det är fan enklare med bakhjulsdrift men säkrare med framhjulsdrift. Låter som du aldrig läst några test alls,eller förstår hur bilen reagerar. vad föredrar du ,banka sidan i en stor tall eller ha hela fronten som "bumper". ?. Därav kommer sanningen om att det är säkrare med framhjulsdrift. att det skulle vara för amatörer tar jag som ett påhopp från en 12åring som har en pappa som kör bakhjulsdrivet. det är fan knepigare på vintern att inte gasa för mycket så de släpper. (om man är av naturen gasglad). hehe. samt nu handlade det varken om bakhjulsdrift eller nya bilar utan om billiga skitbilar som vinterbilar oftast är.så glöm allt vad fina benämningar på antis sladda av vägen funktioner heter. nu är det oftast back to the primitive! läs tråden innan du svara med din bmw propaganda! vi har också en beemer i familjen.funkar skitbra sommar som vinter no question about it! men det var som sagt inte sådana bilar vi åsyftar!. har jag gjort mig själv tydlig? mvh janken.

det jag tror han menar med det han skrev janken är att när man gasar på o ska hålla på i drifta o sånt så menar han nog bara att proffs kan göra det själv hade jag föredragit en bakhjulsdriven bil på vintern eftersom det e roligare men vad jag vet så e det svårare o köra en framhjuldriven bil på vintern när den släpper loss har man ju ingen kontroll på den

Senast redigerat av Aldin (19 september 2005)

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se
Black Knight
19 september 2005 · 711 Inlägg

Jankan//

Jag kör inte med några BMW-propaganda, det är ett faktum att bakhjusldrift fungerar minst lika bra som framhjusldrift på vinterväglag! Många förare som kör framhjusdrift överskattar sina bilar när det råder halka på vägarna och det resulterar i avåkning och i värsta fall olyckor med person sakdor!

Jag har även framhjusldrift bil, en OPEL och har även en Jeep som är 4 x 4! Men jag känner faktiskt minst säker i Opeln än mina två andra bilar!

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
carnageman Rallyförare
20 september 2005 · 1 075 Inlägg

Svar på administratörens fråga:
Bland mina polare köps mest volvo med välkänd krocksäkerhet, 240&740 är populärast...
Det är riktiga gjutgärnsbilar det, front en sån med en 9-3a så får vi se vad som händer...
Personligen tänker jag köra chevy van i vinter, Säkrare b-korts fordon tror jag att jag får svårt att hitta...
Eventuellt köper jag nån gammal subba me turbo så man får 4wd-sladda lite (alltid skojjigt smile )

Om vi nu ändå snackar trafiksäkerhet, varför är ballongdäck fortfarande standard på sommardäckssidan, varför inte marknadsföra halv & lågprofildäck till svensson, dom har så mycket bättre säkerhet än alla högprofilare...
Och varför förbjuder dom inte salt och sätter lag på dubbat??
varför höjer dom hastigheten med 10km/h från 110-120km/h när trafikrytm redan håller 130-140 på dom sträckorna?
Varför tillämpas inte filberoende hastigheter där dom sega bryter mot lagen om dom ligger i ytterfilen...
Och varför ska dom bygga biltullar när södra länken blir överbelastad av avgaser idag? Från och med 3:e januari kommer ALLA som inte ska in till stan åka södra länken, det kommer bli totalkaos när dom stänger länken....
Ska bli skönt att rösta bort dom nästa val...

Till RWD vs FWD diskussen:
Jag har kört bakhjulsdrift sen jag började övningsköra 1997...
Det krävs mycket mer av föraren när man kör framhjulsdrift.
Sladd teknik med 4wd & 2wd tränade ja först me mina radiobilar sen jag va 3 bast...
Att köra en framhjulsdriven bil kräver så mycket mer av föraren än en
Till alla er som tror ni kan köra bil, kolla www.motorsport4sale.com
där finns det film på sånna som kan sånt här RIKTIGT BRA!

Senast redigerat av carnageman (20 september 2005)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Renjägarn
20 september 2005 · 638 Inlägg

Ang dina inlägg om volvo, true säkra bilar, men vad händer om du sitter i din betongbil som du påstår och krockar med en vägg eller fast föremål. Du som förare tar den största smällen, inte karossen? Vilket medför att du kommer dra på dig större skador.

Tänker inte kommentera allt. men till alla lagändringar och sådan du påpekat, kommer inte vara genomförbart då det kostar multum och kräver en hel del från olika komponenter i samhället. Men orkar inte fördjupa mig där.


Ang FWD / 4WD och RWD  så är fyrhjulsdrift det säkraste du kan köra.   Framhjulsdrift efter det. Enklare att hantera om man inte är helt blåst som förare.  Får du ett kasst med en bakhjulsdriven bil och inte är erfaren förare så kommer du säkertligen få "panik" och släppa gasen direkt och slänga dig på bromsen o ratta som bara fan.

Med framhjulsdriven bil åker du mest i sidled / eller rakt fram om du åker i kurva tills du släpper gasen, inte lika lätt att få kast med en framhjulsdriven bil precis?

Kan ju inte förstå din jämnförelse med en radiostyrd bil och en riktig? är ju markanda skillnader mellan dessa?

Kommer väl nånting här snart!
Saibot Webmaster
20 september 2005 · 133 Inlägg

Hålled med Chriss...

Det är ju minst lika viktigt att kunna använda bilen under vinterhalvåret.

Mvh. Tobbe
Daniel
20 september 2005 · 671 Inlägg

Man har ju en livsfarlig lekbil och en säker vardagsbil.

Skillnaden mellan framhjulsdrivet och bakhjulsdrivet är att den bakhjulsdrivna bilen säger snart åker vi av.
Den framhjulsdriva säger där fick du din jävel.

Det stora problemet med avåkningar är trots allt inte vilka hjul man driver på utan att folk inte kopplar ihop frostiga rutor, vit asfalt, blöt asfalt och halka.

tobee
20 september 2005 · 735 Inlägg

Janken skrev:
Tobbe ur trafiksäkerhets synpunkt är det ju bevisat i en drös tester att framhjulsdrivet är säkrast. pga betendet vid eventuellt släpp. men fattar vad du menar..har ju kört 142 en gång i tiden tongue haha..

Hähä, vi har diskuterat det här innan janken! smile
Det spelar ingen roll hur många tester jag läst innan till fördel för fwd, dessa tester gäller inte mig! Jag tycker det är skitläskit när det börjar släppa till understyrt när man kör en framhjulsdriven bil. Då har det helt enkelt gått FÖR fort. Och då är det inte mycket man kan göra för att häva sladden. Nu snackar vi äldre bilar utan lyx som antispinn å antisladd, med detta lyx så kvittar det ju om bilen är fwd eller rwd.

I äldre bilar föredrar jag bakhjulsdrift just av den anledningen att det känns logiskt i min skalle att det släpper bak, behöver i regel inte tänka för att häva sladden. Det brukar det inte heller gå att köra särskillt fort med kombinationen gammal rwd utan diffbrosmar och vinter, och det är farten som dödar...! Ska man bromsa för ett hinder så kvittar det om man kör fwd eller rwd! Visst, det kanske känns säkrare att köra fwd, en rwd måste man ju parera hela tiden. Men känns det säkrare så kör man fortare omedvetet. Kör man bakhjulsdrift på ett aktivt sätt med lite småsladd i varje kurva kommer man aldrig till den punkten då bilen inte går att manövrera.

Så här resonerar jag, vi har både framhjulsdrivet, bakhjulsdrivet och 4wd i familjen:

rwd: Lite olika på olika bilar, men tar man min BMW 320 som exempel så varnar den i god tid utan speciellt hög hastighet och den är lätt att parera sladd med. Men inte att rekomendera för Britta 65 år som tidigare alltid kört peugeot. Då kommer hon att snurra 360 grader i första kurvan...

fwd: Känns säkert, går att köra lite fortare än rwd utan att det ska bli farligt. Men släpper det blir det i regel understyrt, vilket är svårare att parera än överstyrt i min mening... Bra för Britta som aldrig kör för fort, är olyckan ändå framme så kommer den bli understyrd och Britta får inte panik. Ökar chansen för att hon ska kunna reda upp situationen.

4wd(50/50 system): säkrast men ändå farligast, och det går att köra fort i kurvorna! Men går man lite över gränsen så går det bara att gasa för att häva sladd... Fungerar dock inte bra i alla situationer... En jättebra bil för Britta för gränsen ligger HÖGT och bilen blir understyrd i kurvorna. Hon behöver dock en lektion innan hon far ut på vägen att om nu olyckan är framme så ska hon INTE SLÄPPA GASEN!



Sen om jag ska svara på chrizz inlägg om säkra bilar. Om vi nu leker med tanken att din nyare 9-3 skulle fronta med en gammal volvo 740 så vet i alla fall jag vilken bil jag vill sitta i... Och det är inte saaben

olagbg OLAGBG
20 september 2005 · 596 Inlägg

gör som jag ring till närmaste volvohandlare så lägger du en beställniing på en xc70 D5 gjorde d förra veckan får den 2veckan i januari, dfen kommer vara byggd första veckan 2006 hehe nu snackar vi vinterbil

OLAGBG
VOLVO
VOLVO142TIC
20 september 2005 · 240 Inlägg

ah de ska vara gamla bilar året om å inga ny plasthinkar!

Kojloj
20 september 2005 · 458 Inlägg

chrizz skrev:

Kojloj skrev:

chrizz skrev:
Kan nån vara vänlig och förklara logiken bakom att vilja köra en usel bil på alla sätt. Gärna rostig, bakhjulsdriven och livsfarlig, samt med krocksäkerhet som en papplåda.

Jag begriper inte konceptet "vinterbil" bara... är det bara jag som vill åka så säkert som möjligt på vintern eller?

Nej, det tror jag inte.. Du har nog misstolkat det hela.. Man köper nog en vinterbil för att man har en fin bil som man inte vill köra med på vintern..
eller vad tror du???

Det är väl just det jag inte begriper logiken bakom. Visst att man är rädd om sin fina bil, men iaf jag vill inte köra runt i en billig skrothög och riskera livet när underlaget och alla trafikförhållanden är som värst.

Man vill väl ha de bästa förutsättningarna man kan få? Dvs en säker bil, och inte det billigaste skräpet man hittar.

Men bara för att det är en skrutig bil så måste den ju inte vara osäker i trafiken eller..? Du kan väll köpa en hur fin bil som helst och ha på vintern för 7000 :- t ex en volvo 740!! Jag tror inte att en 740 är sä osäker i trafiken faktiskt!! Vi säger om jag har en Nissan Skyline som är stylad till toppen alltså kjolpaket, spoiler och hela skiten va.. då hade inte jagh velat köra den på vintern! alltså köper jag då en 740 t ex för 7000 :- och kör runt med!! Jag fattar inte vad det är som e oklart!! big_smile

JohnnyN Rutinerad medlem
20 september 2005 · 1 938 Inlägg

Men alla som har vinterbil, kör väl inte med helrostiga bilar som ser ut att kunna gå av på mitten om man bara rör i dem? tongue vissa satsar nog en slant extra på en bil som har viss säkerhet...

tobee
20 september 2005 · 735 Inlägg

Nej knappast alla, men jag kan förstå dom som satsar stora delar av sin lön på sommarbilen och sen vill ha en billigare vinterbil för 5-10 tusen. Finns jäkligt fina bilar för de pengarna som inte är trafikfarliga, bara man unviker blocket och kollar på andra ställen... Bekantas bekanta brukar ha väldigt bra bilar till en billig peng exempelvis big_smile

Johlsson "A Johlsson"
20 september 2005 · 302 Inlägg

"Jag kör inte med några BMW-propaganda, det är ett faktum att bakhjusldrift fungerar minst lika bra som framhjusldrift på vinterväglag! Många förare som kör framhjusdrift överskattar sina bilar när det råder halka på vägarna och det resulterar i avåkning och i värsta fall olyckor med person sakdor!"

Vet om större antalet som kör bakhjulsdrift för att det "är häftigt", "bättre med bakhjulsdrift" elr "de är bättre än de som kör framhjulsdrift" etc tec och är inte det att överskatta sig själv och bilens drivning? Som sagt, finns tester hit och tester dit men det är nog mest upp til var och en, de flesta "polare" som kör sina BMW's och Volvo's på vintern brukar lägga deras bilar i diket (och värre) både en och två gånger under vintrarna. Och de flesta bilar/tillverkare har ju gått över till framhjulsdrivet nu för tiden mig vetligen iaf.

Men som sagt, alla väljer själv hur och vad de kör.

fr3drik
20 september 2005 · 342 Inlägg

tror ni att en gammal 740 är så krocksäker som en del av er skriver?
visst, dom är rejäla och det blir inte så mycket skador på dom.. dom för föraren istället pga att det saknas deformationssoner, airbags osv.
men ändå, nästa vinter kommer nog min bil stå nerplockad och då kommer jag själv sitta i den där jävla 740'n.. wink

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
tobee
20 september 2005 · 735 Inlägg

740 har funnits i hur många år? De är beprövade i krocksammanhang å folk brukar klara sig bättre än i de flesta bilar. Men visst saknas deformationszoner å dönar man in i en betongvägg som någon tidigare skrev lär nog de inre skadorna bli omfattande. Fast kör man in i en ny mjukare bil som 9-5, V70 etc så tar ju dom upp smällen å själv klarar man sig ganska okey inom rimliga gränser. Poängen är ju att som billig vinterbil är den i alla fall inte farlig, så som Chrizz påstod att billiga vinterbilar i regel är. Så visst finns det säkra, bakhjulsdrivna och billiga bilar!

Kryddstigens Bilvård
20 september 2005 · 10 Inlägg

Min tanke är att jag hellre ger *** i att montera sänksatsen på min bil innan vintern, då kan man ju både åka säkert, skönt och slippa åka runt i nån gammal skrotbil...
(Bilen är väl till för att användas?)

Izual
20 september 2005 · 4 571 Inlägg

Kryddstigens Bilvård skrev:
Min tanke är att jag hellre ger *** i att montera sänksatsen på min bil innan vintern, då kan man ju både åka säkert, skönt och slippa åka runt i nån gammal skrotbil...
(Bilen är väl till för att användas?)

när ska man montera den då? tongue  kan slå vad på rätt mycket att det blir vinter även nästa år igen..

TS_quattro fyrkrafsare
20 september 2005 · 1 443 Inlägg

detta angående att rwd skulle vara bättre på vintern är inte korrekt, en bakhjulsdriven bil beter sig mycket instabilare på halt väglag än en framhjulsdriven (jag bortser självklart från alla typer av antisladd mm som kan göra t.o.m en "mercedes vältklasse" stabil). detta märks speciellt vid snömodd. det viktigaste är dock oavsett vad man anser är den bästa formen av framdrivning bra däck, den dag man börjar bli snål när man ska köpa framförallt vinterdäck är man jävligt farligt ute. eller när man tänker att de gamla vinterdäcken "nog går en vinter till". lek inte med ditt och andras liv. jag frontalkrockade förra vintern pga en dåre som hade just utslitna däck i moddigt väglag. han hade en äldre modell av saab 900 vilket är en bra vinterbil, men detta kvittar om inte däcken håller måttet, jag kan bara vara tacksam at jag hade en rejäl bil och inte en liten nissan, som tur var klarade sig alla utan några större blessyrer trots att saaben var knäckt ända upp i taket.
som de flesta av er förmodligen redan lurat ut så är jag i det närmaste en fanatisk 4wd förespråkare och kan svårligen tänka mig att köra något annat på vintern.
återigen detta med däcken, att ge 2000 extra för en bra uppsättning däck, t.ex gislaved nordfrost eller nokian hakkapeliitta gentemot ett billigare märke är att föredra din egen och andras säkerhet får inte avgöras för något så futtigt som 2000 spänn...
så, nu har jag predikat klart...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
TS_quattro fyrkrafsare
20 september 2005 · 1 443 Inlägg

onej84 skrev:
å sen en 240 lr liknande finns de nån säkrare bil??
2 ton plåt smile

säker för vem?! inte för den du krockar med, det kan jag garantera...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Kryddstigens Bilvård
20 september 2005 · 10 Inlägg

Izual skrev:

Kryddstigens Bilvård skrev:
Min tanke är att jag hellre ger *** i att montera sänksatsen på min bil innan vintern, då kan man ju både åka säkert, skönt och slippa åka runt i nån gammal skrotbil...
(Bilen är väl till för att användas?)

när ska man montera den då? tongue  kan slå vad på rätt mycket att det blir vinter även nästa år igen..

Ja, men dom konsekvenserna får man ju ta då... Kanske byta tillbaka till original eller nått smile Det är ju inte alla som har svinlåga bilar heller...
Jag har haft flera bilar tidigare som jag haft sänkningssats på året runt, men iår blir det vinterdäck på mina 17" fälgar så man får lite extra höjd där oxå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang