4633
Sök

Vad gör en motor till en Hemi motor?

377 Inlägg
22 juni 2007
Trådstartare
#1
Som topic, är lite ny på det här . och undrar vad som gör en motor til en hemi motor?

// Jokk3


2 123 Inlägg
22 juni 2007
#2
Jokk3 skrev:
Som topic, är lite ny på det här . och undrar vad som gör en motor til en hemi motor?

// Jokk3

En hemi motor är Dodges värsta variant av sin V8:a maskin så alla motorer kan inte bli en hemi direkt.

377 Inlägg
22 juni 2007
Trådstartare
#3
specificera dig så är du snäll , vad är det som gör en motor till en hemi motor vilka motordelar ?

//Jokk3


Bilmekaniker
274 Inlägg
22 juni 2007
#4
tändstift kammar och insug sitter annorlunda än på en normal v8a

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

11 Inlägg
22 juni 2007
#5
En HEMI motor är en motor med hemisfärisk förbränningskammare dvs. en förbränningskammare som är formad rund (inte kolven däremot så de blir typ som ett halvklot) med tändstiftet i mitten av förbränningskammaren. Med andra ord så sitter tändstiftet i topplocket och inte i motorblocket. Dom flesta nyare motorer är "hemi" motorer.


FreddeK
22 juni 2007
#6
426 Hemi är en bilmotor av typen V8 som tillverkades av Chrysler Corporation och monterades i bilar för gatubruk åren 1966-1971. Namnet kommer av att dess förbränningsrum är hemisfäriska, samt av att slagvolymen är 426 kubiktum (7,0 l).

426 Hemi var egentligen endast avsedd för tävlingsbruk inom NASCAR och dragracing, men kom även att säljas till allmänheten. Den uppgavs ha en effekt på 425 hk SAE och var försedd med två fyrportsförgasare.

Bilar som originalutrustades med Hemi-motor betingar idag mycket höga priser jämfört med samma modeller utrustade med annan motor, även om de senare skulle ha utrustats med Hemi-motor i efterhand (så kallade Hemi-kloner).

Hemi-motorn tillverkas och säljs fortfarande till kunder som vill montera den i tävlingsbilar eller bygga en Hemi-klon.

Hemi-motorn fabriksmonterades i följande bilmodeller (ej fullständig lista):

Dodge Challenger (1970-71)
Dodge Charger (1966-71)
Dodge Charger Daytona (1969)
Dodge Coronet
Dodge Super Bee (1968-71)
Plymouth Belvedere
Plymouth Roadrunner (1968-71)
Plymouth Superbird (1970)

Dessa är dem mest intressanta tycker jag...dock sitter väl HEMi i många nya bilar också!

Mvh Fredde
Senast redigerat av Freddeponken (22 juni 2007)

FreddeK
22 juni 2007
#7
Ännu mera=)

Den urskiljande funktionen för HEMI V8-motorn är den halvrunda formen på förbränningskammaren, som monteras med aluminiumlock (HEMI är en förkortning av hemisfärisk). Konstruktionen för den halvrunda förbränningskammaren medger ett kraftigt luftflöde. Ett ökat luftflöde skapar i sin tur en hög effekt och ett högt vridmoment. HEMI V8-motor har dubbel tändning med två tändstift per cylinder. Den dubbla tändningen ökar maxeffekten och vridmomentet, minskar avgasutsläppen, förbättrar bränsleekonomin och upprätthåller en jämn tomgång. HEMI V8-motorn kombinerar också ett högt kompressionsförhållande med dubbla knackgivare för att tillhandahålla höga prestanda och bränsleekonomi med ett medeloktanigt bränsle

Mvh Fredde

Rörpulare
1 453 Inlägg
22 juni 2007
#8
Freddeponken skrev:
Ännu mera=)

Den urskiljande funktionen för HEMI V8-motorn är den halvrunda formen på förbränningskammaren, som monteras med aluminiumlock (HEMI är en förkortning av hemisfärisk). Konstruktionen för den halvrunda förbränningskammaren medger ett kraftigt luftflöde. Ett ökat luftflöde skapar i sin tur en hög effekt och ett högt vridmoment. HEMI V8-motor har dubbel tändning med två tändstift per cylinder. Den dubbla tändningen ökar maxeffekten och vridmomentet, minskar avgasutsläppen, förbättrar bränsleekonomin och upprätthåller en jämn tomgång. HEMI V8-motorn kombinerar också ett högt kompressionsförhållande med dubbla knackgivare för att tillhandahålla höga prestanda och bränsleekonomi med ett medeloktanigt bränsle

Mvh Fredde

Fan me alla dom där tändstiften och knackgivarna mm så låter de som skiter drar ca 0.5 milen och inte släpper ut nå avgaser alls, när katalysatorn inte änns fanns... smile va ja inte direkt tror att den gör..

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

FreddeK
22 juni 2007
#9
nissan 200sx skrev:
Freddeponken skrev:
Ännu mera=)

Den urskiljande funktionen för HEMI V8-motorn är den halvrunda formen på förbränningskammaren, som monteras med aluminiumlock (HEMI är en förkortning av hemisfärisk). Konstruktionen för den halvrunda förbränningskammaren medger ett kraftigt luftflöde. Ett ökat luftflöde skapar i sin tur en hög effekt och ett högt vridmoment. HEMI V8-motor har dubbel tändning med två tändstift per cylinder. Den dubbla tändningen ökar maxeffekten och vridmomentet, minskar avgasutsläppen, förbättrar bränsleekonomin och upprätthåller en jämn tomgång. HEMI V8-motorn kombinerar också ett högt kompressionsförhållande med dubbla knackgivare för att tillhandahålla höga prestanda och bränsleekonomi med ett medeloktanigt bränsle

Mvh Fredde

Fan me alla dom där tändstiften och knackgivarna mm så låter de som skiter drar ca 0.5 milen och inte släpper ut nå avgaser alls, när katalysatorn inte änns fanns... smile va ja inte direkt tror att den gör..

Senare infon är hämtad från nyare serien av Hemi=) så lite nyare teknik där.big_smile

11 Inlägg
22 juni 2007
#10
aaa där äre 32ventilers teknik också wink Är inte helt säker de där om att de är dubbla tändstift på dom gamla hemi motorerna däremot...


Rörpulare
1 453 Inlägg
22 juni 2007
#11
Goo5t skrev:
aaa där äre 32ventilers teknik också wink Är inte helt säker de där om att de är dubbla tändstift på dom gamla hemi motorerna däremot...

Nee ok:) ja då kanske dom e lite bättre men erkänn att låter bra mkt bättre än va de kanske gör sig mot en mer normal motor?! eller va vet ja smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

11 Inlägg
22 juni 2007
#12
mer normal? tippar på att din motor i din 200sx bygger på hemisfäriska typen utav förbränningsrum med ett centrerat tändstift. För de gör nämligen dom flesta nyare motorerna.


blacken
22 juni 2007
#13
Goo5t skrev:
En HEMI motor är en motor med hemisfärisk förbränningskammare dvs. en förbränningskammare som är formad rund (inte kolven däremot så de blir typ som ett halvklot) med tändstiftet i mitten av förbränningskammaren. Med andra ord så sitter tändstiftet i topplocket och inte i motorblocket. Dom flesta nyare motorer är "hemi" motorer.

bara lite nyfiken, vilken motor har stiften i blocket??hmm

Väghyvel
252 Inlägg
22 juni 2007
#14
blacken skrev:
Goo5t skrev:
En HEMI motor är en motor med hemisfärisk förbränningskammare dvs. en förbränningskammare som är formad rund (inte kolven däremot så de blir typ som ett halvklot) med tändstiftet i mitten av förbränningskammaren. Med andra ord så sitter tändstiftet i topplocket och inte i motorblocket. Dom flesta nyare motorer är "hemi" motorer.

bara lite nyfiken, vilken motor har stiften i blocket??hmm

en wankel motor har ju det..

383 Inlägg
23 juni 2007
#15
Jokk3 skrev:
Som topic, är lite ny på det här . och undrar vad som gör en motor til en hemi motor?

// Jokk3

Anledningen att Hemin kallas för Hemi ligger i förbränningsrummets design. Den är utformad som en halv sfär. Det leder till vissa fördelar för konstruktören:
*Tändstiftet kan monteras i centrum för att få en snabbare och effektivare förbränning. Det ger även att tändstiften sitter monterade genom ventilkåporna, mellan vipparmsbryggorna.
*Stora ventiler kan användas och eftersom de sitter mitt emot varann och i centrum av cylindern så hindras flödet så lite som möjligt. StreetHemin har 2,25" diameter på insugsventilen och 1,94" på avgas. Jämför det med 440's 2,08" insug och 1,74" avgas - Hemin andas djupt!
På grund av
Alla toppar passar på blocket. 1964 version var gjutjärn, '65 Race-toppar var aluminium och '66-'71 StreetHemi och '68 RaceHemi hade gjutjärn. Alla Hemi, dragrace och street hade dubbla, fyrports förgasare. RaceHemi hade Holly R-3116 förgasare monterade på ett crossram-insug medan StreetHemi hade två Carter AFB på ett "inline"-insug.
Insuget är bultat med 16 1/4" bultar, åtta på var sida. Bli inte lurad av storleken, för ett av problemen du kan råka ut för är att överdra dom, så att toppen lyfts lite och orsakar tätningsproblem.

If you really want to know
What I want in a guy...
Well, I'm lookin' for a dream with a mean machine
and hell in his eyes.

414 Inlägg
23 juni 2007
#16
Freddeponken skrev:
426 Hemi är en bilmotor av typen V8 som tillverkades av Chrysler Corporation och monterades i bilar för gatubruk åren 1966-1971. Namnet kommer av att dess förbränningsrum är hemisfäriska, samt av att slagvolymen är 426 kubiktum (7,0 l).

426 Hemi var egentligen endast avsedd för tävlingsbruk inom NASCAR och dragracing, men kom även att säljas till allmänheten. Den uppgavs ha en effekt på 425 hk SAE och var försedd med två fyrportsförgasare.

Bilar som originalutrustades med Hemi-motor betingar idag mycket höga priser jämfört med samma modeller utrustade med annan motor, även om de senare skulle ha utrustats med Hemi-motor i efterhand (så kallade Hemi-kloner).

Hemi-motorn tillverkas och säljs fortfarande till kunder som vill montera den i tävlingsbilar eller bygga en Hemi-klon.

Hemi-motorn fabriksmonterades i följande bilmodeller (ej fullständig lista):

Dodge Challenger (1970-71)
Dodge Charger (1966-71)
Dodge Charger Daytona (1969)
Dodge Coronet
Dodge Super Bee (1968-71)
Plymouth Belvedere
Plymouth Roadrunner (1968-71)
Plymouth Superbird (1970)

Dessa är dem mest intressanta tycker jag...dock sitter väl HEMi i många nya bilar också!

Mvh Fredde

http://sv.wikipedia.org/wiki/426_Hemi ^^ big_smile

hej


Sök