vad gör egentligen sportluftfilter??

rhundergud
23 september 2005 · 9 Inlägg

Har ett sportluftfilter där hemma men märker man någon skilland med det??
effekt mässigt eller så. ökar in te så mycket i hästar har jag hört.

Peugeot 207 cc "Sommar bil" (2007)
Holme
23 september 2005 · 1 417 Inlägg

vad jag läst mig till här i forumet så ger det bara en eller 2 hästar, knappt märkbart, men det blir tydligen ett helt annat ljud. Mycket råare och grymmare. Man får många damer med sånt ljud wink haha

rhundergud
23 september 2005 · 9 Inlägg

jaså har ett pipecross hemma men med andra ord så är det bara ett dovare ljud som låter hehehe

Peugeot 207 cc "Sommar bil" (2007)
Kirre
23 september 2005 · 2 122 Inlägg

kan säga så här direkt den släpper igenom mer luft till motorn och med det kan den dra mindre soppa och om du ger den lite mer trim tex extraktor grövre avgassystem eventuellt porta eller nått så ger sport luftfiltret hästkrafter.

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Lusen
24 september 2005 · 229 Inlägg

Det kan ge mer hästar på vissa bilar, och på endel kan det till och med bli minder hästar. Men ett öppet filter ger ju motorn mer luft, som går förbi luftmängds mätarn som i sin tur märker att motorn får mer luft och säger till databoxen att ge mer bränsle, så att det blir rätt mängd av luft och bränsle blandning.... Hänger du med? Det ger ju inga direkt märkbara hästar. Men det både ser snyggare ut och låter fräckare. Hade öppet filter på min Volvo 940 och jag tyckte nog att den blev lite piggare. Org luftburk stryper nog luften lite, så där hjälpte det. Sätt på filtret och prova, det ser ju snyggare ut om inte annat. smile

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/
Sagge_AM
24 september 2005 ·

Vad ja vet så är det Högsta ett sport luftfilter kan ta upp 12hk, men vad har du för sport luftfilter?

Goffen Administratör
24 september 2005 · 2 974 Inlägg

Vad gör ett sportluftfilter? Låter och tar död på luftmängdmätarna..........

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
TT-Avant
24 september 2005 · 6 851 Inlägg

Daniel T skrev:
Vad gör ett sportluftfilter? Låter och tar död på luftmängdmätarna..........

Skitnsnack..Har du ett vittigt filter så är det inga problem. men klart, köper du ett billigt skit på ****** för 149.90 så är det väl mycke som går sönder. fast då får man ju skylla sig själv oxå..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Goffen Administratör
24 september 2005 · 2 974 Inlägg

Och jag ska förklara det för dig då. Vad gör ett sportluftfilter? Jo det släpper in mer luft. I luften finns föroreningar så som partiklar, fett, mm dessa grejjer sätter sig på luftmätaren o bildar en skyddande hinna som till slut gör att den uppmätta luftmängden blir fel. Detta är fakta o inget skitsnack, jag då som jobbar som tekniker på vw audi ser detta även på bilar med original luftfilter. Köper man ett kvallitetsfilter så ökar ju givetvis livslängden.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
andreasl
24 september 2005 · 391 Inlägg

det låter gott iaf  smile    det nöjer jag mig med big_smile

TT-Avant
24 september 2005 · 6 851 Inlägg

fortfarande bull..Det som gör att lmm. går sönder är att små 14åringar dränker sina filter med olja och det är sen den som är det mest skadliga för lmm. vill inte ge bra eller dåliga exempel på filter, men det finns bättre och sämmre.
Skall du seriöst trimma din motor så kommer inte ett vanligt standard filter funka, utan du MÅSTE byta till sk. "öppet" filter.
Har själv kört med öppna filter på massa olika bilar, både standard och trimmade..har då rakt inte märkt att de gått sönder pga. mitt öppna filter..
Då ed öppna filter av bättre kvalité som sagt..köp inte billiga på tex. blocket för 149.50 eller va de kan kota där.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Daniel
24 september 2005 · 671 Inlägg

Nu är det ju inte typen av filter som avgör hur mycket luft det släpper igenom.
Större filter area släpper igenom mer luft utan att försämra filtreringen.
Sportluft filter (koniska) har ofta mindre filterarea än orginalfilter.
Mer luft kan ge mer effekt men då ska den komma ända in i motorn och det ska vara med rätt bränsleblandning.
Det finns ganska många flaskhalsar bakom luftfiltret.

Bara som ett exempel
Ett orginalfilter från en 11liters lastbilsmotor släpper igenom ganska mycket luft.

Sagge_AM
24 september 2005 ·

Jaa som sagt köp inte de Billiga utan de bättre med bättre kvalié som T.ex.
RedLine
BlueLine
BlackLine
K&N SportLuftFilter

Sånna som är betydligt bättre ..

Goffen Administratör
24 september 2005 · 2 974 Inlägg

Tiaz missade du raden där jag skrev att det är fakta? Visst kan indränkta luftfilter bidraga med att lmm går sönder i förtid men återigen så är fakta att bilar med SL får byta lmm tidigare än dom med originalfilter "jag pratar om vag bilar nudå eftersom jag inte är helt säker på dom andra märkena men det sitter likadana lmm i andra bilar så det borde ju vara samma" Sen kan det även vara så att tråd lmm klarar sig bättre än dom med platta. När jag säger att dom går sönder menar jag inte nödvändigtvis att dom går sönder rakt av utan beläggningen som bildas på tråd eller platta bidrar till att den visar fel värde och det gör att det minskar nån hästkraft lite då och då.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Talladega Power
24 september 2005 · 85 Inlägg

men samtidigt så är det inte alltid så att dom dyrare är bättre!...
se på HKS super power flow(mushroom) filter (Torra luftfilter, D.v.s behöver ej inoljas) ,pris 1000-2500kr beroende på kit men Ca pris IAF.
och det filtret var INTE det bästa på marknadennär det gällde partikel skydd!
bäst ¨på rengöring då var BLITZ alufilter! ( (men det ska återigen tilläggas att det är mycket på placering på filtret som avgör hur mycket skit det kommer att utsättas för, och inoljning!) )

många filter som är billiga är tillverkade på samma fabriker som t.ex HKS är...  och därmed samma konstruktion som t.ex dom dyrare

HKS mushroom filter = SIMOTA mushroom filter    (är exakt samma uppbyggnad och material/färg val   

jag har sett hur skitiga filtren är på Nissan skyline GT-R med just HKS MUSHROOM FILTER och dom är alldeles svart av SKIT   så kan skyline ägare med mycket dyrare motorer och Turbo agg än många andra bilar så kan vi nog vanliga "svenssons"  köra med det oxå!   jag kör med simota mushroom filter och det är varken skitigt eller inoljat (skall ej inoljas),eller suger varmluft!!   mitt JR-filter som satt innan är dock ett jävla skit filter! ingen vidare kvalitet trots det dyrare priset!

valet är ert ! 
och med rätt placering av filtret så ska det inte vara någon fara! (i mitt fall SaaB 9000 talladega då det är inne i innerskärmen dä det inte är så mycket skräp! och suger bra med kallluft.

MVH

Talladega Power
24 september 2005 · 85 Inlägg

men en sak till är man det minsta osäker så är det lika bra man kör med ORGINAL filter! d.v.s Pappersfilter.

mvh

Lusen
25 september 2005 · 229 Inlägg

bmw750 skrev:
ja på min för jag tio-till femton häst extra...

Du kan omöjligt fått tio-femton hästar med bara ett öppetfilter!
Då måste din bil dragit massor av soppa?
Den kanske va strypt i luftburken?
Har du mätt upp det eller är det bara din fantasi?

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/
chrizz Administratör
25 september 2005 · 11 783 Inlägg

Skippa personangreppen eller så låser vi tråden. (Riktat till bmw750)

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
TT-Avant
25 september 2005 · 6 851 Inlägg

bmw750 skrev:

Lusen skrev:

bmw750 skrev:
ja på min för jag tio-till femton häst extra...

Du kan omöjligt fått tio-femton hästar med bara ett öppetfilter!
Då måste din bil dragit massor av soppa?
Den kanske va strypt i luftburken?
Har du mätt upp det eller är det bara din fantasi?

ursäkta?? jag har filter för ett par tusen spänn, racefilter, jag fick nästintill femton häst, du är ju verkligen ute o cylkar, då jag från början har 300 häst i min maskin org, sen att den skall trimmas i samma veva gör ju bara saken bättre, sen till daniel T! du borde gå om skolan, ett tips: gå fordonsprogrammet.

för att du vet uppenbarligen inget om SLF.
vet du vart kolvuppstötarfjädern sitter på en bil??

Men va det enbart genom att byta filter som du fick 15hk? det låter oerhört mycke..får du kanske 20-25 utan filter alls isf?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
TT-Avant
25 september 2005 · 6 851 Inlägg

bmw750 skrev:
ja genom att byta filter, då jag får rätt mängd luft till rätt mängd soppa...

men det är inte på en helt. org. motor..? varför skulle BMW göra en bil som sprutar in mer soppa i förhållande till luft? dn måste ju verkligen gått som en potta skit innan du bytte filter isf...

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang