vad gör egentligen sportluftfilter??

SPEED_FREAK
25 september 2005 · 1 Inlägg

hahaha.. ge er, det ända som händer med ett så kallat sportluftfilter är att motorn lättare/snabbare får luft. blir en liten eftekt ökning men inga 15hk, det är knapt märkbart. men många tror ju motorn har ökat i effekt pga av att motorn låter mer med ett sportluftfilter.

mvh/Sebbe

fr3drik
25 september 2005 · 342 Inlägg

sen så kan det ju vara så att man kanske inte får plats med orginalboxen längre? jag har absolut ingenstans att göra av den.. plus att mitt K&N filter har väl en filterarea som är 2-3 gånger större än ett orginalfilter...

på en BMW 750 finns det ju två av allt så om ett sportluftfilter kan ge säg 7 hk på en 2,5 liters så är väl 15 hk på en v12'a inte så mycket att bråka om...

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Sharky
26 september 2005 · 10 287 Inlägg

OK, rent fysikaliskt så har vi tre saker att ta hänsyn till:

1: Strömningsmotstånd
2: Strömningsegenskaper
3: Temperatur

Nån dag när jag ids så skriver jag mera.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
andreasl
10 oktober 2005 · 391 Inlägg

SPEED_FREAK skrev:
hahaha.. ge er, det ända som händer med ett så kallat sportluftfilter är att motorn lättare/snabbare får luft. blir en liten eftekt ökning men inga 15hk, det är knapt märkbart. men många tror ju motorn har ökat i effekt pga av att motorn låter mer med ett sportluftfilter.

mvh/Sebbe

håller med  det låter skönt men inte mkt mer än så,

Malmoe SSS -12
10 oktober 2005 · 3 217 Inlägg

Daniel T skrev:
Och jag ska förklara det för dig då. Vad gör ett sportluftfilter? Jo det släpper in mer luft. I luften finns föroreningar så som partiklar, fett, mm dessa grejjer sätter sig på luftmätaren o bildar en skyddande hinna som till slut gör att den uppmätta luftmängden blir fel. Detta är fakta o inget skitsnack, jag då som jobbar som tekniker på vw audi ser detta även på bilar med original luftfilter. Köper man ett kvallitetsfilter så ökar ju givetvis livslängden.

Det släpper genom mer luft, om fett sätter sig på filtret tar det upp smutsen som du nu snackar om... tar man av sitt filter då och då och rengör med sån här K&N grej så blir det najs igen... Om det är fel att ha fett på filtret varför ska man då smörja in det innan det sätts på?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
BoostLogic
17 oktober 2005 · 272 Inlägg

Själv kör jag med Blitz SUS luft filter och det anser jag är grymt bra. Sen angående öppet filter så är väl det mest anpassat för turbo bilar som måste ha en lätt och hög genomströmning av luft samt att det ska rena riktigt bra. Blir inge bra och få lite små partiklar på impellerbladen då turbon arbetar för fullt. Bara filter och avgas kan göra mycket, se på Oxbow Supra mkIV, han plockade ut 418 hästar (330 orginal) med bara den uppgraderingen. Har för mig att det var så..

Sen är det ju som fr3drik säger, har man inte plats för orginal burken så måste man ju göra nåt för att luften ska filtreras, han har det så trångt om utrymme så hans filter är nästan under bilen smile

Bästa filtret på marknaden ska tydligen vara HKS svampfilter.

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris
chrizz Administratör
17 oktober 2005 · 11 783 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=5539

kanske kan vara läsvärt för er.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Sharky
17 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Kom igen nu ! Har inte Supra mapsensorstyrt sprut. Håll isär bilar med AMM och MAP.
Och man ökar inga 100Hkr på att bara byta filter. Tror ni på nigeriabrev också?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
17 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

418 - 330 = 88Hkr, eller kanske 427 - 330 = 97Hkr.

427 stod det om inte jag såg fel på hans sida här i garaget.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
fr3drik
17 oktober 2005 · 342 Inlägg

och om man läser inlägget RIKTIGT så ser man att han hade bytt avgassystemet också.. som är jävligt restriktivt på en supra mIV..

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Sharky
17 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

BINGO ! Tänk om någon annan också hade insett.

/Göran


fr3drik skrev:
och om man läser inlägget RIKTIGT så ser man att han hade bytt avgassystemet också.. som är jävligt restriktivt på en supra mIV..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
fr3drik
17 oktober 2005 · 342 Inlägg

ja inte fan får man nå mer effekt direkt... jag har ju inte plats för nån luftburk.. å det märks när man måste stå ett litet tag vid ett rödljus va slö bilen blir när det suger i sig värme.. hade inte grenrör och turbo byggt så mycket ut mot skärmen så hade jag iaf haft kvar orginalburken.. nu är det nån halvlösning när filtret vilar på oljekylaren under avgashuset.. och visst, det funkar ju så länge man kör och har bra genomströmning.. men inte annars!

//MVH

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
fr3drik
17 oktober 2005 · 342 Inlägg

jag har heller inte mycket plats... men det funkar bra för mig..

du har inte lust att ta en bild på hur det ser ut för dig?
tror du har rätt mycket utrymme jämfört med mig faktiskt.. :-/

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Abrahamsson
18 oktober 2005 · 5 Inlägg

Ett öppet filter är helt värdelöst så länge man inte skärmar av det från värme vilket en original luftburk oftast är bra på.Många sliter bort luftburken och monterar ett öppet luftfilter direkt på LLM och det är inte bra,har man några dm med rör och krökar så fastnar den oljefilm som kan släppa från filtret och sätta sig på wolfram tråden hunnit fastna på vägen till LLM och för hoppningsvis har man lett bort insugsluften från värme!
BMC F1 är ett bra filter att rekomendera!
//Pontus
RS2 , G40

Nobody is perfect, i am Nobody
laithayash
13 september 2013 · 44 Inlägg

Sportluftfilter hos biltema.. vad tycker ni om de, de kostar inte särskilt mycket?

FLindgren
13 september 2013 · 5 089 Inlägg

laithayash skrev:
Sportluftfilter hos biltema.. vad tycker ni om de, de kostar inte särskilt mycket?

Hur i heeeeeela friden lyckades du hitta en ÅTTA(!!) år gammal tråd??

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
laithayash
13 september 2013 · 44 Inlägg

hahahaha googlade efter sportluftfilter bara big_smile och läste att man ska inte köpa billiga och då tänkte jag, de hos biltema är billiga, mellan 100-180kr så big_smile

xXSammy
14 september 2013 · 6 569 Inlägg

Monterade ett på en polares Mazda, det lät ju rejält om det men i längden vet jag inte, sålde bilen med filtret någon månad efteråt.

De/Dem
henke_99 Offroad Racing
14 september 2013 · 3 122 Inlägg

Ja vi kan väl lika görna fortsätta i tråden eftersom det kommit ett nytt relevant inlägg... Som flera skrev i dom gamla inläggen så är det dumt att köra med sportluftfilter, framför allt såna billiga som biltema har. Man kan ju nästan titta rakt igenom dom. säger sig själv hur mycket smuts som tar sig igenom då. Jag hade sportfilter från biltema på blazern, som förfilter längst ute på insugsröret för att den inte skulle få in stora föremål in i original luftburk med originalfilter i.

Att bara ha ett sånt filter är inget jag skulle överväga om det är en motor jag är rädd om, men många som får såna är ju relativt gamla bilar som bara har några få tusen mil kvar att rulla och då spelar det mindre roll. Det är främst luftmassemätaren man får räkna med för tidigt haveri på.

Det enda positiva man kan få fram med sportluftfiltret är ett goare ljud, nån effekt tjänar man inte om man inte trimmat motorn så mycket att det är originalfiltret som stryper.

Hmm, känns som att jag bara skrivit en repris på det som skrevs sist tråden var aktiv...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
st4rmine_junkie Honda freak
14 september 2013 · 137 Inlägg

Hur tar man bort luftmassemätaren på en bil som är utrustad med en utan att då oljämn gång samt problem i allmänhet? Vill inte behöva förlita mig på en automatiserad "tjänare" till bränslesystemet. Som jag har förstått det så ger lmm effekten av att ha en mapp som är "variabel" efter förutsättningarna, stämmer det?

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang